Mikä kelpaa vertailumalliksi tekniikanvaihdoissa?

blobjob

New Member
Liittynyt
4 Maaliskuu 2003
Sijainti
Espoo
Mitkä on vaatimukset että jotain tiettyä automallia voi käyttää vertailumallina tekniikanvaihdoissa? kerran kun akeen soitin niin sanoivat että kyseisen mallin ei tarvitse olla eu-tyyppihyväksytty. Mitä muita vaatimuksia on olemassa? Eli mitä haen kysymykselläni on että pystyykö CA0 mallin colt mivec mallia käyttää ns. vertailumallina? Ja eikös se ole niin että tehokkaimmasta mallista saa vaihtaa +20% rajoissa pysyvän tehokkaamman koneen?
 
vertailumalli pitää olla normaali sarjatuotantohärveli


esim sierraan ei saa v8 konetta sillä perusteella että niitä on rakennettu afrikassa 500kpl (xr8i)
 
Kyllä vertailumallin pitää (kai) olla EU-hyväksytty tai jotain eli ei riitä että laitetta on tehty miljoona kappaletta esim. ainoastaan Japanin markkinoille.
 
En tiedä, paljonko tästä on apua... Aikamoinen joogaaja pitää olla, jos meinaa niitä pykälistä ja etenkin niiden tulkinnoista selvää ottaa (nimimerkillä tuoretta kokemusta). Tässä omia löydöksiäni/päätelmiäni.

Ensimmäisenä suosittelen lukemaan luvun 2 täältä, erityisesti §3 "Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle henkilöautolle" ja §7 "Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen". Jos kanta-autosi on otettu käyttöön aikana, jolloin siltä on vaadittu EY-tyyppihyväksyntä, muutos ei saa muuttaa autoa siten, ettei auto säily EY-tyyppihyväksyttynä. Onko EY-tyyppihyväksyntää vaadittu vai ei, se selviää katsastuskonttorilta.

Vertailumoottorin valintaan vaaditaan muutoskatsastuksessa "luotettavasta lähteestä" selvitys kanta-auton (eli alkuperäisen) sekä vaihdettavan moottorin alkuperäauton eroista. Tämä luotettava lähde on käytännössä maahantuoja, ja maahantuoja puolestaan ei käytännössä anna mitään lausuntoja EU:n ulkopuolisista malleista. Tähän on oma projektini kaatumaisillaan, sekä lisäksi prosenttirajoihin... :'(

Eli mitä haen kysymykselläni on että pystyykö CA0 mallin colt mivec mallia käyttää ns. vertailumallina?

Jos maahantuoja antaa lausunnon kanta-auton ja mivecin eroista, käsittääkseni miveciä voi käyttää vertailumoottorina. Mutta joudut hommaamaan muutoksessa myös mivecin laatikon, jarrut jne "muut liikenneturvallisuuten vaikuttavat tekijät, kuten "..

Ja eikös se ole niin että tehokkaimmasta mallista saa vaihtaa +20% rajoissa pysyvän tehokkaamman koneen?

Siis mivec+20%(?)... Taitaa olla 4G63T mielessä... :eek: ;D
Soitapa ensimmäisenä maahantuojalle ja kysy, mikä on tehokkain malli, johin he antavat lausunnon. Se on aika hyvä ohjenuora.

Onnea yritykseen! :)
 
AS Mitsu sanoi
Ja eikös se ole niin että tehokkaimmasta mallista saa vaihtaa +20% rajoissa pysyvän tehokkaamman koneen?

Siis mivec+20%(?)... Taitaa olla 4G63T mielessä... :eek: ;D
Soitapa ensimmäisenä maahantuojalle ja kysy, mikä on tehokkain malli, johin he antavat lausunnon. Se on aika hyvä ohjenuora.

Onnea yritykseen! :)

oliks toi nyt sitten noin selvää? Siis päästöjen osalta tuon vaihdoksen ei pitäisi olla ongelmallinen, koska kyseinen auto on jenkeissä ja euroopassa hyväksytty malli. Ja CA0 mallihan on ajalta jolloin ei vaadittu ey-tyyppihyväksyntää, eikös se tullut vasta 96' tai 98' ?
Eli ainoa ongelma tässä taitaa olla että voiko mivec-mallia käyttää vertailumallina. Myytiinkö tuota malllia englannissa uutena silloin aikoinaan?

as mitsu: mitä meinaat tuolla antavat lausunnon tehokkaimmasta mallista? siis antavat lausunnon runkon kestävyydestä vai yleensäkin tekniikanvaihdon onnistumisesta?
 
nostetaas tää topic ylös. Ja vaihdetaan lancerin puolelle. Eikö tuo CB(vm.93-96) korimallin lancer mivec oo ihan sarjatuontantomalli? AKE:ssa kun väittivät että on vaikeaa tuota käyttää vertailumallina kun se on muka jonkun "pajan" rakentama.

Ja eikös jos lancer mivec:stä saisi eroavaisuustodistuksen, niin voisi vaihtaa vaikka 2g eclipsestä koneen 4g63t=210hv=155kw?
175*1,2=210hv, 1090kg/155kw=7,0322kg/kw. 1798*1,25=2247,5. Mitäs muuta pitäis ottaa huomioon? akselimassoista oon joskus kuullu puhuttavan. Mitä meinaavat?
 
blobbari sanoi
nostetaas tää topic ylös. Ja vaihdetaan lancerin puolelle. Eikö tuo CB(vm.93-96) korimallin lancer mivec oo ihan sarjatuontantomalli? AKE:ssa kun väittivät että on vaikeaa tuota käyttää vertailumallina kun se on muka jonkun "pajan" rakentama.

Ja eikös jos lancer mivec:stä saisi eroavaisuustodistuksen, niin voisi vaihtaa vaikka 2g eclipsestä koneen 4g63t=210hv=155kw?
175*1,2=210hv, 1090kg/155kw=7,0322kg/kw. 1798*1,25=2247,5. Mitäs muuta pitäis ottaa huomioon? akselimassoista oon joskus kuullu puhuttavan. Mitä meinaavat?

CB mallivuodet on 92-95 ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom