Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Kalzu

New Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2009
Terve!

Ensimmäinen postaukseni tänne, autoista ei liikaa kokemusta ole vielä kertynyt.

Äskettäin kävi niinkin ikävästi, että lähdin ajamaan Tampereelta Jyväskylään, mutta ennen Oritupaa (n. 40 km ajon jälkeen) auto alkoi nykiä hiukan. Ajoinpa sitten huoltsikalle, jonka pihaan auto sammui kun kierrokset laskivat alle parin tonnin. Sain auton vielä uudestaan käyntiin, muttei pysynyt käynnissä ellei pitänyt kierroksia lähes parissa tonnissa. Kolmatta kertaa ei enää lähtenytkään. Ajattelin, että lauhtunut keli on ehkä saanut kosteutta syntymään bensan sekaan. Ostin purkin Masinolia (katalysaattoriautoille) ja kaadoin tankkiin, mutta autoa en saanut käyntiin. Pyysin apuvirtaa, ja sitten lähti lopulta, noin 10 sekunnin käynnistyksen jälkeen käyntiin. Auto pysyikin käynnissä jopa ihan tyhjäkäynnillä pari minuuttia, mutta sitte sammui eikä enää käynnistynyt. Soittelin kaikki tuntemani autoihmiset läpi, ja sain diagnooseja polttoainesuodattimesta, bensapumpusta, virranjakajasta, kosteudesta ym. Tuohon hätään en kuitenkaan muuta ratkaisua keksinyt kuin liftaamisen Jyväskylään, koska töihin on päästävä. Auto jäi siis toistaiseksi sinne.

Kysynkin, onko jollain samanlaisia kokemuksia tai tietoa, mitä tuohon nyt kannattaisi ensi hätään lähteä kokeilemaan? Auto on suhteellisen vähän ajettu, vain 128 tkm. ECU on uusittu kolme kuukautta sitten (romuttamolta tosin osa...) ja bensapumppu oli vaihdettu hiukan ennen kun auton hommasin elokuussa. Öljyt vaihdettu kuukausi sitten. Check-engine valo on palanut vaihtelevasti aina lyhyempään ja pidempään käynnistyksen yhteydessä, mutta kaveri luki vikakoodit eikä niistä ilmennyt mitään. Epäili siis jotain sähkövikaa tuon valon kanssa, kun himmenee välillä lähes olemattomiin ja välillä palaa (siis vain käynnistyksen yhteydessä, ja korkeintaan noin minuutin).

Arvostan apujanne, ettei tarvitse summassa lähteä kokeilemaan / maksamaan kalliita hintoja "turhasta" työstä. Jollainhan tuo auto pitää tuolta nyt saada haettua pois.

Terv. Kalle
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Veikkaisin ecu.ta vaikka vaihdettu on (purkaamolta) jollei kunnostettua ole löytänyt mutta silloin on yleensä jonkinmoinen leima/tarra liimattuna ecu.n kylkeen.
Ecu.n tappaa ikä ei kilometrit joten saman ikäisetä kun vaihdeltu niin siinä se ikä rupeaa olemaan.
Engine valon oikuttelukin voi johtua ecu viasta sen verran kysyisin että sammuko merkkivalo enään ollenkaan kun kytki virrat päälle?
Otappa yhteyttä nm. janialho
Nokialla asustaa ja vois löytyä korjattu ecu ehkä jopa hyllystä? Muutama viikko sitten ainakin oli kun oli samanlaiselle tarvetta
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Kapula7 sanoi
Veikkaisin ecu.ta vaikka vaihdettu on (purkaamolta) jollei kunnostettua ole löytänyt mutta silloin on yleensä jonkinmoinen leima/tarra liimattuna ecu.n kylkeen.
Ecu.n tappaa ikä ei kilometrit joten saman ikäisetä kun vaihdeltu niin siinä se ikä rupeaa olemaan.
Engine valon oikuttelukin voi johtua ecu viasta sen verran kysyisin että sammuko merkkivalo enään kun käynti loppui kokonaan?
Otappa yhteyttä nm. janialho
Nokialla asustaa ja vois löytyä korjattu ecu ehkä jopa hyllystä?

Kiitos vastauksesta! Merkkivalo ei palanut mitenkään normaalista poikkeavasti tämän sammumisepisodin aikana. Eli valo sammui normaalisti muutaman sekunnin kuluttua kun laitoin virrat päälle, eikä jäänyt siis palamaan, vaikken autoa käyntiin enää saanutkaan. Tuo valon oikuttelukin on ilmennyt erittäin satunnaisesti, useimmiten toimii normaalisti. Onhan tuolla "uudella" ECU:lla ajettu jo 7 tkm, vaikka kuten sanoit, ikähän se vissiin nuo tappaa ennemmin.
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

löytyy vielläkin hyllystä, huollettu ecu :driver
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Tää on taas näitä, kun ei kerrota kaikkea mitä on tapahtunut... jos apuvirtaa on tarvinnut antaa, niin silloin on akku ollut ilmeisesti tyhjä ja sehän kielii vain siitä että joku laturi tai akku on sökö.
Mutta kerran sanoit että yritit useasti käymään, niin tuskin se akku kuitenkaan oli loppu?
Itsellä samat nykimis-oireet kesän seisonnan jälkeen ja kosteutta oli melkoisesti virranjakajassa. Kuivaamalla käy ja kukkuu.
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Mulla on samanlaisessa Lancerissa samanlainen vika. Tosin CE-valo ei koskaan pala normaalia pitempään. Välillä toimii normaalisti, välillä nykii, välillä jättää tielle. Sitten kun odottaa jonkin aikaa, toimii taas ihan hyvin. Välillä riittää 15 min odottelu, välillä menee monta tuntia ennen kun lähtee. Masinolia laitettu tankkiin, ei vaikutusta. Ei ole innostanut alkaa pihassa paljoa korjailemaan, eikä uskalla kauemmas lähteä ajamaan. Mitähän kannattaisi koittaa ensimmäisenä?
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Luulen, että ongelmani selvisi, ja ajattelin nyt kertoa siitä ennemmin myöhään kuin milloinkaan. Ratkaisu oli niinkin yksinkertainen kuin pahvia etumaskiin. Seuraavan kerran kun mitsu jätti tielle samalla tavalla, niin huomasin virranjakajasta roikkuvan massiivisen jääpuikon. Ilmeisesti siis viima maantienopeuksilla -20 pakkasilla oli liikaa ja jäätä pääsi muodostumaan, joka sitten kosteutena pääsi todennäköisesti virranjakajaan ja aiheutti nykimisen. Pahvivuorauksen jälkeen ongelmaa ei enää ollut. Nyt on tosin muut ongelmat, tällä hetkellä auto käynnistyy mutta sammuu samoin tein eikä lähde uudestaan heti... Mutta se on toinen juttu.
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Kalzu sanoi
Luulen, että ongelmani selvisi, ja ajattelin nyt kertoa siitä ennemmin myöhään kuin milloinkaan. Ratkaisu oli niinkin yksinkertainen kuin pahvia etumaskiin. Seuraavan kerran kun mitsu jätti tielle samalla tavalla, niin huomasin virranjakajasta roikkuvan massiivisen jääpuikon. Ilmeisesti siis viima maantienopeuksilla -20 pakkasilla oli liikaa ja jäätä pääsi muodostumaan, joka sitten kosteutena pääsi todennäköisesti virranjakajaan ja aiheutti nykimisen. Pahvivuorauksen jälkeen ongelmaa ei enää ollut. Nyt on tosin muut ongelmat, tällä hetkellä auto käynnistyy mutta sammuu samoin tein eikä lähde uudestaan heti... Mutta se on toinen juttu.

niinpä niin,edelleenkään ei siis toimi kuten pitää. tuo pahvi juttu kun ei oikeen iske,sillä omissa lankuissa ei koskaan ole mitään pahvi virityksiä olla käymisen takia ;)aina pelanneet ilman pahveja. edelleen tohon ecuvikaan taipuisin,sillä se ei taida olla tarkistettu/ huollettu :seina

se että tappelee pitkään kaikkien erilaisten oireiden kans,ja pihistelee ecun katsomista/huollattamista tämän ikäsissä mitsuissa on mielestäni vaan itsensä kiusaamista.tosin joskus vika muuallakin kun ecussa,mutta se ecu kun on läpi käyty niin voi luottaa vikakoodeihinkin paremmin
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Kalzu sanoi
Ilmeisesti siis viima maantienopeuksilla -20 pakkasilla oli liikaa ja jäätä pääsi muodostumaan, joka sitten kosteutena pääsi todennäköisesti virranjakajaan ja aiheutti nykimisen.
Viime talvena,-34' ja +100km/h matkanopeutta,eikä ongelmia.

Osat ALKUPERÄISIÄ (termari,jakajan kansi jne).

Ja ehjä auto EI PAHVEJA TALVELLA TARVI,ne on ooppeleita yms varten.


Mutta samaa sanon kuin mikko412:n,ECU HUOLTOON,se kun sattuu tyyppivika olemaan.

Voihan olla että muuallakin on vikaa,mutta ECU nyt on yleisin.
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Jep jep, kyllähän tuo ECU kannattaisi varmaan hoitaa kuntoon. Sellainen uusi ongelma on meinaa tällä hetkellä Lancerissa, että auto saattaa sammua käynnistyksen jälkeen melkein heti. Sen jälkeen ei lähdekään hetkeen käyntiin vaan pitää odotella pari minuuttia. Sammumisen yhteydessä kuuluu usea naksahdus juuri tuolta ECU:n suunnalta. Ilmeisesti siis jotain häikkää siinä on, ettei anna bensaa tai jotain kunnolla kun pääsee sammumaan?
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

totennäköisesti sulla on ecu kyrvähtäny,mulla kans toimi eka normaalisti,sitte kannettiinki kaupasta käsillä sapuskat kotii ku auto on siinä kaupan parkkiruudussa yhteistyöhaluttomana

ja jos et oo kurkannu ecun sisään,suosittelisin kattomaan..

edittiä:

janialho korjas mullekki ecun ja ku nakkas johot kii ni laakista käyntiin eikä ole ongelmia ollu
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

Soita Janille, hän tosiaan hoitaa tuon sun ecus kuntoon. Antoi eculle vielä 3kk takuunkin. Eikä hintakaan ollut mikään hirveän iso.

Itellä kun tuo ecu sano sopimuksen irti niin se jätti meikäläisen myös parkkipaikalle. Siinä sitten koitettiin vaihtaa tulppia ja katsoa
tuleeko bensaa ja yms. Vasta myöhemmin tuli katsottua vikakoodeja ja tasaista punaista valoahan ledivalo vain näytti. Eli
suomeksi ecu kyrvähtänyt. Itsellä tuo ecu ei oireillut mitenkään. Yksinkertaisesti jäi vain kerrasta paikoilleen eikä enää käynnistynyt.

Nyt tuo huollettu ecu on toiminut moitteitta ja Janin sanojen mukaan toimii kauemmin kuin koko auto kokonaisuudessaan ;D
 
Vs: Lancer -91 glxi 1.5 jätti tien päälle

ECU lähtee Janille lähipäivinä huoltoon. Ehkäpä tuosta raadosta saa vielä toimivan. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom