Mistä vikakoodit näkee?

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vielä yksi kysymys illan ratoksi. Mistä nuo vikakoodit näkee, miten niitä tulkitaan? Autosta ei löytynut manuaalia, eli nyt on mies pihalla kuin lumiukko. 80-l tekniikkaa rassanneena 90-l tekniikka on minulle hyvinkin uutta...
 
http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/vikakoodinluku sieltä pitäs löytyy kaikki tarpeellinen...
 
Eikös sun auto ollu -94. Se pitää viedä korjaamolle luettavaks. Ei maksa ku pari kymppiä. Se haku toiminto on melko kätevä tällasissa kysymyksis.
 
Jos mitään check engine valoa ei palaisi, onko kaikki kondiksessa? Vai voiko silti olla joku vikakoodi olemassa? Nämä varmaan olisi sanottu manuaalissa, mutta ei sellaista ole saatavilla. Siksi tässä tyhmiä kyselen. Mutta kiitos vastanneille ja vielä vastaaville. Helepottaa kummasti pienten asioiden selviäminen.
 
Vikakoodeja voi olla vaikkei CE-valo palaisikaan. Vikakoodeja voi myös olla vaikkei vikoja ko. koodien osoittamissa kohteissa olisikaan -lahoava ECU keksii niitä koodeja.... tai sitten unohtelee.
 
pekkap sanoi
Jos mitään check engine valoa ei palaisi, onko kaikki kondiksessa? Vai voiko silti olla joku vikakoodi olemassa? Nämä varmaan olisi sanottu manuaalissa, mutta ei sellaista ole saatavilla. Siksi tässä tyhmiä kyselen. Mutta kiitos vastanneille ja vielä vastaaville. Helepottaa kummasti pienten asioiden selviäminen.

Ei se ECU mitään vikakoodia itsestään anna, jos se alkaa temppuilemaan. Tosin harvemmin noin "uusista" mitsuista se ECU poksahtaa, mutta eikait se mahdotontakaan ole. Jospa esku jaksaisi vastailla tähän threadiin ::)
 
Miten ecun ym. "modernin" tekniikan vian voi sitten havaita käytännössä? Eli mitä seuraa ecun tms. toimintahäiriöstä?

Tuossa ostamassani pirssissä on selvää nykimistä alhaisilla kierroksilla varsinkin vaihteilla 1-3. Kulutus nousi ecun nollaamisen (eli kenkä irti vartiksi) jälkeen 10l/100km tasolle. Ennen sitä yhden otoksen perusteella oli 8l/100km matka-ajossa. Nyt tosin vasta neljättä tankkia ajamassa, mutta oudolta tuntuu... Samoin meno vähän laiskahkoa, hyytyy herkästi ylämäkeen nelosellakin. Nollauksen jälkeen meni 150km silleen että motti sammui aina kun päästi kaasusta 2-4k kiekoissa. Nyt taas normaalihko, kulutusta lukuunottamatta.

Huollot tekemättä pitkältä aikaa ed. omistajan mukaan, eli tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä ym. menee tällä viikolla vaihtoon. Tuossa kerkesin jo ilmanputsarin vaihtaa, sen jälkeen nollauksen teinkin.

Risana on myös pakarin etupätkä ja termostaatti joka päästää kaiken läpi. Vaihtoon nekin menossa. Voiko tällaisetkin asiat vaikuttaa kulutukseen/nykimiseen?

Kaikki tietous tähän liittyen olisi arvokasta, tarvihteisi saada pirssi varmaan kuntoon ihan tässä lähiaikoina.
 
nick "Esku" kertonee varmaan onko tuon ikäinen ECU riskiryhmässä vaiko ei. Toimintahäiriöistä voi seurata kaikkia noita: kulutuksen lisääntyminen, tehojen katoaminen, käyntihäiriöt. Tuo tyhjäkäynnin katoaminen "nollauksen" jälkeen on tosin ihan normaalia. Jos pakosarja on risana ennen lambdaa, tämä aiheuttaa ongelmia tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa. Jakajan kansi, tulpat, johdot ovat kaikki hyviä kohteita, vaihda ne ja raportoi vaikuttiko....
 
Onko tämä nyt cb korinen vai aiempi  ??? 4g92 1.6 koneella vai jollain muulla ?

Jos on vanhempaa mallia niin ecu kannattaa  huollattaa välittömästi. Seuraavaksi vaihtaisin lambdan, alkaa vanhetessaan näyttämään puutaheiniä... Sitten sytkä tarkistukseen ja kunnon tulpat. Tulpan johdot kannattaa tarkistaa onko semmosia "neulalla painettuja" reikiä niissä... Lisäksi jos on cb korinen niin kannattaa laitatuttaa se "jakaja" huoltoon ennen kun jättää tien päälle...

Pätkiminen/sammuminen voi johtua väärin säädetystä kaasuläppäpotikasta.....
 
Koriltaan käsittääkseni cb, vm -94, motti juurikin tuo 4g92. Ja pitää kipaista tuossa huoltamon sedän kanssa silimäilemässä mistä kohtaa siellä olisi vikaa.
 
Että tämmöistä..

Juu, kyllä on -94 mallisessa vielä ecu lahoavaa sorttia. Tai sitten vaihtoehtoisesti ei. On nähty -93 mallisia, jotka eivät hajoa ja -95 mallisia, jotka hajoavat. Varmuuden saa vasta, kun näkee.

Ja aina kannattaa muistaa se ikävä tosiasia, että huoltamoiden sedät eivät yleensä, likipitäen koskaan, suostu ymmärtämään, että ecut todellakin kaipaavat ehjäämistä. Vikaa yritetään väkisin löytää mistä tahansa muualta, jolloin kuluu aikaa ja tupakkia ja ennen kaikkea pirusti rahaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom