Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Moi!

Eli tossa viimeviikon lopulla kävi semmonen tapaus, että autosta meni akku tyhjäksi(tod. näk. lyhyen ajon seurauksena).

Akku ladattiin sitten täyteen ulkoisella laturilla.

Testattiin vielä, auto käyntiin, tuuletus täysille ja pitkät päälle. Lukema tippui aluksi n. 11,65 volttiin, sitten hitaasti alkoi nousemaan sinne 11,7:ään volttiin, sitten kokeilin vielä kaasuttaa kierroksia pariin tonniin, testin perusteella akku latautuu auton laturilla normaalisti.

Noh, ajelin n. 12km, sitten aloin ihmettelemään kun mittariston valo näytti melko himmeältä, mietin että onkohan mun näössä jotain vikaa. Sitten sekosi cd soitin, sammutin samantien. Sitten kytkin juuri ennenkuin kytkin parkit päälle, lyhyet valot välkähtivät hieman. Kun olin kytkenyt parkit päälle, sammuttanu soittimen ja tuuletuksen, mittariston valot, kello yms. alkoivatkin palaa normaalin kirkkaasti muutaman sekunnin kuluttua. Hetki sen jälkeen alkoi laturin hihna vikisemään ikävästi, mikä meni melko nopeasti ohi. Ja tämän testiajon aikana hihna alkoi lämpimänä itsekseen vikisemään.
Aikaisemmin hihna on vikissyt vain kun kone on kylmä.

Menin parkkipaikalle mittaamaan, lukema näytti ihan terveeltä, 11,7. Samalla huomasin, että tuleepas outo elektroniikan pistävä käry. Haju tuli laturista päin. Sitten seuraavaksi kun menin toiselle parkkipaikalle mittaamaan(sitä ennen hihna oli hieman vikissyt), tuli samasta paikasta kuminen haju ja lukema näytti 13 tai 14v.

Lopputestiajon aikana auto käyttäytyi normaalisti ilman ongelmia.


Laturi on vaihdettu autoon vuonna 2007, akku on viimekesäinen ja laturinhihna on vaihdettu marraskuussa.
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Kina sanoi
Testattiin vielä, auto käyntiin, tuuletus täysille ja pitkät päälle. Lukema tippui aluksi n. 11,65 volttiin, sitten hitaasti alkoi nousemaan sinne 11,7:ään volttiin, sitten kokeilin vielä kaasuttaa kierroksia pariin tonniin, testin perusteella akku latautuu auton laturilla normaalisti.

Tuo testin perusteella ainakaan ei kyllä lataudu, vaikka olisi kaikki laitteet päällä niin 2000rpm kierroksilla latausjännite pitäisi olla lähempänä 14v.

Se että miksi välillä lataa kunnolla ja välillä ei voi johtua esim. jostain kiukuttelevasta tasasuuntaajasta, kannattanee henkisesti alkaa asennoitumaan laturinvaihto hommin. :)
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Slider sanoi
Tuo testin perusteella ainakaan ei kyllä lataudu, vaikka olisi kaikki laitteet päällä niin 2000rpm kierroksilla latausjännite pitäisi olla lähempänä 14v.

Se että miksi välillä lataa kunnolla ja välillä ei voi johtua esim. jostain kiukuttelevasta tasasuuntaajasta, kannattanee henkisesti alkaa asennoitumaan laturinvaihto hommin. :)
Joo täytyypä kai huomenna soitella korjaamolle. Onneks laturinvaihto on nopea homma.
Tuntuupa tähän mitsuun uppoavan rahaa, vaikkei korjaukset menekkään omasta pussista...

Jos laturi kusahtaa ennen korjausta totaalisesti, niin kuinkahan monta kilometriä mahtaa päästä ilman, että laturi lataa akkua?
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

riippuu akun kunnosta ja alamäen pituudesta, joku pari kilsaa varmaa...
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Kävin viel testilenkillä. Alko mittaristonvalot taas himmenemään, kurvasin parkkipaikalle ja samassa mittaristonvalot muuttuivat normaalinkirkkaiksi, josta seurasi laturinhihnan vikinä, tarkastin akun jännitteen, se oli reilut 13volttia. Ja samalla saatoin haistaa lievän kumin käryn.

Jotenkin tuntuu, että laturinhihnassa on "vika", se vain vaatisi kiristystä. No jokatapauksessa soittelen aamusta korjaamolle, sielläpähän ne paremmin tietävät.
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

kannattaisko se kuitenkin ottaa irti ja tutkia jos vaikka vika löytyis ilman korjaamon laskua? mulla teki kans samaa et välillä latas välillä ei, oli vähä lämmenny ja lakat sulanu käämeistä yms...sulla ei varmaankaan oo se lämpeeminen syynä mut sitä hain takaa et voi oireilla niin et välillä lataa, välillä ei.

Niin ja se hihnan kireyshän on helppo tarkistaa, mutta tod.näk. vinkuis koko ajan jos löysällä olis...
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Jos akku on hyväkuntoinen ja täynnä, kyllä sillä ajaa jonkun 50km valotkin päällä. Sinun tapauksessa vaan akun varaus ei varaus ei ihan huipussaan ole kun lataus pätkii jo valmiiksi. Jos laturin elektroniikassa on vikaa niin se osaa myös purkaa akkua, se toki lyhentää ajomatkaa.
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Joo soitin korjaamolle ja siellä oltiin sitä mieltä(mm. kumin hajun/laturin hihnan vikinä ajon aikana useasti), että se on päässyt löysälle. Vein auton näytille ja kokeilivat hihnaa, löysällehän se oli päässyt. Toivottavasti ei mene hihna vaihtoon jos se on kerenny kulumaan... Mut jokatapauksessa ei ole onneks iso juttu.
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Soittivat vielä korjaamolta. Hihna oli kulunut epätasaisesti, laturin sisällä oli laturinhihnasta mennyt paljon "kumipölyä" tms. Eli vaihtoon menevät laturinhihna ja laturi, 90Ampeerin laturi(tehdaskorjattu) maksaa 140€. Kalliiksi tämäkin lysti tulee mutta minkäs teet :nykii

Olisko mahollista saada korjauksen hinnasta ainakin puolet pois(takuu)?? Koska juuri vaihdettu hihna oli löysällä, joka sitten hajotti laturin ja laturin hihna kului epätasaiseksi...
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

No kyllähän tuo kai on ihan oletettavaa että jos olet sen marraskuussa vaihdattanut ja nyt se on jo löysällä että ei sitä alunperinkään ole tarpeeksi tiukalle laitettu.

Ei ole sama liike kyseessä?
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

Slider sanoi
No kyllähän tuo kai on ihan oletettavaa että jos olet sen marraskuussa vaihdattanut ja nyt se on jo löysällä että ei sitä alunperinkään ole tarpeeksi tiukalle laitettu.

Ei ole sama liike kyseessä?
Auto on nyt kunnossa, kunnon 90 Ampeerin laturi löytyy + on uus hihna. Samaan liikkeeseen vein korjattavaksi. Ei se hinta onneksi ollut kuin 230€ töiden kera. Mun olis heti pitäny kuulemma viedä hihna kiristettäväks sinne.

Korjaamon omistaja on tosi rento tyyppi. Näytti mulle vanhaa laturia ja hihnaa, hihnan urat olivat "leventyneet", kun se oli liian löysällä. Vanha laturi oli täynnä mustaa kumipölyä, yhestä kohtaa laturi oli vähän sulanutkin ja tasasuuntaajassa häikkää.

E: Ei nyt hihna vingu ;D Se pomo sano että jos jostainsyystä alkaa vikisee niin tuo näytille.
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

nojoo onhan korjaamon ukko siinä mielessä oikeessa, että jos hihna vikisee niin pitäs jotain tehdä, mutta toisaalta eikai sen kuuluis tollee alkaa heti löystymään...
 
Vs: Mitsu Galant 92 GLSi laturi/akku/hihna ongelma?

jooonas sanoi
nojoo onhan korjaamon ukko siinä mielessä oikeessa, että jos hihna vikisee niin pitäs jotain tehdä, mutta toisaalta eikai sen kuuluis tollee alkaa heti löystymään...
Olisko sen marraskuisen jakopääremontin jälkeen menny päivä tai pari nii sitte alko jo hihna vikisemään ikävästi käynnistettäessä tai riippui kuinka kostea oli ilma.
 
Takaisin
Ylös Bottom