Madallussarjan paperit??

L

Lasse H

Guest
Dodii, nyt kun pitäisi auto katsastaa ja siinä on madallussarja ja paperit on hukassa (paperit jotka tarvitaan katsastuksen yhteydessä todistamaan sarjan sopivuus...)
Mistä kyseiset paperit saisi tulostettua, merkillä ei väliä kun ei näe iskareista eikä jousista mikä on merkki)
Jos jollain on kyseiset paperit niin voisit vaikka mailata.
Kyseinen madallus -35mm
Auto GTi lanceri vm. 94
Kiitos!!!
 
1.1.2004 muutettiin lakia ainakin "rällämadallauksen"osilta(sallittu nykyään,pitää olla kuitenkin "järkevä"),ja muistaakseni samalla poistettiin tuon TUV-paperinkin tarpeellisuus.Korjatkaa jos olen väärässä,muistaakseni meni näin.
 
Joo ei siel katsastukses paljoo papereita kyselty. En ees tienny paljo madalsi ku ostin käytettynä koko alustan. "Mauserin" kans se inssi siel jotain elämää suurempaa mittaili, muttei kummempia. :)
 
No voi.
Kävin autoani katsastamassa eilen ja kyllä katsastusmies vaatii madallussarjan paperit.
Kuulemma kaikkiin autoihin joihin madallussarja -jouset vaihdettu jälkeen 1993 täytyy soveltuvuuspaperit madalluksesta olla???? ???
Skannatkaa ne mulle, nopeasti!!!

APUA!!!
 
No eihän noin vanhoihin sitä edes tartte muutoskatsastaa, mistäs se inssi tietää edes että milloin ne on sinne laitettu? Senku meet katastaan ja et vaan mee sille mitään puhumaan koko satsista...
 
Hiukka OT, mutta raapaisee edes hitusen asiaa...

Mitenkäs liikennevakuutus/vahinkokorvausasiat menee, jos autoa ei ole muutoskatsastettu ja jotain sattuu? ??? Ajattelin vaan, että miten tarkkaan näihin seikkoihin kiinnitetään huomiota vahinkotarkastuksessa? Ja jos huomataan katsastamattomia muutoksia, niin miten käy korvausten?

Nämä tiedot varmasti löytyy googlaamalla enkä halua maalata peikkoja seinälle, mutta joka tapauksessa suosittelen, että kannattaa yrittää hankkia TUV-paperit jotenkin, niin ei tarvitse jännittää...
 
ennenkuin vaihdoin madallussarjan -93 lankkuuni niin kyselin asiaa konttorilta. kertoi kaveri notta jonnimoinen todistus on esitettävä että kyseinen sarja on autooni soveltuva.
 
Eikös tuossa juuri ollut se joku vuosiraja minkä jälkeen ne on aina katsastettava ja esitettävä nuo todistukset.
 
No nyt rupes ittiäki jännittämään. Elikkäs jos nyt vaihan tohon iän ikusieen (huom!verrattuna 93 lankkuun) galanttiini sellasen madallussatsin ni rupeeko ne siellä konttorilla papereita vaatimaan? entäs mites vanteet? eikös se oo niin että saa olla 1" suurempi kuin omistajan käsikirjassa mainittu suurin koko, niin ei tarvitse muutos katsastaa?!
vai olenko nyt ihan hakoteillä? ???
 
Juu kyllä olet :) Renkaan halkaisijasta se on kiinni eikä vanne koosta, olikos se nyt että halkaisija ei saa kasvaa yli 51mm vai 50, en muist tarkkaan. Ja en usko että noin vanhassa autossa on madalluksen kanssa mitään ongelmia ja jos katsastus mies siitä jotain kitisee niin ilmoita vaan että ne oli jo siellä kun ostit auton, kun olikos se vuosiraja joku 97 minkä jälkeen piti olla nuo paperit ja alusta katsastaa aina muutoksia tehtäessä.
 
Ellen oo ihan hakoteillä niin eikös nykyään saa jopa katkaistuja vakio jousia katsastettua? jotain erityis ehtoja siihen taisi olla. Tämä on ihan kuulopuhetta ja ajattelinkin jos joku tietää paremmin.

Ja edelleen olen sitä mieltä, ettei sun tarvii näyttää mitään todistuksia noin vanhaan autoon madallussarjasta. Itekkin vaan sanoin, että ostin työkaverilta käytettynä niin ei se mitään kyselly. Katsoi vaan, ettei mikään paikka raapinut ajossa ja että jouset istuu hyvin. Vanteista antoi pienen palautteen, ettei kannata ainakaan leveempiä vanteita suuremmalla ET:llä koittaa enää tulevaisuudessa läpi. :-[
 
Aivan eli siis kokonaishalkaisia saa kasvaa sen 2" 50mm=2" eli periaatteessahan vanteen säde saa kasvaa sen 1" koska silloin se kokonais halkaisian muutos on se 2"...(ot mutta en viittiny tehdä uutta aihetta)
Mutta eikö kuitenkin ton kokonaishalkaisian kasvua verrata suurimpaan automallille kuuluvaan rengas+vannekokoon? Eli jos mulla on nyt 14"vanteet renkaat on 195/65R14 Ja manuskassa on suurin vannekoko 15" renkaat 195/60R15 niin voinko pistää alle 17" vanteet ja laskea tosta renkaan profiilit sen halkaisian kasvun ja vanteen max. koon... siis jos pistän renkaaseen 1" pienemmän profiilin niin vanteen halkasia saa olla MAX. 2" isompi?? eli sillonhan se 17" menis...
 
Kuten jo edellisessä viestissä sanoin että aken sivuilta löytyy faktaa :peukku
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
 
Wado sanoi
Aivan eli siis kokonaishalkaisia saa kasvaa sen 2" 50mm=2" eli periaatteessahan vanteen säde saa kasvaa sen 1" koska silloin se kokonais halkaisian muutos on se 2"...(ot mutta en viittiny tehdä uutta aihetta)
Mutta eikö kuitenkin ton kokonaishalkaisian kasvua verrata suurimpaan automallille kuuluvaan rengas+vannekokoon? Eli jos mulla on nyt 14"vanteet renkaat on 195/65R14 Ja manuskassa on suurin vannekoko 15" renkaat 195/60R15 niin voinko pistää alle 17" vanteet ja laskea tosta renkaan profiilit sen halkaisian kasvun ja vanteen max. koon... siis jos pistän renkaaseen 1" pienemmän profiilin niin vanteen halkasia saa olla MAX. 2" isompi?? eli sillonhan se 17" menis...

Toki voit...
 
Manuaali = shit... Rekisteriote jees.

Eli rekisteriotteessa lukee mille rengaskoolle, auto on rekisteröity.

Jos tämä merkitty vannekoko ylitetään tuumalla eli
13->15 tuumaiseksi, tällöin jo tulisi koon muutoksesta huolehtia muutoskatsastus rengaskoolle (katsastusmies ei aina huomaa, mutta vakuutusyhtiö korvauskäsittelyssä yleensä kyllä).

Rengaskoko vanteille määräytyy siten että kuvio ei saa tulla yli pyöräkotelosta ylhäältä katsottuna, vanne saa. Sekä Renkaat ei saa esim. kääntyessään/jousituksen joustaessa ottaa kiinni mihinkään auton rakenteeseen, ja myöskään kehänpituuden muutos eisaa ylittää 5%ttia.. piste.

Jos autoa ei ole rekisteröity siten että voidaan käyttää ks. vanne/rengas kokoa, riittää sekin perusteeksi ns. hylätä korvaukset, onhan tällöin autossa laittomat vanne/rengaskoko.

Ja madalluksen osalta sama homma. Katsastus mies ei aina huomaa/ halua nähdä inhimillinen olento kun on :) , mutta tämä ei olekaan onni sitten kolaritilanteesta kun korvauksia lähdetään hakemaan..

Madallusta katsastaessa, tulee esittää madalluksen sopivuus ks.autoon. ja ns. hyväksyntä..esim just saksalaisien coilien mukana tuleva tuv peipperi sisältää moolemmat..
 
Joo, elikkäs kaikki autot joihin laitettu mad.jouset/mad.satsi jälkeen -93, täytyy muutoskatsastaa..
 
Pointtien pointti..
Perjantaina kävin konttorilla näyttämässä ja ainakin siel piti näyttää soveltuvuus paperit..
Nyt on jo kalvot etusivulaseissa ;D
 
Auttaa paljon kun avaa suunsa siellä konttorilla ja sanoo niille insseille miten ne pykälät menee. Tulostaa vaikka netistä niille paperin missä asia selitetään. Ja tämä on todistettu sillä, että ite en joutunu näyttämään mitään papereita vaikka oli katsastuksen suomenmestari vm. 2003 muutos inssinä. Ja siltä hepulta ei mikään laiton mee läpi.
 
Helpommalla pääsi kun kävi hakemassa maahantuojalta madallusarjan paperit, kuin että alkoi väittämään siel, ja kyl ne tietää miten asiat on, ammatti-ihmisiä!!!
Onko sul (Jaakko N) muuten vain pelkät jouset vaihdettu, vai koko satsi (tolpatkin..) ??
 
Ammatti-ihmisiähän ne on muttei ne kaikkee silti voi tietää  ;) Esim. täällä päin kun kävin kysäsees niin eivät tienneet nykyisiä sääntöjä tosta madallutuksen osalta. Kommentti oli että nykyään käy vain näitä uusia autoja muutoskatsastuttamassa... jaah... Toiselta asemalta kun kävin kysymässä niin olikin nuorempi katsastusmies ja siltähän tuli heti oikea vastaus  :)
 
Jasse sanoi
Juu kyllä olet :) Renkaan halkaisijasta se on kiinni eikä vanne koosta, olikos se nyt että halkaisija ei saa kasvaa yli 51mm vai 50
Menee vähän ohi alkuperäisen asian, mutta menköön ettei toi väärinkäsity jää kellekkään mieleen turhaan!
Eli vähän tarkempaa tietoa tästä rengasasiasta:
 
Katsastus ja ajoneuvotekniikka>Ajoneuvotekniikka>Renkaat ja vanteet>Renkaiden ja vanteiden muutokset 


Renkaiden ja vanteiden muutokset
 
Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita.

Auto on muutoskatsastettava, jos:

vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa. 
 
Takaisin
Ylös Bottom