Millanen Subbari???

M

_mikko

Guest
Jeps...Elikkä kohtapuoliin pitäs ostaa galantiin uus subbari ja vaihtoehtoja on useampia. Oon aatellu 12" ja hinta tulis olla alle 200€ ja siedot max 300/600W. Vahvistimena ei ole muuta kun JBL GTO 755.6. 6 kanavainen joka antaa subille sillattuna n200W. Millasia vaihtoehtoja viisaammila olis tarjota? Ite oon aatellu mm. SPL Dynamics V-12s4 tai JBL GT120. Onko kellään henk.koht kokemuksia vastaavista elementeistä?
Kiitos jo etukäteen!
 
No mulla itsellä on kokemusta tuon V-12s4:n vanhemmasta versiosta. Itse olin elementtiin kyllä tyytyväinen. Soi ihan mukavasti 35l suljetussa tehdaskotelossa. Vahvistintehoa oli 300w. Hintaansa nähden hyvä elementti. Tuosta JBL:n mallista ei ole kokemusta. Muuten JBL:n subeista kylläkin ihan positiivisia kokemuksia.
 
Peerless R.12 tai XLS12 :)
Hertz Subeja kannattaa ajatella. :)

Tuo JBL saattaa olla myös kokeilun arvoinen.

Siis tuohon 200€ hintaan löytyy noin 15 eri mahdollisuutta..
 
Vesku sanoi
Peerless R.12 tai XLS12 :)
Itse meinasin tässä lähitulevaisuudessa laittaa tuon R.12:n. Oli tarkoitus jo aiemmin mutta se sitten jäi... Sen verran paljon on kehuttu eri forumeilla tuota R.12:sta että kai se on uskottava että se on hyvä ;D
 
Joku Peerless R. sarjan elementti, paljon kehuja saanu ja varmasti hyvä. XLS on siitä huonompi et on 2 ohmin elementti (peerlesin sivuilla lukee 4 ohmia mutta 2 se käytössä kuitenkin on), eli ellei vahvari kestä lähes 2 ohmin kuormaa ni R on oikea valinta.
Huomenna oma R 15 ekaa kertaa testaukseen, kotelo on jo valmiina ja huomenna vaan vermeet kiinni, SPL Dynamicsin S-4002 (600W rms) jakaa voimaa ;D
 
Mikuni sanoi
Joku Peerless R. sarjan elementti, paljon kehuja saanu ja varmasti hyvä. XLS on siitä huonompi et on 2 ohmin elementti (peerlesin sivuilla lukee 4 ohmia mutta 2 se käytössä kuitenkin on), eli ellei vahvari kestä lähes 2 ohmin kuormaa ni R on oikea valinta.

"bullshit" :)
Impedanssi on 4Ohm, tai 3,3Ohm
Oikea vahvistin kestää mukisematta ton kuorman.. Ja XLS on ääneltään ja melutasoltaan parempi, myös hinta sen kertoo.
 
Wanhat JBL GT oli niit kuorma koneita ;D

itekkin oon katellu noit peerlessejä mut tulin
päätyneeksi jonhonkin muuhun  ;)

ja tuohon "Veskun" juttuun
samaa mieltä Oikea vahvistin kestää ja toimii hyvin.
ei esim. saksan halpa malli mille luvataan 1000w...

ja kuten tuolla mainittiin JBL vahvari, luulisi sen kestävän
ainakin kaverilla toimi ihan hyvin (Q400) ja sen perässä 2+2 spl dynamics D12 (oli sit vahingossa laittanu rinnakkain puhekelat "1ohm") ja kesti ihme kyl..
 
Vesku sanoi
Mikuni sanoi
Joku Peerless R. sarjan elementti, paljon kehuja saanu ja varmasti hyvä. XLS on siitä huonompi et on 2 ohmin elementti (peerlesin sivuilla lukee 4 ohmia mutta 2 se käytössä kuitenkin on), eli ellei vahvari kestä lähes 2 ohmin kuormaa ni R on oikea valinta.

"bullshit" :)
Impedanssi on 4Ohm, tai 3,3Ohm
Oikea vahvistin kestää mukisematta ton kuorman.. Ja XLS on ääneltään ja melutasoltaan parempi, myös hinta sen kertoo.

Njoo.... XLS on "parempi" kuin R, mutta kun nuo ohmit ei ole mitä luvataan ni kannattaa olla varovainen, jos vahvari tuon kuorman kestää ni ei sitten mitään.... ite en lähtis kokeilemaan jossen varmaks tiedä et vahvari kuorman kestää :)
 
Powersetin pojat ilmoittavat tolle XLS:lle 2 ohm... Ja mikäli kuulenkaan sanan _huonompi_ kun selitetään R:n paremmuudesta XLS:ää vastaan niin hymyilyttää. Kaiuttimissahan on panostettu ihan eri asioihin... Ja XLS on suuremman melutason subbari kuin R, tietenkin, koska on panostettu pieneen kuormaan ja hyvän vahvistimen suurempaan antotehoon kun 4 ohmin kuormalla.
 
Jaakko N sanoi
Kaiuttimissahan on panostettu ihan eri asioihin... Ja XLS on suuremman melutason subbari kuin R, tietenkin, koska on panostettu pieneen kuormaan ja hyvän vahvistimen suurempaan antotehoon kun 4 ohmin kuormalla.

Öööö ???
En tajua?
Elementithän on täysin erilaiset, ei mitään yhteistä..
Niin se on ihan sama, mikä on ominais impedanssi.
XLS vain toimii paremmin.. paljon miellyttävämpi ja tarkempi toisto.. mut toki vain mun mielipide.. Tiedän paljon parempiakin elementtejä, mutta silloin puhutaan eri hintaluokastakin..
 
Miksi sitten kahden puhekelan subbareita edes tehdään joissa molemmat puhekelat ovat 2 ohm... Eikö puheilla ole mitään perää, että 2 ohm puhekela olisi parempi ??? Jos näin ei ole olen erehtynyt ja perun kaiken edellä mainitun...
 
2 oohmine ei ole parempi kuin paine käytössä näin kestävälle elementille saadaan raavittua enemmän tehoa ja siten enemmän äänenpainetta /elementti..
eli siis impedanssi pienentäminen parantaa hyötysuhdetta, koska kalvoliikkuu virralla. mutta huonontaa sähköakustisia ominaisuuksia.. esim huippulaiuittimissa käytetään monasti 8,12, jopa 16 ohmisisa elementtejä jotta saataisiin paras mahdollinen hyöty sisään ajettavasta signaalista... subbarissa taas taajuuskaista suppea jne. eli ainoat merkitsevät suppareissa ovat qts ja vas arvo joiden perusteella saadaan (joshuvät arvot) optimoitua kotelon tilavuus pieneksi, kaksi muutakin on supparissa tärkeää, herkkyys ja alarajataajuus. eipä moni muu asia.
 
Jaakko N sanoi
Miksi sitten kahden puhekelan subbareita edes tehdään joissa molemmat puhekelat ovat 2 ohm... Eikö puheilla ole mitään perää, että 2 ohm puhekela olisi parempi ??? Jos näin ei ole olen erehtynyt ja perun kaiken edellä mainitun...

saadaan vastus tarvittaessa ohmiin, nykyajan digit kestää pientäkin kuormaa
 
jeppistä...toi R12 vaikuttas kyllä iha hyvältä. Kattelin tossa Autosoundin sivuilta sille kotelosuositusta noitten (Qts, Fs ja Vas) arvojen perusteella ja paras vaihtoehto olis 63L refleksi boksi. Tarkotuksena olis kumminkin n.35L suljettu lasikuituboksi...mitenhän on? Onko kellää kokemusta tosta elementistä suletussa kotelossa?
 
_mikko sanoi
jeppistä...toi R12 vaikuttas kyllä iha hyvältä. Kattelin tossa Autosoundin sivuilta sille kotelosuositusta noitten (Qts, Fs ja Vas) arvojen perusteella ja paras vaihtoehto olis 63L refleksi boksi. Tarkotuksena olis kumminkin n.35L suljettu lasikuituboksi...mitenhän on? Onko kellää kokemusta tosta elementistä suletussa kotelossa?

Suljettu ~30l. kotelo.. Toimii napakasti tuossa. refleksiä en ole nähnyt käytettävän tuolle elementille.
 
Laitas projekti kuvia sitten nähtäville ;)
Itsekkin aion Dynamikkin humppakoneiden päivitystä jatkaa keväällä :)
 
Takaisin
Ylös Bottom