Legnum remppaa

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Nyt olis osia ja öljyjä haalittu vino pino ja Legnum nostettu ylös remppaa varten.
Tarkoituksena olisi suorittaa ainakin seuraavat huoltotoimenpiteet:

- Öljyt perään, laatikkoon ja kulmavaihteeseen
- Vetareiden sisempien nivelien ja kaikkien suojakumien vaihto
- Etu- ja takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
- Ohjaustehostimen nesteiden vaihto
- Mahdollisesti erinäisten öljyvuotojen tilkitsemistä

Viimeisiin liittyen nappasin parit kuvat paikoista joista öljyä hikoilee. Näitä on käsitelty jo aiemminkin mutta laitan kuvat vielä jos joku voisi vahvistaa mistä öljyt tulee ja onko korjaaminen helppoa/mahdollista/mahdotonta.

1) Laatikon ja kulmavaihteen välistä tulee. Tää oli ilmeisesti se joku stefa mahdollisesti? Mistäs sen pystyikään varmistamaan?
IMG_0418.jpg



2) Automaattilaatikon kansi
IMG_0419.jpg

Tää lienee helppo. Tiiviste timanttitiskiltä?


3) Moottorin öljypohjan yläpuolelta
IMG_0420.jpg

Tää on pieni eikä varmaan vaadi toimenpiteitä


4) Ohjausakselin yläpuolella oleva putki/letkuliitos
IMG_0416.jpg

Hankala paikka, ei oikein näy onko klemmari löysällä vai mikä.



Täytyy ainakin hakea höyrypesuri lainaan ja pestä pahimmat öljyt pois niin näkee myöhemmin että mistä sitä oikein tulee jos vuodot jatkuvat. Vaihdelaatikkoon ajattelin työntää Red Line -öljyt testiksi koska kemistin tietojen mukaan koostumusta on muutettu niin että toimisi Mitsuissakin. Kokeillaan nyt sitten kun Red Line öljyjä hyllyssä on.



Mites vetarit olis helpoin irroittaa? Lähinnä kiinnostaa olka-akselin irroitus. Mistä ne olisi vaivattomin irroittaa niin että vetarit mahtuu tulemaan välistä pois?
 
Vs: Legnum remppaa

Tuohon ekaan kuvaan saisit varmuuden avaamalla tuon pienen peltisen luukun josta näet turbiiniin. Sormella sit kokeilet et onko siel pohjalla öljyä. Jos on, niin vuoto on suurella todennäköisyydellä turbiinin stefassa. Tarkoittaa laatikon irroitusta. Näin ainakin itsellä. :seina

Tietysti haistelet ja maistelet et sieltä tulee laatikkoöljyä. Voi myös kampiakselin stefakin vuotaa mut yllättäen sillon sieltä tulee moottoriöljyä. ;)
 
Vs: Legnum remppaa

lancer evo-r sanoi
Tuohon ekaan kuvaan saisit varmuuden avaamalla tuon pienen peltisen luukun josta näet turbiiniin. Sormella sit kokeilet et onko siel pohjalla öljyä. Jos on, niin vuoto on suurella todennäköisyydellä turbiinin stefassa. Tarkoittaa laatikon irroitusta.

Sormella kun koitti niin kyllä sormen pää tummui öljystä. Mutta ei siellä varsinaisesti märkää öljystä ole.
 
Vs: Legnum remppaa

Ale sanoi
2) Automaattilaatikon kansi

Tää lienee helppo. Tiiviste timanttitiskiltä?

Mites vetarit olis helpoin irroittaa? Lähinnä kiinnostaa olka-akselin irroitus. Mistä ne olisi vaivattomin irroittaa niin että vetarit mahtuu tulemaan välistä pois?
Tohon kanteen tuli tiivisteeksi ihan moottorisilikoni. Muistaakseni mahtui irroittamaan vetarin kun jätti olka-akselin kiinni ainoastaan alapallosta mut samalla vaivalla ottaa kokonaan pois. Sit kun rupeet vaihtaa sitä turbiinin stefaa niin mä kattoisin samalla sieltä laatikosta sen yhden jousilevyn mistä oli toisessa topicissa aiemmin puhetta. Multa löytyy osat siihen hommaan ylimääräisenä ;)
 
Vs: Legnum remppaa

PetuS sanoi
Tohon kanteen tuli tiivisteeksi ihan moottorisilikoni. Muistaakseni mahtui irroittamaan vetarin kun jätti olka-akselin kiinni ainoastaan alapallosta mut samalla vaivalla ottaa kokonaan pois. Sit kun rupeet vaihtaa sitä turbiinin stefaa niin mä kattoisin samalla sieltä laatikosta sen yhden jousilevyn mistä oli toisessa topicissa aiemmin puhetta. Multa löytyy osat siihen hommaan ylimääräisenä ;)

Tässä just tappelen itseni kanssa että tekisikö nyt samalla. Tää ja ensi viikko olis aikaa tehdä mutta muutakin tekemistä on niin pirusti. Jos olis joku kaveri jeesaamassa niin sitten varmaan tekisin nyt samalla.



Olisko kellään heittää ajatusta tohon ohjaustehostinkohtaan. Näytti olevan säiliössä vähän vajausta eli jostain sitä on tullut ja toi yksi liitos näyttää aika märältä. Miten muuten nesteet vaihdetaan? Valutanko vanhat pois akselissa olevasta propusta. Sit uutta sisään ja rattia veivaamalla ilmaus?
 
Vs: Legnum remppaa

Tämä etenee vähän hitaanlaisesti kiireistä ja pikku flunssasta johtuvasta väsymyksestä johtuen.

Nyt olisi kuitenkin vetarit pöydällä ja uusia niveliä ja suojakumeja vailla. Heitän tähän tyhmääkin tyhmemmän kysymyksen mutta minkäs teet kun ei tietoa ole. Kuinka paljon rasvaa noihin niveliin tulisi laittaa? Vaihtoehtona kun on kaikki pienistä nokareista koko kumin täyttöön saakka niin ajattelin kysäistä tietävämpien mielipidettä.
 
Vs: Legnum remppaa

Ale sanoi
Tämä etenee vähän hitaanlaisesti kiireistä ja pikku flunssasta johtuvasta väsymyksestä johtuen.

Nyt olisi kuitenkin vetarit pöydällä ja uusia niveliä ja suojakumeja vailla. Heitän tähän tyhmääkin tyhmemmän kysymyksen mutta minkäs teet kun ei tietoa ole. Kuinka paljon rasvaa noihin niveliin tulisi laittaa? Vaihtoehtona kun on kaikki pienistä nokareista koko kumin täyttöön saakka niin ajattelin kysäistä tietävämpien mielipidettä.

Sopiva määrä on niin paljon kuin vaan saat sinne tungettua. :D
Kun nivel on irrallaan vetarista niin ite ainakin työnnän siitä akselinspoori-kolosta niveleen silleen että hieman pursuu kuulien välistä. Näin on helpompi sit saada suojakumikin paikalleen ilman että rasvat on kumin välissä.
 
Vs: Legnum remppaa

Varmuuden vuoksi vielä sellanen tarkennus että ei kannata niveltä sekä kumia täyttää äärimmilleen vaan juuri noin että nivelen puristaa täyteen ja lisäksi jos haluaa niin voi sitten jotain kolmasosan suojakumin tilavuudesta täytellä varmistamaan rasvan riittäminen... :)
 
Vs: Legnum remppaa

Ale sanoi
Tämä etenee vähän hitaanlaisesti kiireistä ja pikku flunssasta johtuvasta väsymyksestä johtuen.

Nyt olisi kuitenkin vetarit pöydällä ja uusia niveliä ja suojakumeja vailla. Heitän tähän tyhmääkin tyhmemmän kysymyksen mutta minkäs teet kun ei tietoa ole. Kuinka paljon rasvaa noihin niveliin tulisi laittaa? Vaihtoehtona kun on kaikki pienistä nokareista koko kumin täyttöön saakka niin ajattelin kysäistä tietävämpien mielipidettä.

Laitas kuvat Ale siitä mihin kuntoon oli vanhat nivelet menneet, erityisesti ne "kupit". Jos vaan viiitsit. Tosiaan siinä mukana tuleva rasvamäärä hyvä laittaa sinne IMO
 
Vs: Legnum remppaa

mystinengalant sanoi
Laitas kuvat Ale siitä mihin kuntoon oli vanhat nivelet menneet, erityisesti ne "kupit". Jos vaan viiitsit. Tosiaan siinä mukana tuleva rasvamäärä hyvä laittaa sinne IMO

Laitoin Red Linen rasvaa ja "oikea määrä" selviskin jo, kiitos. Tein suurinpiirtein tollein kun lancer-r sanoi.

Kun saan vetarit sun muut romut takas autoon niin voin pestä ne vanhat kupit ja laittaa kuvia.
 
Vs: Legnum remppaa

Noniin. Testilenkki ajeltu. Ravistaminen on häipynyt mutta pieni värinä on tallella. Esiintyy ainakin 30-40km/h ja 65-75km/h vauhdeissa (noin). Olisko se sitten tukikumien vaihto seuraavaksi?

Laatikko vaihtaa pirun nätisti Red Line -öljyillä. Öljyn taso täytyy vielä tarkistaa kertaalleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom