Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

AjoKoira

Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Tuli hankittua tollanen otsikon mukainen vekotin.

Ongelma: Jos laitan vaihteen vapaalle/kytkimen pohjaan kun olen liikkeessä, putoavat kierrokset todella alas (alimpaan "viivaan" ennen nollaa), eivätkä nouse siitä juurikaan, vähän heittelehtii alimman ja toisiksi alimman viivan välissä. Kun pysähdyn niin parissa sekunnissa tyhjäkäynti normalisoituu. Liikkeessä se ei normalisoidu vaikka pitäisi vaihteen vapaalla pitkäänkin.

Luin jo useita tällä foorumilla olleita keskusteluja aiheesta, mutta täysin vastaavaa vikaa en löytänyt. Auto ei siis sammu, mutta lähellä se välillä tuntuu olevan.

Autoon on noin 700 kilometriä sitten vaihdettu: jakohihna+kiristäjät, tasap.hihna+kiristäjät, tulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, sekä nokka-akselin asentotunnistin. Voisiko joku näistä aiheuttaa tämän?

Jokin hihna myös edelleen välillä vähän vinkuu kun tyhjäkäynnin mennessä matalalle painaa kaasua. Hetken vinkuna tulee myös jos kylmäkäynnistyksen jälkeen laittaa päälle takalasinlämmittimen. Voisiko vika olla siis mahdollisesti laturissa vai mikä hihna siellä vinkuu/liittyykö edes tyhjäkäyntiin?

Mitään vikakoodeja ei ole, ne on juuri käyty lukemassa, eli samalla kun nokka-akselin asentotunnistin vaihdettiin.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista !
 
Vs: Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

laturin hihna löysällä,siitä vimkuminen.

tuliko vika rempan yhteydessä?siis tyhjäkäynnin notkuminen
 
Vs: Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

Jos akku/ akunkengät ovat olleet irti niin auto ilmeisesti "unohtaa" tyhjäkäyntitiedot ja opettelee ne uudestaan juurikin tuolla tavalla. Tai näin muistelisin jostain lukeneeni ja oma 2 litranen tekee noin. Itsellä ainakin jopa sammuu välillä akun iritiolon jälkeen. Itsekin epäilin tyhjäkäyntiä säätävän toimilaitteen jumittelevan. Enemmän asiasta tietävät kertonevat tarkemmin tästä tyhjäkäynnin anatomiasta, mutta itse ainakin käsitän että tyhjäkäyntiä säätävä toimilaitteen asentotietoa verrataan koneen tyhjäkäyntikierroksiin ja näin haetaan oikean säätöarvo toimilaitteelle, sillä säätöarvohan ei voi olla vakio, vaan riippuu koneen kilometreistä, iästä, öljynlaadusta, lämpötilasta yms. Eli ajelehan jonkun aikaa josko ongelma häviäisi.
 
Vs: Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

Joo yritin tuossa itseasiassa jo pariin kertaan tuota akunkenkien irroittamista, huonoin tuloksin. Tarvii ajella vielä lisää ja katsoa jos se siitä tasaantuisi. Ja joo, laturin hihnaa epäilinkin, tarvii kiristellä.... No siis tuo tyhjäkäynnin notkuminen alkoi siinä vaiheessa kun nokka-akselin asentotunnistin hajosi ja moottorin vikavalo syttyi. Silloin nyt oli muutenkin nykimistä yms. Ennen tuota tällaista vikaa ei ollut, eli voisin kuvitella sen jotenkin tähän liittyvän. Miten, en tiedä, toivottavasti joku täällä tietää :D
 
Vs: Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

Muista sit että ensi hölläät laturin kiristinrullan keskiruuvin ja sitte vasta säädät. Eikös se näissä ollu silleen?
 
Vs: Mitsubishi Galant EA -98 STW tyhjäkäynti liikkeessä

Problem solved !!!!!!!

Eli tyhjäkäynti ei itse osannut ilmeisesti itseään opettaa käymään oikein niin piti sitten opettaa :D

Eli näillä ohjeilla: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15021.0

Ja nyt pelittää taas !

Kiitos kaikille avunannosta, case closed ja Mitsu kulkee !
 
Takaisin
Ylös Bottom