Miksi vilautan valoja liikenteessä

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Nämä valojen vilkutukset vastaantulijoille aiheuttaa paljon keskustelua ja joillekin pahaa mieltä joten tässä omat kokemukset / mielipiteet

Sorkkaeläin hirvi tai peura lähellä tietä/ tiellä : Vilkutan hulluna ja ojennan vielä käden ulos ja näytän suunnan missä elukka ( päiväsaikaan).

Tutka: Jos rauhallinen tie ja vastaantulijoita vilautan valoja pari kertaa.

Tutka ruuhkassa:Ei

Puhallusratsia: Ei tule mieleenkään.

Kolari edessä: Annan pari kertaa hätävilkkujen vilkkua ja vilautan valoja.

Hyviä kokemuksia : Saksanmaalla edessä ajavat varoittavat hiljentyvästä vauhdista hätävilkuin, tehoaa. Myös suomessa sorkkaelukasta minua varoitettu välkyttämällä valoja nopeasti--> vältin peurakolarin.

Onpa joskus kanssa-autoilija pelastanut minut sakolta yöaikaan hiljaisella tiellä kun ajelin vastaan ylinopeutta.

On myös huonoja kokemuksia: Keskellä päivää seisoi sarvipää hirvi bussipysäkillä ( vissiin odotti pikavuoroa) ja varoitin vastaantulijaa vilkauttamalla valoja ja näyttämällä käsimerkillä (en keskisormella) että kaikki ei ole OK ja suunnan missä vaara ---> Keskisormea sain vastineeksi. Mahtoi 200m päässä kuskia kylmätä kun näki kuka bussia odotteli ;D

Vastaantulijoiden valottomuudesta päiväsaikaan ei ole mulla tarvetta vilkutella, ilta/yöaikaan kylläkin. Vastaantulijat toki näkyy ohitustilanteessa huonommin myös auringonpaisteessa jos niillä ei ole valoja.
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Aika pitkälti samoilla linjoilla itsekin. Harvemmin on tullut kyllä tutkastakaan vilkautettua, sillä takaraivossa on se epätodennäköinen, mutta minun tuurilla mahdollinen vaihtoehto, että vastaantulija on siviilipoliisi... :p

Pari kertaa on käynyt niin, että minulle on vilkautettu valoja ja kun omat valot oli päällä, niin heti tuli mieleen muut vaihtoehdot eli poliisi tai hirvi edessä. Vaikka olisi kuinka skarppina olevinaan ratin takana, niin kummasti sitä skarppaa vielä lisää ja tiputtaa ajonopeutta sen jälkeen. Ja molemmilla kerroilla oli hirvi parin mutkan takana tien reunassa...

Ei minulle ole kyllä fingeriä koskaan näytetty takaisin, mutta jokunen kerta on vastaantulijalta räpylä noussut huomioimisen merkiksi ja mieluusti olen tulkinnut sen olleen myös jonkinlainen kiitos.
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Skydiver sanoi
Aika pitkälti samoilla linjoilla itsekin. Harvemmin on tullut kyllä tutkastakaan vilkautettua, sillä takaraivossa on se epätodennäköinen, mutta minun tuurilla mahdollinen vaihtoehto, että vastaantulija on siviilipoliisi... :p

Pari kertaa on käynyt niin, että minulle on vilkautettu valoja ja kun omat valot oli päällä, niin heti tuli mieleen muut vaihtoehdot eli poliisi tai hirvi edessä. Vaikka olisi kuinka skarppina olevinaan ratin takana, niin kummasti sitä skarppaa vielä lisää ja tiputtaa ajonopeutta sen jälkeen. Ja molemmilla kerroilla oli hirvi parin mutkan takana tien reunassa...

Ei minulle ole kyllä fingeriä koskaan näytetty takaisin, mutta jokunen kerta on vastaantulijalta räpylä noussut huomioimisen merkiksi ja mieluusti olen tulkinnut sen olleen myös jonkinlainen kiitos.

Myös takasumaria olen joskus vilauttanut raskaan kaluston väelle ohitusmerkistä pimeällä. Vastine on ollut valaiseva ;D Mutta ymmärtäneet positiivisen merkin :)
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Millä tavalla tuo tutkasta varoittaminen on laitonta? Ja millainen sanktio tuosta nyt sitten voi tulla jos kerta on?
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

MakeM sanoi
Millä tavalla tuo tutkasta varoittaminen on laitonta? Ja millainen sanktio tuosta nyt sitten voi tulla jos kerta on?
Itse joskus kuullut tarinan jossa oli juurikin siviilipoliisille vilauteltu varoittaakseen tutkasta, Poliisit olivat sitten sakottaneet avunannosta rikokseen :D En kyllä tiedä onko mahdollista ja totta. Henkilökohtaisia kokemuksia on kyllä joidenkin poliisien todella oudoistakin tempauksista.
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Joo samoilla linjoilla.

Mulla on vielä semmonen tapa että jos takana ajava tulee paksissa niin kiinni ettei ajovaloja näe, siis tyyliin +60km/h nopeuksissa, niin laitan sumarin päälle hetkeks. Monesti huomaa itekkin miks tein niin. Tosin yleensä jaksan tälläiseen asiaan kiinnittää huomiota vaan jos autossa on raskaana oleva vaimoni + 3 vuotias poikani. Mut mielestäni kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kuin ite nostaa nopeutta/hidastaa nopeutta. Ei nouse kummallakaan tatti otsaan..
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Mä taas kuulun vähän siihen koulukuntaan että "mind your own business" eli en vilauttele paitsi jos olen ajanut ohi kolaripaikan tai hirven tms vaarallisen. Pimeistä valoista tai tutkista en vilauttele. Itseäni valojen vilauttelijat lähinnä ärsyttää.
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Keheetit sanoi
Itse joskus kuullut tarinan jossa oli juurikin siviilipoliisille vilauteltu varoittaakseen tutkasta, Poliisit olivat sitten sakottaneet avunannosta rikokseen :D En kyllä tiedä onko mahdollista ja totta. Henkilökohtaisia kokemuksia on kyllä joidenkin poliisien todella oudoistakin tempauksista.

Avunanto rikokseen? Tuota... Ajoiko se nyt sitten edes ylinopeutta siihen tutkaan? Mutta joo, onhan sitä kaikkea kummaa kuullut, tietysti tarinat varmaan muuttuu matkan varrella...
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

MakeM sanoi
Avunanto rikokseen? Tuota... Ajoiko se nyt sitten edes ylinopeutta siihen tutkaan? Mutta joo, onhan sitä kaikkea kummaa kuullut, tietysti tarinat varmaan muuttuu matkan varrella...

Kuulostaa melko urbaanilta, ja joskus muistaakseni iltalehden tai vastaavan auto palstalta luin että poliisit eivät voi tähän mitään sanoa. tai sanoa toki voivat, mutta ei ole rikos vilkutella valoja liikenteessä :peukku
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Tamus sanoi
Itseäni valojen vilauttelijat lähinnä ärsyttää.

:peukku näinpä. sanoisin, että tilanteen mukaan.. noin niinku ylipäätänsä ärsyttää ihmiset, jotka puuttuvat toisten asioihin. ;D

tulipa tässä mieleeni, että jos kerran tutkasta varoittamalla vähentää rattijuoppojen kiinnijäämistä, niin mites sitten, kun joku ajelee valoitta keskellä yötä? eikös siinä tilanteessa kenties ole vielä todennäköisemmin rattijuoppo ratissa?! aika usein taajamassa, missä on katuvalot ja poliisejakin todennäköisesti liikkeellä, en kyllä viitsi huomautella ajovalojen puutteesta. kun vähäiset jalankulkijatkaan eivät ole niin suuressa vaarassa katulamppujen loisteessa. ainakin itselle ei ainakaan heti tule mieleen, milloin olisin unohtanut laittaa ajovalot päälle pimeään aikaan. ja mielestäni tällaisesta mokasta joutaakin ihan hyvin saamaan sakot.
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

En kyllä myöskään ole koskaan kuullut, että poliisi olisi sakottanut pelkästään valojen takia :)

Niin muistelisin tarinan menneen, että molemmille sakot ;D
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

oikeestaan vain pitkienvalojen käyttämisestä esim. päivälä ja hirvi tai muuvaara hätävilkkujen kera välkytelly.

hätävilkut ja pitkien välyttäminen on onneksi joka kerta saanu vastaan tulevan jarruvalot syttymään...
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

ite väläytän valoja vastaantulijalle jos mulla oli poro tai hirvi penkalla/tiellä ja ei minua haittaa jos joku väläyttää ku yleensä jos niin tapahtuu ni vastassa on enimmäkseen poroja,harvakseltaan hirvejäki,
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Tottakai tulee vilauteltua pimeällä autolle, välillä poliiseillekkin, mutta tutkista en todellakaan varoittele, ajelkoot rajoitusten mukaan ;)
 
Vs: Miksi vilautan valoja liikenteessä

Vilautan pitkikä jos on jotain hirvieläimiä tiellä tai sen läheisyydessä ja jos tulee pimeäauto vastaan niin näytä parkkeja silloin. Jos on nopeuden mittaus meneillään niin en tee mitään poikkeuksena tietenkin jos huomaan et kaveri tulee vastaan niin sitten varoittelen ;D.
 
Takaisin
Ylös Bottom