Lancer 92-> huolto-opasta/apua?

K

KySSe

Guest
Noniin juu eli porukoilta löytyy tuommonen 92(?) Lancer GLXi 1.6, elikkä sitä uudempaa korimallia ja moottori on ainakin 4G92. Vai liekkö tuo vuosimalli 93, käyttöönottopvm. on joka tapauksessa 92 vuoden puolella. Ongelmana on, ettei tahdo löytyä minkään näköistö huolto- tai korjausopasta.

Pitäisi vaihtaa taakse jarrupalat, eikun siis kengät, ja se rumpu taitaa olla kiinni ihan isolla pultilla siinä. Irtiotto  ei ole kyllä ongelma, mutta onko kiinnittäessä tälle pultille joku tietty momentti, vai meneekö ihan rukkastuntumalla eli laakerille pieni välys jättäen eli ettei ala vielä jummaamaan pyörittäessä?

Ja toinen ongelma on, kun tuossa on Kovilin lohkolämmitinelementti, ja pitäisi vaihtaa Defan elementti tilalle (kun löytys sisätilan lämmittimelle haarottimet ja vermeet), niin onko kenelläkään tuossa moottorin mallissa (4G92) Defan elementtiä kiinni? Malli oli 106 (600W) jos en väärin muista. Meinaan merkkiliikkeessä Kuopion Autoputkolalla väittivät ettei Defalta löydy elementtiä tuohon malliin, kun taas maapurissa AD Varaosamaailmassa tuikkasivat vaan elementin kouraan. Viimeinenkin ongelma onkin sitten, että pitääkö jäähdytysjärjestelmä ilmata jotenkin, ja jos pitää, kuinka se toimii käytännössä?

Siinäpä olikin kysymyksiä ja selitystä kerrakseen, jos joku tietäisi jos jostain löytyy huolto-opasta niin olisin kiitollinen. Toisaalta jos joku jaksaa näihin kysymyksiin vastata niin kiitollisuudellani ei ole rajaa :)
 
Rumpu sinänsä taitaa olla kiinni vain ruuvilla. Napa on mutterilla, jonka momentti on 180 Nm.

Defan luettelo väittää juuri tuota mallia 106, mutta luettelot voivat tietysti olla väärässä kuten yhtä hyvin Putkolakin.

Ilmaus: avataan ilmausruuvi (termostaatin kotelossa), täytetään kunnes nestettä tulee ruuvin reiästä, ruuvi kiinni, täytetään loput (myös paisuntasäiliö), käytetään konetta kunnes termostaatti aukeaa, ryntäytetään muutama kerta, sammutetaan ja annetaan jäähtyä.  Tarkistetaan taso ja tarvittaessa toistetaan kohdasta "täytetään loput".

Ja korjatkoon/tarkentakoon, kuka tietää tarkemmin :)
 
multa löytyy ko. automallin workshop manual pdf versiona.. linkki näkyvissä Jäsenille näkyvässä osiossa: manuaalit yms.
 
:seina
No nyt on lohkolämppärin elementti vaihettu ja jarrukengätki todettu vielä kulutukseltaan vähäsiks. No onpa varalla uuvet kengät kuhan aika koittaa :) Jarruttaessa takaa kuulunut kolina ja laahaus lähti ihan jarrurummut hiekkapuhaltamalla, ja lämppärin elementtikin vaihtu onneks ilman pakosarjan irrotusta.

Mutta ei hyvää jos ei jotain pahaakin: nyt tää loistoauto on alkanut valuttaa jäähdytysnesteitä, tahti on suunnilleen litran viikossa, alussa enempi ja vähenee loppua kohti tiputtelu mutta eihän sitä vajaalla kehtaa ajella, vaikka lämmöt pysyskin kurissa. Ensiksi piti tietenkin tutkia, että tiputtaako se siitä vaihdetun elementin luota, mutta ei. Kuskin puolelta valuttaa, siellä lienee sijaitsee vesipumppu?

Tästä päästäänkin päivän kysymyssarjaan: Oliko tämä vesipumpun (mahdollinen) väsyminen lancerin, tai tämän 4G92-moottorin "tyyppivikoja"? Vai onko muita tyypillisiä vuotokohtia tuossa päässä? Lukasin kaikki 18 sivua läpi tuossa aikani kuluksi ja koitin haullakin aikaisemmin, jotenkin jäi semmonen kuva että vesipumppu olis ikäänkuin kulutuskamaa näissä vehkeissä?
Lisäksi moottorin etulohko näyttäis kovasti öljyiseltä, oliko tässä mallissa se kansipahvi mallia syöpyvä, eli öljykanavien reikiä ei ole ympäröity metallirenkailla?
Viimeiseksi tuossa tuntuu joskus "kylmänä" liikkeelle lähtiessä pitävän ihmeellistä "jolinaa", ikäänkuin kytkimen(?) joku laakeri ääntäis. Tästäkin kuvittelin lukeneeni joskus, mutta ei vaan nyt uusintakierroksella sattunut silmään... ???

Ajettu tuolla on muistaakseen jotain 250k, eli mitä tässä nyt sitten uusimaan? Vesipumppu, nokkahihna, kansipahvi, onko vielä jotakin?

Anteeksi vaan pitkä postaus, mutta antaa vikojen kertyä ennenkun alkaa hätyyttää muita ;D
 
KySSe sanoi
Ajettu tuolla on muistaakseen jotain 250k, eli mitä tässä nyt sitten uusimaan? Vesipumppu, nokkahihna, kansipahvi, onko vielä jotakin?

Anteeksi vaan pitkä postaus, mutta antaa vikojen kertyä ennenkun alkaa hätyyttää muita ;D

Jakopäässä sijaitsee vesipumppu.

Tyyppivika, nojaa. jos edellinen omistaja on vaihtanut italian ihmeen niin ei voi sanoo tyyppiviaks :)

Kansipahvissa on kyllä kuparirengas öljynpainepuolella. Tihkumisesta oon itsekkin kuullut mutta en usko että on mikään tyyppivika...

Ai niin kaverin cb lancerilla on ajettu nyt joku 420tkm ja ei oo koskettu moottoriin, muuta ku jakohihna/hihnat/vesipumppu akselilla...

Kytkimen laakeri vingahtaa kylmänä....
 
Itsellä samanlainen auto ja vesipumppu alko vuotamaan pari kuukautta sitten --> vaihtoon. Kannattaa tarkastaa ja vaihtaa, että ei tuu isompaa murhetta.
 
Eli siis pistellään jakohihna ja muut hihnat uusiks ja vespumppu samaan hintaan. Harmi kun ei oo liikaa aikaa väkerrellä tuon kanssa :'(

Saakos netistä varaosia mitenkä paljon halvemmalla, motonetissä oli ainaki aika edukas tuo pumppu, 37.50 tais olla mutta mites laatu? www.varaosanetti.fi tarjos samaa hintaan 56,55, mutta kehuuvat että olis alkuperäsiä varaosia...

Njaa, soittaa AD varaosamaalimaan ja kyselee, sillä siitä pääsee ::)
 
Vesipumppu siellä todennäköisesti vuotaa.
Eikun vaihtooon. Itsekin säästin 180tkm jakopäänvaihdossa enkä vaihtanut pumppua, kun klappia ei tuntunut siellä olevan. No sittenhän se meni uudella omistajalla melkein heti vaihtoon, tosin eipä se kallis komponentti ole.

Ininä, joka kuuluu lähtiessä aina kylmänä on kytkimen painelaakeri. Itsellä se äänti toista vuotta, enkä vaihtanut. Kannattaa vaihtaa koko kytkinlevy sitten samalla kun kytkin on auki.
 
No, nyt on sitten vaihettu vesipumppu (edellinen vissiin mallia ei-hyvä erilainen, pulttien pituudet ei ainakaan täsmännyt, tiivistys oli hoidettu silikonilla kanssa jota oli irronnu sinne sisälle pyörimään), jakohihna (toivottavasti meni kohdilleen, korkeintaan puolen hampaan heitto joka ei kyllä siitä parane) joka nyt oli vielä ihan ok ja muut hihnat jotka olikin aika heikossa kunnossa.

Nyt pitäs vissiin sytty säädellä, yritetty on sekä workshopmanuaalin että autodatan ohjeilla. Oliko tässä 4g92 motissa se, että pitää maadoittaa "se yks" liitin sieltä rintapellistä?

Manuskat sanoo että sininen liitin, edestä katsottuna aika vasemmalta löytyy yks sininen liitin joka sijaitsee kyllä ihan eri paikassa mitä ws-manuska kehuu. Tämän kun maadotti niin ei suostunut käymään ollenkaan. Toinen, musta liitin (johdin oli kyllä musta sinisellä raidalla) löytyi sitten ws-manuaalin kertomalta paikalta pesurinpumppujen oikealta puolen. Tämä kun maadotettiin neliömillin kaapelilla ni se kaapeli otti ja  suli :) Mutta sentään yritti hieman käydä...

Säädettiin sitten ilman maadoitusta erittäin huonolla ajotuslampulla, ennakko lienee 5 astetta (+-2)? Kyllä se nyt toimii vähintään hyvin, meniköhän tuo säätöhomma nyt mitenkä vituralleen. Ajotuslampun ostoon ja paremmilla ohjeilla? Paremmilla aivoilla? ???
 
Noniin, vastaanpa omaan kysymykseeni, ehkä :)
Eli kuten täällä lukee, maadoitettiin sitten "vahingossa" (lue: kädetys) väärä liitin ilmeisesti, ihmekkö tuo jos savu nousee. Eli maadotettiin tuo oikealla näkyvä liitin jonne tulee todistetusti ihan riittävän suuri jännite :)
koko640.jpg


Kuvia ottaessa paremmassa valossa sitten huomasin tuolla vasemmalla puolella tuon jo koitetun sinisen liittimen takaa tuollainen ruskea liitin, tämä mahtanee olla se oikea?
vas_liittimet640.jpg


Onneks ei nyt mitään saatu vielä poltettua paitsi se johtimenpätkä millä maadotettiin tuo. Tämäkin postaus nyt oli vaan ihan ettei muiden tarvitse koittaa yrityksen ja erehdyksen kautta :peukku

No kysytään nyt vielä sen verran että onko näistä 92-96 lancereista kyrvähdellyt ecuja mitenkä? Tarkotus olis käyttää huollatettavana kuhan löytys vaan viikko tai kaks rakoa jolloin ei tarviis ajella.
 
Takaisin
Ylös Bottom