Mitsubishi TD04 ahdinsarjasta.

M

Maxpain

Guest
Onkos jollain jotain hyvää linkkia mistä näkis noiden eri mallien turbo kartat yms.

Oon yrittänyt googlella etsiä ja pari hyvää oon löytänyt mutta pitäis saada niitä karttoja yms eri "malleista" (9b-x.

http://www.melett.com/pdfs/Mhi%20TD04.pdf

Tuosta kun esim katsoo coltin/tredian/pajero tms kohtaa niin siinä on tuo TD04-9B-5 TD04-9B-4 TD04-9B-6

eli loppuosa muuttuu, tarkoittaako tuo nyt AR lukua ja sitä että turbiinin koppa on erillainen ? joku vois selittää tyhmälle. Onko tuohon jotain kaavaa tms selitystä.


Karttoja:

http://www.gvr4.com/gallery/compressor-maps
http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/
http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/all.html
http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm



edit:

Mitsubishi does not seem to use seperate designations for different size turbine wheels, other than the TD04, TD04H, TE04, etc., designation. The "6cm2" in the model name is similar to the A/R ratio used by other manufacturers. The "A" in an A/R ratio is the cross-sectional area of the smallest intake passage in the turbine housing before the passage spreads around the circumferential volute that leads to the turbine wheel. The "R" in the ratio is the distance from the center of the "A" to the center of the turbine wheel. The MHI "6cm2" designation is just the "A" in the A/R ratio, that is, it is just the cross-sectional area. Like A/R, the smaller the size of the "cm2" number, the faster the exhaust gases will discharge onto the turbine wheel, and so the faster the spool up will be (less "lag"). The size of the "cm2" number or the A/R ratio also determines the amount of exhaust gas backpressure and, thus, reversion into the combustion chamber. A larger "cm2" number (or larger A/R) means less backpressure at high exhaust flow. Extreme Turbo says that the TD05H-7cm2 housing is equivalent to a 0.50 A/R. I would guess the TD04-6cm2 would be equivalent to an A/R of close to or a little less than 0.50.

jaaha eli mitä pienempi tuo loppuosa niin sitä pienempi se pinta-ala -> kaasut kulkee nopeempaa ja vähemmän lagia ja pienempi alkaa sitten ahdistaan isommilla kierroksilla ? Kuinkas tuota lukua nyt verrataan tuohon normiin 9b karttaan ?


Senkös takia esim tdi gallussa on tuo -3 eli pienempi kuin koltiaisessa kun dieselin pitää alkaa ahtaan heti alhaisilta kierroksilta ja eihän se muutenkaan sit kierrä paljookaan ?
 
Takaisin
Ylös Bottom