Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

akkrut

Lancer 1.5 HB -91
Liittynyt
3 Heinäkuu 2007
Sijainti
Suonenjoki
Päivällä yritin lähteä ajamaan mutta olikin akusta päässy virta vähenemään, niin että startti jakso pyöräyttää vain pari kolme kertaa enkä saanut autoo käyntiin. Viimeisimmäksi oon autoon asentanu lisäpitkät ja sumarit, joten epäilen akun tyhjenemisen johtuvan niiden kytkennöistä, etenkin lisäpitkien kytkentä mietityttää. Ennen lisävalojen asennusta auto on käynnistynyt hyvin parin päivän seisonnan jälkeenkin, joten ei silloin ainakaan ole purkanut akkua mihinkään. En sulje pois mahdollisuutta että akku ois paska koska löytyy isot stereot ja nyt nuo lisävalot = erittäin suuri akun rasitus ja pikkuhiljaa hajoaminen. Akun iästä ei tietoa. Laturin merkkivalo ei pala ajessa, ja nyt kaapelikäynnistyksen jälkeen ajoin n. 60km ja välillä sammutin auton kahvittelun ajaksi (Ei onnistuisi ilman toimivaa laturia?)

Sumarit kytketty näin: Itse valot maadotettu runkoon. Releeltä lähtee sulakkeella varustettu piuha akulle (menee myös yhen isomman sulakkeen kautta), yks piuha sumareille, maajohto runkoon ja heräte ohjaamossa olevan katkaisimen kautta akulle. Sumarit saa siis päälle, vaikka auto sammuksissa.

Lisäpitkät kytketty tämän foorumilta löydetyn ohjeistuksen mukaan lainauksen alussa lukevan ongelman vuoksi: "Valot todella on maaohjatut ja kun normisti kytki niin lisävalot palo koko ajan koska sinne tulee jännite jatkuvasti. Lääkkeeksi tähän löytyi tällaista: releen navat 87 (niin kuin aina) valoille, 30 jatkuva virta akulta ja sit se juttu: 85 kytketään vaikkapa auton oman apupitkän plussaan, ja 86 miinukseen. Eli relettä ei erikseen maadoiteta ollenkaan, silloin mennään takas metsään. Näillä 85 ja 86 kytkennöillä ei merkitystä onko kumpi plussassa ja kumpi miinuksessa, kuhan vain toinen toisessa jne.. Ja kuten edellä jo sanottua, lisäpitkät TÄYTYY maadoittaa erikseen suoraan runkoon!!"
Eli releen maa ja herätejohto kytketty auton omien pitkien johtoihin. Mitään katkaisijaa ei ole vedetty ohjaamoon mistään johdosta, joten lisäpitkät palaa aina samaan aikaan kuin auton vakiopitkätkin. Onko kytkennöissäni jotain vikaa? Mietin vaan että kun ei ole mitään erillistä katkaisijaa lisäpitkillä vaan kaikki johdot suoraan jossakin, niin voisiko rele silloin viedä jotenkin virtaa?
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

tohon lisäpitkien kytkentään en ota kantaa,mutta sumarit kytketty lain vastaisesti.ne eivät saa palaa kuin sillon kun autossa ajovalot myös päällä ;) eli jos leimalla huomaavat,muutenhan sillä nyt ei merkitystä ole.ainakaan mulle ;D

voihan se olla että kun hirveesti valoja ja stereoita päällä,ei laturi enää pysty täyttämään akkua riittävästi.eli pikkuhiljaa senkin takia tyhjenee :-\
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

mikko412 sanoi
tohon lisäpitkien kytkentään en ota kantaa,mutta sumarit kytketty lain vastaisesti.ne eivät saa palaa kuin sillon kun autossa ajovalot myös päällä ;) eli jos leimalla huomaavat,muutenhan sillä nyt ei merkitystä ole.ainakaan mulle ;D

voihan se olla että kun hirveesti valoja ja stereoita päällä,ei laturi enää pysty täyttämään akkua riittävästi.eli pikkuhiljaa senkin takia tyhjenee :-\

Kyllä ne sumuvalot saavat ajovalojen kanssa palaa. En muista yhtäkään autoa jossa eivät sumarit lähtisi päälle jos ajovalot ovat kytkettynä.
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

niinhän mää tossa kirjottelin jo että saavat palaa vain sillon kun ajovatot päällä :nykii
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

Oho, enpä ole näköjään turhaan kouluja käynyt, paitsi vieläkään en osaa lukea ;D

Paitsi että saavathan sumarit parkkien kanssa palaa :)
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

Sumareiden laiton kytkentä on tiedossa kyllä ;D. 0,09 ampeeria näyttää vievän virtaa kun auto on sammuksissa, taitaa olla ihan normaalit lukemat? Auto käynnissä mittasin akulta 13,84V ja auto sammuksissa 12,46V.
 
Vs: Lisäpitkien kytkentä päin hanuria?

Joo.. et sinä pelkästään yhdellä tai kahdella normaali releellä saa akkua tyhjennettyä parissa päivässä. (Paitsi tietty jos on oikein pieni akku; kännykän tms ;D )

tuo 0,09 A menee varmaan jo kellon ja radion tarpeisiin.

55Ah akku ja 0,09A => 55Ah/0,09A= n.610h eli reilut 25 päivää tuomosella kuormituksella pitäis kestää täysi 55 ampeeritunnin akku
 
Takaisin
Ylös Bottom