Lancerin syttyvirta katoaa kostealla...??

M

MikaV

Guest
Moro!
Ongelmana on ollut jo kauan (Lancer 1.6 i, -94) moottorin sammuminen yllättäen ajon aikana. Vika on muistini mukaan ilmaantunut aina vain kostealla kelillä; kova vesisade, ajo märällä tiellä toisen perässä -> vesisumu, tai sitten nyt kun ilmankosteus on korkea ja satanut yöllä vettä. Yleensä auto em. keleillä 1.) ei lähde käyntiin aamulla ennenkuin ruiskuttaa esim crc:tä ja odottelee tovin 2.) lähtee käyntiin mutta sammuu parin km:n ajon jälkeen -> crc:tä tai valohoitoa ja ajo jatkuu.

Oire ilmaantuu ajossa; ensin pari pientä nykäisyä (juuri ja juuri huomattavissa) sitten yhtäkkiä moottori sammuu (heti), kierroslukumittarissa ei minkäänlaista eloa eli siitäkin samanaikaisesti virrat pois, muu virta ok. Check engine valo palaa vain sen aikaa kuin normaalistikin käynnistettäessä. Virrat toimivat normaalisti kaikkialla muualla paitsi että moottori ei käynnisty ja startatessa kierroslukumittari ei toimi, ei edes heilahda paitsi sitten muutaman minuutin odottelun ja crc:n jälkeen hörähtää käyntiin kuin ei mitään vikaa, joskus aurinkoisina päivinä riittää valohoito.

Oma veikkaukseni on että kosteus vaikuttaa nyt johonkin virtalaitteeseen mutta minne?
Vaihdettu on virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, liittimien kunto katottu silmämääräisesti.

Eli mikäköhän lienee vikana?


Vinkeistä kiitollisena
Mika

JK: Vikakoodeista: onko niitä olemassa vaikka check engine ei palakaan? Em syy miksi en ole käyttänyt huollossa.
 
Vikakoodeja voi olla muistissa, vaikka valo ei palakaan. Valo palaa vain silloin, kun vika on "päällä".

Kiekkamittarin nyykähtäminen täysin viittaa siihen, ettei puolalle tule ohjausta, syystä tai toisesta. Syitä voisi olla joko vahvistinyksikkö, ecu tai nokkakulma-anturi. Oireet eivät kyllä viittaa ecuun, vaan virranjakajan sisälle. (Missä vahvistin ja CPS kummatkin majailevat)
 
Ootko tarkastanu sen jakajan kannen tiivisteen kunnon?
Ota se irti,kato ettei oo poikki yms,taivuttele hieman että näät joustaako vai halkeeko.
Uus ei paljoo maksa originaalina jos rikki.
Myös muut kumitiivisteet,esim jakajan sisälle menevien johtojen läpivientikumi jne kannattaa tarkistaa.
 
MikaV sanoi
Moro!
Ongelmana on ollut jo kauan (Lancer 1.6 i, -94) moottorin sammuminen yllättäen ajon aikana. Vika on muistini mukaan ilmaantunut aina vain kostealla kelillä; kova vesisade, ajo märällä tiellä toisen perässä -> vesisumu, tai sitten nyt kun ilmankosteus on korkea ja satanut yöllä vettä. Yleensä auto em. keleillä 1.) ei lähde käyntiin aamulla ennenkuin ruiskuttaa esim crc:tä ja odottelee tovin 2.) lähtee käyntiin mutta sammuu parin km:n ajon jälkeen -> crc:tä tai valohoitoa ja ajo jatkuu.

Oire ilmaantuu ajossa; ensin pari pientä nykäisyä (juuri ja juuri huomattavissa) sitten yhtäkkiä moottori sammuu (heti), kierroslukumittarissa ei minkäänlaista eloa eli siitäkin samanaikaisesti virrat pois, muu virta ok. Check engine valo palaa vain sen aikaa kuin normaalistikin käynnistettäessä. Virrat toimivat normaalisti kaikkialla muualla paitsi että moottori ei käynnisty ja startatessa kierroslukumittari ei toimi, ei edes heilahda paitsi sitten muutaman minuutin odottelun ja crc:n jälkeen hörähtää käyntiin kuin ei mitään vikaa, joskus aurinkoisina päivinä riittää valohoito.

Oma veikkaukseni on että kosteus vaikuttaa nyt johonkin virtalaitteeseen mutta minne?
Vaihdettu on virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, liittimien kunto katottu silmämääräisesti.

Eli mikäköhän lienee vikana?


Vinkeistä kiitollisena
Mika

JK: Vikakoodeista: onko niitä olemassa vaikka check engine ei palakaan? Em syy miksi en ole käyttänyt huollossa.

Eikös näissä mene tyyppivikana se nokka-akselin päässä oleva mötikkä rikki, eli virranjakaja ?
 
Takaisin
Ylös Bottom