Mitsubishi Lancer EVO 3 rhd

Lamaro

Evo IX -07
Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Hellou kaikki foorumilaiset!

Nyt on sellanen juttu et japanin maalta on tulossa EVO 3 ja nyt tarvis alkaa päättämään, että hakeeko siihen kilvet (perkuleen iso prosessi, vaikka mitä lueskelin että kuitenkin mahdollista) vai vaihtaako koko tekniikan Mitsubishi Lancer 1600 GLXi:hin. Tuo GLX on siis kans neliveto joten siltä osin voi vaihdon suorittaa, mutta onko kori kuinka samanlaisia? Siis jokatapauksessa aion tehdä ohjauspuolen vaihdon oikeelta vasemmalle.

Kertokaas ny kokeneemmat et miten kannattaa alkaa tekemään joko tekniikanvaihtoa tai hakea suomen kilpiä moiseen vehkeeseen!
 
Eipä taida olla nelivetosi samanlainen, joten muutosprosentit menevät reippaasti yli ja epäilen 90%:sesti tekniikanvaihdon onnistumista.
 
En kyllä itsekään oikein jaksa uskoa tuon tekniikan vaihdon onnistumiseen. Ja vaikka onnistuisikin kannattavuus on kyllä kyseenalaista. Kyllä kolmosen kilpiin saa, mutta kannattaa henkisesti varautua kalliiseen testausprosessiin.
 
Jos on vaan tarpeeksi paksu lompsa niin mikäs siinä :)

Ite jos toisin kolmosen niin en tekis ohjauksen vaihtoa RHD->LHD, oon tottunu oikealt ohjaamiseen töitten puolest jo :)

En kyllä itsekään kannata tekniikan vaihtamista tuohon 1600GLXI lanceriisi, voipi osoittautua jopa ehkä hankalammaksi hommaksi kuin evo3 kilpiin saaminen ???
 
MetalMan_ sanoi
Jos on vaan tarpeeksi paksu lompsa niin mikäs siinä  :)

Ite jos toisin kolmosen niin en tekis ohjauksen vaihtoa RHD->LHD, oon tottunu oikealt ohjaamiseen töitten puolest jo  :)

En kyllä itsekään kannata tekniikan vaihtamista tuohon 1600GLXI lanceriisi, voipi osoittautua jopa ehkä hankalammaksi hommaksi kuin evo3 kilpiin saaminen  ???
No miltäs se tuntuu ajaa sit rhd autoa ku sulla on kokemusta? esim. ohitustilanteet jne? jos aion laittaa sen kilpiin tollasenaan ni sais kyllä se yks jätkä antaa vähä vinkkeliä, ketä laitto evo 7:n tai 8:n (en muista kumpi) kilpiin suomes. Meinaan ite en tie yhtään et mistä lähtis liikkeelle jne! Minkäköhänlaiset verot mahtaa tulla kyseisestä menopelistä?
 
Veroista ei ole tietoa, mutta kilvittäminen vaatii testit TCT tiililässä tai VTT:llä(TCT todennäköisesti halvempi). Vaatii päästö-,melu- ja jarrutestin. Jokaisen testin 1.kerta maksaa 1500€(viimeisin tieto mikä minulla on viime syksyltä). Ja sit kun ne ovat läpäisty, niin vielä pitää valot ja vilkut vaihtaa säädösten mukaisiin. Sen jälkeen ei kun rekisteröimään. Ja jotta tämä ei kuulostaisi liian helpolta, niin VTT:llä eikä TCT:llä pystytä mittaamaan nelivetoautoja, joten sinun pitää saada kytkettyä neliveto pois päältä ainakin päästömittauksen ajaksi. Veroista ei kukaan osaa sanoa mitään kuin että toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Syy, miksi näin on että tulli ei anna "veroehdotuksia" ja tällaisia ei tietääkseni ole suomessa veroitettu.


P.s Evo 8 kilvittäminen ei pitäis olla mitenkään vaikeata, eikä vaadi tällaisia testejä, koska siitä todennäköisesti saa todistukset maahantuojalta.
 
Kiitos blobbari:lle neuvoista ja ohjeista. Mikäs helvetti noissa testeissä oikeen maksaa? Siitähän tulee pitkälti jo auton hinta ku rupee viemään noihin testeihin! Ja tottakai jonku evo 8:n toisin, mutta ne vaan maksaa sen verran enemmän verotkin on korkeemmat. Eikö ole mitään mahdollisuutta miten nuo testit voisi ohittaa tai jotain? siis toista mahdollisuutta saada kilpiin ja hyväksytyksi?
 
Lamaro sanoi
MetalMan_ sanoi
Jos on vaan tarpeeksi paksu lompsa niin mikäs siinä :)

Ite jos toisin kolmosen niin en tekis ohjauksen vaihtoa RHD->LHD, oon tottunu oikealt ohjaamiseen töitten puolest jo :)

En kyllä itsekään kannata tekniikan vaihtamista tuohon 1600GLXI lanceriisi, voipi osoittautua jopa ehkä hankalammaksi hommaksi kuin evo3 kilpiin saaminen ???
No miltäs se tuntuu ajaa sit rhd autoa ku sulla on kokemusta? esim. ohitustilanteet jne? jos aion laittaa sen kilpiin tollasenaan ni sais kyllä se yks jätkä antaa vähä vinkkeliä, ketä laitto evo 7:n tai 8:n (en muista kumpi) kilpiin suomes. Meinaan ite en tie yhtään et mistä lähtis liikkeelle jne! Minkäköhänlaiset verot mahtaa tulla kyseisestä menopelistä?

No, postilla olen töissä, postin autoissa toki automaatit, mut RHD autoja on kaikki postin autot, ja sanotaan että olihan se aluksi outoa, mutta siihen tottui todella nopeasti, ainoa mitä tulee helposti tehtyä jonkin aikaa on ajaa liian lähellä keskiviivaa esim. moottoritiellä. Ohitukset kans on vähä toinen juttu, mitä joutuu miettimään, maantiellä ainakin. Moottoritiellä ei liene vaikeuksia jos on useampi kaista molempiin suuntiin.

En oo kokeillut RHD:nä manuaaliaskista autoa, mut veikkaisin et ei pitäs olla hirmu vaikeeta päästä tuntumaan, hämmentää manuaalia "väärältä puolelta" niin sanotusti :)

Tarkoitit nyt varmaan sitten tuota "nokonzok" nimellä kulkevaa heppua joka sai nyt evo 6:selle myönteisen päätöksen poikkeuslupa hakemukseen, oletko haulla kokeillut etsiä hänen kirjoituksiaan täältä foorumilta? ::)
 
Japanista tuodulle autolle ei voi edes hakea papereita eri direktiivien hyväksynnästä esim Saksasta. Nokonzok-nimimerkkihän osti auton Saksasta ja auto oli saksankilvissä,jolloin hän sai tarvittavat todistukset siitä Dekra/TuV:lta. Japanista tuodulle eivät suostu kirjoittamaan, eivätkä Englannin viranomaiset myöskään ole halukkaita (kuten minulle kävin, kun olin jo lähes ostanut evo1:sen Englannista)
Japanista ei myöskään löydy papereita edes päästöille (tai llöytyis varmaan mut kukaa ei anna) . Kyselin useimpien Ralliart:ien, sekä eri maiden pääkonttoreiden kautta sekä sain myös Mitsubishi overseas yksiköltä vastauksen (vastaus on näkyvissä myös klubin asioita käsittelevässä osiossa, joka näkyy jäsenille) Vastaus pääpiirteittäin "emme anna koska ko.automalli ei ole tarkoitettu Eurooppaan".


Sinuna Lamaro toteuttaisin kuvion samoin kun minä ajattelin. Eli etsit -92 ENSIrekisteröidyn evo1:sen Englannista tai Japanista (englannista saa pitävämmät paperit ensirekisteröinnistä) MUTTA joka kerta on kysyttävän moneen kertaan "Mikä on ensirekisteröintivuosi?" (http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=&threadid=105016)
Englantilaiset viranomaiset merkitsevät nimittäin yleensä auton maahantuontipäivän/vuoden ensirekisteröintivuodeksi ja Japanin ensirekisteröintivuotta ei näy papereisssa välttämättä. Siellä on pelkkä maininta "auto on ollut Japanissa käytössä/rekisterissä, Todistetusti valmistettu 1992"'
Eli englantilaiset katsovat valmistusvuotta (myös Japanissa monet). Suomessa valmistusvuosi ei ole pätevä, vaan ensirekisteröinti ajankohta. Tämän takia jouduin luopumaan itse jo varatun auton tuonnista (kuitenkin 3vkoa myöhemmin viranomaisten arkistoista löytyi tarvittava paperi, mutta minulla oli tilanne muuttunut jo)
HUOM. Evo1:sia on valmistettu paljon 1992, mutta vain aivan muutaman tiedän olevan myös rekisteröidyn Japanissa 92 puolella. (koska auto valmistui linjalta syyskuussa 1992 muistaakseni)
Muutama evo1-92 olisi tiedossani Englannissa edelleen...

Miksi siis evo1?
Sama kori kuin evo3 ja korisarjalla saat saman ulkonäön.
Penkit huonommat...no kaupasta saa uusia ;)
Moottori sama, viritysaste vain erilainen (palikkaa löytyy tähän vaikka millä mitalla tai vaihda sitten evo3:sen pata, JOS mielestäsi tarvitset sitä) Onhan koneessa pieniä muutoksia ja ahtimessa, mutta kaikkihan on myöhemmin vaihdettavissa.
Evo1:sen raideväli on 10mm pienempi, mutta evo3:ssa se pidennettiin rallin vakaamman kulkupuolen vuoksi.

Mutta jos tosiaan haluat evo3:sen niin ne ovat nuo 3 testiä eli 4500e alveineen. Autonhan saa tuohon hintaan Japanista jo Helsinkiin eli auton hinta x2 (plus paperisotaa+pieniä muutoksia + verot (a3000-6000e oma arvioni)

Vasemmalta puolen ajo ei tosiaan ole kyllä vaikeata. Laita joku muu ajamaan ja mietit koko ajan repsikan paikalta joka tilanteessa, että miten näet. Mielikuvaharjoittelu auttaa. Itse kävin Suomessa olevaa evo3 RHD mallia hieman ajamassa, eikä se vaikeata ole. Vaihdekuviohan on sama eli sitä ei ole käännetty.
Missä tulee hankaluuksia niin parkkihalleihin yms meno(lippuautomaatti vasemmalla puolen). Hesburgerin jono (no peruuttamalla sekin menee ;D )
Ohitukset joissain tapauksissa (no..penkan puolelta näkee myös ja onhan autossa potkua sitten enemmän hoitaa ohitukset kauempaa) Jne jne
 
MaxFlower sanoi
-98 3000GT ei sitten tullutkaan Suomeen asti?  :nykii
Juu 3000GT meni sitten siinä kun olis tarvinnu tehä vähän hommia sen kuntoonlaittamiseksi jne. Olis tullu liian kallis paukku siitä menopelistä!

Mutta tuo evo1 niin miten sen saa sitten helpommin rekisteriin? Ei tarvitse tehdä noita kaikkia testejä jne?
 
Lamaro sanoi
Mutta tuo evo1 niin miten sen saa sitten helpommin rekisteriin? Ei tarvitse tehdä noita kaikkia testejä jne?

Ennen vuotta 1993 käyttöönotetulta ei vaadita jarrutestiä, eli 1992 ensirekisteröity EVO I on edullisempi saada kilpiin.
 
MaxFlower sanoi
Lamaro sanoi
Mutta tuo evo1 niin miten sen saa sitten helpommin rekisteriin? Ei tarvitse tehdä noita kaikkia testejä jne?

Ennen vuotta 1993 käyttöönotetulta ei vaadita jarrutestiä, eli 1992 ensirekisteröity EVO I on edullisempi saada kilpiin.
Eli siinä säästää sitten tuon yhen 1500 euroa? Ei muuta eroa tuossa rekisteröintijutussa kun vertaa -95 EVO 3?
 
Eli siinä säästää sitten tuon yhen 1500 euroa? Ei muuta eroa tuossa rekisteröintijutussa kun vertaa -95 EVO 3?

Vastasin mailiin kuten siellä kysyit samaa.. Eli säästää parhaimmassa tapauksessa 2x1500e...Eli hintahan on ollu 1200e+alv=1500e..
PS. Test Center Tiililä on vaihtanut omistajaa.. uusia "hinnastoja" en tiedä tällä hetkellä...
 
:eek:fftopic

IMHO, noh, on se 3000 eurokin pieni raha jos haluaa palan unelmaa ja auton jota ei joka pojalta löydy..

..toiset laittaa sen verran pirkkatuningiinkin. :nykii ;D :kuningas
 
Harri K sanoi
Eli siinä säästää sitten tuon yhen 1500 euroa? Ei muuta eroa tuossa rekisteröintijutussa kun vertaa -95 EVO 3?

Vastasin mailiin kuten siellä kysyit samaa.. Eli säästää parhaimmassa tapauksessa 2x1500e...Eli hintahan on ollu 1200e+alv=1500e..
PS. Test Center Tiililä on vaihtanut omistajaa.. uusia "hinnastoja" en tiedä tällä hetkellä...
Koskas nuo hinnastot mahtaa tulla julki? Ja en ole saanu mailia takas vai vastasitko ees mailiin?
 
Lamaro sanoi
Harri K sanoi
Eli siinä säästää sitten tuon yhen 1500 euroa? Ei muuta eroa tuossa rekisteröintijutussa kun vertaa -95 EVO 3?

Vastasin mailiin kuten siellä kysyit samaa.. Eli säästää parhaimmassa tapauksessa 2x1500e...Eli hintahan on ollu 1200e+alv=1500e..
PS. Test Center Tiililä on vaihtanut omistajaa.. uusia "hinnastoja" en tiedä tällä hetkellä...
Koskas nuo hinnastot mahtaa tulla julki? Ja en ole saanu mailia takas vai vastasitko ees mailiin?

Vastasin.. Soita TCT niin tiedät ..en ole kysellyt siis kun ei itselläni ole tarvetta nytten kun 3000gt odottelee pääsyä kadulle ;)
 
Vähän on sivuraiteille mennyt tämä keskustelu, mutta jos kerran EVO III on jo tulossa niin kannattaa varmaan nuo muut mallit jättää keskusteluista pois.

Puhakan kanssa samoilla linjoilla... muutama testi sinne tänne ja kilpiin vaan.

...ja sitten jännittämään arvontalautakunnan päätöstä autoverosta ;D
 
MaxFlower sanoi
...ja sitten jännittämään arvontalautakunnan päätöstä autoverosta ;D

Nimenomaan arvontalautakunta... Lamarolle tiedoksi, että normaali autovero katsottaisiin taulukosta, mutta koska evo3:sta ei ole ikinä tuotu maahan, menee autoveropäätös "MARVO":lle eli Markkina-arvolautakunnan päätettäväksi. (tästä syystä arvontalautakunta nimitys)
 
Takaisin
Ylös Bottom