Lancer Evolution 5 polttaa sulaketta

Masq

New Member
Liittynyt
11 Marraskuu 2012
Uusi jäsen ilmottautuu foorumille mystisen vian kanssa. Eli evo teki lauantaina kepposet, normaalisti laitoin virrat päälle. Puhallin teki pienen sykähdyksen (huomasi että pyörähti) ja sit sammu. Paneeli meni pimeäksi. Auton käynnistettyä huomasin myös abs:n valon palavan. No siitä sit tutkimaan sulakkeita, ratin alta löytyi sulakeboksi mistä löytyi outo 10A sulake mikä oli palanut. Tietoa ei ole mikä se on mutta sen vaihtamalla taas pelasi. TÄLLÄINEN

Huono paint räpellys kun en saanut kuvaa tietokoneelle tuosta rasian kannesta. Mutta tuollainen sulake ja löytyi tosiaan ratin alta sulakerasiasta, vieressä tupakansytyttimen sulake (oikealla puolella).

Tänään auto sit teki saman tempun. Sulakkeen vaihdolla taas rupes pelaamaan.
Auto siis
Lancer Evo5 -98
Autom.Ilmastoinnilla

Eli apua kaipaisin, minkä sulake tuo on.
 
Vs: Lancer Evolution 5 polttaa sulaketta

Ei siis kellään mitään neuvoa? Mistäs tuohon löytäisi jonkunlaista sähkökaavioo? Tai sais edes tietää mikä tuo sulake on? Toiminnasta katoaa ton sulakkeen palamisen jälkeen abs,ilmastointi/puhallin pimenee, sähkölasit ei toimi. Jokainen neuvo on tervetullut. Saa myös suositella pirkanmaan alueelta asiansa osaavia autosähköasentajia.

Edit: Nyt päästiin sen verran kartalle kun löydettiin TÄMÄ, että ilmeisesti tuon sulakkeen polton takana on ilmastointilaitteen boksin huono maadoitus. Eli nyt kysymys numero 2, kuuluu että missäköhän tuo boksi mahtaa sijaita. Että löytäisi tuon boksin maadotus johdon. Koska boksin läpi kulkee juurikin, abs tieto, keskuslukitus, sähkölasit ja itse ilmastointi.
 
Vs: Lancer Evolution 5 polttaa sulaketta

Jatketaan yksinpuhelua. Tänään irrotin puhaltimen moottorin, pyörii ok. Eli ei sekään tunnu olevan rikki/jumissa. Ilmastoinnin paneelista kun otti liittimet irti niin sulake ei palanut. Tutkailin sitä vähän mutta en uskaltanut avaamaan lähteä. Laitoin paneelin takas kiinni, pelasi taas puoli minuuttia mutta samalla huomasin että vaikka puhallin oli samalla nopeudella niin moottori hurisi välillä lujempaa ja välillä hiljempaa. Eli voisikohan tuo paneeli olla tiensä päässä?
 
Vs: Lancer Evolution 5 polttaa sulaketta

Masq sanoi
Jatketaan yksinpuhelua. Tänään irrotin puhaltimen moottorin, pyörii ok. Eli ei sekään tunnu olevan rikki/jumissa. Ilmastoinnin paneelista kun otti liittimet irti niin sulake ei palanut. Tutkailin sitä vähän mutta en uskaltanut avaamaan lähteä. Laitoin paneelin takas kiinni, pelasi taas puoli minuuttia mutta samalla huomasin että vaikka puhallin oli samalla nopeudella niin moottori hurisi välillä lujempaa ja välillä hiljempaa. Eli voisikohan tuo paneeli olla tiensä päässä?

Tuolla aikasemmin linkkaamassasi WDS pdf, sivu 23 / C55 selviää että puhaltimella on yksinkertainen darlington transistori. Jos halutaan poissulkea kierrosten seilailu viasta säädin / transistori, pitää suorittaa muutama mittaus: Liittimen B-37 pinniin 4 pitäisi tulla puhaltimen pyyntinopeuden mukaan muuttuva jännite, alueella 0-5v tai 0-12v. Jos asetat puhaltimen nopeudeksi vaikka 4 tolppaa säätimeltä, mittaat pinnin 4 ja maan välistä jännitettä, jos jännite pysyy samana mutta puhallin seilaa omaa tahtiaan, silloin tämä tehotransistori on rikki = vaihtoon.

Mittaappa tuo eka, etitään sitten tarkemmin vikaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom