Lancer GLXi-12V 1,5 90 käyntiongelma

H

hank

Guest
Tollanen auto tuli hankittua ja kaveri on 131000 ajettu ja toimii lähes kuin unelma ! Eli ongelma on tyhjäkäynnin kanssa. Vehje on automaatti ja kun tulen valoihin ja pidän kärryä paikoillan jarrulla heittelee kierrokset välillä 300-1200, näin ei ilmaisesti pitäisi olla ?
Jos lyön valoissa netruaalille niin käy paremmin mutta lämpimänä silti vähän heittelee ?
Eli oiskos kellään jotain vinkkejä miten tosta ongelmasta pääsis eroon ? Ajattelin ite et varmaan joku ruiskutusjärjestelmän puhdistusaine ainakin ois jees ja vaihtaa ilman ja bensansuodatin mutta ideoita otetaan vastaan. Voiko vika olla laatikossa ?

Kiitos !
 
No meillä on perheessä 2 samanlaista lancer exeä. ihan täysin samanlaisia mutta minun on liftbäkki ja veljellä on sedani. Kummassakin on tyhjäkäynti moottorissa jotain pintä hämminkiä ja tyhjäkäynti kiettokset ovat ~600 tai jopa alle. että en tiedä mikä sitten on... kyllä huomasi kun VW venton vaihtoi lanceriin että on kierros kone... Hevosia on pirusti mutta vääntöä ei niinkuin volkkarissa...
 
voiko kone siis lähettää jotain vika koodia vaikka check engine valo ei palaisikaan ? Ja jos joku vaivautuis kertomaan mulle enemmän tyhjäkäyntimoottorista ?
 
Ton linkin alta löyty toinen linkki tonne datalogger juttuun..
Onkos joku kokeillut moista ja saako noita enää mistään ? siis suomesta esim ? jollain ylimääräinen ?
 
Sulla on tuo lanceri sitä ikäluokkaa, että kannattaisi varmaankin huollattaa tuo ecu ensimmäiseksi. On eniten hajoillut ecu, mitä on olemassa (osasyynä se, että niitä on tehty tuhottomasti enemmän kuin muita saman ikäisiä mitsuja...). Sen jälkeen, jos vielä on mitään tarvetta, voisi harkita tuota loggeria uudestaan.

Jos eculla on vikakoodi muistissa, mutta kyseessä on vika, joka ei ole tällä käyntikerralla ilmennyt tai sitten on mutta on jo hävinnyt, ei vikavalo välttämättä pala. Mutta koodi on kuitenkin ecun muistissa niin kauan, kun se vain saa akulta sähköä.

Tyhjäkäyntimoottorivika on näissä kuulemma harvinaisuus.
 
ja lieneekö tohon ecu:n huoltoon muuta ratkaisua kuin uusi ecu ? Ja saako semmoista ees enään mistään ?
 
tossa noita topikkeja pläräillessä törmäsin vastaavaan topiciin ja siellä oli vaihdeltu ISC eli idle speed controller ? voiskohan tämä olla syy ? onkos toi nyt niinku sama juttu ku tyhjäkäynti moottori vai vaan sen osa ?
 
Tänne tarkoittaa, että pistät osoitteeksi:

Finnware Systems
Lukkarinkatu 17 D 29
48700 Kyminlinna

Matkahuollon kautta määräpaikaksi Karhula

Ja lähetä pelkkä ECU, älä koko autoa ;)

ISC voi olla jukelissa kyllä, mutta jos tyhjäkäynti seilaa hullun lailla edestakaisin, se moottori on kyllä ehjä, tosin hätää kärsimässä veivatessaan koko ajan sinnetänne. Eli siis joo, ISC == tyhjäkäyntimoottori.
 
tämmösen huomasin 30 min sitten..
Kone lämpösenä ku tuun valoihin ja kierrosvatkaus alkaa. jos lyön vaihteen parkille ja sit takas neutraaliin käynti tasaantuu ?????? mihin tämä vois viitata jos mihinkiään ?
 
Tjaa, enpä ole ajatellut Mitsujen kantilta tuota, vaan ainakin omassa Subarussani on selvä ero siinä, onko vaihde vapaalla vai silmässä.. tyhjäkäynti toimii miten lystää. Eli moottorinohjain kyllä tietää, missä asennossa se keppi on (tai siis onko se asennossa vai niiden välillä) ja tekee tyhjäkäynnille jotain sen mukaan. Mitä se sitten yrittää tehdä, en tiedä.

Mutta tuo viittaa siihen, että ecu saa asiasta tiedon ja käyttäytyy jotenkin eri tavalla. Miksi se sitten jää tasaiseksi neutraalille siirrettäessä, onkin jo mystisempää.. Josko se parkilla saa tyhjäkäynnin kohdalleen helposti ja neutraalilla ei enää yritä säätää, vaan on tyytyväinen (?)
 
Voiskos joku vielä hieman tarkentaa mistä toi ISC:i löytyy kun ajattelin käydä sen mittaamassa ?
 
Paikasta en niin osaa sanoa, vaan kiinnostaisi tietää, mitä siitä ajattelit mitata? Jos ajattelit mitata niiden mittausohjeiden mukaan, niin eipä onnistu, koska kyseessä on toisen tyyppinen moottori. Siis ei askelmoottori.

Anna sille sähköä ja jos pyörii, niin kunnossa on. Jos ei, niin ei.
 
ja ilmeisesti kuitenki toi 6V oli sit se maksimi mitä sille uskaltaa antaa ?
 
Voihan sille enemmänkin tarjota, vaan sitten on oltava aika vikkelä sen kanssa. Et välttämättä kerkeä huomaamaan mitään elämää, ennen kuin se on tapissa.

6 volttia on ihan sopiva.

Tuo ohjainlaite kyllä taitaa paiskoa sinne täyden akkujännitteen..
 
Eli nyt on projektissa edetty siihen vaiheeseen että koodit on luettu (ei mitään vikoja) ilanputsari ja bensa filtteri vaihdettu. ISC liittimet putsasttu mutta ei virralla testattu. Olisko nyt sitten niin että ainoa vaihtoehto on olettaa et ECU on paskana ? Outoa kuitenkin että se parkki vaihteella käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti ?

Voiko toi siis että se ei tee neutraalilla samoja asioita kun parkilla johtua just siitä sököstä ECU:sta ?

Ps. Iso kiitos kaikille jotka ovat auttaneet eteenpäin !!!
 
joo,pistä se ecu menemään eskulle.et ainakaan häviä mitään ,paitsi vähän rahaa ;D
vikahan voi olla ecussa....vaikkei vielä olisikaan niin varmasti tulee vikaa...tuntuu olevan tyyppi vika 8)
niin ja laita vaikka se tyhjäkäynti moottori myös mukaan kyllä esku sen testaa ;D
 
Totta joo, ei se huolto koskaan hukkaan mene.

Ja sen moottorin jos pistät sekaan, niin testaan ihan iliman eestä (onkin suunnaton urakka ;) )
 
Mm... mjaa. Soita ja kysy. Sen verran kerron, että kannattaa olla klubin jäsen :)

Mutta ei kallis. Suunnilleen tankillinen bensaa..
 
onkos mul joku vika kun toi chec engine valo palaa koko ajan ja mitä se tarkoittaa.vai onko joku suurempi vika (apua)
 
Kannattaa lukea ne vikakoodit. Tuolla artikkelit palstalla on ohjeet miten rakennat vikakoodinlukijan ja tiedot eri vikakoodeista.

Itse juuri tein tuollaisen, koska galantissa palo myös valo koko ajan. Vikakoodeina tuli knock sensor ja lambda anturi. Knock sensorin liitin oli irti, joten se tuli kuntoon laittamalla kiinni tuo liitin ja lambda anturia se on parikin kertaa ehdottanut. Lambda tuskin on kuitenkaan viallinen, koska vikakoodien nollaamisen jälkeen ei ole tullut takaisin.

Eli nollaaminen tapahtuu ottamalla akunkenkä muutamaksi minuutiksi irti, itellä oli 5min irti, kokeile sitä ja jos valo tulee takaisin niin viimeistään sitten vikakoodeja lukemaan.
 
se chec encine valo palaa kaynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin ja sammuu sit,onko se normaalia?
 
Takaisin
Ylös Bottom