Lancer 1,5i 12v vm.1991 tyhjäkäynti temppuilee

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Juu, aivan aluksi anteeksi uuden aiheen aloittamisesta, vaikka täällä jo useammassakin kohdassa kysellään samasta aiheesta ja oikein FAQ-topic on tehtynäkin.
Niin ja anteeksi myös siitä, että tämä viesti on pitkä kuin nälkävuosi.

Vaan tilanne on sellainen, että Lancerini tyhjäkäynnin kanssa on ollut ongelmia jo jonkin aikaa. Varsinaiseksi ongelmaksi tyhjäkäynti muodostui kesällä, kun vaihdoin polttoaineensuodattimen. Sitä ennen tyhjäkäynti oli ollut vain hivenen matalaa, mutta jostain syystä suodattimen vaihdon jälkeen tyhjäkäynti oli niin matalaa, että auto tutisi ihan kunnolla. No otinpa sitten ja putsasin kaasuläppäkotelon. Kierrokset nousivat, mutta valitettavasti vähän liiaksikin. Tilanne siis aika pitkälti samanlainen kuin "vielä kerran matalista tyhjäkäyntikierroksista"-keskustelussa.

Tänään tuli räpläiltyä kierroslukumittari tuohon Lanceriini ja tulos oli seuraavanlainen: Heti käynnistyksen jälkeen kierrokset olivat niin kuin pitääkin (noin 900 rpm). Kävin ajamassa pienen lenkin, jonka jälkeen tyhjäkäynti olikin noin 1600 rpm.

Elikkäs jonkinlaista ratkaisua tilanteeseen tarvitsisi, sillä eihän tuo noilla kierroksilla mene katsastuksesta läpi (tässä on tosin vielä aikaa räpläillä, kun seuraavaan katsastukseen on vielä reilut puoli vuotta aikaa).

Vaan missähän mahtaisi olla vika? ECU ainakin äkkiseltään vaikuttaisi olevan kunnossa. Ennen kaasuläppäkotelon putsausta katselin vikakoodeja ja silloin näytti, ettei ole vikakoodeja, kaasuläppäkoteloa putsatessa näytti check engine valoa ja näytti vikakoodiakin (kuten pitikin näyttää, kun ei tuo ilmaletku ollut putsauksen aikana paikallaan). Puhdistamisen jälkeen nollasin ECU:n ja jälleen näyttää tasaista lyhyttä välkettä.

Noiden vanhempian juttujen perusteella pitäisi siis ainakin kaasuläpän asentotunnistimen antamat jännitteet mitata (en ole vielä saanut mitattua noista johdoista, mutta itsessään liittimestä pitäisi vissiin saada 0,5 volttia läpän ollessa kiinni ja noin 5,0 läpän ollessa auki).

Sytytyksen ennakon tarkistamisesta puhutaan monessa kohdassa, mutta eikös sen pitäisi olla kutakuinkin kohdillaan kun auto muuten toimii normaalisti.

Vaan itse tuosta tyhjäkäynnin säätämisestä. Siis jos ennakko on kohdillaan ja KL-anturi antaa oikeat jännitteet, niin sitten vissiin voisi ruveta noita ruuveja vääntelemään. Tai entisten ohjeiden mukaan tyhjäkäyntimoottorin piuha otetaan irti ja huoltopistoke maadoitetaan (tosin tuosta maadoittamisestakin näkyi olevan ristiriitaista tietoa.

Itse tyhjäkäynnin säädöstä näkyi lukevan seuraavaa:
-Kaasuvaijeri löysälle
-Virrat päälle
-Kuunnellaan tyhjäkäyntimoottorin naksahduksia
-Tk-moottorin liitin irti
-Auto käyntiin
-Avataan ristikantainen ruuvi kohtalaisen auki
-Säädetään tyhjäkäynti talttapäisellä ruuvilla
-Kun tyhjäkäynti hyvä, säädetään ristipäistä ruuvia sen verran, että kierrokset nousevat vähän ja siitä vielä puoli kierrosta taaksepäin
-Laitetaan kaasuvaijeri hyvään kohtaan, ei liian tiukalle
-Sammutetaan auto
-Ja sitten kokeillaan.

Ohjeet ovat kohtalaisen selkeät, ja jos nuo ovat toimivat niin kaippa noilla pitäisi saada kierrokset kohdilleen. Vaan mitenkäs noiden ruuvein laita mahtaa olla, kun äkkiseltään katsottuna omassa autossani molemmat ruuvit näyttivät ristipäisiltä (tai toisessa oli toinen "rantu" isompi kuin toinen, mutta silti sitä onnistuisi kääntämään ristipäisellä meisselilläkin). Voisiko joku vaikka laittaa kuvan, jossa osoitetaan kumpi on kumpi, jottei tule möhlittyä. Ja jos sattuu olemaan jotain hyviä neuvoja niin ottaisin ne mielihyvin vastaan.

Niin ja minkähän takia ne tyhjäkäyntikierrokset laskivat kun vaihdoin polttoaineensuodattimen. Olisi äkkiseltään luullut, että jos ne johonkin suuntaan muuttuvat niin nousisivat.
 
Vs: Lancer 1,5i 12v vm.1991 tyhjäkäynti temppuilee

Ja itse itseäni komentaen ilmoitan, että tyhjäkäyntikierrokset ovat nyt kohdillaan(toistaiseksi). Tutkailtuani tapausta hivenen lisää, huomasin, että joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti sorkkinut Lancerista tuota muuatta pakotusruuvia. Ilmeisesti sen ruuvin pään ei ole tarkoitus koskea tuohon kaasuvaijerin vipuun, mutta koskipa kuitenkin. Löysäsin ruuvia sen verran, ettei se pää aivan koske siihen mekanismiin ja nyt tk-kierrokset ovat mukavasti noin 800 rpm.
 
Takaisin
Ylös Bottom