Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Tuli mieleen kysästä tämmöistä :)

Itselläni ensimmäiset mitä laitoin tonnariin oli Valvolinen Maxlife 10W40set.
Nyt olis vaihto edessä.
Pikkusen meinaa nostajat naputtaa (tosin menevät vaihtoon luultavasti piakkoin, ensin pari muuta testiä vain)
 
Itse käytän tällä hetkellä Valvoline VR1 Racing 20W-50:a. 5 litraa maksaa Motonetissä 36,50 eli varsin kohtuuhintaista öljyä vielä. Kun auto on vain kesäkäytössä on viskositeettialue aika sopiva ja vaihto muutaman tuhannen välein. Kyseinen öljy on ilmeisesti mineraalipohjainen, joten kovin pitkä vaihtoväli ei ole suositeltavaa.

http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html

Samanlainen kannu maksaa muuten Autoracingissa rapeat 61 euroa...

Toinen mitä olen joskus käyttänyt on Castrol TWS 10W-60 hintaan 4 litraa 49 euroa Motonetissä.
 
Kannattaa pistää Forten motor flushit koneeseen ennenkuin vaihdat. Itselläni ainakin Mazdan GTi koneen nostajiin auttoi, kun niissä on tunnetusti kanssa liian pienet öljyreiät.
 
Galantissa on käytetty aina Valvoline 20W-50 racing öljyä. Motul V300 ois parasta mutta maksaa niin paljon ettei sitä ole raskinut laittaa kuin nelari jääratapyörään.
 
Mitä mieltä olette Mobilin öljyistä esim. synt S tai 1?  Vai pitäisikö tohon tuplaturboon olla joku tietynlainen öljy?  ??? Mites noi "lisäaineet"? Tarkoitan tyyliin MotorUp jne.. kannattaako niitä käyttää? Itselläkin nimittäin öljynvaihto ajankohtainen.
 
Neppuldo sanoi
Mitä mieltä olette Mobilin öljyistä esim. synt S tai 1?  Vai pitäisikö tohon tuplaturboon olla joku tietynlainen öljy?  ??? Mites noi "lisäaineet"? Tarkoitan tyyliin MotorUp jne.. kannattaako niitä käyttää? Itselläkin nimittäin öljynvaihto ajankohtainen.

Puhelimessa jo puhuttiinkin :) mutta itsellä hyviä kokemuksia ympärivuotisessa käytössä Mobil 1 Rally Formula 5W-50 SyperSyn öljystä. Pelkkään kesäkäyttöön ja radalle ehkä jotain hieman vielä paksumpaa. Voi olla muutaman euron kalliimpaa kuin joku toinen, mutta eipä se pari euroa tuollaisen auton käyttökuluissa paljoa merkitse.

Ja hyvillä öljyillä se nostimien nakutuskin pysyy paremmin kurissa, ellei halua päivittää kunnollisiin:

http://www.qnet.fi/jupakkanen/nostimet.jpg
 
Ei tarvi niin usein vaihtaa öljyjä kun vaihtaa nostajat.
Lancerissa alkoi rallattaa nostimet kun öljyillä oli ajettu n. 4000km. Nyt voi ajella tuplaten.
 
Mikähän öljy tuohon Evo 9 moottoriin olisi paras vaihtoehto? Ja kysellään nyt samalla myös perä ym. öljytkin. Mobilia en ainakaan mielellään laita...Motul, RedLine...???
 
Kendall elite racing formula 5w50 täys-synteettistä  käyttänyt jo pidemmän aikaa,hyvältä öjyltä tuokin vaikuttaa.
 
Peke sanoi
Mikähän öljy tuohon Evo 9 moottoriin olisi paras vaihtoehto? Ja kysellään nyt samalla myös perä ym. öljytkin. Mobilia en ainakaan mielellään laita...Motul, RedLine...???
Eteen ja perään samat öljyt eli Castrol SAF-X (en tiedä sitten olisko SAF-XJ kuinka paljon parempaa/huonompaa). Toi J tarkoittanee 'for limited slip differentials'
 
aaki sanoi
Kendall elite racing formula 5w50 täys-synteettistä  käyttänyt jo pidemmän aikaa,hyvältä öjyltä tuokin vaikuttaa.

Tuota Kendallia itsekin mietin, jos rupeis käyttää Evossa. Onko minkä hintaista litkua? Ja löytyykö valikoimasta esim. vaihteistoöljyä?
 
Täysin synteettistä öljyä. Mobilia, teboil, ad ja shellin oljyjä eli ei ihan kaikkein halvimpia ja mikä silloinkin tulee sopivasti kohalle kun tarvii. ;)
 
Mobil 1:sta , ehka olen sitten mainonnan uhri.
Kyllahan monet muutkin merkit varmaan hyvia on.
(Muistelin etta Dodge Viper ja Corvette taytetaan kanssa ainoastaan mobil 1 oljylla kun tehtaalta lahtevat)
Mitahan mahtaa muuten olla esim. Evoissa tehdas litkut?

Kisaoljyista luin muuten juuri etta yksi syy miksi niita ei katuautoissa ole vakiona on paastojen takia. Suoja-aineita olisi paljon enemman ja koneet kylla kestaisi paremmin.
 
Itse siis kesän käytin Valvoline VR1 Racing 20W/60 öljyä ja 3000gt tuntui pelaavan todella nätistä näillä.
Kisaöljyillä vain on muistettava antaa koneen lämmetä ensin kunnolla, ennekuin meinaakaan antaa "happee" sille juurikaan :)
Itse käytän 2-3min kylmäkäynnistyksen jälkeen paikoillaan ja ajan matalilla kierroksilla kunnes lämmöt ovat normaalit.

No..ny auto vaihtuu..katsotaan mitä talveksi öljyiksi.
 
onko kukaan kokeillut redlinen öljyjä? sellaisia vois kokeilla seuraavaksi, nyt koneessa castrol 10w-60.
 
Kendall GT 1. Erittäin hyvä öljy korkeasti viritetyssä turbokoneessa. (20-50). Moniaste öljy. Pitää vaan vaihtaa useammin.
 
Tuoreessa TM:ssa oli juttua oljyista. Mobil 1 nayttas olevan perhanan hyva oljy kuumissa ja kylmissa olosuhteissa, ja jatkan samalla linjalla...Ei kannata ostaa halpaa "synteettista oljya".
Oispa ollut mielenkiintoista nahda vertailussa joku motul tai vastaava "race" oljy.
 
itelle laitan kohta kun on öljyn vaihto niin gulffin 5w-50 kun sitä halvalla sai ;D Jos jotain kiinnostaa niin mulla on tota pari purkkia ylimääräsenä...
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Saksassa olivat laittaneet Veedol 0W30 öljyt juuri kun hain auton marraskuussa ja pelasivat niin hyvin, että vasta tänään vaihdoin suodattimen ja öljyt uusiin.
Tilalle meni nyt Castrolin uusi öljymalli Edge 0W40.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

mainonnan uhri minäkin mobil1 ralli wormulaa 5w-50 eikä nakuta nostajat :driver
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

olikohan toi nyt valvoline10w-60 kesällä..
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Nykyisin käytän synteettistä 5W-40 öljyä. Asioista lueskeltuani olen alkanut uskomaan että liian paksu öljy ei aiheuta muuta kuin harmia hitaamman kierron vuoksi. Voi olla että 5W-30 olisi vielä parempaa, mutta pitäisi asentaa öljynpainemittari että näkisi pysyvätkö paineet sillä riittävän korkealla myös kovissa olosuhteissa.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

kesällä kendal gt-1 20w-50, talveksi vaihdoin kendalin elite 5w-50. Toi Gt-1 talveksi hiukan piian paksua.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Herätelläänpä hieman tätä aihetta.

Ostin tässä juuri vm. -90 turbotetun GTI Galantin, johon on vaihdettu VR-4:n moottori. Edellinen omistaja suositteli öljyn vaihtoa 5tkm välein, joten öljyt pitäisi vaihtaa nyt heti. Minkälaista öljyä suosittelette tähän ympärivuotiseen käyttöön, eli nyt näille talven paukkupakkasille ja kesällä olisi tarkoitus käydä vähän ajelemassa ratapäivillä. Entäpä sitten myöhemmin, jos pääsen tuollaiseen kevät/syksy vaihtorytmiin, mitä kannattaisi laittaa kesäksi ja mitä talveksi?
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

JanOks sanoi
Herätelläänpä hieman tätä aihetta.

Ostin tässä juuri vm. -90 turbotetun GTI Galantin, johon on vaihdettu VR-4:n moottori. Edellinen omistaja suositteli öljyn vaihtoa 5tkm välein, joten öljyt pitäisi vaihtaa nyt heti. Minkälaista öljyä suosittelette tähän ympärivuotiseen käyttöön, eli nyt näille talven paukkupakkasille ja kesällä olisi tarkoitus käydä vähän ajelemassa ratapäivillä. Entäpä sitten myöhemmin, jos pääsen tuollaiseen kevät/syksy vaihtorytmiin, mitä kannattaisi laittaa kesäksi ja mitä talveksi?

Castrolia kannattaa käyttää (oma mielipide :)). Rajumpiin peleihin tykkäävät työntää 10w60, sitä laitettiin esimerkiksi omaan Evoon kun en muistanut asiasta erikseen kysyä tahi mainita - jotain juttua kuullut tosin tuosta Castrolin 10w60-öljystä että saavuttaisi optimin voitelulämpötilan lähinnä vain rata-ajossa joten peruspyörittelyyn ei välttämättä paras mahdollinen. Ratavehkeeseen varmasti kelpo.

Talveksi tai kevyempään ajoon käyttäisin sitten Castrolin 5w40 Magnatec-ölppää, aika paljon tota 10w60 halvempaakin.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Laadukas 5W40 käy ympäri vuoden. Itse olen Evossa käyttänyt Fuchs Titania (ent. Silkolene). 10W60 on varsinkin talvella tarpeettoman jäykkää.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Red Line Extreme-Street Performance 5W-40:llä tuli poljettua seitsemän ratapäivää viime kesänä ja lähes kymppitonni muuta ajoa. Öljynlämmöt lähes aina session jälkeen riittämättömästä öljynjäähdyttimestä johtuen 125-130 astetta mitattuna suodattimen välilaipasta. Pahimmillaan kävi mittarissa 135 astetta. Öljyt vaihdettiin kerran kesän aikana. Välillä paineet tippuivat oikealle kääntyvissä pitkissä mutkissa mikä on Evon moottorien yksi ongelmakohdista kun pitoa alkaa olla vakiorenkaita enemmän. Todennäköisesti pumppu on vetänyt silloin ilmaa mukaan ja yleensä yritinkin pitää öljyjä vähän ylämerkin yli tämän ilmiön hillitsemiseksi.

Kaikki laakeroinnit moottorissa ovat kunnossa. Ei voi valittaa, öljy tuntuu toimivan.
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Kiitos nopeista vastauksista. Kuinkas paljon öljyn lämmöt muuten pitäisi olla, että ollaan sallituissa rajoissa. Mietin myös jotain kaulusta öljynsuodattimeen, mihin voisi laittaa öljynlämpömittarin kiinni, kannattaako sellaisia käyttää? Olen joskus biltemassa nähnyt kyseisen kapineen, onko hyvä vai kannattaako miettiä jotain muuta ratkaisua öljynlämpöjen mittaamiseen?

Edit: Jotain tämmöistä siis tarkoitin tuolla kauluksella: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=321100&sivu=321100.htm&ryhmaid=49
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

Yleisesti kai suositellaan että 120 astetta max olisi 5W-40 öljylle hyvä, mutta tuollainen esteripohjainen huippuöljy kestää vähän enemmänkin. Suuremmilla viskositeeteilla kestää enemmän lämpöä, mutta toisaalta voi olla sitten normaaliajossa turhankin jähmeää kun lämmöt ovat 80-100 astetta.

Itselläni on tuollainen levy suodatinjalan ja suodattimen välissä, mutta monessa Mitsussa on suodatinjalassakin sopivia tyhjiä proppuja. Niiden kierre on muistaakseni 3/8" NPT ja anturit ovat 1/8" NPT eli sovittimen tarvitsee väliin. Erillinen välilevy tietysti tuo lisää paikkoja mistä voi vuotaa, mutta joskus anturit mahtuvat paremmin.

Tiedän että monet käyttävät -60 öljyjäkin ihan menestyksellä, mutta itse en näe siihen mitään syytä kunhan öljynlämmöt pysyvät järkevissä rajoissa. Isompi numero ei tässä asiassa automaattisesti ole parempi, edes viritetyissä moottoreissakaan. Mutta tässä on monta koulukuntaa, monet vaan eivät osaa perustella poikkeamistaan valmistajan suosituksesta mitenkään muuten kuin isommalla numerolla tai sillä että rallimiehetkin tekevät niin (ja vaihtavat öljyjä useammin kuin sukkiaan).
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

ast sanoi
Itselläni on tuollainen levy suodatinjalan ja suodattimen välissä, mutta monessa Mitsussa on suodatinjalassakin sopivia tyhjiä proppuja. Niiden kierre on muistaakseni 3/8" NPT ja anturit ovat 1/8" NPT eli sovittimen tarvitsee väliin. Erillinen välilevy tietysti tuo lisää paikkoja mistä voi vuotaa, mutta joskus anturit mahtuvat paremmin.

Yritin vähän tähyillä tuonne suodattimen tienoille ja huomasin ainakin, että sen jalassa on ilmeisesti ainakin öljynpaineanturi kiinni. Biltemassa näin myös sellaisia Y- tai T-haaroja tuollaisiin, että saisi jaettua kahdelle anturille samasta liitoksesta. Kannattaakos tällaista haaroitinta harkita vai voiko aiheuttaa jotain ongelmia tuolla öljynpaineanturille?
 
Vs: Mitä moottoriöljyä käytätte turboautoissanne ?

10w-60w valvoline vr1 ollut nyt pari vuotta ympäri vuoden
 
Takaisin
Ylös Bottom