Mitä öljyä lukolliseen etuvetolaatikkoon?

LancerGTI-93

Lancer GTi "evo3"
Liittynyt
28 Maaliskuu 2003
Sijainti
Liperi
Hommasin tuossa KAAZin lukon omaan gti lanceriin, mitähän öljyä kannattaisi laittaa vaihdelaatikkoon?
Onko kellään kokemuksia, mikä olisi hyvä vaihtoehto?
 
Vs: Mitä öljyä lukolliseen etuvetolaatikkoon?

Mitäs KAAZ suosittelee? EDIT: no tuota tietenkin:

http://www.kaazusa.com/80w90.html

Toimisiko esim. "normi" lootaöljy (EI synteettinen KAAZin mukaan, vaan mineraali) + LSD lisäaine, aivan kuten esim. Pajeron perässä? Tuskinpa tuo KAAZin öljy yhtään sen kummallisempaa on koostumukseltaan.
 
Vs: Mitä öljyä lukolliseen etuvetolaatikkoon?

Ei ole helppoa. Yleensä ajautuu tilanteeseen jossa joko vaihteiden synkronointi ei toimi kunnolla tai sitten lukko tarraa kiinni liian rajusti, rutisee, paukkuu ja vaikuttaa ajettavuuteen haitallisesti.

Monien tavalla tai toisella epäonnistuneiden kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään etuperän Carbonetic hiilikuitulukolla varustetussa Evossa vaihteistossa Castrol TAF-X öljyä (2.5 litraa) johon sekoitetaan yksi purkki Ford CM-19546-A1 lukkoperä-lisäainetta (114 mL). Evossahan etutasauspyörästö on kulmavaihteen kuorien sisällä, mutta siellä kiertää vaihteiston kanssa yhteinen öljy eli rakenne vastaa lukollista etuvetoista.

Tällä yhdistelmällä synkrot toimivat hienosti ja lukko on siedettävä ja tilanne säilyy sellaisen muutaman tuhannen km vaihtovälin ajan. En takaa että toimisi GTI Lancerissa ja Kaazin lukolla, mutta ehkä kuitenkin parempi arvaus kuin joku random-öljy marketista. Kymmenien tuhansien vaihtovälistä on turha enää lukon kanssa haaveilla.

Carboneticin omaa öljyä esimerkiksi ei ole saatavissa Suomesta, Kaazista en tiedä.

TAF-X:n uusi kauppanimi on Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 (tarkkana, näitä samalta kuulostavia nimiä on Castrolilla nykyisin monta ja eri öljyjä).
 
Takaisin
Ylös Bottom