Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
No sittenhän sattu tuommoista, kalahtelee startatessa kuumana, ei muuta kun tutkimaan mikä vaivaa ja syyllistä etsiskeltiin kytkin/ vauhtipyöräosiolta, sieltä paljastui seuraavaa:

Kampiakselin vauhtipyörän puoleinen stefa oli vuotanut kytkinkoppaan öljyä ja tuohon sitten kunnon coctailit oli tullut kuten kuvasta näkyy:
29fv976.jpg


vaihtoon meni sitten kaksoismassavauhtipyörä joka siellä kolahteli, kytkinlevy ja paineasetelma sekä silmälaakeri, kaksoismassavauhtipyörän tilalle tuli kiinteä pyörä Englannista:

126a5bs.jpg

tuossa kuva kytkinkopasta

Kilometrejä oli kun kuului ensmmäinen kolahdus 134 tkm, mielenkiitoisen kestävää tuo kaksoismassatekniikka... :seina
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kiitos että kerroit tämän...
Jos ostaa pajeroa niin tietää tähänki seikkaan varautua
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

No löytyykö foorumilta ketään joka osais kertoa kuinka tuon vaihdelaatikon kannessa olevan voimansiiirron valinta systeemin saa kohdilleen, kun sattu tuolla korjaamolla menemään sekasin tuo systeemi, eli ainoastaan lukittu neliveto on toiminnassa.
Siinähän on ne kaksi hammastankoa ja niitä ohjaa 2 hammasratasta sekä koko komeuden komentajanahan on servomoottori, valot palaa vähän miten sattuu mutta kun pirssi on pistokkeessa diagnostiikalla niin sinne ainakin komennot välittyy, prkl,, alkaa nyt oikeesti koettelemaan usko tuohon keksintöön.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nyt ei ole dokumenttia saatavilla, mutta muistelisin että niissä siirtäjien hammaspyörissä on merkit joiden mukaan ne pitää laittaa. Ja sen siirtäjän akseli piti ajaa johonkin tiettyyn mittaan vaikka 9V paristolla virtaa antamalla niihin liittimiin.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kiitos, juuri sinua ajattelinkin kysymyksellä, tuota itsekkin ajattelin jujuna olevan.

Merkit oli hampaissa ja kolmanteen loveen kait oli ohje ollut, mutta oliko valitulla vetotavalla merkitystä, se jää kaivelemaan.

ISO HATUNNOSTO :peukku
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

hanski-58 sanoi
Merkit oli hampaissa ja kolmanteen loveen kait oli ohje ollut, mutta oliko valitulla vetotavalla merkitystä, se jää kaivelemaan.

Nyt ei jaksa muistaa asiaa kun ei ihan joka päivä tarvi asian kanssa painia, joten nyt ei ole tuohon antaa vinkkiä. Mutta jos asia on akuutti vielä arkena niin voin tsekata asiaa lisää.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Minkähän tyyppinen laatikko tuossa gen 4 pajerossa on?

Gen 3 mallin korjaamomanuaali sanoo että irroittaessa vaihteiston anturia:
Pre-removal Operation:
1.Shift the transmission control lever to the N Position
2. Shift the transfer control lever to the 4H position!


Eli vaihde vapaalle ja vetotapa 4H:lle.. Tiedä sitten onko gen 4 sama homma?
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Jassoo, kiitos vaan, korjaamolta (nk.merkkikorjaamo) oli yritetty tuota tietoa saada perjantaina Deltan kautta mutta eivät olleet onnistuneet siinä, kai maanantaina pitää kysellä onko tietotaso saatu kohdilleen.
Takavedolle sano asentaja vetotavan laittaneen kun sisälle halliin ajo :nykii, kun mielessä oli jo tuo servon asento ennen havaintoa tuosta toiminnasta, etiäinen vissiin korvissa oli.
Saas nähdä miten laskutus menee tuossa tapauksessa, parhaansahan kaveri siellä yritti mutta ei arvannut tuota että ratas pitää oll tietyssä paikassa ennenkuin menee ajamaan koeajoja ja kokeilemaan toimintaa kasauksen jälkeen.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

No jos on merkkikorjaamolla auto niin onhan siellä se tieto jo olemassa, tosin se pitää ekaksi etsiä koneelta. Helpompi tieten kysyä äidiltä kuin itse tehdä.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Noinhan sen pitäs niinku yleensä mennä, joskus vaan tulee niitä blackoutteja, saatikka kun manuskat on toisella kotimaisella eli enklanniksi ja kaipa se kielitaito ei kaikkea kata, ei mulla ainakaan,ja kun nuita tuommosia kulkuneuvoja ei tässä kylässä ole kovinkaan monta (2) niin kokemusperäinen tieto on ymmärrettävästi vähäistä.
Eli merkkikohtaista koulutusta pitäis olla jottei asiakkaan autoa tarvis koulutuskappaleeksi niin paljoa.
Eihän se auta kun odottaa ja yrittää ymmärtää sekä toivoa että kuntoon tulee vaikka jo maanantaina, kerrompa sitten lisää kun tiedän enemmän.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Menee ehkä ot:ksi... En tarkoitakkaan että kaikki pitäisi osata niks naks ja kokemus tulee vasta tekemisen kautta. Tuossa olisi hyvä tilaisuus oppia hakemaan tieto ja seuraavalla kerralla asia on helpompi. MItsun ja muidenkin merkkien korjaamo"kirjat" on aika sekaisia opuksia, tieto ei aina löydy sieltä mistä ajattelisi sen löytyvän.
Mutta eiköhän homma selviä ja pääset :driver
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Uge sanoi
Menee ehkä ot:ksi... En tarkoitakkaan että kaikki pitäisi osata niks naks ja kokemus tulee vasta tekemisen kautta. Tuossa olisi hyvä tilaisuus oppia hakemaan tieto ja seuraavalla kerralla asia on helpompi. MItsun ja muidenkin merkkien korjaamo"kirjat" on aika sekaisia opuksia, tieto ei aina löydy sieltä mistä ajattelisi sen löytyvän.
Mutta eiköhän homma selviä ja pääset :driver

Tämä on tullut itsekkin huomattua ettei tietoa haeta/ei viitsitä hakea.. Itse on pari kertaa pitänyt omat paperit ohjeeksi viedä kun pahimmillaan sanottu n. 8h hommaksi kun ei minun ohjeella mennyt kuin 4h ko. hommassa..

ps. Sama manuaali itsellä kuin merkkikorjaamolla+asa varaosaohjelma... ;) ;D
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Pitihän sitä tietoa yrittää hakea itsekki, tuommonen löyty yotubesta ainakin: https://www.youtube.com/watch?v=BuFU0hNofA0
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Maanantai tuli ja Pajero oli saatu kuntoon, asentaja oli käynyt sunnuntaina tekemässä homman loppuun siitä iso :peukku
Kytkin on hieman eri tuntoinen ja vois sanoa että tunnokkaampi tuolla kiinteällä pyörällä kuin orkkis kaksoismassapyörällä, tuossa nyt tuntee sen ison 4syl koneenvärinän siellä alakierroksilla jospa ei sitten tulis silleen vedätettyä liian isolla vaihteella, eli kierrokset kuulostaa kannattavan pitää yli 1600rpm.
Levy ja asetelma toimii hyvin, joskin kytkin ottaa kiinni ehkä hieman alhaalta, osathan ei olleet alkuperäisiä marmoritiskin tuotteita vaan tilasin ne tuolta ebay:n kautta Englannista, sarja muutoin täydellinen
mutta uusi silmälaakeri tarvi hommata sekä vauhtipyörään ei ollut uusia pultteja mistä laittaa, ei edes maahantuojan varastossa niitä ollut, vanhat siis paikoilleen liiman kera, luulis tuon kestävän nuillakin.
Koko hupi uusine vaihteiston- ja jakolaatikon öljyneen ja stefoneen tuli kustantamaan (715 osat+rahti sekä työt+osat+öljyt 843€ ) n. ::)1558 € jotta silleen, mennään nyt sitten tuolla hetki ja katotaan vaihtuuko kulkuneuvon merkki . :nykii
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

hanski-58 sanoi
Maanantai tuli ja Pajero oli saatu kuntoon, asentaja oli käynyt sunnuntaina tekemässä homman loppuun siitä iso :peukku
Kytkin on hieman eri tuntoinen ja vois sanoa että tunnokkaampi tuolla kiinteällä pyörällä kuin orkkis kaksoismassapyörällä, tuossa nyt tuntee sen ison 4syl koneenvärinän siellä alakierroksilla jospa ei sitten tulis silleen vedätettyä liian isolla vaihteella, eli kierrokset kuulostaa kannattavan pitää yli 1600rpm.
Levy ja asetelma toimii hyvin, joskin kytkin ottaa kiinni ehkä hieman alhaalta, osathan ei olleet alkuperäisiä marmoritiskin tuotteita vaan tilasin ne tuolta ebay:n kautta Englannista, sarja muutoin täydellinen
mutta uusi silmälaakeri tarvi hommata sekä vauhtipyörään ei ollut uusia pultteja mistä laittaa, ei edes maahantuojan varastossa niitä ollut, vanhat siis paikoilleen liiman kera, luulis tuon kestävän nuillakin.
Koko hupi uusine vaihteiston- ja jakolaatikon öljyneen ja stefoneen tuli kustantamaan (715 osat+rahti sekä työt+osat+öljyt 843€ ) n. ::)1558 € jotta silleen, mennään nyt sitten tuolla hetki ja katotaan vaihtuuko kulkuneuvon merkki . :nykii

Huh.. pitäskö sanoa elämä on..

Taidan edelleen kallistua automaattilaatikolla olevaan jos uudempaan pajeroon joskus päätyy.. Toisaalta nykyisessä kaikki tyyppiviat kunnossa niin mitäpä tuota vaihtamaan :p
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nyt on pumppu kunnossa ja vauhtipyörä paskana, veto loppui yhtäkkiä. Uusi maksaa Suomessa n. 2500€ ja Englannista korvauskytkin tuli kotiin kuljetettuna 493€ + töitä 400€.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Tilasitko mistä, itse otin DASltd:n kautta,tuli kohtuunopeesti tosin toimitus oli kallis 100€, tuli kuitenkin ovelle saakka.
Tuntuu tuo ainakin hieman erilaiselta, eli moottorin värinät pienillä kierroksilla erottuvat, nytpähän ymmärtää miksi ja mistä se kaksoismassa ottaa itseensä. ::)
Kytkin hieman erilainen , ottaa alempaa kiinni. :(
Vaihteistoon vaihtui Mobili öljyt ja takkusi hieman tuossa alkukilometreillä (n.500km), Mitsun omat öljyt olisin ottanut mutta eipä ollut korjaamo niitä hommannut :seina
Nuissa soveltuvuuksissaon ainakin tuon ebayn kautta hieman toivomisen varaa, toisella taulukolla osa sopii ja toisen kautta taas ei sovi.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Tilasin häneltä john@techniclutch.com, eBayn kautta. Vanhan kaksoismassapyörän sisältä osat oli sulaneet yhdeksi klöntiksi :)
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kuinkas sait auki sen vanhan kaksoismassapyörän?
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

En aukassu, mutta kytkinkoppa oli täynnä sulanutta kumimetalli mönjää..
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

VM -05 pätkässä kesti kytkin 285tkm. Osat Milneriltä reilu 600 puntaa ja työt n 750eur, ihanan kallista. Korjaamolla sanoivat kaksoismassavauhtipyörän SISÄLTÄ tulleen vaseliinimaista mönjää pihalle. Olisiko värähtelyä vaimentavaa ainetta? Tilalle laitettiin single mass-paketti, nyt pitäisi kestää. Tosin kasaus jouduttiin tekemään vanhoilla pulteilla kun en älynnyt ajoissa hankkia ja maahantuojaltakaan ei löytynyt.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Jotta silleen, pitikö tuo ottaa rälläkkä käteen ja kattoo mitä se on oikein syöny.
Mulla jurisee tuo singlewheel pikkukierroksilla, ja kytkimessä tuntuu kummaa melkein kuin luistamista pikkukierroksilla liikkeelle lähdössä aina joskus kylmänä, prlk, ei enää tarvikeosia sitten kiitos mulle
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nyt sitten massapyörä on saatu palasiksi, siellä oli pieni muovinen liukupinnan osa( olisko oikea nimi vaikka mäntä, rasva kulkee tämän alaosassa olevaa porausta myöten voiman alta pois ja takaisin) rikki, jonka vuoksi olettaisin nuiden muovisten liukukansien tiivistelaita revennyt ja mennyt palasiksi ja sieltä vaseliini on päässyt vauhtipyörästä ulos.
Nuissa vanhemmissa vauhtipyörissä tuon vaseliinin ja jousien tilalla on kumityynyt.
Tässä kuvia puretusta kaksoismassavauhtipyörästä:
Tässä ensimmäinen halkaisu:
n1qvpc.jpg


Niitit porattu pois ja kansi halki rälläkällä, tuo on näet prässätty laidoilta kiinni:

30m4kzs.jpg


tuossa kuvassa näkyy nuo muoviset rikki menneet osat joiden kautta vaseliini puristuu:
xmpv0z.jpg


Tuossa kokoelmaa:
2i0disz.jpg


Sarjanumero:
IMG]http://i58.tinypic.com/fd9js5.jpg[/IMG]

Tommonen kaksosanen keskiö siellä on joiden sakaroissa ne muovihärpäkkeet on:
b7hrm8.jpg
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Terve!

Luin tätä keskustelua, koska juuri itseltä mennyt tuo kaksoismassavauhtipyörä. Kolina kuuluu lämpimänä startatessa. Pitkä Pajero 3,2 DID vm. 2006 ja 161 000 km ajettu. Eipä ole kovin kestävä rakenne. Mitä suosittelette, kun olette käyneet homman läpi? Kannattaako ottaa tarvikkeena se single wheel paketti esim. englannista? Onko kestänyt hyvin? Vai pitäisikö vain uusia se kaksoismassavauhtipyörä ja käyttää vielä merkkiosia? Meilläpäin merkkiliikkeessä pyörä on kallis 2200 €.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Jos rahaa olisi käytettävänä vapaasti ja aikoisin pitää autoa pidempäänkin niin laittaisin kaksoismassavauhtipyörän, koska...

Jouduin muuttamaan ajotyyliäni jonkun verran kiinteään pyörään vaihtamisen jälkeen koska pienillä kierroksilla tuleva värinä on melko hanurista, eli melkein pykälää pienemmällä on ajettava kuin tahtoisin.

Mie tilasin vauhtipyörän joltain kiinalaiselta jobbarilta englannista ja kytkinpaketin millneriltä myös englannista.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kiitoksia vinkistä. Aloin katsomaan kaksoismassapakettia Millnerin sivuilta. Malliksi valitsin sivulla SHOGUN » V78S - 3.2did 2/2000-8/2006 LWB. Kai se tuo on oikea malli? Auto siis vm 2006 ja III gen. Ja alv varmaan pitää maksaa kun Englannista ostaa?
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

PAJERO / MONTERO (EUR) [V60,70#] 2000-2006
PAJERO / MONTERO (EUR) [V60,70#] 02.2000-12.2006 (EUROPE)
PAJERO / MONTERO (EUR) [V80,90#] 2006-
PAJERO / MONTERO (EUR) [V80,90#] 09.2006-. (EUROPE)

tuossahan nuo mallit on, itsekkin tilasin Englannista , en ole kovin tyytyväinen tuohon singleen mutta kyllä se menettelee kun tottuu.
Jos kuitenkin hommaat sen dual mass systeemin niin katso että se on sitä viimeisinta malliversiota eli tais olla 006 loppunen numero(004 sarjaa myydään esim Puolassa n. 1000€) kun katselee eBaysta
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Pekka T. sanoi
Ja alv varmaan pitää maksaa kun Englannista ostaa?

Ei tarvitse mikäli perivät VAT:n (=paikallinen alv) loppuhinnassa. Useimmiten näin tekevätkin mikäli yksityinen ostaja kyseessä.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nyt on Milner Off Road -putiikista Englannista tilattu dual mass systeemi. Rahtien kanssa tulee 1190 €. Toivottavasti tulee perille. Katsotaan sitten myöhemmin, miten osat sopii ja Joensuussa menee merkkiliikkeessä asennus.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Pekka T. sanoi
Nyt on Milner Off Road -putiikista Englannista tilattu dual mass systeemi. Rahtien kanssa tulee 1190 €. Toivottavasti tulee perille. Katsotaan sitten myöhemmin, miten osat sopii ja Joensuussa menee merkkiliikkeessä asennus.

Kyllä tuolta on viikossa romut tullu. Nytki tavaraa tulossa.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nyt kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu. Osat tuli Milneriltä viikossa, ja vaihto sujui merkkiliikkeessä ilman ongelmia. Päivän verran veloittivat töistä. Koko homman kulut 1950 €. Tuntuu toimivan kytkin ja kaikki vaihteet normaalisti. Vauhtipyörä ei tainut olla sitä uusinta mallia, koska sarjanumeron loppu oli ..400.

Vanhasta pyörästä oli rasvat jo tulleet ulos. Pyysin samalla jatkamaan ilmastoinnin kondenssiveden putkea ja ohjaamaan sen sivuun, että koppaan ei menisi vettä enää sitä kautta ainakaan.

Tietysti arveluttaa osan kestäminen...automaatissa näitä ongelmia ei olisi, mutta onkohan niissä sitten jotain muuta? Automaatti maybe next time...

Vielä tuli mieleen, että millä kilometreillä pitäisi nokkaketjun kiristimet tarkistaa / vaihtaa? Sen kuuluisan yläohjaimen olen vaihdattanut viime kesänä, jolloin mittarissa oli 150 000 km. Ei tullut samalla mieleen niitä kiristimiä tarkistuttaa, mutta luulisi asentajan niitä samalla vilkaisseen.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kalisemaanhan se painelaakeri alko kun kone on lämmin, samoin kytkinlevy on luistanut kuumana, hemmetinmoista nykimistä liikkeellelähtiessä.
Kaipa tuohon nyt sitten on vaihdettava levy ja painelaakeri tuli Saschilta (valmistettu Kiinassa) by ZF ja kytkinlevyksi Exedy (daikin) kiinteälle vauhtipyörälle suunniteltu levy.
Kuvassa näkyy jousien sisällä valkeat kapulat joiden lienee tarkoitus sitoa värinää, levyn tyyppinumero näkyy kuvassa.
Hinta oli melkoinen mutta kaikkea pitää kokeilla.
kdjvr5.jpg
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

No nyt sitten on levy ja painelaakeri vaihdettu, kyllä hymy tuli naamalle kun tuolla pääsi liikkeelle, vetää matalata turhia jyristelemättä( en tosin aio tuota ominaisuutta kuitenkaan käyttää enemmälti ,kone taitaa tykätä "kyttyrää" ainakin ketju), kytkee pehmeästi ja nykimättä, eli kuulostaa että tuo tuote toimii. :peukku
Vaihtohommakin sujui ilman isompia kommelluksia , asentaja oli sama kuin aiemmassa remontissa.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Sori huono lukutaitoni, mutta jäikö tuossa viimosimmassa rempassa vielä se single mass pyörä? Ja kytkin + painelaakeri meni vaan vaihtoon?

Tässä samojen aiheiden parissa painin, 344tkm lasissa oisi.. Kirjasesta ei käy ilmi että oisi vielä vauhtipyöräremppaa tehty ja ottaapa tuo kytkinkin jo niin pinnasta että saattas jopa sen uskoakkin ettei edes kytkimeen olisi koskettu.

Jurina matalilla kiekoilla, varsinkin ykköseltä kakkoselle matalilla kiekoilla on melekonen. Kävi mielessä että voiko sitten olla kuitenki joku merkihtemättä kirjoihin oisi vaihtanut single massiin, vai onko duali jo päreinä ja odottaa vaan sopivaa hetkeä jättää ukko tienposkeen.. Ainakin kaikilla vaihteilla vedossa hilikuttelee vaimeasti. Mene ja tiedä häntä, pitää koittaa kuitenki olla ajoissa vaihtaa.

Nii mitehä se on, onko semmosta single massia vielä markkinoilla ettei juriseis/resonois koko kiesi pienemmillä kiekoilla? Vai pitääköhän se exedyn duali ostaa.. Liekö nuissa yhtään parantunu kestoikä uudemmissa dualeissa?
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Tämä siis vm. 2000. Liekkö näissä ensimmäisissäkin jo se samainen kaksoismassavauhtipyörä? Ei oikeen tuosta saksan kielisestä eeppoksesta saa selevää..
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Juu single mass eli kiinteä vauhtipyörä paikoillaan, vaihdoin orkkiksen paineasetelman ( jäi vauhtipyörän vaihdossa koska tuossa aiemmin tilatussa muutos-sarjassa tuli kaikki mukaan) ja uuden painelaakerin.
Kyllä siellä v. 2000 3.2 mallissa on kaksoismassapyörä olemassa jos ei ole vaihdettu aiemmin (joitakin malleja Venäjällä tiettävästi myyty myös kiinteällä vauhtipyörällä), siinä on sellainen kumivaimennettu tuon rasvavaimennetun tilalla.
Tuo uusi kytkinlevy kiinteällä vauhtipyörällä ei eroa juuri mitenkään käytökseltään kaksoismassavauhtipyörä kytkimestä, suosittelen ehdottomasti.
Uuden kiinteän vauhtipyöränhän saa 300-400€ ja tuo levy oli 300+ rahti pikana 30€ eli n.700 ja asennus päälle, kokeneelta asentajalta tapahtuu 5 tunnissa asianmukaisissa olosuhteissa ja kunnon työkaluilla.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Hienoa että pelittää. Itse 2000-luku kammoisena juuriki näitä pelekään. Mutta se on hyvä tietää että on mahdollista palata turvallisesti ajassa taaksepäin, aikaan jolloin yksinkertainen sorvattu metallimurikka pyöri moottorin loppupäässä.

Nuita on paljon ebayssa. Hinnat lähtee jopa 200€ korvilta, halvin sarja tais olla jotain 270€, postineen 300€.

Uskaltaakoha tuommosta halpissarjaa ostaa, vai suosiolla uudempi exedy? Halapa houkuttaa, vaan kyllähän ku lootaa irrottamaan alakaa nii ehkä sitä varman päälle kuiteski pelais.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Suosittelen että tilaat pelkän vauhtipyörän ja hommaat tuon exedy kytkinlevyn sekä uuden painelaakerin, asetelmahan ei varmaan ole hajalle mennyt jos ei ole jousiluskat väsyneet.
Silmälaakeri tietty tarvii uusia ,sehän on ihan peruslaakeri.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Näi se on toimittava. SMF tilaukseen.

Tietysti jos auto olisi minun eikä vaimon, se vanha dualihan pitäs ajaa jääräpäisesti niin pitkään ku auto vähääkää liikkuu. Sitte vaihtas massapyörä JA lootan akselin. Eihän sitä nyt passaa ennakoida missään nimessä, hehee..

Kiitosta tiedosta Hanski. Se on positiivinen homma että se perus vauhtipyörä pelittää. Varmasti monelle helepotus jos meinaa pajerolla ajella pidempään vielä. Samaa muuten puhuvat mm. pajeron aussifoorumeilla. Pitää ihtekkii kertoilla mite kävi kunhan vaihdettu. Joulukuulle hennoo mennä tosin, ellei käy hujaset kytkinkopassa...
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Ny on single mass wheel paikollaan. Exedyn täyssetti: vauhtipyörä, paineasetelma ja kytkinlevy. Kaikin puolin parempi kuin pahaan happeen mennyt kaksoismassavauhtipyörä. Kilometrejä oli jo kuitenkin 350tkm takana..

Aiemmin selekeästi kakkosvaihteella jyristi pirusti, se kaikkosi, ellei nyt ihan pienillä kiekoilla siinä reilu tuhat kiekkaa ajele. Kolmosvaihteessa ehkä aavistus juruutusta, jota ehkei aiemmin ollut, mutta ei mitään kummoista kylläkään.

Risalla kaksoismassalla jos polkaisi yli 4000rpm, koko kärry heilui. Nyt nätin tasaisesti pyörii isoillakin kiekoilla (eipä tosin tartte niitä kiekkoja ku kattastusinssin käsittelyssä... mutta silti).

Eli näin muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen omalta osaltani suosittelen single massia, vaikka eipä ole kokemusta ehjästä dualista eli siinä mielessä vähän heikko mennä sormi ojossa osottamaan. Olettasin nyt kuitenkin että huolettomampia kilometrejä tälleesti. Toivottavasti paljon.

Semmonen pikkuhomma siinä rytäkässä ny sitten kuiteskin tuli että nelivedon valitsin oli jääny yhen pykälän liian eteen ja muutenkin pelekkä takapotku vaan toimii nyt. Vikavaloa puskee asennossa kuin asennossa ja low-puolelle ei näemmä edes keppi yllä, ottaa kiinni verhoilun muoveihin. Vastaavasti keppi ei etene taaksepäin vaikka muoviverhoiluun on vielä matkaa, muttei taitu enempää. Ei mahtas olla vinkkiä kuinka asian sais kuntoon? Lienevätkö yhteydessä toisiinsa vai liekö useampaakin juttua mahollisesti mitä vois olla pielessä?

Samallahan heitettiin toinen loota kehiin kun ykkösvaihde pomppi. Aattelin notta myynpä lootan kunhan siihen on tarvittavat osat vaihdettu. Tai mikseipä jollekin edulliseksi projektiksi... Siis loota+jakolootapaketti. Onkohan sitte voinu piuhaa mennä ristiin tms.

Jos on vinkkiä nii tervetullutta onpi! Säästäs aina vähä aikaa ku ei tarvis turhaa rassata..
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Menny sekaisin se askelmoottori, eli otettu irti väärässä asennossa.
Tässä samassa viestikejussa on ohjeet sen laittamiseksi kohilleen, samoin löytyy Yotubesta video jossa tuo kerrotaan.
Selaappa alkupäätä tästä ketjusta.
Tuossa videoo :https://youtu.be/BuFU0hNofA0
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Kiitos taas, muistelinkin että juttua tästä oli.

Sen verran tuohon nelivedon valitsimen problemoon notta oli menny vaan väärään kohtaan se valitsin, siellähä oli RHD ja LHD paikat joihin ruuvit saa, siksei nelkun keppi halunnu mennä oikeaan kohtaan. Mutta tämähän oli vain se pienin osa problemoa.

Pakko vielä offtopikkia lisäten kysästä notta pitäisikö sieltä kuulua jotain vaihtamisen ääntä kuitenkin kun keppiä vääntää 2H-4H-4HLC-4LLC väliä? Ainaki ennen pajakeikkaa selkeä vaihtamisen ääni kuulu. Nyt ku veivaa nii mitään ei tapahu tai kuulu. Juurikin tuo ääni mikä videossakin on, puuttuu. Voiko tuo olla sitten niin ääriasennossa jossain ettei mitään vaan tapahdu?

Jos mitään ei kuulu missään asennossa, voisko tuossa olla sitten jotain muuta mikä tekis tuommosen täyspimennon jos tuo ei olisi problemona? Nyt on niin vähän tietoa aiheesta itsellä että pakko kysyä. Ecu pelitti ennen lootan vaihtoa ok ainakin.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Sen verran mainittakoon että kosteutta ollu jakolootan öljyissä, vaaleahkoa sörsseliä oli. Seissy meleko pitkään muutenki ennenku meikälle asti kantautu. Onkohan mitää mahista että ois nuo nelkun kytkemisakselit juminu jotenki?

Jos tuota muovimötikkää (ilmeisestikin se askelmoottori?) käyttää irti ja koittelee akselin liikettä, ilimeisesti pitää muistaa vaihde vapaalle ja nelkkuvalitsin siis 4H? Tällöin ei pitäs tulla problemoja?

Ilmeisestikään tuossa ei nyt oo tehty muuta kuin kytkinremppa + vanha jako/vaihdeloota veks ja toinen tilalle. Jos nyt oikein tuon systeemin tajuan niin ei varmaankaan tällöin pitäs tuon systeemin mennä sekasin? Eli voisko syy olla tuossa askelmoottorissa, sen akseleissa tai sitten askelmoottorille menevissä johdoissa?

Voiko toisaalta joku viallinen kytkin tuossa pimentää koko nelikon kytkentäsysteemin?

Eli symptoomihan oli tosiaanki:
- Pelkkä takatuuppa toimii, niin valojen kuin käytännön puolesta, eli keskitasuri eikä etulukot mene päälle. Valot vilikkaa joka asennosssa että yrittäs tehä jotain, muttei mitää tapahu. Myöskään takalukko ei mene päälle napista, toisaalta ei taida mennä muutenkaan ennenku etupää/keskitasuri kytkeytyny.
- Askelmoottorista ei minun korvalla kuulu ääntä, paha sanoa yrittääkökään
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Olisko josku liitin jäänyt irti, käytäppä vikakoodin lukijalla, lukija kertoo mitä siellä tapahtuu.
Jakoaskin oljyt ei liity tuohon siirtäjään oikeastaan mitenkään, joten nou hätä, mutta kaipa laitoit sinne nyt tuoretta tilalle.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Raportoidaanpas kuhan homma seleviää. Nythän tuossa ku on ajeltu nii vilikkaa vikavalo eikä mitää missää tapahu, väliin nyt alkanu kuitenki kesken ajon takatuupan vihreet kesken ajonki palamaan, tosin samantein vikaan takasi. Eli hennotpa ukko olla oikeessa.

Joo vaan hyvää vinkkiä ja linkkiä on taas saatu, kiitosta vaan!
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Onpa jännä systeemi tuo nelkun valitsin systeemi. Olihan se siirtäjäsysteemi väärässä asennossa ihan niinku sanoitki hanski, eli toisessa ääripäässä jollonka ei inahtanukkaa. Toiseen ääripäähän 12V tarjoten ja sehän alako pelittämään. Takatuuppa ja neliveto ilman lukkoja pelittää, mutta vikavaloahan se tarjoaa heti jos jos lukolliseen asentoon koittaa. Se siirtäjäsysteemi alkaa liikkumaan 4hlc, mutta kääntääki yhtäkkiä toiseen suuntaan ja samantein vikavalo. Oisko edelleen vähä pielessä (tuskin tuo lottoamalla ekalla osuu kohilleen) vai liekkö joku asentoanturi pimeenä..

Toimii kuitenki silleesti että uskaltaa pistää vaimon rattiin.

Nyt on ollu jonkiaikaa tuo perusvauhtipyörä. Ei kaduta. Ainoa isompi muutos on kolmosvaihteella resonointi, juruutus.
 
Vs: Mitsubishi Pajero 3.2 2007 dual mass flywheel

Nytpä oli aikaa perehtyä siihen nelkun valitsin systeemiin. Niistä viidestä tunnistimesta oli jopa kolme sökönä (keskitasuri ja lukolliset). Ebaysta muutamalla kympillä ostin kaikki ja vaihdoin. Takavetoasento päälle ja akulla se askelmoottori toiseen äärilaitaan. Ensinhän se meni tietysti väärään päätyyn ja samantein errori. Toiseen äärilaitaan siirto ja toimii. Eipä tarvi sutittaa mettäautoteillä enää..

Jos haluaa ihteensä säästää ja ei halua lootaa laskea alas niin kikkakolmosellahan se onnistuu yläkautta, vaihekepin luukun kautta. Katkaisin puukkosahasta metalliterän ihan nysäksi, sahasin pari vetoa luukusta taaksepäin n. 10cm sitten että leikatun pellin sai taitettua nätisti taaksepäin ja tunnistimet kaikki on siinä ihan hollilla. 22mm hylsyyn rälläkällä kylki auki johtoja vartej ja sillä lähti. Peltiläpäre takasin ja korikittiä väliin. Ainoa hankalampi juttu tuossa on isoilla nakkisormilla hipeltää ne kaksi liitintä (4hlc ja 4llc muistaakseni) irti ja takasin siihen kannakkeeseen alapuolelta.

Kiitosta vaan vinkeistä ja faktoista kaikille!
 
Takaisin
Ylös Bottom