Japanista tuodulle autolle ei voi edes hakea papereita eri direktiivien hyväksynnästä esim Saksasta. Nokonzok-nimimerkkihän osti auton Saksasta ja auto oli saksankilvissä,jolloin hän sai tarvittavat todistukset siitä Dekra/TuV:lta. Japanista tuodulle eivät suostu kirjoittamaan, eivätkä Englannin viranomaiset myöskään ole halukkaita (kuten minulle kävin, kun olin jo lähes ostanut evo1:sen Englannista)
Japanista ei myöskään löydy papereita edes päästöille (tai llöytyis varmaan mut kukaa ei anna) . Kyselin useimpien Ralliart:ien, sekä eri maiden pääkonttoreiden kautta sekä sain myös Mitsubishi overseas yksiköltä vastauksen (vastaus on näkyvissä myös klubin asioita käsittelevässä osiossa, joka näkyy jäsenille) Vastaus pääpiirteittäin "emme anna koska ko.automalli ei ole tarkoitettu Eurooppaan".
Sinuna Lamaro toteuttaisin kuvion samoin kun minä ajattelin. Eli etsit -92 ENSIrekisteröidyn evo1:sen Englannista tai Japanista (englannista saa pitävämmät paperit ensirekisteröinnistä) MUTTA joka kerta on kysyttävän moneen kertaan "Mikä on ensirekisteröintivuosi?" (http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=&threadid=105016)
Englantilaiset viranomaiset merkitsevät nimittäin yleensä auton maahantuontipäivän/vuoden ensirekisteröintivuodeksi ja Japanin ensirekisteröintivuotta ei näy papereisssa välttämättä. Siellä on pelkkä maininta "auto on ollut Japanissa käytössä/rekisterissä, Todistetusti valmistettu 1992"'
Eli englantilaiset katsovat valmistusvuotta (myös Japanissa monet). Suomessa valmistusvuosi ei ole pätevä, vaan ensirekisteröinti ajankohta. Tämän takia jouduin luopumaan itse jo varatun auton tuonnista (kuitenkin 3vkoa myöhemmin viranomaisten arkistoista löytyi tarvittava paperi, mutta minulla oli tilanne muuttunut jo)
HUOM. Evo1:sia on valmistettu paljon 1992, mutta vain aivan muutaman tiedän olevan myös rekisteröidyn Japanissa 92 puolella. (koska auto valmistui linjalta syyskuussa 1992 muistaakseni)
Muutama evo1-92 olisi tiedossani Englannissa edelleen...
Miksi siis evo1?
Sama kori kuin evo3 ja korisarjalla saat saman ulkonäön.
Penkit huonommat...no kaupasta saa uusia
Moottori sama, viritysaste vain erilainen (palikkaa löytyy tähän vaikka millä mitalla tai vaihda sitten evo3:sen pata, JOS mielestäsi tarvitset sitä) Onhan koneessa pieniä muutoksia ja ahtimessa, mutta kaikkihan on myöhemmin vaihdettavissa.
Evo1:sen raideväli on 10mm pienempi, mutta evo3:ssa se pidennettiin rallin vakaamman kulkupuolen vuoksi.
Mutta jos tosiaan haluat evo3:sen niin ne ovat nuo 3 testiä eli 4500e alveineen. Autonhan saa tuohon hintaan Japanista jo Helsinkiin eli auton hinta x2 (plus paperisotaa+pieniä muutoksia + verot (a3000-6000e oma arvioni)
Vasemmalta puolen ajo ei tosiaan ole kyllä vaikeata. Laita joku muu ajamaan ja mietit koko ajan repsikan paikalta joka tilanteessa, että miten näet. Mielikuvaharjoittelu auttaa. Itse kävin Suomessa olevaa evo3 RHD mallia hieman ajamassa, eikä se vaikeata ole. Vaihdekuviohan on sama eli sitä ei ole käännetty.
Missä tulee hankaluuksia niin parkkihalleihin yms meno(lippuautomaatti vasemmalla puolen). Hesburgerin jono (no peruuttamalla sekin menee ;D )
Ohitukset joissain tapauksissa (no..penkan puolelta näkee myös ja onhan autossa potkua sitten enemmän hoitaa ohitukset kauempaa) Jne jne