mistä ostit ja etenkin oliko kalliit ?
Ketjut ostin tuolta paikalliselta AD varaosakauppiaalta. Olivat kalliit, olivat... :-[ 150 eur. Toivotaan että ovat pitkäikäiset ja mikseivät olisi
eukku König:in ketjuja kehutaan kovasti ja niihin saa varaosiakin. Hyötyä niistä todennäköisesti on, kunhan nyt vain pääsisi käyttämään :driver
Saako päälle ilman, että pitää pyöräyttää rengasta ?
Käsittääkseni ovat sellaiset jotka saa päälle ja pois autoa liikuttamatta ???
Kuitenkin siis käytännössä niin, että päälle pantaessa pitää ajaa noin 50...100 m ja tarkistaa että onko ketjut edelleen kireät. Pois otettaessa avauskohta maata vasten ja sitten toivotaan että lähtee irti kerta heitolla, muuten vaatii auton liikuttelua ±15 cm. Pois otossahan pyörä kerrallaan, sillä tuskin useampi ketju osuu yhtä aikaa kohdalleen.
Aikaisemmista ketjuista kokemuksena voisin sanoa, että ei ole koskaan niin ideaalista mitä valmistaja esitteessä lupaa. Lisäksi lumi ja kylmyys tekevät oman lähtemättömän säväyksen kylmän ketjun päälle ja irti repimiseen. Nämä ns. "pikaketjut" ovat kyllä mahdollista laittaa päälle, käyttää ja ottaa pois ihan suhteellisenkin helposti - varsinkin verrattuna varsinaisiin kiinteisiin lumiketjuihin. Mutta silti "pikaketjuilla" kyllä mielellään miettii kerran jos kaksikin ennen kun ihan huvikseen laittaa alle.
Mielestäni kun ketjua on ostamassa, niin yksi kriteeri on ketjun materiaali. Riittävän hyvälaatuista terästä (kovaa) ja maastoautossa riittävän vahva materiaali (kulutuskestävyys). Minulla tuo taisi tuossa T2 ketjussa olla 4,3 mm. Lisäksi mitä vähemmän ketjussa on erilaisia säätöjuttuja, niin sitä vähemmän rikkoutuvia osia. Muoviosat ovat Suomen pakkasissa ihan out! Lisäksi ketjun sisäreunassa oleva jäykistetty pujotusvaijeri on näppärä juttu.
Bilteman (ja muut vastaava halpisketjut – hinta alle 50 eur) ketjut ovat kyllä edulliset, olivatkohan jotain 19.90 eur. Mutta jos nyt maastoauton kokoja sattuisi löytymään, niin ovat aivan liian heppoista ja pehmeää kamaa :seina No tietysti jos ketjuja käyttää kerran kahden talven aikana, niin silloin varmaan kestää ja riittää, mutta ei niistä ole yhtään enempään.
Minulla tulee jonkin verran ajoa auraamattomilla metsäautoteillä ja olen kuvitellut ketjuille käyttökertoja vuodessa 10...30 kpl. Matkahan on mitätön, ehkä jotain alle 100 km, joten kilometrin hinta on aika kova, mutta tulee siinä autoa hangesta (tai pahimmassa tapauksessa ojasta) kaivaessa hikikin.
Ehkä ei se kaikkein tarpeellisin investointikohde (uusi auto
), mutta kuitenkin tuntui kovasta hinnasta huolimatta turvalliselta ratkaisulta. Netissähän on ihan hyviä ja asiantuntevia kommentteja ketjujen valitsemisesta niiden käytöstä ja niillä ajamisesta. Valmistajan ohjeita ja varoituksia kannattaa noudattaa soveltuvin osin.
Turvallista mönkimistä lumisessa metsässä :driver