Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Viittis

New Member
Liittynyt
17 Marraskuu 2011
Morjes.

Lähin tos vaihtaan pihalle talvirenkaita näin kauniin päivän kunniaks.

Autoa piti siirtää että mahtuisin vaihtamaan renkaat. nooh, ei siinä mitään, auto käyntiin, ite skrapaamaan ikkunoita että näkee ajaa. Melkein kerkesin alottaa kunnes auto sammui.

Ensimmäinen reaktio oli tietenkin luokkaa että mitä he*v***iä?

Koitin n. 4 kertaa vielä että lähteekö se käymään mutta ei, käyntiin kyllä yritti että akku ei ole tyhjä.

Onko kellään mitään hajua mistä tuo saattaa johtua??

Käytin virranjakajan kannen irti ja kuivasin sen että jos sinne on mahdollisesti kosteutta päässyt muttei lähtenyt siltikään liikkumaan..

EDIT: otsikko ohjeiden mukaiseen kuntoon
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19857.0
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

bensa loppu ;) juu voi olla jos enempää kokomusta kyseisestä autosta ei oo,ja esim uusi hankinta.mittari kun VOI joskus näyttää omiaan,ja joskus valokin on rikki. tosin jos varma olet että bensaa on niin sitten esim jäätyi kaasari(kun nää pakkaset pikkuhiljaa hiipi suomeen)

nää ny äkkiä tuli mieleen.tosin tarkempi malli vois auttaa ehkä enemmän.mutta veikkaus on että ihan normi kaasaripeli on kysees
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Joo ihan kaasari malli on kyseessä..

Bensaa on semmoiset puolisen tankkia.. auto toimi normaalisti aika tarkalleen 24h, tankkasin 40€ bensaa ja tankkauksen jälkeen semmoiset 80-100km ajelin.. :D

Että menovettä kyllä löytyy..

Tässä oon ite sitä selvitelly että mikä mahtais olla vikana ja alan päätyä siihen että polttoainepumppu on paskana..

Mekaaninen pumppu kyseessä..

Pumpulta kaasarille johtavan letkun käytin irti, panin startaten ja katsoin tuleeko bensaa.. no eipä tullu..

Sitten otin tankilta tulevan letkun irti ja samantien kun sen letkun siitä ketterästi nappasin irti niin rupes bensaa tuleen..

Ja nyt sitten kysymys kuuluu: Voisiko joku laittaa sähköisen polttoainepumpun kytkentä ohjeita tänne?

Ja pumppuhan tulee luonnollisesti tässä tapauksessa konehuoneeseen eikä perä päähän..

Suurinpiirtein tiedän mitä se vaatii mutta joku tietäväisempi voisi tarkkoja ohjeita laitella :)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Viittis sanoi
Ja nyt sitten kysymys kuuluu: Voisiko joku laittaa sähköisen polttoainepumpun kytkentä ohjeita tänne?

Ja pumppuhan tulee luonnollisesti tässä tapauksessa konehuoneeseen eikä perä päähän..

Suurinpiirtein tiedän mitä se vaatii mutta joku tietäväisempi voisi tarkkoja ohjeita laitella :)

otat pumpulle ohjauksen jostain mihin tulee sähkö kun autossa on virrat päällä (myös startatessa), rele ja sulake väliin ja akulta sähköt. Omaan wanhukseen laitoin sähköpumpun ihan erillisellä katkaisijalla, ja tietysti pluskaapelin väliin sulake. Merkkivalollinen katkaisija niin ei ihan niin helposti jää itsekseen päälle :)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Bensan suodatin kannattaa katsoa ensin, osaa olla sekin tukossa
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Suodattimenkin katsoin jo ja oli ihan ougei :eek: :)


Huomenna sit ruvetaan kytkemään pumppua paikalleen ja katsotaan joskohan se lähtis käyntiin. :)


Kiitos ohjeista :)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

noni, pumppu on kytketty mutta ei käy eikä kuku.

Ilmeisesti nyt on sitten kipinäkin kadoksissa.

Tulpan otti irti, johto takas tulppaan kiinni ja tulpan kanta maihin, sitten startaten mutta kipinää ei näkyny.

Huomenna kokeilla uudella tulpalla että tuleeko kipinää.

Voisiko olla mahdollista että sytytyksen ohjainyksikössä olisi vikaa?

joku enemmän tietäväinen voisi valaista :)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

jakajan sisältä se palikka pimahtanu mihin 2 piuhaa tulee kii,abikoilla.

mikälie nimeltään oikeesti.

tosin myös mykkää tulppaa ollu joskus .

joskus jopa silleen että ajettu parkkiin,seuraavalla kerral yrittäny ni ei toivookaan et ois lähteny,uusil tulpil heti :seina

ps .kytkitkö pumpun silleen et varmasti saa bensaa,ettei ole siitä kiinni?
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Joo uudel tulpal kokeilin tuota samaa mutta siltikään ei kipinää.. :s

Joo asensin ihan vaakatasoon, mut aijon kyl koittaa et jos se nyt siit on kiinni nii käännän sitä hieman.. :eek:

maanantaina tulee uus sytytyksen ohjausyksikkö toho varaosaliikkeesee ja laitan sen paikallee..

Kuulemma sijaitsee täs autos tuol virranjakajan sisällä toi yksikkö :eek:
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Nonni,

Mitsu sit käynnisty eilen :) en tiedä että missä tarkalleen vika loppupeleissä oli mutta pääasia että lähti :)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Tod. näk. juuri siellä jakajan sisällä, anturi. Tyypillinen elektroniikkavika -ja uusiutuu ennemmin tai myöhemmin.
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Jes! Nyt iski vastaavanlainen vika -92 1.5 12v ruisku lanceriin. Autolla ajettin kaupan pihalle mutta kas kummaa palatessa autolle, ei kirveelläkään käyntiin.

Mokomalle annettiin apuvirtaa kun starttaus kuulosti niin vaivalloiselle ja pienen sahaamisen jälkeen lähtikin käyntiin mutta alkuun kuulosti ja tuntui sille että kävi vajailla pytyillä. Kuitenkin rupesi tyhjäkäynnillä pysymään tasaisesti lopulta ja jopa otti kierrokset normaalisti. Emäntä sitten ilmeisesti stumppasi auton ruudusta lähtiessään (tai auto vain sammui.. Tiedä sitten) ja nyt ei kirveelläkään käyntiin.

Virranjakajan kansi sekä pyörijä vaihdettu. Bensaa tulee ainakin ruiskulle asti mutta tulppia ei kyllä kastele vaikka kuinka sahailee. Kipinä kadoksissa vaikka kuinka yrittää. Starttaa kyllä kiltisti mutta ei edes lupaa.

ECU:n otin irti hätäpäissäni ja kattelin olisiko konkat pullistuneet ja olihan ne hieman. Kylkiin tullut terävät pullistumat. Olisiko syytä kokeilla vaihtaa konkat ensin vai etsiä jostain muualta vikaa? Myös piirilevyn vasemmassa yläkulmassa oli hieman kärsineen näköinen keraaminen komponentti(ilmeisesti vastus). Olisiko kellään tarkempia speksejä tuohon. ECU:n malli MD153010

Mitä muita vikapaikkoja kannattaisi lähteä etsimään kuin ECU ja Virranjakajan hilppeet? Jakajassa kun on tässä mallissa samoten ilmeisesti sytkäyksikkö sekä puola sisällä ja hetken googlettelun ja haun perusteella voisi olettaa ettei näitä saa erillisenä, vaan koko jakaja ostettava pakettina.

PS. olen melko käsi autojen kanssa ja mitsubishi hieman outo muutenkin itselle, niin olisi kiva jos ihan rautalangasta väännettyjä vinkkejä saisi :seina
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

noiden kuvailujen jälkeen sanoisin sen vian olevan juurikin siinä ecussa.ilmeisesti check engine valo killutti kokoajan siellä mittaristossa sillon kun ei enää lähteny käyntiin ::)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

mikko412 sanoi
noiden kuvailujen jälkeen sanoisin sen vian olevan juurikin siinä ecussa.ilmeisesti check engine valo killutti kokoajan siellä mittaristossa sillon kun ei enää lähteny käyntiin ::)

Kyllähän tuo killuttaa, mutta eikös kyseisen valon pidäkkin? ::) Tosin vikakoodia yritettiin lukea tuolla lediviritelmällä joihin ohjeet löytyy ja samoten tuo ledikin koko ajan palaa :seina kannattaneeko lähteä vaihtelemaan konkkia vaiko heittää eculla suoraa vesilintua? itsessään nuo osat kyllä eivät paljon maksa :seina :seina
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Virrat kun laitat päälle niin CE-valon kuuluu palaa noin 10sek jonka jälkeen sen pitää sammua. Silloin ecu on tehnyt sisäisen "virheentarkistuksen" läpi ja todennut kaiken olevan ok. Mikäli valo ei syty ollenkaan tai palaa koko ajan, on vika ecussa aika varmasti.
Nim. Juuri toisen ecun dynyyn korjauttanut ja huomenna testi...
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

ecu vika,älä suoraan nakkaa mäkeen. jos ei iteltä onnistu konkkien vaihto,niin noita ropataan kyllä.ja mikäli päädyt itse koittamaan korjausta nii ne konkat pitää juottaa molemminpuolin piirilevyä ,piirilevy nimittäin 2 puolinen ;)
 
Vs: Mitsubishi lancer 1,3 -89 sammui, ei käynnisty

Jeh. Elektroniikan kanssa pärjään kyllä mutta mietityttää tuo mainitsemani keraaminen vastus. Menee jo hieman offtopiciksi mutta millaisissa hinnoissa nuiden korjaukset pyörii? Notta kannattaneeko edes harkita vai viedäänkö auto paaliin ja uutta tilalle.

Pitänee mokoma matolaatikko ottaa uudemman kerran pöydälle ja ottaa muutamia kuvia niin joku paremmin tietävä ehkä osaisi analysoida paremmin :))
 
Takaisin
Ylös Bottom