Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

NeQ

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2003
Sijainti
Turku
Termos,

eli -94 1.6 lanceri kävi leimalla ja päästöistä tuli hylsy. Jos joku osaisi päästöjä tutkimalla kertoa, mikä niissä mättää ja mikä voisi auttaa.
Tuossa 3kk sitten autosta levisi ECU ja nyt on "uusi" paikoillaan. Voisiko tämä vaikuttaa asiaan? Säädöt pielessä? Itse en mikään hirveä rasvanäppi ole, joten mitään erityisiä toimenpiteitä/mittauksia en pysty tekemään, kun ei moisiin välineitä ole.

Tyhjäkäynti: CO% 0.60 | HC ppm 190 | O2 1.02 | CO2 14.2 | lambda

>2000 r/min: CO% 0.75 | HC ppm 144 | O2 0.89 | CO2 14.2 | lambda 1.01

Eli ilmeisesti CO% ja HC ppm pielessä molemmissa, kun ne on tuohon ympyröity. Itse en osaa sanoo noista arvoista mitään, kun en niitä ymmärrä, enkä tiedä mitkä on sallitut rajat.

Aihetta sivuavia topicceja oli, mutta sen verran vanhoja ja hieman poikkeavia, etten lähtenyt niihin jatkamaan.
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

Vaikuttaa että säädöt ovat pielessä. Katalysaattori arvoista päätellen toimii mutta sytytys on pielessä. Yleensä CO arvo putoaa kierroksille mentäessä joten tästä tämä päätelmä. Oliko lämmitetty kunnolla?
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

Itse vetelin ennen katsastusta kovilla kierroksilla moottoritiellä ja melkein heti pääsi katsastukseen ja inssikin aikansa yritti, että kyllä luulisi lämmin olleen.
Ainahan tuo on ollut huono päästöihin menemään.

Mahtaisikohan ECU:n nollaus (akkulta kenkä irti riittäväksi aikaa) auttaa mitään asiaan? Oli sen verran nykivää ajo uuden ecun kanssa, kun se itseään alkuun sääteli.
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

Arvot taitaa olla:

Tyhjäkäynti: Kierrokset:
CO - 0.5 CO - 0.3
HC - 100 HC - 100
O2 - alle 5% 02 - alle 5%
Lambda 0.97-1.03 välissä.

CO arvosta en ole varma mutta lähellä pitäisi olla ainakin.

Elikkä siis jos akun otat irti niin sitten suosittelen sen jälkeen tarkistamaan ja säätämään sytytyksen kohdalleen. Tässä kun nyt arvailemaan ruvetaan niin luulisin että sytytys on nyt vähän liian myöhäisellä -> palaminen ei tapahdu tyhjäkäynnillä ihan kunnolla mutta kierroksilla paranee kun saadaan ennakkoa vähän lisää.

Muutenkin nyt kylmät ilmat on myrkkyä kattivehkeille kun ei nuo oikein tahdo kunnolla kuumeta.

onko muut perusasiat kunnossa, milloin tulpat ja sytytysjohtimet vaihdettu?
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

Tulpat on viime keväiset n. 6000km ajetut. Tulpanjohdot, virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu 3kk sitten, kun koitin löytää vikaa huonoon käynnistymiseen (loppujen lopuksi ECU vika).

Mitenkäs tuo sytytys tarkistetaan ja säädetään?

Korjaamoon tuo joka tapauksessa menee, mutta koitetaan nyt vähän selvittää, mitä itse pystyy tekemään, ettei heti mennä korjaamon tuntitaksoille perusasioiden kanssa.
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

Tänään auto oli korjaamolla ja sieltä tuli sellaista palautetta, että katalysaattori ja lambda-anturi voitaisiin ensimmäiseksi "koittaa" vaihtaa.
Itse rupesin miettimään, että mikä sen katalysaattorin sitten oikein rikkoo JOS se rikki on? 5v aikaa viimeksi katalysaattori vaihdettu, että ei kai ne nyt niin usein hajoa?
Voisiko pelkällä lambda-anturin vaihdolla saada nuo päästöt kuriin? Luulisi, että näistä kahdesta se on ainakin se herkempi osa rikkoontumaan.

Uusi katalysaattori on sen verran suolaisen hintainen, ettei ihan turhan takia viitsisi ruveta vaihteleen.

Lisätään vielä sen verran, että vaikka tuo lambda-arvo on sallituissa rajoissa, niin voiko se silti olla jotenkin "rikki", eli kusee tuota palamistapahtumaa muulla tavalla?
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

orkkis vai tarvike katti? täällä olen lukenu että halvat tarvike katit kestää 1-2 vuotta? itellä ei pahemmin niistä kokemusta.orkkiksia katteja suurimmassa osassa omia autoja on vielä kiinni.

osalle korjaamoja tuntuu olevan sen katin vaihto helpoin tie,se uusihan toimii parhaiten ja jos auto ei muuten ihan kunnossa niin uus katti toimiiyhden/2 leimaa hyvin . sit taas loppu kun on sen uuden katin läpi ajettu ties mitä.(tää on mulle jääny jotenkin takaraivoon,kun on tullu aikanaan kyseltyä hylätyn mittauksen jälkeen et mitä tekis.vastaus ollu et vaihda ny ekaks katti,taitaa olla loppu.)eli sen uudenkin katin voi tappaa hyvinkin äkkiä mikäli ei kunnossa muuten.myös 16v koneen kohdalla kuulemma merkkikorjaamon entisen ja nykyään oman yrityksen kaveri kertoi että herkkä sille jos venavuotoja niin päästöt karkaa äkkiä
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

En osaa sanoa, että laitettiinko sillon orkkis vai tarvike, hintaa oli muistaakseni 350e paikkeilla siihen aikaan, että aika suolainen oli, kun motonetin tarvike olisi silloin maksanut muistaakseni 170e.
Silloinkin tuli jo sellainen olo, että mahdettiinko turhaan vaihtaa, kun ei tuo ole koskaan sen jälkeenkään "helposti" päästöihin mennyt.

Jos vielä tuon "venavuodon" laittaisi osiin tälläiselle asiasta mitään tietämättömälle, niin mitäköhän tuo noin niinkuin yksinkertaisesti tarkoittaa, onko vaikea todeta/mitata ja onko hankala homma korjata?
 
Vs: Lancer 1.6 -94, päästömittaus hylätyksi

venttilivuotoa voi koittaa diagnosoida tulpanreikään tulevalla paineilma liittimellä jolla sitten painetaan ilmaa sylinteriin. tahdissahan nuo pitäisi kiinni olla että jos sieltä ilmat karkaa niin kannen irrotus ja muuta hommaa joten kyllä korjaamo tuosta muutaman satasen ottaa helposti. lisäksi sitten jos jakopään rempan teettää samalla..
 
Takaisin
Ylös Bottom