Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moro,

Tänään kävin heittää Helsinki-Tampere reissun autolla. Isolle tielle päästyäni korvat meinasivat revetä 120km/h vauhdissa. Möykkä on aivan järkyttävä.

Tottakai tämän auton äänimaailmaan kuuluu kunnon murinat, mutta kun menee korvat lukkoon niin yli 50km reissulla se on jo liikaa.

Tästä sain idean ruveta tekemään asialle jotain. Itse luulen että suurin melun aiheuttaja on 3 tuumainen jälkiasennettu putkisto ja takapönttö. Joten jos laittaisi loppuun vaikka 2,5 tuumasta putkea ja vähän järkevämmän kokoisen ulostulon, eikä tollasta höpinäpönttöä.

Onko joku menestyksellä saanut vaimennettua ylimäärästä metakkaa ja millä tempuilla?
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Laita yksi LAADUKAS 3" vaimennin lisää jos vain suinkin saa johonkin mahtumaan? Luultavasti itsellä edessä jotain vastaavaa, kieltämättä 2,5" loppuputkikin on yksi vaihtoehto... Takapöntön vaimentavuus on merkittävimpiä tekijöitä joten sinnekin paremmin vaimentavan vaihto ilman jättimäistä ulostuloa voi auttaa paljon.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ulostulon sijainti puskurin reunaan nähden vaikuttaa ja. Kannattaa tupoda ulostulo reilummin ulos puskurin alta.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Yks keino hiljentää auto kuin auto on vuorata sisäpuolelta kaikki pellit vibroplast tai vastaavalla äänieristematolla. 2mm matto tekee jo ihmeitä. Sillä kun vetelee ainakin ovien ulkopellit sisäpuolelta, takakontin pohjan ja sivut sekä lattiaa maton alta niin paljon kuin jaksaa niin muutos on huomattava. Tosin painoahan se lisää tietysti... Nuo tuommoiset bitumi/butyylimatot tuppaa painamaan jonkun ~2kg/m2 muistaakseni ::) Lähimmästä hifikaupasta kysymällä lisää tietoa.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Wolfie sanoi
Yks keino hiljentää auto kuin auto on vuorata sisäpuolelta kaikki pellit vibroplast tai vastaavalla äänieristematolla. 2mm matto tekee jo ihmeitä. Sillä kun vetelee ainakin ovien ulkopellit sisäpuolelta, takakontin pohjan ja sivut sekä lattiaa maton alta niin paljon kuin jaksaa niin muutos on huomattava. Tosin painoahan se lisää tietysti... Nuo tuommoiset bitumi/butyylimatot tuppaa painamaan jonkun ~2kg/m2 muistaakseni ::) Lähimmästä hifikaupasta kysymällä lisää tietoa.


Näin se ois tehtävä jokaseen mitsuun jos haluu hiljasta. Ite ainaki meinasin. I like silent power ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

mystinengalant sanoi
Näin se ois tehtävä jokaseen mitsuun jos haluu hiljasta. Ite ainaki meinasin. I like silent power ;D

Jokanen tekee niinku tahtoo. Toi on yks keino. Ja toi on ton osa-alueen perusjuttua, sit voidaan alkaa hifistelemään jos tahtoo vetästä överiks ;D Mut Evo ei ehkä oo maailman paras lähtökohta jos hiljasta autoa haetaan... Mä veikkaan et Evosta sais helposti siedettävän hiljasen aika helpostikkin, mut mitä sit joutuu uhraamaan on eri asia :)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

RS:llä ajellessa olen havainnut parhaimmaksi meluntorjuntamenetelmäksi iPodin ja vastamelukuulokkeet :) Budjettiratkaisu on sitten vaan ihan perinteiset earit.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Vakioputkisto on hiljaisin. Seuraavaksi hiljaisin kuulemani on Fujitsubo Legalis R ja kolmanneksi hiljaisin HKS Hi-Power Silent. Molemmat viriputkistot sisältävät 2.75" OD osia joten rajoittavat vähän 3" OD putkistoon verrattuna, riippuu teholuokasta onko asialla merkitystä.

Halvat eBay ja Brittiputkistot ovat poikkeuksetta äänekkäitä (no Miltek Evo 7-9 on siedettävä, mutta ei hiljainen eikä sitä tehdä 4-6 malleihin). Myös monet JDM putkistot ovat meluisia.

Muuten sitten perinteiset äänenvaimennuskeinot mutta jos putkisto pitää nyt pahaa "boomia" sisään niin ainoa merkittävästi auttava keino on valmiiksi hiljainen putkisto. Itse tehdystä putkistosta on vaikea saada yhtä hiljaista kuin yllä mainitut.

Rengasvalinta vaikuttaa olennaisesti rengasmeluun. Mitä alla pyörii nyt ja missä koossa?
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

nokonzok sanoi
RS:llä ajellessa olen havainnut parhaimmaksi meluntorjuntamenetelmäksi vastamelukuulokkeet
OT:Mitkäs.?


mystinengalant sanoi
Näin se ois tehtävä jokaseen mitsuun jos haluu hiljasta.
Sehän nyt riippuu mallista..
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

mystinengalant sanoi
Vanhoissa isommissa taitaa vuotavat tiivisteet olla pahin.
Itse sanoisin ennemminkin lasit.

Sekä tuossa HB-gallus,että sigussa tulee lasien läpi yllättävän paljon ääntä (joka sinällään ei ole "mitään" esim EA-gallun rengasmeluun),mutta se nyt ei ole ihmekkään kun tarkastelee lasinpaksuuksia..
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ST sanoi
Itse sanoisin ennemminkin lasit.

Sekä tuossa HB-gallus,että sigussa tulee lasien läpi yllättävän paljon ääntä (joka sinällään ei ole "mitään" esim EA-gallun rengasmeluun),mutta se nyt ei ole ihmekkään kun tarkastelee lasinpaksuuksia..

No kuitesnkin melu tulee sieltä, EA:ssa jos on tiivisteet ehjät melu "keskittyy" alas eri tavalla. Evoissa taitaa tulla ihan joka puolelta
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Kuulin kikan jonka pitäs pelata isoillakin putkistoilla: 50cm alumiiniputki putken väliin ja meteli kuulemma kaikkoaa :)
Tarvii muistaa vaan alumiinin lämpölaajeneminen eli laittaa päällekkäin ne, jotta putki pääsee elämään.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Tulipas runsaasti hyviä vinkkejä. Kiitos kaikille vastauksista!

ast sanoi
Rengasvalinta vaikuttaa olennaisesti rengasmeluun. Mitä alla pyörii nyt ja missä koossa?

Alla pyörii tällähetkellä uudet 205/55/R16 GoodYear DuraGripit

ast sanoi
Vakioputkisto on hiljaisin. Seuraavaksi hiljaisin kuulemani on Fujitsubo Legalis R ja kolmanneksi hiljaisin HKS Hi-Power Silent. Molemmat viriputkistot sisältävät 2.75" OD osia joten rajoittavat vähän 3" OD putkistoon verrattuna, riippuu teholuokasta onko asialla merkitystä.

Täytyypä kysästä camskillssiltä vakiputkiston hintaa. Vehon jätän suoraan väliin. Auto on alustasarjaa lukuunottamatta täysin vakio.

mystinengalant sanoi
No kuitesnkin melu tulee sieltä, EA:ssa jos on tiivisteet ehjät melu "keskittyy" alas eri tavalla. Evoissa taitaa tulla ihan joka puolelta

Juuri näin. Mun mielestä rengasäänet tunkee jokapuolelta sisään voimakkaasti ja lisäksi ikkunoiden reunoista käy kova suhina.

Wolfie sanoi
Yks keino hiljentää auto kuin auto on vuorata sisäpuolelta kaikki pellit vibroplast tai vastaavalla äänieristematolla. 2mm matto tekee jo ihmeitä. Sillä kun vetelee ainakin ovien ulkopellit sisäpuolelta, takakontin pohjan ja sivut sekä lattiaa maton alta niin paljon kuin jaksaa niin muutos on huomattava. Tosin painoahan se lisää tietysti... Nuo tuommoiset bitumi/butyylimatot tuppaa painamaan jonkun ~2kg/m2 muistaakseni ::) Lähimmästä hifikaupasta kysymällä lisää tietoa.

Hyvä vinkki. Täytyypä kysästä.

Wolfie sanoi
Evo ei ehkä oo maailman paras lähtökohta jos hiljasta autoa haetaan... Mä veikkaan et Evosta sais helposti siedettävän hiljasen aika helpostikkin, mut mitä sit joutuu uhraamaan on eri asia :)

Joo en missään tapauksessa ole mitään ässämersun sisä akustiikkaa hakemassa. Tavoite on saada hiljennettyä sen verran ettei mene korvat lukkoon motarilla :)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

jcarlson sanoi
Laita yksi LAADUKAS 3" vaimennin lisää jos vain suinkin saa johonkin mahtumaan? Luultavasti itsellä edessä jotain vastaavaa, kieltämättä 2,5" loppuputkikin on yksi vaihtoehto... Takapöntön vaimentavuus on merkittävimpiä tekijöitä joten sinnekin paremmin vaimentavan vaihto ilman jättimäistä ulostuloa voi auttaa paljon.

Pelkän takavaimentimen vaihto olisi ainakin halvempi ku pistää koko putkisto uusiksi.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

weedee sanoi
Tänään kävin heittää Helsinki-Tampere reissun autolla. Isolle tielle päästyäni korvat meinasivat revetä 120km/h vauhdissa. Möykkä on aivan järkyttävä.

Onko joku menestyksellä saanut vaimennettua ylimäärästä metakkaa ja millä tempuilla?

Koititko millä kierros alueella pahin resonanssi. Mulla on Milltek joka on mittareiden mukaa yksi hiljaisimmista putkista mitä saa. Silti 2500 - 3000 kohdalla melkoinen humina käy , jotenka kun ajaa vähän lujemaa ,että kierrokset nousee niin ääni katoaa.


Aika edullinen keino. Opettelee vaan ajamaan erilailla miten on tottunut.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

-JP- sanoi
Koititko millä kierros alueella pahin resonanssi. Mulla on Milltek joka on mittareiden mukaa yksi hiljaisimmista putkista mitä saa. Silti 2500 - 3000 kohdalla melkoinen humina käy , jotenka kun ajaa vähän lujemaa ,että kierrokset nousee niin ääni katoaa.

Mulla pahin melu on selkeästi 3500-4000rpm välissä. Ja pahin on kun nostaa jalan kaasulta niin sillon vasta alkaa jyly kuulumaan putkessa. Eli 5. vaihteella 120-130:n vauhdissa.

Tolla 2500-3000 alueella mulla on ihan ok äänen taso, ei siis mitenkään häiritsevä.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Tässä on nykyinen takavaimennin. Merkistä ei tietoa:
 

Liitetiedostot

  • 067.JPG
    067.JPG
    229.5 KB · Lukukerrat 518
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

toi ja kolmen tuuman ränni ja vielä jos ei oo kattia.. Ei ihme et on vähä mellakkaa kabiinissa.

ajomelu näissä on ihan perushuttua mut käsitin että topicin alotuksessa oli kyse pakoputken metelistä? Joku hyvä välipönttö ja hyvä takapönttö sinne niin hiljasemmaks menee palion.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Putkihan tietysti vaikuttaa paljon, mutta itsellä äänieristetty vain etuovet ja konttia. Sit tehty ruostesuojaus, niin ei voi kyl sanoa meluisaksi... ::) Vakioputki siis vielä. Popit kovemmalle on mun vinkki tuohon meluongelmaan. ;)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Peke sanoi
Popit kovemmalle on mun vinkki tuohon meluongelmaan. ;)

Auttaako se jos korvat vuotavat verta muutenkin? ::)

Sen verran tullut pelattua Evo 4-6 putkistojen kanssa että tiedän putkiston vaikuttavan dramaattisesti melutasoon auton sisällä. Lisäeristystä järkevämpi tapa korjata asia on puuttua melulähteeseen eli putkistoon. Samalla hiljenee möykkä ulospäin jolloin ratahenkilökunta, naapurit ja poliisit tykkäävät.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Vaihda putkistoa jonkun kanssa, jolla on vakioputkisto autossa.

Ja jollakin voi olla vakioputki varastossa putken vaihdon jäljiltä. Eli ostoilmoituksellakin voi onnistua.

Jos meinaat autosi vakiona pitää, niin isosta putkesta ei ole juurikaan hyötyä. Melu vaan kasvaa mutta se voi olla monen mielestä toivottavakin ominaisuus :)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ast sanoi
Auttaako se jos korvat vuotavat verta muutenkin? ::)

No itse kuulen kuulokokeessa melkein kaikki äänet tai siis aika lailla huippukuuloks kehuttu eikä mitään ongelmia popittamisen suhteen. Saa olla aika herkkäkorva, jos ei pientä volumen tasoa kestä. ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Peke sanoi
Vakioputki siis vielä.

Peke sanoi
No itse kuulen kuulokokeessa melkein kaikki äänet tai siis aika lailla huippukuuloks kehuttu eikä mitään ongelmia popittamisen suhteen. Saa olla aika herkkäkorva, jos ei pientä volumen tasoa kestä. ;D

Mistäköhän johtuisi että voit korvien särkymättä nostaa musiikin tasoa putkiston melun yläpuolelle? Kokeile joskus ajaa satoja kilometrejä oikeasti meluisalla putkistolla ja palaa sitten asiaan ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

OT:na voi sanoa, että CT-korimallin Evot ovat kahta kertaluokkaa hiljaisempia kuin vanhemmat.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ast sanoi
Mistäköhän johtuisi että voit korvien särkymättä nostaa musiikin tasoa putkiston melun yläpuolelle? Kokeile joskus ajaa satoja kilometrejä oikeasti meluisalla putkistolla ja palaa sitten asiaan ;D

Touché ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Ikkunoiden suhinaan vinkki:
-laske lasi alas
-avaa ovi ja pönkkää polvelle ovea sisäpuolelta ja vedä käsin hieman oven yläkarmia itseesipäin (koriinpäin).

Tiivistyy kummasti ;)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ast sanoi
Mistäköhän johtuisi että voit korvien särkymättä nostaa musiikin tasoa putkiston melun yläpuolelle? Kokeile joskus ajaa satoja kilometrejä oikeasti meluisalla putkistolla ja palaa sitten asiaan ;D

No voi prkl ku menee pilkun nussimiseks, on mulla ollu todella pahaäänisella putkella varustettu peli(ei Evo). Ei tod huvittanut kuunnella sitä putken kaameaa pörinää, mutta kyllä musiikkia kuuntelen mieluusti ja kovaa. Ei se nyt tähtitiedettä ole. ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

No jos meluongelma ratkeaa melua lisäämällä niin mikäs siinä. Jotenkin tuntuu siltä ettei vastaus ole kuitenkaan se mitä alkupräinen kysyjä tässä haki.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

OT: Putken vaihdon jälkeen ei ole tarvinnut pariin kuukauteen radiota autossa kuunnella. Saattaa olla ,että tuossa jossain vaiheessa nakkaan sen ikkunasta mäkeen..
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Jepulis eli Veholta saisi orkkis takavaimentajan tilaustavarana. Varaosanumero MR312195. Hinta 238e.

Eivät osanneet V:ltä kertoa mikä on sisääntuloputken halkaisija. Eli en tiedä sitten meneekö toi nykyinen putki siihen suoraan vai täytyykö laittaa joku sovitepala väliin.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Voin mitata jos on tarpeen. Jos keskiputki on vaihdettu myös niin yleensä se ei sovi suoraan vakio takapönttöön.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ast sanoi
Voin mitata jos on tarpeen. Jos keskiputki on vaihdettu myös niin yleensä se ei sovi suoraan vakio takapönttöön.

Ok, tänks. Ilmoittelen jos tarve tulee.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

jcarlson sanoi
Laita yksi LAADUKAS 3" vaimennin lisää jos vain suinkin saa johonkin mahtumaan? Luultavasti itsellä edessä jotain vastaavaa, kieltämättä 2,5" loppuputkikin on yksi vaihtoehto... Takapöntön vaimentavuus on merkittävimpiä tekijöitä joten sinnekin paremmin vaimentavan vaihto ilman jättimäistä ulostuloa voi auttaa paljon.

Millainen "adapteri" kannattaa tehdä, millä saisi 3" putkeen 2.5" takavaimentajan? Ja vielä sellanen minkä saa tiiviiksi ;D

Ja jos joltakulta löytyy neloseen orkkis takavaimenninta, niin viestiä tulemaan.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

itsellä on tuo 2,5'' sisäänmenolla oleva äänenvaimennin 3'' putkessa sillälailla kiinni että pönttö työnnettiin putken sisälle niin pitkälle ku meni ja hitsattiin putken pää takapöntön ''takaseinään'' kiinni ja hyvin on toiminut (siinä on myös samalla tavallaan noisekilleri kun se 2,5'' pätkä sitä putkea on sen 3'') sisällä ;)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

weedee sanoi
Millainen "adapteri" kannattaa tehdä, millä saisi 3" putkeen 2.5" takavaimentajan? Ja vielä sellanen minkä saa tiiviiksi ;D

Ja jos joltakulta löytyy neloseen orkkis takavaimenninta, niin viestiä tulemaan.
on noita adaptereita motonetit ja biltemat täynnä.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

maurichia sanoi
itsellä on tuo 2,5'' sisäänmenolla oleva äänenvaimennin 3'' putkessa sillälailla kiinni että pönttö työnnettiin putken sisälle niin pitkälle ku meni ja hitsattiin putken pää takapöntön ''takaseinään'' kiinni ja hyvin on toiminut (siinä on myös samalla tavallaan noisekilleri kun se 2,5'' pätkä sitä putkea on sen 3'') sisällä ;)

Nouseeko pakopaineet ? Ja jos niin mitenkä paljon ?
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

-JP- sanoi
Nouseeko pakopaineet ? Ja jos niin mitenkä paljon ?

Asiasta mitään tietämättömänä tuli mieleen, että eivätkö pakokaasut ole jäähtyneet sinne takapöntölle tultaessa niin paljon, etteivät enään vaadi samaa tilavuutta kuin putken alkupäässä. Ja 3" -> 2.5" tuntuu aika mitättömältä muutokselta jos se on tehty siihen takavaimentimen liitäntä kohtaan.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

UITTO- sanoi
on noita adaptereita motonetit ja biltemat täynnä.

Hyvä homma. Sitten ei tarvi lähteä hitsailee. Mun hitsaus taidoilla sellanen adapteri joko vuotaisi tai siitä tulis muuten v***n ruma :D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

-JP- sanoi
Nouseeko pakopaineet ? Ja jos niin mitenkä paljon ?
ei olla katottu pakopaineiden muutoksia mutta niinkuin weedee tuossa sanoikin jo niin on siis viimisestä pöntöstä kyse ja en usko että ainakaan ihan älyttömästi vaikuttaisi pakopaineisiin... mutta ::)
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

En myöskään usko että kovin suurta lisävastusta aiheuttaa jos on läpivirtaava pönttö, mutta tuo maurichian tyyli ei kuulosta kamalan hyvältä. Aiheuttaa varmasti turhaan pyörteilyä siinä vaimentimen sisäänmenon kohdalla. Kannattaa siihen joku 3" -> 2,5" putkenpätkä hankkia väliin.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

3" ulkohalkaisiljaltaan olevassa putkessa on noin 46% enemmän virtaus pinta-alaa kuin 2.5" ulkohalkaisijaltaan olevassa putkessa.

Ja moni putki joka näyttäisi olevan 3" ei sitä oikeasti ole, kannattaa ihan ensimmäisenä kurkata takavaimentimen sisään ja mitata ulostulon halkaisija. Myös resonaattorien sisään pitäisi katsoa endoskoopilla, niissä voi olla melkoisia kuristuksia.

Hyvä 2.75" putki on lähes yhtä hiljainen kuin vakio. Ja virtaa ihan kohtuullisesti. Yhtään siedettävän hiljaista ja sisälle resonoimatonta tee-se-itse mallia en ole vielä kuullut, mutta ehkä sellainenkin joskus tulee vastaan...
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

ast sanoi
Hyvä 2.75" putki on lähes yhtä hiljainen kuin vakio. Ja virtaa ihan kohtuullisesti.
Eli pistää sigun takapöntön,niin johan hiljenee!

On meinaan vakiona 2,7'' tuumainen,ja äänet kuin singerissä,mitään ei kuulu..
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Mahtaa olla myös kammiovaimennin, joka lisää vastapainetta :)
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata minkälämpöisiä pakokaasut on esim. vähän ennen putkesta tuloa verrattuna EGT-mittarin lukemaan. Varmasti ehtii jäähtyä useamman sata astetta?
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

MakeM sanoi
Mahtaa olla myös kammiovaimennin, joka lisää vastapainetta :)
Tiedä nyt niin kammioista,ihan puhtaasti TULPALTA tuo tuntuu..
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

nokonzok sanoi
RS:llä ajellessa olen havainnut parhaimmaksi meluntorjuntamenetelmäksi iPodin ja vastamelukuulokkeet :) Budjettiratkaisu on sitten vaan ihan perinteiset earit.

Mites keskustelu muiden matkustajien kanssa? Kaikille peltorit mikillä, aivan kuin pienkoneissa, vai mykkäkoulu ;D
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Kävin sitten tänään pakoputkiliikkeessä vaihtamassa vakiovaimentimen nykyisen pöntön tilalle. Kiitos maurichialle osasta, toivottavasti oluet maistu. :)

Vakivaimentimessa oli laippakiinnityksellä 2.5" putkea n. 20cm matka, jonka asentaja tänään hitsasi kiinni 3" putkeen.

Äänimaailman hiljeneminen oli suorastaan mykistävä. Nyt autossa pystyy keskustelemaan ja se korvia raastava mökä loistaa poissaolollaan!

Mutta...

Lähdin pajalta suoraan motarille ja löin kolmosella lämän tiskiin. Noin satkun vauhdissa moottorinvikavalo sytty (ei ole ennen palanut) ja tuntui että auto rupesi käymään kolmella. Pistin hätärit päälle ja tien sivuun. Tyhjäkäyntikierrokset näytti n. 600rpm. Auto sammuksiin, pari minuuttia ja uudelleen käyntiin. Ei toistunut. Iski pelko persiiseen, että olisiko toi putken "supistaminen" aiheuttanut jotain häiriötä.

En tiedä onko vain psykologiaa, mutta mun mielestä motti ei kierrä ihan niin iloisesti kun vanhalla avarammalla takavaimentimella.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

jep oluet on juotu ja hyvää oli, kiitos itsellesi hyvästä kaupasta. vaimentimesta en pelkästään tiiä mutta mulle ku tehtiin vakioputkiston tilalle toi 3'' putkisto ni tunti kyllä ihan persiissä sen muutaman hevosen tehon lisäyksen ku tuntu vaan että kyllä se pikkusen herkemmäks isommalla putkella tuli ja kyllähän ne muutama hevonen penkkilapuissakin näky.
 
Vs: Millä evo 4 hiljaisemmaksi?

Tuolla ulkomaan foorumeilla puhuvat että putki pitäisi olla alusta loppuun 3" tai 2.5", mutta koko ei saisi matkalla pienentyä, koska se kuulema hidastaa virtausta.
 
Takaisin
Ylös Bottom