En tiedä, paljonko tästä on apua... Aikamoinen joogaaja pitää olla, jos meinaa niitä pykälistä ja etenkin niiden tulkinnoista selvää ottaa (nimimerkillä tuoretta kokemusta). Tässä omia löydöksiäni/päätelmiäni.
Ensimmäisenä suosittelen lukemaan
luvun 2 täältä, erityisesti §3 "Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle henkilöautolle" ja §7 "Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen". Jos kanta-autosi on otettu käyttöön aikana, jolloin siltä on vaadittu EY-tyyppihyväksyntä, muutos ei saa muuttaa autoa siten, ettei auto säily EY-tyyppihyväksyttynä. Onko EY-tyyppihyväksyntää vaadittu vai ei, se selviää katsastuskonttorilta.
Vertailumoottorin valintaan vaaditaan muutoskatsastuksessa "luotettavasta lähteestä" selvitys kanta-auton (eli alkuperäisen) sekä vaihdettavan moottorin alkuperäauton eroista. Tämä luotettava lähde on käytännössä maahantuoja, ja maahantuoja puolestaan ei käytännössä anna mitään lausuntoja EU:n ulkopuolisista malleista. Tähän on oma projektini kaatumaisillaan, sekä lisäksi prosenttirajoihin... :'(
Eli mitä haen kysymykselläni on että pystyykö CA0 mallin colt mivec mallia käyttää ns. vertailumallina?
Jos maahantuoja antaa lausunnon kanta-auton ja mivecin eroista, käsittääkseni miveciä voi käyttää vertailumoottorina. Mutta joudut hommaamaan muutoksessa myös mivecin laatikon, jarrut jne "muut liikenneturvallisuuten vaikuttavat tekijät, kuten "..
Ja eikös se ole niin että tehokkaimmasta mallista saa vaihtaa +20% rajoissa pysyvän tehokkaamman koneen?
Siis mivec+20%(?)... Taitaa olla 4G63T mielessä...
;D
Soitapa ensimmäisenä maahantuojalle ja kysy, mikä on tehokkain malli, johin he antavat lausunnon. Se on aika hyvä ohjenuora.
Onnea yritykseen!