Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Mittauspaikka
Mittaukset tehdään ulkona sijaitsevalla mittauspaikalla, jonka kohdalla maan
pinta on tasainen ja se muodostuu betonista, asfaltista tai vastaavasta kovasta
materiaalista. Pinnan tulee olla lumeton, eikä siinä saa olla irtonaista maaperää,
ruohoa tai muuta ääntä absorboivaa materiaalia. Mittauspaikan tulee sijaita
avonaisessa tilassa, eikä lähellä saa olla suuria ääntä heijastavia pintoja, kuten
rakennuksia, pysäköityjä ajoneuvoja, puita tms. kolmen metrin säteellä mikrofonipisteestä
ja mitattavan ajoneuvon pinnasta tarkasteltuna.
Taustamelu
Mittausten aikana muiden äänilähteiden äänitason (taustamelun) on oltava ainakin
10 dB pienempi kuin mitattavan äänilähteen äänitaso.
Sääolot mittauksen aikana
Mittausten aikana ilman lämpötila saa olla 0 …+30 °C ja tuulen nopeuden tulee
olla alle 5 m/s mitattuna korkeudella 1,2 m, ilmanpaineen välillä 92–105 kPa ja
ilman suhteellisen kosteuden alle 80 %.
Mittauksen aikana ajoneuvon moottorin lämpötilan tulee olla valmistajan ilmoittamassa
normaalilämpötilassa.
marko_h sanoiEikös tämä uusin mittaus ole eri asia, kun tuossa AKE:n linkissä. Sen päiväyskin on vuoden vanha
aikaisempi linkkini sanoiHelsingissä, 26. helmikuuta 2009
aikaisempi linkkini sanoiTutkimuksessa on tarkasteltu paikallaan olevien ajoneuvojen melun mittaami-
seen eri maissa käytettäviä menetelmiä ja käyty läpi eri maissa käytössä olevia
ajoneuvojen meluun liittyviä määräyksiä ja melun raja-arvoja.
aikaisempi linkkini sanoiMittaukset suoritettiin yhteistyössä A-Katsastus Oy:n Hakuninmaan katsastus-
toimipaikan kanssa toimipaikan testiradalla. Ajoneuvojen vuosimallit vaihtelivat
vuodesta 1965 vuoden 2008 malleihin. Meluarvot mitattiin 196 ajoneuvosta.
HS sanoiAjoneuvon melun mittaaminen voisi tulevaisuudessa kuulua määräaikaiskatsastukseen. Ajoneuvohallintokeskus AKE sanoo laatineensa mittausmenetelmän, jonka avulla ajoneuvojen niin sanottua paikallaanolomelua on mahdollista mitata hyvinkin tarkasti.
Ohiajomittauksia olisi sen sijaan katsastusten yhteydessä hankala tehdä tilanpuutteen takia.
Tähän asti ajoneuvojen melua on yritetty rajoittaa tyyppihyväksyntämääräyksiin sisältyvien melupäästönormien avulla. Käytössä olevien ajoneuvojen meluun ei kuitenkaan ole juuri kyetty puuttumaan katsastuksella tai valvonnalla.
AKE teki tutkimuksen yhteydessä melumittauksia noin 200 ajoneuvolle. Tutkimuksen tausta-aineistona käytettiin eri maissa käytettäviä menetelmiä ja käytössä olevia ajoneuvon meluun liittyviä määräyksiä ja melun raja-arvoja.
HS]Ajoneuvon melun mittaaminen voisi tulevaisuudessa kuulua määräaikaiskatsastukseen.[/quote] [quote author=Hyeena sanoiBtw, missaan tuossa ei sanota etta tulisi vuosikatsastukseen, ainoastaan mahdollistetaan testaaminen katsastuskonttoreilla esim. VTT:n sijaan..
Hyeena sanoiJa hassu yksityiskohta, pikainen paatelma tutkimuksesta, turbolliset autot ovat hiljaisempia kuin turbottomat, turbo siis vahentaa meluja, voinko siis jatkossa poistaa vaimentimen jos asennan turbon? ;D
Oletin sen olevan HS:n toimittajan omia lopinoita, mutta loyty se sitten AKEn tiedotteestakin..GSR sanoiEikös se tossa ylemmässä pasteemassas tekstissä aika selkeesti sanota että voisi tulevaisuudessa kuulua määräaikaiskatsastukseen
Määräaikaiskatsastus=vuosikatsastus? Eikö?
Merliini sanoiToisaalta joillakin ketkuilla on ollut jo vuosia ns katsastuskatti, niin kohta on käytössä katsastusänkkäri ;D