lasikuitukeulaa kilpuriin (vinkkejä kaivataan)

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Roadsportissa on jokin typerä sääntö, joka teoriassa pakottaa poistamaan Coltista puskurit. Kuitenkin toisissa autoissa puskureita silti näkee, säännöissä sanotaan, että puskuri saa olla, jos se on "integroitu koriin" tms. Mitähän sekin sitten tarkoittaa.

No, anyways, teen Coltin keulaan yhtenäisen etupuskuri-hiekkapelti-spoileri palan kuidusta, näin ollen se ei ole puskuri, vaan ilmanohjain. Lisäksi saan kevennettyä keulaa peltisen puskurin poistolla ja saan tukittua ylimääräisiä reikiä (ja tehtyä uusia, tarkoituksenmukaisempia tarpeen mukaan).

Mutta mikä on paras tapa tehdä tuo pala? Pystyisikö sen kuiduttamaan alkuperäisten osien päälle jotenkin vai pitääkö tehdä muotti?

Ja millä kannattaa tukkia puskurin ja spoilerin väliset aukot? Ohuella vanerilla ja kitillä? Uretaanilla?
Mitään uutta muotoa ei tehdä, homman idea on siis, että äkkivilkaisulla eroa vakioon ei edes huomaa.

Vinkkejä, ideoita..?
 
Kuituhan "valuu",jos ei ole suoralla pinnalla,ja jos teet suoraan pinnan päälle,ja haluat kappaleesta hyvän,niin töitä on tiedossa..

Mutta jos pinnan ei ole pakko olla priima,niin otat puskurin irti ja valat sen päälle.

Itse olen käyttänyt suojaukseen pakkauskelmua,kestää hyvin 2-3kerroksen paksuisena,kunhan SEKOITUSSUHDE on suurinpiirtein oikea.

Jos vanhojen reikien peittoa tarkoitat ennen kuidutusta,niin vaikka pala pahvilaatikkoa riittää takapuolelle,kunhan tuet sen jollain.

P.S.Sekoita talkkia hartsiin,mukavampi työstää..

TOISAALTA TAAS,jos on vähääkään aihetta epäillä että osuisi johonkin,niin kannattaa tehdä muotti,jolla saat tulevaisuudessa suht nopeasti tehtyä uuden.
 
Niko soita niin kerron en jaksa tähän väsätä montaa sivua tekstiä ;D
 
Puskurin irtiottaminen ei taida olla vaihtoehto, muotti tai aihio pitäisi pystyä tekemään puskurin ja spoilerin ollessa keulassa kiinni, koska normaalistihan ne ovat täysin erilliset palat ja välissä on isot raot (jotka siis pitää saada umpeen). Onnistuukohan tämä edes näin?

Ne vanhat reiät joita tarkoitin, ovat juuri nämä vakio puskurin ja spoilerin väliset aukot, vanhoissa autoissahan nämä osat ovat täysin erillään.

Roadsport ei varsinaisesti ole mikään kontaktilaji, mutta ainahan sitä kisaillessa voi jotain sattua, kyllä se puskuri helposti menee jos vaikka itse ajaa hiekalle tms..
 
Jos noita alkuperäisissä osissa olevia rakoja ei "tarvita" enää tulevaisuudessa, niin helpoin tapa on painaa ne uretaanilla täyteen, sen jälkeen pakkausteipillä paketoit koko puskuri/spoileri alueen ja laminoit siihen kuitua muutaman kerroksen päälle ja annat kuivua.
Siinä sulla on sitten muotti olemassa :)
 
Jani T sanoi
Jos noita alkuperäisissä osissa olevia rakoja ei "tarvita" enää tulevaisuudessa, niin helpoin tapa on painaa ne uretaanilla täyteen, sen jälkeen pakkausteipillä paketoit koko puskuri/spoileri alueen ja laminoit siihen kuitua muutaman kerroksen päälle ja annat kuivua.
Siinä sulla on sitten muotti olemassa :)

Näinpä ja jos oikein haluaa "viilata" niin käyttää geolcoat:ia sitä muottia on sen jälkeen "helpompaa työstää" ja näkyy miltä " valmis tulisi täyttämään kun on ns väri pinnassa " pelkällä kuidulla ei helposti huomaa pieniä orkosia joita aina jää ...
 
Jepu, tai sit levittelee Topcoatin sinne muotin sisään, jompi kumpi mut coatti pinnalla tulee sit "viimesenpäälle" pinta :)
 
kiitti vinkeistä fellas.

Mitäs jos sitä uretaanilla täytettyä kohtaa täytyy syystä taikka toisesta tasoittaa ennen teippausta... pakkeliako siihen sipaistaan vai..?

Eilen oli puhelimessa puhetta, että teipin saumoista jäänee gelcoattiin jälkiä. Riittääkö näille jäljille pelkkä hiominen (millä karkeuksilla?). Mitkä karkeudet noin ylipäätään ovat hyvät jos kittaa autoa?

Entäs jos muotissa on koloja, joita pitää täyttää? Pakkelia tännekin, mutta pitääkö pakkelin päälle vielä vetää jotain sileämpää?

Toinen kysymys koskee lähinnä lokasuojien tekemistä:
lokasuojasta jos tekee muotin, niin väkisinkin muotin yläreunaan jää vastapäästö (se reuna, josta lokasuoja on korissa kiinni yläreunasta). Tehdäänkö lokasuojat useammasta palasta vai saako muotista tehtyä jotenkin joustavan tästä yhdestä kohtaa?

Puhelimessa oli lisäksi puhetta tarveaineista:

mitä mattoa tarvitsen A)muottia varten B) itse osaa varten?

Tarkoituksena on siis tehdä mahdollisimman kevyitä osia ja jäykistää ne sisäpuolelta vahvikerivoilla. Olen kuullut, että kilpurin konepeitoissa olisi selvitty jopa yhdellä 400g/neliö matolla.....?
 
Jos sitä tarvii uretaani kohtaa tarvii täyttää niin lisäät vain uretaania ja puukolla ylimääräinen pois..

geolcoatin jäljet voit tasoittaa ihan norm sileellä hiomapaperilla ja jos tarvitsee kitata muottia niin norm muovikittiä vaan ja hionta päälle ei tarvitse enää laittaa geolcoattia.

Lokasuojat tekisin niin, että jättäisin kaaren "pokkauksen" tekemättä ja tekisin vain sen myöhemmin... kyllä se yläosan pitäisi lähteä sieltä pois... yksi vaihtoehto on tehdä se yläosa erikseen

Muottiin käyttäisin "revittyä" 800g mattoa koska siitä pitää tehdä tukeva ja pääsee "vähemmällä valamisella lopussa"

Itse kappaleet voit tehdä vaikka 400g:lla tai vaihtoehtoisesti repiä 800g:n maton kahtia..

Lisäksi kannattaa ostaa se vaha ja "filmiä" mikä auttaa irroituksessa kappaletta muotista (tulee vahan jälkeen pintaan pyörivillä liikkeillä)

Maalarin neuvoi minua sen verran muotin teossa "muotin tulee olla suoraan maalauskunnossa ennen kuin siitä kannattaa kappaleita alkaa tekemään"

Eli mitä tarkemmin jaksaa muotin väsätä... tulevaisuudessa pääsee vähemmällä hiomisella/kittaamisella
Edit :typo
 
Vs: lasikuitukeulaa kilpuriin (vinkkejä kaivataan)

jatketaas tätä.

Mitenkäs toimitaan, jos kopioitava kappale pitää säilyttää maalauskuntoisena, ts. mitään vahaa siihen ei saa tuhria?
Uusimmassa Minulla-on-spoileri-lehdessä teippasivat jotain olympia-volkkaria kokonaan uuden väriseksi, vähän kuin isolle kontaktimuovilla olisi vedetty koko auto.
Voisiko vastaavaa teippausta käyttää alkuperäisen kappaleen suojaamiseen muotin teon aikana?

Yhtenäinen teippaus ainakin eliminoisi kapean teipin rajakohtien muokkaamisen muotista...?
 
Vs: lasikuitukeulaa kilpuriin (vinkkejä kaivataan)

Kaikkea voi käyttää minkä saat sileeksi kopioitavaan pintaa ja joka irtoaa muotista/kappaleesta valun jälkeen pois helposti.... foliota,muovia tjms. Vahaa kannattaa vetää silti väliin (muotin ja folion tjms) irroittamisen helpoittamiseksi
 
Takaisin
Ylös Bottom