Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
89 GTI lanceri, autoon kuuluu siis kuorman mukaan säätyvä jarrusäädin, Heittäkää ideaa mistä voisi saada uudet tiivisteet, tai mitkä voisi olla vaihtoehtoiset. Toinen alkuperäinen repeytynyt ja kulkeutunut pahnan pohjalle, näin ollen toiseen takasatulaan ei saanut nestettä ollenkaan.

Tälläiset osanumerot löytyy tiivisteistä:

Akselitiiviste (eli perus stefan näkönen) T-125-16

sitten pohjapuolen tiiviste, saman tyylinen mutta semmoinen 50centin kolikon tyylinen ulkoreuna (nypytykset) merkinnät: T L 1 2 3 (viimeinen numero saattaa olla myös kahdeksan)
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Mutu:

Eikai siellä mitään kuorma mukaan säätyvää palikkaa ole?? Ei kai taka-akselin kuomaa mikään mittaa...

Joku muu "säätö" osa se on. Missä päin tämä värkki on? Jos ei muuta, niin kait Timantti tiskiltä saa?
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

AYE_GTI sanoi
Mutu:

Eikai siellä mitään kuorma mukaan säätyvää palikkaa ole?? Ei kai taka-akselin kuomaa mikään mittaa...

Joku muu "säätö" osa se on. Missä päin tämä värkki on? Jos ei muuta, niin kait Timantti tiskiltä saa?

Tällaisen GTi:n jarruja en oo koskaan nähny, mutta ei tuollainen venttiili mikään harvinaisuus ole.
Milläs sitä jarruvoimaa sitten säädettäisiin, kun taka-akselin kuorma voi vaihdella paljonkin?
ABS/ESP autot erikseen, mutta siis tällaisissa perinteisemmissä?
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Mutua taas, mut eikai tämä mikää kuormajuhta ole? Taka-akselille tuskin on paljoa laskettu kantavuutta, tämmösessä Lancer luokan autossa erikseen sitten pajerot/L200 yms. biilit mihin kestää jotakin painavaa laittaa kyytiin mikä vaikuttaa jarrutustehoon.

Kuitenkin kunnolla jarruttaessa melkeen kaikki paino on etu-akselilla...


Eikö nässä ole semmonen kuristin taka-akselille mikä jakaa tehoa eteen enemmä ku taakse?


Joo kuva olis kiva :D
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Liitteessä osa nro. 55082A
 

Liitetiedostot

  • jarru.jpg
    jarru.jpg
    223.1 KB · Lukukerrat 1,481
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Joo voin ihan hyvin olla väärässäkin...

Mulla kun ei mittään abs jarru höpötyksiä ole vielä missään ollu ;D

Kattoppa sama ilman antilooppeja eli vissiin tuo 1 kuvanto...
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Täältähän löyty valokuvatuksia...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16376.0

Tuolta ilmeisesti osa 55876 VALVE,BRAKE FLUID PROPORTIONING. Heti jarrusylinterin vierestä löytyypi.

http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/pictures_EU/135_3103ER6A0T.png

Varmaan jostain saa vähän käytettyä osaa tilalle...
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Tämä kalikkahan on siis taka-akseliin linkitetty, pultattu takapalkkiin kiinni. Tarkoituksena siis että autoa kun lastataan -> taka-akselin ja pohjan väli pienenee -> jarrunesteen virtausta takalevyille rajoitetaan.

Tänään joudun käydä purkamassa toisesta gti lancerista moisen irti kun ei mistään löydy ja timanttitiskin hinta on hippasen suolainen, varsinkin kun autoa en ole pitämässä kuin talven yli jonka jälkeen se puretaan. :)

Mitenhän se on galantissa tai eclipsessä toteutettu, eilen purkuautoja tutkiessani, huomasin ettei ainakaan galanteissa tai eclipseissä sitä ole, samalla tavalla ainakaan kun coltissa tai lancerissa. Lisäksi tämä venttiili on vielä näissä 88-91 malleissa vain GTI versioiden vitsaus.

Eilen myös soittelin osia ympäri suomea ja eräs paljasti jotta sama venttiili pitäisi löyty myös uudemmasta lancerista ja varmasti ainakin farmariversiosta.

EDIT

Lukasin ton toisen topicin läpi, mulla siis sellainen kalikka joka ainoastaan säätää takajarrujen painetta. Rakenne muutoin sama mutta tässä mallissa ei ole mitään jousia tai muuta ylimääräistä ts hieman simppelimpi versio. Pitää ottaa muutama kuva.
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Jaa ei mulla mittää tuommosia ole taka-akselilla...

Onkos sulla sit ne ABS-jarrut?
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

AYE_GTI sanoi
Jaa ei mulla mittää tuommosia ole taka-akselilla...

Onkos sulla sit ne ABS-jarrut?

Kyllä on. Tänään ihmettelin 94 faceliftiä joka oli uudemmalla moottorilla. Sekin hätspäkki mutta ei ollut abseja joten paineensäädin oli heti siinä jarrupääsylinterin alla.

Eli ilmeisesti abs jarruilla varustetuissa gti lancereissa ja colteissa tuo venttiili on, mutta saiskohan sen muutoskatsastaa tuolle toisenlaiselle venttiilille kun niitä on myös olemassa, samoissa vehkeissä.

Edit

Linkki ajoneuvoon http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja-kolariautot/1925028

Tuo siis facelift gti, uudemman moottori, uudemman mittaristo, ei gti sisustaa, ei gti puskureita. Lisäksi tohon oli raksittu ne NELIVETO hätspäkin isot muovilevikkeet joita ei missään ikinä näy. Ei abs jarruja mutta levyt joka kulmassa.

Näine meriitteineenhän hätspäkki gtistä vois muutoskatsastaa abs jarrut pois kun ei tuossakaan ole? Silloinhan se kuormasäädinkin lähtis ja sais laittaa tilalle tuon tavallisen.
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

jaa mistähän alkas...

Joo ei varmaan kannate alkaa abseja siirtämään toiseen autoon, jos ja kun siinä ei niitä ole ollutkaa. Tai jos välttämättä haluaa abs, niin mitkäs siinä. Kumpikin käy varmasti katsastusasemalla, kun molempia on ollut olemassa alkuperäsenä ja tuotu Suomeen. Onhan ne Evoistakin nuita abs poistaneet ihan laillisesti.

Tuossa facelifti gtissä, eli C69A on juurikin nuo erot C68A:n verrattuna. Valot, etupuskuri, penkit, moottori, yms.

Mitä tuossa mittaristossa on uudempaa? Kun ei tuosta kuvasta ainakaan huomaa...
Ainoa minkä huomaa, niin etusumareiden nappi tuossa himmentimen vieressä.

En tiä miten tuossa on jarrut, et onko vanhemman vai uudemman. Etujarru olis se muutos, et onko jarrulevy navan takana vai edessä... Jaa vanhempaa mallia ne onkin... On ainakin itellä tuossa uudemmassa gtissa paremman tuotoset jarrut. Et semmoset laittasin ittelle.


Edit: Niin ja mikkä ihmeen
Lisäksi tohon oli raksittu ne NELIVETO hätspäkin isot muovilevikkeet joita ei missään ikinä näy

Meinaakko nuita muovi värkkejä mikkä tulee ovien alareunoihin. Eikai ne mitään neliveto spesiaali muoveja oo... Yhessä sinisessä sedanissa ainakin.
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

AYE_GTI sanoi
jaa mistähän alkas...

Joo ei varmaan kannate alkaa abseja siirtämään toiseen autoon, jos ja kun siinä ei niitä ole ollutkaa. Tai jos välttämättä haluaa abs, niin mitkäs siinä. Kumpikin käy varmasti katsastusasemalla, kun molempia on ollut olemassa alkuperäsenä ja tuotu Suomeen. Onhan ne Evoistakin nuita abs poistaneet ihan laillisesti.

Tuossa facelifti gtissä, eli C69A on juurikin nuo erot C68A:n verrattuna. Valot, etupuskuri, penkit, moottori, yms.

Mitä tuossa mittaristossa on uudempaa? Kun ei tuosta kuvasta ainakaan huomaa...
Ainoa minkä huomaa, niin etusumareiden nappi tuossa himmentimen vieressä.

En tiä miten tuossa on jarrut, et onko vanhemman vai uudemman. Etujarru olis se muutos, et onko jarrulevy navan takana vai edessä... Jaa vanhempaa mallia ne onkin... On ainakin itellä tuossa uudemmassa gtissa paremman tuotoset jarrut. Et semmoset laittasin ittelle.


Edit: Niin ja mikkä ihmeen

Meinaakko nuita muovi värkkejä mikkä tulee ovien alareunoihin. Eikai ne mitään neliveto spesiaali muoveja oo... Yhessä sinisessä sedanissa ainakin.

Mä meinasin että hiiteen koko ABS systeemit, en itsekään niistä sen ihmeemmin pidä joten voisin vaivaa nähdä jotta nuo pois purkaisin. Tuo perus systeemi on paljon simppelimpi ja huoltoystävällisempi ja kelpais mulle mielummin kun tuo nykyinen.

Mittaristossa on kosmeettisia eroja, Fontti on erilainen ja mittariston pohjat ovat harmaat vrt normaalit mustat. Lisäksi noissa facelifteissä on vakiona nopeusmittari 240kmh asti kun taas esim normaaleissa lancereissa se on vain 200kmh asti (paitsi gti jossa 240kmh) Sitä en muistanut kattoa oisko tossa C69A mallissa kierroslukumittari ollut myös 9000rpm asti.

Tässä oli ainakin kuva mittaristosta: http://www.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/6756208

Noilla neliveto härpäkkeillä meinaan noita "dynamic" lookalike oven alareunan muoveja ja helmalevike yhdistelmää. katsoin ASAsta niin sieltä se löytyi vain facelift nelikon varusteista. Malli siis C76A. *Edit* Löytyipäs muuten tuosta C69A kun löysin vaan. Ensimmäiset mitkä itse livenä nähnyt ja pidin siten tietenkin poikkeuksellisen harvinaisina..
 

Liitetiedostot

  • helmat (Large).JPG
    helmat (Large).JPG
    55.1 KB · Lukukerrat 773
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Noita ovien alamuovikoristeita löytyy minulta vielä muistaakseni Coltiin ja Lanceriin jos joku haluaa...
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Dodiin. Tänään kasasin ALB venttiilin uudestaan, pohjatiivisteitä en mistään siihen saanut uusia joten vaihdoin ne O rengas tiivisteisiin jotka oli silikonikumista. Kestosta ei kukaan osaa sanoa mutta seurataan tilannetta.

Lisäksi mystinen jarruletku tukos kiusasi vieläkin, paineensäätimelle tuli hyvin nestettä. Purkasin kaikki pois ja rikkihän se jarruputki taas meni (taas yksi 85cm lisää putkea, kohta jo täysi kymmenen metrin kieppi tuhlattu..) Viimeinen kumiletku satulasta -> taka-akselille oli tukossa. Sieltä ei kunnolla saanut nestettä läpi millään. En kerennyt sen ihmeemmin puukottaa sitä vielä mutta tarkoitus on katsoa miksi sieltä ei tavaraa tule läpi.
 
Vs: Mitsubishi ALB venttiilin korjaustopic

Tänään haettu leima lanceriin. Jarruissa oli seuraavaa:

Käyttöjarru

Vasen Oikea
2.0 1.9

Käsijarru

Vasen Oikea
1.0 1.0

Molemmat käsijarruvaijerit vaihdoin motonetissä myytäviin galantin vaijereihin. Muutoin ovat sopivat mutta näissä on enempi sitä vaijeria että kuoren kiinnityspistettä piti siirtää taaksepäin. Jos ei siirtäisi niin sitten tuo käsijarrukahvasta tuleva palikka ottaisi kiinni käsijarrukahvan runkoon.

Sitten lyhyt yhteenveto jos joutuu esim putkihommiin tai vastaavaa:

- Tulipellin kohdalla on auton alla liitoskohta, eli vaikka koko putket vaihtaa niin konehuoneeseen ei tartte mennä.
- Vasen puoli putkista tulee kuormasäätimen vasemmalle puolelle (daa) on pidempi kuin oikea. (pituus luokkaa ~4m)
- Oikea puoli oikealle puolelle kuormasäädintä (noin 3m 80cm )
- Tankin pudottaminen pois helpottaa taka-akselin päälle tulevien putkien laittoa, itse otin pois kun oli muutama vuosi sitten ollut irti huoltokirjan mukaan.
- Tankissa anturin johto TODELLA lyhyt, laske tankkia varovasti ja irroita tankkianturin johto.
- Pakoputkikin tuli purettua jossain vaiheessa pois, en osaa sanoa onko välttämätöntä.
- Kaikki putket on samalla liitospäällä (TX / 10x1 )

Tein paineilmalla testiä tuolle venttiilille o renkaiden laitoin jälkeen ja kyllä ne rajoittaa nesteen virtausta aika hyvin, tosin täysin kiinni venttiili ei mene, vähän viheltää kuitenkin. Käyttäkää omaa harkintaa kun korjaatte. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom