Lancer 91 gli 1.5 pakokaasupäästö

MikeMalibu

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2004
Sijainti
Jyväskylä Lutakko
Moi!

Ensimmäistä kertaa täällä kirjoittelen sitten rekisteröinnin (joskus) .

Käytin katsastuksessa autoni ja pakokaasu arvot oli iha ties missä. Onko pakosarjassa tunnistin joka voi olla paskana? Viimeeksi pari vuotta sitten jäi samasta asiasta mut takapönttö pakoputkesta paskana, sen vaihdoin ja arvot ok sen jälkeen.

Voisko katti olla paska. 2v sitten sanoi inssi et sun katti on paska mut intin et takapönttö on sökö...

Kaikki avut tervetulletta, elokuun 4. päivä on deadline. :)

Kiitos!

Mika
 
Minkälaisia lukemia se mittaus sitten tarjoaa? Jos nämä olisi tiedossa niin olisi helpompi lähteä etsimään vikaa.
 
Tietysti joo, lappu autossa mutta tunnin sisään laitan arvot. Tyhjäkäynnillä 319 kun sallittu 100 (oisko ollu HC), 2000 kierrosta niin arvo 119. Lambda oli 1.02 joten se oli rajojen sisällä.

Laitan arvot ihan kohta.
 
no tosta rupean arvailemaan, sytkäpuolen osia onko liiemmin uusittu, sytytys on varmaankin suhteellisen kohdallaan kun lambdakin pysyi kohdallaan..

tosin toi on hassu, vaikka kone näyttää että lambda on 1 niin silti sieltä pakoputkesta tulee ihan muuta kun ykköstä..

nimimerkillä, ei-lambdan-johto-kiinni ja arvoista leima 8)
 
Eli tässä nämä tulokset:


joutokäynti yli2000 1/min
CO 0.79(sallittu 0.50) 0.73 (0.30) %
HC 310 (100) 119(100) ppm

Lambda 1.02 (0.97-1.03)

CO2 13.70 13.90 %
O2 1.47 (5.00) 1.21 (5.00) %


Ostin uuden ilmanputsarin ja tulpat, laitan huomenna. Tulpanjohdot uusittu viimekesänä, kuten myös pyörijä ja jakajan kansi.
 
tuota noin, jos omiin kokemuksiin on luottamista, tyhjäkäynti pissii siinä kun auto käy vähän liian laihalla.. se nostaa tuon CO ja HC arvon noin ylös.. yleensä mulla ollut tuo CO2 arvo n. 14 ja jotain risoja päälle.

mitenkäs tuo katalysaattori, missä kunnossa? venttiilivälykset , bensansuodatin? sytytys? paljonkos lambda oli tyhjäkäynnillä? vaikkei se tähän kuulu mutta kysyn kuitenkin.
 
Joop, itse en ole vaihtanut kuin jakajan kannen, tulpanjohdot ja pyörijän. Laitan huomenna ilmanputsarin ja uudet tulpat.

Taidan suosiolla viedä johonkin laitettavaksi noiden vaihdon jälkeen.

Katalysaattorin kuntoa en tiedä... toivottavasti ei paskana, maksanee jonkin verran. Bensasuodatin vaihdettu 2v sitten, mutta saattaa olla tarkastuksen paikka. Vaikuttaneeko ilmanputsari kauheesti päästöarvoihin? Keväällä ampiaisista sun muista roskista putsasin mut onha sinne paskaa kerenny tod näk. kertymään jo. Mikä on pakosarjassa oleva pyöree "anturi" josta lähtee johto jakajan alle? Oisko mahdollista että rikki? Jos mitenkään liittyy.

Palataan.
 
Vaihdoin ilmanputsarin ( täynnä ampiaisia ja paskaa ) joka kaks vuotta sit oli vaihdettu, laitoin tulpat uudet, putsasin jakajasta pyörijän ja kannesta hapettumat pois. Suhautin CRC tä hiukkaen jokaiseen neljään "kohteeseen" :)

JA sitten, takapöntön ja keskiputken liitoksessa ( keskiputken puolella ) oli noin 3 3-2milliä halkaisijaltaan olevaa reikää! Jonka huomasin kun aloin paremmin syynäämään. Laitoin asennustahnaa, annoin kuivua yön yli ja sehän jämähti.

Näillä toimenpiteilllä ( eli putkisto tiiviiksi mm ) menin testiin ja kappas kummaa, hyväksyttävät arvot tuli!

Voin laittaa illan mittaan arvot jos jotakuta kiinnostaa.

Ensiviikon Petäjävedellä mökseilemässä niin ei pääse nettiin.

Ps. Tankkasin 98 bensaa ja vedätin kolmosella rajottimelle vähän aikaa. Oisko vaikutusta.

Mutta helvetin hyvät että noinkin pienellä sai arvot kondikseen.
-mm-
 
Ecusta en tiedä. Missä moinen edes on? Ilmanputsarin lähellä siellä jossain? Hyvät fiiikset kummiskin kun lappua käyn näyttää et saa leiman kuntoon. Sitten koko syksy aikaa perehtyä muuhun tekniikkaan ja pieniin ruostevaurioiden paikkaamisiin.

--mm--
 
Tuossa nuo arvot eilisen mittauksen jälkeen.





                   (930)                                 (2930)        rpm
                joutokäynti                     yli2000 1/min
CO            0.093                              0.129              %
HC             83                                  46                  ppm     

Lambda    1.008                               1.007

CO2           15.0                                14.9           %       
O2             0.31                                 0.31           %
 
Ecu on siellä hanskalokeron alla sivupilarissa(?), muovilevyn takana. Semmoinen 15x15x3cm metallirasia, johon menee paljon piuhoja...

Tuo kannattaisi korjata tai ainakin huoltaa, jos ei korjaamista kaipaa. Juttua voit lukea aiheesta täältä foorumilta vaikka kuinka.

Huollon yhteystiedot tuossa alla.... ::)
 
Tota...ihan näin maallikon näkökulmasta jälkeen päin... :)
Kävin kans omani päästöt mittauttaa ja eihän nuo ajanu sitä lämpimäks ku seisotti vartin pihassa ja löi piuhat perään. Eihän siitä tullu lasta eikä  :seina ..no..mitään ku mitsut täytyy aina ajaa kunnolla lämpöseks et tulee realistiset arvot.  :-\ No, siinä ihmeteltiin kans sen lapun kanssa nokka auki et mitäs helkuttia sitä rupeis keksimään. Muutaman operoinnin jälkeen(tulpat, laturi, ruiskun "putsaus" bensaan lisättäväl tökötillä, ilmanputsari, lambdan tarkistus..ym poppakonsteilla  :seina ) koklattiin uusiks ja ajettii suoraa tieltä paikalle. Malliarvot ja tuttu korjaaja tuli vaan valasemaan asiaa. Mutta virheistä viisastuu.. :peukku
Kattelin vaan et noi sun ekat arvot oli aikas samantyylisiä ku mulla oli sillon, et olis saattanu jo sillon ekana tepsii tää kuumaks ajamine.. ;D
Viisaammat lisäkköön jotain valasevampaa ja taivaita hipovaa perään..tää on meikäläisen lyhyen kokemuksen tulos..jos jolleki oli apuu niin.. ;D :peukku
 
Jeps... onhan tuossa perää. Ja johtuu yksinkertaisesti siitä, että lankussa on lämmittämätön lambaada-anturi. Pitää ajaa se ensin punaiseksi. Jos jaksaa virittää tilalle lämmitettävän mallin (siis sähköllä lämmitettävän...=3 tai 4 johtoinen), niin eipä kauaa kestä, kun on arvot hollillaan.
 
No toi on tosi juu..  :) ei ku kasaamaan vaan illan ratoks.. ;D Kyllähän se vähän nopeuttaa tota toimintaa..
 
Ei ois varmasti paha idea tuo lämmitettävä lambada.. jos pysyis sitte meikäläisenkin päästöt kurissa ettei tarvis aina vippaskonsteilla ;D miten hankala toi esmes 3 johtoinen ois kytkeä Esku?
 
Eipä ole hankala. Siellä on se 1 karva siihen hommaan mihin aina ennenkin ja ylimääräisiin karvoihin järjestetään sähköä, jottas kuumenee. Tjsp.
 
Takaisin
Ylös Bottom