Lumiketjut Naperoon

S

Sanna

Guest
Lumiketjuja tuntuu olevan kovin eri laatuisia ja hintaisia ???

Osa on selvästikin ihan roskatavaraa :mad: ja toiset huippukalliita :(

Kenellä on kokemuksia lumiketjuista ja osasisi sanoa jonkin sellaisen ketjun merkin ja mallin jolla pärjää montakin vuotta ilman lompakon räjähdystä :eek:

Varaosaliikkeissä loppuu koot ja vähän laatukin kesken, hinnat on muuten kohdallaan ;D
 
Kyllä ketjuilla umpihangessa paremmin pääsee kuin nastoilla ! Ilmeisesti kyseiset ketjut on tarkoitettu pelastusrenkaaksi tiukkoihin tilanteisiin. Itsekkin olen ajatellut niiden hommaamista "huoltoauton kalulaatikkoon" !
 
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri/ketjukoot.htm

Tuolla ois varmasti hyvät ketjut, mutta hinta on varaosaliikkeisiin verrattuna aika kova. Mutta nuo on varmaan ikuiset normaali käytössä.
 
Ketjut on suht ylivedot paksussa hangessa ja tuovat kivan lisän pitoon vähälumisessa maastossa, ei kannata lähteä kokeilemaan testiä nastarenkaat vs. ketjut(tai jos lähdet niin veikkaa ketjujen puolesta)

Isän 4x4 kc:llä jossa on ketjut(1 pari) niin haettiin mökiltä lautakuorma peräkärrillä. Lunta joku 40 cm ja kärry täys lautaa, tiellä yksi pikku mäki(joku 150m pitkä ja aika jyrkkä) niin ei mitään pelkoa että ei olisi noussut auto kärri perässä ylös, ketjut oli asennettu takapyöriin.

Haittapuolina ketjuilla on se että niiden paikoilleenlaitto on aloitellessa jonkinmoinen operaatio ja sitten se toinen seikka että jos paljon käyttelee ketjuja niin renkaan kuve tykkää huonoa(ketju syö reunoja)

Kc:n ketjut on ostettu paikallisesta metallifirmasta jonne ne oli jääneet kiertelemään kun ketjut tilannut asiakas oli tehnyt oharit...

Hinta ja ketjujen laatu menevät käsikädessä...halpa ja hyvä toteutuu märissä päiväunissa....
Timanttikuvioinen ketju jossa lenkeissä piikit alaspäin ja renkaan poskelle taittuvana ovat pedot pidon kannalta.

Siinä nyt jotain, kokemusperäistä.
 
Pahaa paikkaa ovat lähinnä ne mökkitiet. Enhän minä metsässä aja - pois se minusta ;D

Lunta alkaa jo Etelä-Suomessakin olemaan kiusallisen paljon, varsinkin jos aura ei aja tietä puhtaaksi :(

No Königin ketjut ostin. Sellaiset T2-malliset. Ovat tarkoitettu maastureihin ja pakettiautoihin. Ovat meinaan pykälää kovempaa (paksumpaa) tavaraa kuin henkilöautoversiot. Kalliit olivat, mutta toivotaan että ovat rahan arvoiset :D

Olen joskus nuoruudessa ajanut 2-vetoista ketjuilla ja ainakin siinä oli pidon ero ketjujen suhteen huomattavasti parempi. Paikka mistä ei päässyt takavetoisella ylös, oli kuin kesäkeli ketjutuksen jälkeen ;D

Voin kertoa käyttökokemuksia sen jälkeen kun niitä on päästy edes kerran käyttämään.
 
mistä ostit ja etenkin oliko kalliit ? Saako päälle ilman, että pitää pyöräyttää rengasta ?
 
Mitäs auttais ihan ketjunpätkät, jotka vetäsee renkaan yli ?
Alkutalvesta on traktoreissa käytetty, ettei tarvi kokonaisia ketjui vetää päälle. Ko. patentti vaatii vaan avonaisen vanteen, mistä voi heittää ketjun ympäri aina ja sakkelilla kiinni päät toisiinsa. En tiedä soveltuisko "hätäratkaisuna" paheroon. Vanne tosin tykkää varmaan kyttyrää ;D
 
mistä ostit ja etenkin oliko kalliit ?

Ketjut ostin tuolta paikalliselta AD varaosakauppiaalta. Olivat kalliit, olivat... :-[ 150 eur. Toivotaan että ovat pitkäikäiset ja mikseivät olisi :peukku König:in ketjuja kehutaan kovasti ja niihin saa varaosiakin. Hyötyä niistä todennäköisesti on, kunhan nyt vain pääsisi käyttämään :driver

Saako päälle ilman, että pitää pyöräyttää rengasta ?

Käsittääkseni ovat sellaiset jotka saa päälle ja pois autoa liikuttamatta ???

Kuitenkin siis käytännössä niin, että päälle pantaessa pitää ajaa noin 50...100 m ja tarkistaa että onko ketjut edelleen kireät. Pois otettaessa avauskohta maata vasten ja sitten toivotaan että lähtee irti kerta heitolla, muuten vaatii auton liikuttelua ±15 cm. Pois otossahan pyörä kerrallaan, sillä tuskin useampi ketju osuu yhtä aikaa kohdalleen.

Aikaisemmista ketjuista kokemuksena voisin sanoa, että ei ole koskaan niin ideaalista mitä valmistaja esitteessä lupaa. Lisäksi lumi ja kylmyys tekevät oman lähtemättömän säväyksen kylmän ketjun päälle ja irti repimiseen. Nämä ns. "pikaketjut" ovat kyllä mahdollista laittaa päälle, käyttää ja ottaa pois ihan suhteellisenkin helposti - varsinkin verrattuna varsinaisiin kiinteisiin lumiketjuihin. Mutta silti "pikaketjuilla" kyllä mielellään miettii kerran jos kaksikin ennen kun ihan huvikseen laittaa alle.

Mielestäni kun ketjua on ostamassa, niin yksi kriteeri on ketjun materiaali. Riittävän hyvälaatuista terästä (kovaa) ja maastoautossa riittävän vahva materiaali (kulutuskestävyys). Minulla tuo taisi tuossa T2 ketjussa olla 4,3 mm. Lisäksi mitä vähemmän ketjussa on erilaisia säätöjuttuja, niin sitä vähemmän rikkoutuvia osia. Muoviosat ovat Suomen pakkasissa ihan out! Lisäksi ketjun sisäreunassa oleva jäykistetty pujotusvaijeri on näppärä juttu.

Bilteman (ja muut vastaava halpisketjut – hinta alle 50 eur) ketjut ovat kyllä edulliset, olivatkohan jotain 19.90 eur. Mutta jos nyt maastoauton kokoja sattuisi löytymään, niin ovat aivan liian heppoista ja pehmeää kamaa :seina No tietysti jos ketjuja käyttää kerran kahden talven aikana, niin silloin varmaan kestää ja riittää, mutta ei niistä ole yhtään enempään.

Minulla tulee jonkin verran ajoa auraamattomilla metsäautoteillä ja olen kuvitellut ketjuille käyttökertoja vuodessa 10...30 kpl. Matkahan on mitätön, ehkä jotain alle 100 km, joten kilometrin hinta on aika kova, mutta tulee siinä autoa hangesta (tai pahimmassa tapauksessa ojasta) kaivaessa hikikin.

Ehkä ei se kaikkein tarpeellisin investointikohde (uusi auto :eek:), mutta kuitenkin tuntui kovasta hinnasta huolimatta turvalliselta ratkaisulta. Netissähän on ihan hyviä ja asiantuntevia kommentteja ketjujen valitsemisesta niiden käytöstä ja niillä ajamisesta. Valmistajan ohjeita ja varoituksia kannattaa noudattaa soveltuvin osin.

Turvallista mönkimistä lumisessa metsässä :driver
 
Meitsi muuten sijoitti 59 euroo lumiketjuihin paikallisessa harakirissa. Koko 235/75/15 oli tilaustavaraa, mutta tuli muutamassa päivässä. Pari kertaa on tullut metsäautotiellä nyt koklattua niitä, ja täytyy sanoa, että vaikka ovatkin rimpulat oikeisiin verattuna, niin kyllä niillä pääsee syvemmälle metsään. Lunta saapi olla ainakin toistakytä senttiä enempi, ennen kuin jää kiinni.

Nimeä en muista, sellasessa vihreessä muoviaskissa ovat, olevinaan "vahvistetut" timanttikuvioiset, "for european jeeps, SUVs and 4x4s...".

Hätävarana mökkiteillä ovat just hyvät ja hintansa väärtit, asennusohjeella tosin saa heittää kuikkaa, siinä on selkeitä virheitä ja sitä noudattaen ei ketjut pysy päällä ikuna. Asentamiseen meni ekalla kertaa n. 20 minuuttia, sitten enää 15 min jne...

Olen käyttänyt niitä etupyörillä, jotta auto olisi vielä ohjauskelpoinenkin.
 
Mistä Vs: Lumiketjut Naperoon

Jahas, kohta tulee talvi ja paaaljon lunta :)

Mistä porukka on nykyään hommaillut pajeroon lumiketjuja ja mitä suositellaan ja mistä saa halavalla hyvät? Niinkuin aina! :)
 
Vs: Lumiketjut Naperoon

Älä ny viäl talvesta puhu... vasta oon ollu viikon kesälomalla...heh...
 
Vs: Lumiketjut Naperoon

IKH:lta löytyy kattavasti 4,5mm ketjulla olevia "pika-asennus"-malleja. http://www.ikh.fi/dokumentit.php?sivu=tuotteet&r_id=9&kieli=1 Parivuotta sitten 31X10,5:seen ketjut makso 78€.
 
Vs: Lumiketjut Naperoon

Mulla on ollut useamman talven, nuo IKH ketjut mallia, Rapit matic V5. Ja hyvät on, ja on helppo laittaa paikoilleen, kun testaa muutaman kerran, vaikka tasasellatiellä paikoilleen laiton.
 
Takaisin
Ylös Bottom