Lancer '89 1.5i mystinen vika (laturi ja sulake)

ak77

New Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2008
Iltaa ja kumarrus... Tuli "ostettua" vaimolle ensiautoksi juuri sisäänajettu '89 1.5 GLXi Lancer... siis vaivaiset 480 000 -mittarissa... maalipinnan hieronnan ja perushuollon jälkeen meinasin ajaa kojeen pois tallista, mutta värkki ei inahtanutkaan... akku tyhjä...

- Akku laturilla täyteen, toimii niinkauan kuin virtaa riittää..
- Ladattiin akku, starttaus ja yleismittari heilumaan... akulle asti ei höökää tule... Laturilta en löytänyt mittauspaikkaa, mutta mä olen aika apina näiden autojen ja varsinkin sähköjen kanssa...
- Otin laturin irti, hankin Motonetista "hiilet" ts. jännittensäätäjän, joka ei kuitenkaan ainakaan liitimensä puolesta edes mene laturiin, vaikka muoto muuten täsmää... Laturinpurku oli muutenkin aika moinen urakka... (tai ehkä ei, mutta mulle)... Laturi siis lienee jotain muuta kuin orkkis tai sain huonot osat motonetistä...

Oli miten oli, täällä piilee kysymys fiksumille... laturin valo ei pala, akku ei lataudu, vaimo on vihainen ja minä neuvoton... auton hinta kaikkine maaleineen jne. menee tällähetkellä jossain 400 - 500 ekua, joten 120€ laturi toki nostaisi arvon kattoon, mutta itselle tuon maksamista on vaikea perustella...

Olisiko hyviä vinkkejä, miten lähestyä ongelmaa (kierrätyskeskus on jo käynyt mielessä)...

Kiitos jo etukäteen kärsivällisyydestä.
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

Oliko akku mennyt yhtäkkiä ihan rutikuivaksi ettei edes valot hehkuneet? Jos näin niin purkaa laturin diodien kautta akun tyhjiin. Ja nopeasti. Jos ei vaihtolaturia halua ostaa niin uudet diodit jos vaan saa.

Kai latausvalo palaa kun virrat on päällä ja kone ei käy? Jos ei pala niin hiilet loppu tai latausvalon polttimo palanut.
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

Gallu sanoi
Oliko akku mennyt yhtäkkiä ihan rutikuivaksi ettei edes valot hehkuneet? Jos näin niin purkaa laturin diodien kautta akun tyhjiin. Ja nopeasti. Jos ei vaihtolaturia halua ostaa niin uudet diodit jos vaan saa.

Kai latausvalo palaa kun virrat on päällä ja kone ei käy? Jos ei pala niin hiilet loppu tai latausvalon polttimo palanut.

...Kyllä, koko akku KAPUT... Latausvalo "taisi" palaa, kun akun sai ladattua... mutta näyttää siltä, että...

tiitus sanoi
Multa pitäis löytyä ehjä laturi...
hintaa vaiks joku kolmekymppiä + pk
sijainti Eurajoki

Mä otan sen....
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

Laturi tuli, iso kiitos, nopeaa toimintaa...

Sitten pommitan vielä epävarmuuden siivittämillä kysymyksillä... tossa laturin päässä on erilainen liitin kuin jo kiinni olleessa... kuitenkin mulla on tossa auton johtonipussa kaikki tarvittava, eli liitin tuolle saadulle laturillekkin löytyy... Kuuluuko auton johtosarjan ominaisuuksiin, vai onko edellinen (tai sitä edellisen edellisen edellinen) tehnyt omiaan... eli voinko lyödä surutta kiinni kojeen piuhoineen...

Valtava kiitos...
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

Latureita on kahdella eri liitinimallilla, uusissa latureissa muutosjohto seuraa mukana. Minulla saattaapi sellainen olla työpaikalla jos en väärin muista.
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

"Uusi" laturi toimi OK, mutta virta ei päässyt akulle asti... hetken jothojen metsästystä ja ongelma löyty sulakelootasta... pirun outo 80A sulake rikki (katoin mukamas aikaisemmin, että kaikki on OK)... 100A vastaava möhkö tilalle järvenpään mitsulta ja jo lataa.... senverran rupes päässä vaivaamaan, että olisko se vanha laturi ollu OK... joten löin sen kiinni ja kokeilin ja se oli *onneksi* aidosti rikki.

Nyt vessa kulkee taas omin avuin, kiitos pirusti avusta ja nopeasta toimituksesta!
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

tyhjää akkua ei kannata ruveta lataamaan täydellä virralla. Ekaksi tyhjä akku otetaan irti piuhoista ja laitetaan todella hitaalle lataukselle, jotta heräilee ja rupee jossain vaiheessa ottamaan virtaa vastaan. Nykyaikaset akut menee oikosulkuun jos laitat heti kovat virrat lataukseen
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

tää laturi vika on tän mallin lancereissa tyypillinen vika :) sama täällä meni ensimmäisenä melkein kun ostin auton :D mutta muuten auto toimii kuin rasvattu :D
 
Vs: Lancer '89 1.5i mystinen vika

Ottakaa huomioon jos laturilla on kelailtu jotain +300tkm tai alottajan tapauksessakin +450tkm, niin tyyppiviasta ei ehkä kannata sitten enää puhua. ;D Kulutusosahan se on, ja käsittääkseni jossain merkeissä niitä vaihdellaan huomattavasti tiheämmin.

Niin ja paransin otsikkoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom