Lancer 1.3 VM88, katsastusta, ongelmallinen tapaus, leimattu 21.4.2009 kiitokset

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Eli missä voisi olla vika kun lancerini hörppii bensaa enemmän kuin laki sallii.

Auto on ollut seisonnassa 30.10.2008 saakka, tuossa viikko sitten laitoin siihen löpöä kun oli tankki tyhjänä seisonu. Kävi ihan hienosti mutta hörppäsi alle viiteen minuuttiin viis litraa.

Päätin vaihtaa tulpat kun vanhat olivat aivan karstottuneet, sitten toisen kerran hain bensaa samaset 5litraa meni vajaan kymmenen minuuttia että tankki oli tyhjä.

Kolmannella kertaa löin tankkiin jo 20litraa ja lisäsin bensan kulutuksen optiomoivaa ainetta tankkiin ja kävin kaikki letkut sulakkeet ja releet lävitse ja vaihdoin öljyt ja pistin koneeseen oil trip stopia, jotain 20min kesti käyttää tuolla määrällä.

Taas tankki siis tyhjä, vikaa alkaisin etsimään seuraavaksi kaiketi bensa pumpusta jonka jälkeen paneutuisin venttiileihin, mutta missä tämä bensa pumppu sijaitsenee?

Asialla sinällään kiire kun konttorilla pitäs käyttää ennen kuun loppua.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

Kyllä se tuolla kulutuksella vuotaa sen jostain ulos..
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

ettei ole paluuputki ruostunu puhki seisoessaan.sehän hukkuisi tuo kone tolla kulutuksella,eli ei kävisi lainkaan ;D
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

mitähän reittiä paluuputki kulkenee, tää tosiaan saa bensaa ihan omiksi tarpeikseen ja kastelee tulpat ja öljyn sekaankin päästi kaiken muun hyvän lisäksi löpöä.


myönnän että koneeseen ois pitänyt tehdä remppaa jo 50tonnia sitten, mutta ei oo ollut aikaa ikinä. Nyt vois olla sen aika samalla.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

paluuputki lähtee rintapellistä,kaasarin takaa (mitä ilmeisimmin kyse kaasaripelistä)ja menee samaa reittiä kun bensan imuputkikin.

toinen syy miksi imee rutosti bensaa voi olla jumitava automaatti ryyppy kaasarissa mutta silti ihmetyttää kulutus tyhjäkäynnillä.tuntuu melko mahdottomalle yhtälölle että 20l saat 20 minuutissa loppumaan mikäli auto vielä tolla koneella käy eikä ulos vuoda.ei edes väljä loppuun ajettu kone kykene tuohon :-[

mitähän muuta öljyn sekaan on päässy "löpön"lisäksi ??? ehkä vaihtokone olis tarpeen ::)

itelläkin on ollu 1,3 koneella lanceri 384tkm ajettuna ja hyvin pelitti,vaikka ekassa päästötestissä meni ajokieltoon niin silti edeltävät kulutuslukemat alle 8 sadalle ;)sillon oli seokset ihan vitullaan mutta silti kulutus rajoissaan ainakin .
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

Itsellä tolla ajettu 346tkm ja viimeksi katastuksessa oli siinä ja siinä että meneekö päästöt läpi.

No kuitenkin kesällä tuo kulutti välillä vain 5,1litraa 100km kohti ja vielä lokakuussakin ennen seisontaan laittamista toimi kuin unelma ei mitään käyntiongelmia ja kulutus jotain 6,5litraa satasella.

Tuossa tosiaan testailin myös aiemmin tuota käynti hommaa, se nimittäin käy pari min tasaisesti ja sen jälkeen alkaa kierokset heitteleen 300-1500rpm. Tulppien johtoja sit nyiskelin irti yksitellen aloittaen pelkääjän puolimmaisesta. 1. johdon irti nykäisy aiheutti kovan ulahduksen jakopään tienoilta ja kone sammui. 2. johdon irti nykäisyllä ei ollut mitään vaikutusta. 3. johdon kun otti irti kuului samainen ulahdus, mutta käynti palasi hetkessä normaaliksi. 4.johdon irti ottaminen aiheutti käynnin epätasaisuutta ja alkoi nakuttamaan.

eli oiskohan ihan vaan kone puolella tuo vika?
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

huonot tulpat ,huonot piuhat ,jumittava automaatti ryyppy. tuli noiden perusteella äkkiä mieleen

mikä siellä ite koneessa olis seisoessaan ihan solmuu menny ::)mutta nuo yllä olevat voi jumia /ja tulpat jopa sammua seisoessaan.(en ymmärrä miten mutta on omakohtaista kokemusta)ja parhaiten on pelannu vain ngk.n tulpat mulla
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

juu itellä tosiaan oli tulppien kanssa ongelmia kesällä, karstottuivat aika nopeesti, vaihdoin sit vähän laadukkaammat ja hyvin alko pelaan. Tossa kun ekoja vika vaihtoehtoja aloin miettiin vaihdoin tulpat ja puhpistelin kaikki johdot. En oikein tällä hetkellä ymmärrä ton lancerin aivoituksia, täysin mysteeristä on että miten tohon sais eloa.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

Tänään muiden kiireiden yhteydessä purin lanceria hitusen ja pääsin käsiksi bensamittarin huololuukkuun. sitä kautta katsottaessa tankki yli puolillaan ja bensamittarikin toimii. eli vika mahdollisuuksiksi jää tämä bensapumppu ja jotkin konepuolen viat. eli auto ei vissiin sit ollutkaan syönyt bensaa vaikka ensin siltä näytti ja kuulosti. Mutta mutta auto ei kuitenkaan käynnisty, startti pyörittää hyvin ja kuten aikaisemmin sanoin kipinäkin kiertää. virranjakajan tarkistin, ei pitäisi ainakaan siinä vikaa olla. letkutkin näytti olevan kunnossa. Bensaa kuitenkin hieman koneeseen pääsee koska muutoman kerran kaasua kun pumppaa alkaa bensa haisemaan ja tulpat kastuu, mutta ei siltikään käynnisty.


eli vieläkin mystisemmäksi menee.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

Jako pielessä?

Näin oli itsellänikin muutama vk sitten..
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

Jatkoin hieman tutkimista, mutta en siinä edennyt oikeastaan yhtään, työkalut loppuivat kesken nimittäin bensapumppua metästäessä, hiljalleen alkaa auto oleen sisältä ja päältä melko räjähtäneen näköinen, eli osaa on jo paljon irti mutta vikaa ei niistä ole löytynyt.


nyt kuitenkin kun uudelleen kasasin osia paikoilleen se ei edes yritä käyntiin, luultavasti virta vähissä tai sit tuo virranjakaja/puola tai jakopää sökönä. jännitteeksi sanoopi nyte sellaset 9,5v.

Mutta mutta mulle on nyt erinäisiä vika vaihtoehtoja saneltu; paluuletku tukossa/puhki, bensapumpun kalvo rikki, jokin bensan suodatin tukossa, kaasari rikki, imu sökönä, virranjakaja rikki, jakopää pielessä, leiponu kiinni, startti rikki, akku sökö, laturi sökö. nyt en enää tiedä että mitä tässä tekis. Bensapumpun sijainti on nyt suunnilleen selvillä, mutta tankkia en vielä lähtenyt alaspuottaan, koska ei löytynyt sopivaa avainta ja aikaakaan ei oo pahemmin ollut sellasta metästää.

mutta jos jotain vinkkiä vielä antasitte että mistä noista lähtisin nyt jatkamaan tutkimista?
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

no se bensapumppu on kannessa kii imusarjan keskellä/alla eli sen takia ei tankkia kannata ottaa pois :peukku tankissa on suodatin mutta jos kerta saa bensaa sekään ei tukossa ole ;D

aloita vaikka sillä että otat kaasarista irti letkun joka tulee pumpulta ja yritä veivata mikäli bensaa tulee niin suodattimet ei oo tukossa.

oletan että autosi on tuo 1,3 vm 88 ja sillon kyseessä kaasari peli ja sillon siis pumppu kiinni kannessa eikä tankissa kuten tosta ylemmästä viestistä ymmärsin yrität sitä tankista kaivaa ::)
 
Vs: Lancer 1.3 VM88 Suuri bensan kulutus, missä vika?

okei, väärää infoo vaan tullut varmaan. mutta mitkähän virtapiuhat sit menenee tankin yläpuolelle? valoihin ne ei ole, eikä bensa kelloonkaan.

Pitää tänään kait jatkaa tuota tutkimista, kuhan ilma hitusen lämpenee.

jep 1.3 kaasari vekotin on.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

No tutkintaa jatkoin tossa kun oli hiukka aikaa.


Nyt siis tarkastettu jossain välissä nämä:
Bensaletkut
Virranjakaja
Jakopää
Tulpat
Tulpanjohdot
Kipinä
Puola ja Puolanjohto
Kaikki sulakkeet ja releet
Bensapumppu ja suodattimet
Imu
Latausjännite




Mutta mutta, nyt siis on tollaset katottu tossa aikanaan, silloin kun auto vielä starttas. Kaikki tarkistetut kohdat ok.

Nyt kuitenkin lanceri ei enää lähde edes käyntiin. Startatessa startti ei kuulosta pyörittävän ollenkaan, vaan päästää jatkuvaa nakutusta ja surinaa ja sirinää. Liekköhän startti sit kärähtänyt? Aiemminkin lämpimänä startatessa välillä kuului vain hirveä surahdus, kuten silloinkin jos autoa kokeilee startata kun se on jo käynnissä.

Kuitenkin moottori yrittää käynnistyä apuvirralla, mutta silläkään ei pyörähdä. Se antaa vain vasta yskäisyn. Tuossa arvottiin, että oliskohan kolmosen imuventtiili sökö. Mutta, mutta ennen ku alan enempää tota purkaan ja uusiksi kasaileen niin oisko mitään uutta vinkkiä, että mikä siinä nyt oikeesti vois olla?
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

tuo että akun jännite edellä olevassa viestissä 9,5 v tarkoittaa että akku tyhjä

siksi se yrittää naputtaa starttia kun virta ei enää riitä. ja kaapeleillakin se tyhjä akku välissä tai ohkaisilla apukaapeleilla ei takaa tarpeellista virtaa vaan voi yskästä kuten tossa mainitsit.

ekaksi akku KUNNON laturilla 2 päivää vähintään ladaten että on taas iskussa.voipi olla että vain huono akku syynä että kipuna heikko ja siksi ei aikasemminkaan lähteny käyntii.

SEKÄÄN EI MAHDOTONTA että tulpat kipinöi irrallaan MUTTA ei enää kii ollessaan
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

eilen saatiin tuo käyntiin apuvirralla. Muutoma starttaus ilman tulppia kaapelit kiinni polttivat luultavammin sen palamattoman bensan pytyistä. Sit tulpat löin vaan paikoilleen ja kerrasta käyntiin. vain jotain 5min apuvirtaa tartti tossa käyttää.


Kolmosen tulpan kierteet menneet joko tulpasta tai ite pytystä, nimittäin meinaa korkata heti. Pitää valosalla tutkia.

Käyntiä myös säädin tosta hieman, aluksi tyhjäkäynti n.600rpm nyt se on 1100rpm mutta alipaine heittelee vinhasti, se nyt ihmetyttää, mistä vois johtua?
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

Juu lancer toimii nyt suhtkoht hyvin, enää on vain pientä käyntiongelmaa imu päällä tyhjäkäynnillä. Kierokset eivät tahdo nousta yli viidensadan ja alipaine heittelee.

Kuitenkin kun moottori on lämmennyt kierokset nousevat sinne 800-1000rpm ja alipaine tasottuu, mutta tähän lämpenemiseen menee vajaat 5min, joka ei täysin normaalia ole.

Huomenna kuitenkin on tarkoitus hakea autoon vikalista, ilmineeraan sit miten pitkä siitä tulee :)
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

juu, ei onnistunut vikalistan hakeminen. Lancerille tuli vissiin äkillinen jännitys päälle ja se ei sit lähtenytkään käyntiin.


Eli ei siis katsastukseen vieläkään.

Puolentunnin operaatiolla saatiin se kuitenkin käyntiin ja mitattiin puristuspaineet. 1: 11 2: 12 3: 10 ja 4: 11

Eli pitäs olla ihan ok.

Pitää kokeilla uusiksi ensi viikolla kait, jos se sit haluis toimia.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

jeps, elikkä tossa lisää tutkailin tuota.

Taitaa olal ihan virtapuolen vika koko systeemi.

Akun kennot tarkistin, erittäin kuivina oli osa. Vesitin sit akun uusiksi niin nyt alkoi ottamaan paremmin virtaa vastaan ja auton käynti ja käynnistyminen parantui.

Maanantaina ehkä yrittämään leimautusta uusiksi.
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, Starttaus ongelmia

Konttorilla käytin, tuli niin pitkä vikalista että hirvittää :D


Eli siis pomppasi päästöistä(ympäristöhaitat)

Kuulemma puskee bensaa palamattomana putkeen, epäilee alipainevuotoa.


Matkamittarin lukema 344tkm

CO2 9,1
HC ppm 4200
O2% 5,9
CO% 2,36

C15 HC yl. 600ppm
O2 yl. 5,0%
 
Vs: Lancer 1.3 VM88, katsastusta, vinkkejä ja neuvoja kaivataan.

Mitsumobiili nyt leimattu ;) päästöt tippuivat hc 584 ja O2% 2,0


karstaa ja säädöt vähän pielessä.
 
Takaisin
Ylös Bottom