Lancer -93 (4G92) ei käynnisty

R

raaka-arska

Guest
Hei!
Lancer -93 (1.6 GLXi eli 4G92 moottori ) ei lähde käyntiin. Normaalin sammuttamisen jälkeen seuraavalla käynnisyrityksellä ei yritystäkään. Pyörittää normaalisti, antaa kipinää. Bensaa tulee ainakin poistopuolen letkusta. Ja kaasunkin kanssa on startattu, kun sitä ehdotettiin tuolla vikakoodienlukuaiheen puolella. Ei vaikutusta.

Vikakoodit luettu, 55. Joutokäyntinopeuden säätimen asentotunnistin eli Idle Air Control (IAC) valve position sensor fault. Akku käytetty irti ennen vikakoodien lukemista, sen jälkeen pyöritelty enemmän ja vähemmän, tuo on ainut vikakoodi mitä tulee.

Säädin käytetty irti, ei vaikuta kovin likaiselta. Venttiilit liikkuvat suht. helposti. Mutta tunnistimeenhan tuo vikakoodikin viittaisi?

Mitä seuraavaksi? Onko syytä olettaa että IAC:n vaihtaminen auttaisi käynnistysongelmassa? Huvin vuoksi tuota ei viitsisi vaihtaa, Aine pyytää 453,83 euroa mokomasta.
 
No eipä se siitä IAC:stä voi olla kiinni, jos ei se edes lupaa. Ja jos kerran tulee kipinääkin, niin mistään asentotunnistimesta ei ole kyse. Eikä ole sitten kyllä bensansyötössäkään. Eipä jää kovin montaa paikkaa, mistä voisi johtua.

Tuo vuosimalli kun on mitä on, niin en mene sanomaan mitään, mutta jos haluat, niin voin katsoa ecusi vaikka iliman eestä. Jos vika löytyy, niin sitten hinta vähän pompsahtaa, mutta jos ei, niin se siitä sitten. Käypkö?
 
onhan siellä kaikki jakohihnat tallella ja oikeilla paikoillaan?

Ruisku autossa olis kyllä hyvä jos sais jotenkin tarkistettua bensan paineen, se kun ei välttämättä riitä jos sieltä vähän lirisee läpi; se ei välttämättä vielä mene suuttimista läpi ainakaan sumuna.

Ja yksi mikä tietenkin olisi kiva tarkistaa (Esku, otetaanko tääkin työn alle joskus?) niin se että laukaiseeko ECU suuttimia, mutta se vaatis testerin tai sitten pitää osata mitata se yleismittarilla.

Starttailun jälkeen tietty luulis tulppien kastuvan ja/tai bensan haisevan imusarjassa JOS suuttimet aukeavat ja ruiskuttavat normaalisti?
 
Tulpille asti bensaa ei ole nähtävästi riittänyt, kuivina ovat pysyneet starttailusta huolimatta. Bensan tulopuolelta on vähän hankala lähteä paineita mittaamaan, kun näyttäisi tulevan suodattimelle ja siitä kiskon päähän putkea pitkin, eli en ole saanut sopivaa mittauskohtaa paikallistettua. Mutta eikö paine silloin riitä, jos sen fuel pressure regulator:n läpi tulee bensaa? Mistä välistä paine tulisi mitata?
Käsikirja näyttäisi sanovan että fuel regulated pressure pitäisi olla 335 (47,6), yksikköä ei mainittu :)

Ecun huolto lienee seuraava looginen askel, mikäli bensan paineet näyttävät olevan kunnossa. Sikäli kun saan sen mitattua.
 
kyllä silloin bensaa tulee kun saat regulaattorin jälkeen bensaa... se bensanpaine on se 3.3bar kai.

Mutua:
Katos onko venakopasta lähtevä -> imusarjaan menevä letku kiinni ja toimiiko "kannessa" oleva yks suuntaventtiili.
 
Luin tarkemmin, katoppas jakajan 6 pinninen liitin että se on kunnossa...

jos se on irti niin silloin ecu ei ohjaa suuttimia... jos ei toi auta niin ecu on paskana....


Tiedoksi, se otetaan irti kun halutaan mitata puristuspaineet yms että kone ei kuiteskaan ruiki bensaa koneeseen... näin sanoo huoltomanuaali.
 
Niinpäs muuten onkin :eek: Se siitä teoriasta.

eikös tuota IACS voi testata? Jos sekään ei rikki niin ecu vaan huoltoon.
 
Kyllähän sen testata voi... sen pitäisi olla ihan tavallinen potikka, elikkäs yleismittari sinne kiinni vaan ja pyörittelemään (en sitten muuten tiedä, kuinka, mistä ja milloin, kun en ole moista nähnyt).

Mutta ei se SILTI pitäisi estää käynnistymistä, vaikka puuttuisi koko palikka... Ainakaan minun logiikkani mukaan. Tietysti joku mitsun inssi voipi olla asiasta eri mielipuolta...
 
Omaa sähkövikaa heattaessa.. niin mulla oli välillä yks sun toinen liitin välillä irti kun testailin..

sit kun luettiin huollossa vika koodit niin kyls niitä piisas.. mut ne kaips kuitattiin jotenkin..?

Eli jos tuo iac ei vorki, niin ei kyllä vaikuta käyntiin lähtemiseen.. ainakaan gallussa...

Mulla vika oli virranjakajan lukupäässä(valokennossa)..
Se kävi ensin huonosti.. ja yhdessä välissä ei lähtenyt käymään ollenkaan.. mutta jakajan palastelu, putsaus, ja kokoaminen, ja jakajan kannen tiivistämisen jälkeen on vorkkinut taas moitteettomasti..

Jos se saa kipinää, niin oliskos jotain bensan saannissa sitten.. mutta onko silläkään linjalla muutakuin suuttimet ja bensapumppu...bensaputket ja ruiskupoksi.. katoitkos bensan paineen jo?
 
Ennen kuin pistätte koko vehkeen palasiksi, mainittakoon että suuttimien aukeamattomuus on tyypillistä viittä vaille vainaan ecun kanssa. Se ei enää yksinkertaisesti jaksa avata niitä. Todennäköisempää ainakin, kuin että paineissa olisi mitään suurempaa sanomista.
 
No nyt on ECU käynyt huollossa, pari elkoa vaihdettu.
Vaan eipä käynnisty vieläkään. Edelleenkin antaa kipinää, lisäksi tuntuisi bensakin haisevan kun pyörittää starttia???
 
Jakopään hihna näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta.
Bensaa tulee komeasti ainakin kiskon päähän asti.
 
niin siis näyttää, mutta onko se paikoillaan?

se menee helposti rikki niin, että se näyttää ehjältä, mutta sieltä puuttuu hampaita.
 
Jos et vieläkään oo saanut tätä kuntoon, tässä 99.9% varma vinkki:
Sytytyksen ohjain, löytyy virranjakajan sisältä (musta mokkula), tyyppivika ei löydy romiksesta.
Merkkiliikkeestä saa koko virranjakajan n 600€.
 
Virranjakajasta se vika lopulta löytyi. Käytettyä laitettiin tilalle, pitäisi alkaa pikkuhiljaa huoltamaan sitä vanhaa kaiken varalta... ;)
 
Jeps...

[FORBIDDEN ADVERTISEMENT]
Jos muuten ihan kaikki eivät vielä tienneet, niin korjailen noitakin.
[/FORBIDDEN ADVERTISEMENT]
 
Takaisin
Ylös Bottom