Lancer C6 valojen epäloogisuus sammuttaessa

liteFun

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2008
Virtalukon asennosta riippumatta parkit palaa parkki- ja ajovaloasennossa.
Ajovalot palaa vain ajovaloasennossa kun virtalukosta on käännetty vähintään 1 pykälä.
Saabin automatiikkaan tottuneena, haluaisin että ajovaloasennossa sekä ajovalot että parkit syttyisivät vasta kun virrat käännetään päälle tai auto on käynnissä, mutta parkit palaisivat parkkiasennossa virtalukon asennosta riippumatta.
Alfamerin korjausopuksen saksankieliset sähkökaaviot ei avautunu meikäläiselle, osaltaan saattaa vaikuttaa tämä japanilainen maadoituksen katkominenkin.

Eli nyt kaipailen vinkkejä onnistuuko joidenkin piuhojen paikkaa vaihtelemalla muuttaa niin että virtalukon ollessa ACC-asennossa ja valoviiksen ollessa ajovaloasennossa parkit syttyvät vasta kun ajovalot syttyvät, mutta parkit palaisivat kuitenkin parkkiasennossa virtalukon asennosta riippumatta.
Vai joutuuko heittää kikkakolmosen, virtalukolta virrat kytkimen läpi releelle (ACC-asennosta), releellä ohjataan sulakkeen kautta suoraan akulta ajovaloille ja parkeille parin diodin läpi.
Ja ehkä vielä yksi rele ja kytkin väliin joilla ohjataan annetaanko virtaa ajovaloille vai huomiovaloille.
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

Ja mistä muuten saisi virtaa vain kun auto käynnissä, laturilta? Jos valot syttyisivät vasta kun auto on käynnissä, ei kuluis startin aikana niin paljon virtaa.
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

Yleinen harpake ohjamaan releita paalle/pois silloin kun auto on kaynnissa on oljynpaineanturi.
Se taas on asia erikseen kuinka hyva se erinnaisiin tarkoituksiin on..
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

Hmmm...
Virta tulee schlussleuchtenrelaisilta. Kun se maadottuu valokytkimen kautta se kytkee virran parkeille.
Valokytkimessä (viiksessä) on kaavion mukaan asennot Off, Tail, Head.
Tuolta releeltä tuleva virta maadoitetaan sekä tail että head kautta (yhdistetty viiksessä/1 kupari?).

Joutunee purkaa viiksen atomeiksi jotta saa head ja tail erillisiksi. :seina
Sen jälkeen voisi kytkeä releen jota ohjataan ACC:llä, eli virtalukolta tulevan virran kulkemisen perusteella valitaan maadoitetaanko tail vai head. Head maadoitetaan kun ACC kautta kulkee virta, eli kun avaimen ottaa virtalukosta maadoitus siirtyisi tailiin jolloin parkit palaisivat ilman virtoja vain valokytkimen parkkiasennossa.

Näin olen tässä pähkäillyt. Jos jollakulla on parempaa tietoa niin kertokoon...
Ja 89 Lancer siis kyseessä (Galvanoiduilla Listoilla).

Helpoin ratkaisu olisi maadoittaa schlussleuchtenrelais releen kautta jota ohjataan ACC:llä...
Sitten on vain se ongelma että joutuu olla avaimet virtalukossa jos tarvii parkkeja esim. bensan loppumisen seurauksena keskellä pimeää tietä jotta muut huomaavat auton sillä välin kun käy bensaa hakemassa kanisterilla.... ;)
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

liteFun sanoi
Ja mistä muuten saisi virtaa vain kun auto käynnissä, laturilta? Jos valot syttyisivät vasta kun auto on käynnissä, ei kuluis startin aikana niin paljon virtaa.

mutta miten tää nyt rassaa en ymmärrä,varsinkin jos auto pelaa kuten pitää.eli aina lähtee käyntii,vaikka startatessa valot palaakin ;Dja käyntii veivattuna ajovalot palaa kuten pitää :D

mulla useita lankkuja joissa automatikka valoissa ja hyvin on pelannu,ja aikanaan oli yks 900 saabikin ja koskaan en mitään epäloogisuutta keskenään ruvennu pohtimaan ;D

ainoo joka ajovalo automatiikassa on rassannu,että karvalakki mitsussa sitä ei oo :seina
ja siinä kaikki
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

Laturin D+ liittimestä saat herätteen joka tulee vasta kun auto käy.
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

mikko412 sanoi
mutta miten tää nyt rassaa en ymmärrä,varsinkin jos auto pelaa kuten pitää.eli aina lähtee käyntii,vaikka startatessa valot palaakin ;Dja käyntii veivattuna ajovalot palaa kuten pitää :D
Parkit jää palamaan kun auton sammuttaa.
Viiksissä olevat valokytkimet on ikäviä hajotessaan, Saab 9000:ssa on valokytkin kojelaudassa joka on nätti ottaa irti jos tarvii korjata :)
No, kaippa sen voi sitte jos viiksi hajoaa, pistää koko auton paaliin, taikka askarrella erillisen kytkimen vaikka siihen kojelaudan pieneen kannelliseen rasiaan.

Onkos noihin parempiin malleihin kaaviota siitä automatiikasta/valokytkennöistä jossain?

(Ehkä aikasempi topic hämäs joitakin (Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus) joten otsikko vaihdettu (Lancer C6 valojen epäloogisuus sammuttaessa) toivottavasti hämäävämmäksi.)
 
Vs: Lancer C6 ajovaloautomatiikan epäloogisuus

pexi sanoi
Laturin D+ liittimestä saat herätteen joka tulee vasta kun auto käy.
Tätä itseasiassa käytin viimeksi kun vastaavaa piti erimerkkisessä kokeilla.
Siinä vaan tuli sellanen ihmettely kun huomiovalot asensin ja ne 21w polttimot palo todella kirkkaasti, että tuleekohan D+ todellakin oikea jännite vai vähän extraa jos ei ole muita laitteita kuormittamassa, ja meneekö se akun ohi?
No, oikeampi kytkentähän toki olisi ollut ohjata relettä tuolta tulevalla virralla/jännitteellä, mutta kun piti äkkiseltään vain testata.
Oli erittäinkin toimiva, auto oli pihassa niin että talon ikkunasta heijastui auto, ja starttia kokeilemaan.. Sitten piti kokeilla myös perinteistä että valot palavat kun avainta kääntää yhden pykälän virtalukkoon laittamisen jälkeen ja virrat akulta, valot oli himmeämmät ja starttikin veivasi hieman pidempään (ei mikään uusi akku).
 
Takaisin
Ylös Bottom