Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Eli Time Attackin Club-luokassa on alle ja yli 2500cc luokat, 1.6 turbokertoimella.

Vaparina 2.5 koneita ei oikein ole muita kuin V6:t, ja niitä ei oikein saa kilpailukykyiseen koriin helposti (saa, mutta ei helposti) -ja vapari V6:n aftermarket osien saatavuus on....noh, aika hiljaista.

2.0 vaparit jää aika kevyesti (viritettynäkin) K20A typeRien jalkoihin (vakiona 200hv).

2.0 turbot (eli evot) menee aina isompaan luokkaan, mutta huomasinpa juuri mielenkiintoisen jutun:

1.6 turbokertoimella, ahdettu 4G61 menee isoon luokkaan, samoin 4G32...... mutta 4G15 (CZT:n 16V turbokone) menee pienempään luokkaan... se menee pienempään luokkaan, vaikka turbokerroin olisi 1.7:

2500/1.7 = 1470cc, ja 4G15 = 1468cc. 1.6 kertoimella on siis porausvaraakin.

Tehkää joku tämmöinen. 4G15 MIVEC turbo, Clubiin. Vaikka CZT. 325 bemsua tai typeRää jos käyttää mittatikkuna, niin se 200hv pitäisi ainakin olla koneessa. RPW:n eräällä asiakkaalla on sattumoisin se 200hv avaamattomassa, vakioturboisessa (TD03!!!) koneessa:

http://www.rpw.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=356:mitsubishi-colt-ralliart-turbo-205hp-&catid=104:customer-vehicles&Itemid=562

Vakioturbolla 233hp:

http://www.youtube.com/watch?v=Q0ugD85OOCQ

Eli ei se 200hv tee tiukkaakaan. Minä tulen heti katsomaan Time Attackia sen jälkeen, kun tällainen ilmestyy viivalle.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

FTOn 2.0 mivec CA Coltin koppaan :) Oma coltiainen painoi suht tyhjänä vajaa 1000 kiloa, niin tolla koneella (200hv) se olis ihan asia paketti :D
Tosin FTO GPvR sellaisenaan olis kans kiva peli tohonkin touhuun :peukku
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Saako laillisesti 200hv koneen CA koppaan? 140hv taitaa olla Lipposlovakia malleista tehokkain....?

CZT:n kone olisi siitä mukava, että se on vakiona miedohko (mitäs siinä nyt on, 150hv?), mutta ahdettuna+viilattuna se vasta verryttelee koipiaan 200hv kohdalla (TD03, ziiis..). Mitä siitä saakaan, kun siihen vaihtaa esim. TD04 MONSTERI turbon... ;D

Vapari Mivec V6:n 200hv tehon nostaminen vaikkapa 250hv tasoon voi jo vaatia askartelua, luulen ma...
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Sillon ku mietin sitä evo tekniikkaa tuohon niin katsuri "ei pitänyt mahdottomana" että vertailuna käytetään cyborgia... Saattaa kuitenkin olla kun sitä oikeasti kysytään niin sitten se on mahdotonta :)

On noi pojat ulkomailla tosta jonku verran kutitellu lisää boforia, joskaan ei mitään mahdottomia määriä...

Vaa'alla FTO painoi 1210kg ja toi GPvR on vielä kevennetty versio, mut eiköhän siitä äkkiä lisää painoa saa alaspäin niin vois olla ihan soiva ratapeli pikkuhiljaa :driver
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Ei se FTO nyt sitten ihan mielettömän painava ole, siinä on kuitenkin jo valmiina 5-pulttiset navat ja vähän isommat jarrut, jotka CA-CB, yms. kippoihin pitäisi laittaa.

Jos Cyborgin saisi vertailuun, niin V6 menis ihan heittämällä. Mutta toisaalta... turbo on aina turbo...
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Kyllähän tuollanen FTO jo tuollasenaan olis ihan passeli. Veikkaisin ettei se 1000kg olis kaukana kunnolla riisuttuna.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Joo, samat jarrut ftossa on ku Legnumissa ja pienillä muutoksilla evon brembotkin menee...

Voisin kuvitella jos vakioalustan ajettavuutta ajattelee niin vähän jäykempää ja matalampaa niin toi ois kyllä suht nopea radalla
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Saksalaiset ovat venyttäneet CZT:n jopa 240-250 hv paikkeille muistaakseni vakioahtimella ja ongelmia on riittänyt jo jonkun verran, mm. ECU temppuilee kun vääntöä alkaa olla 350 Nm. Ei todellakaan ole Evon veroinen putki, softaus ja pumppu = +100 hv tapaus... Järkevää bolt-on ahdinta esimerkiksi ei ole olemassakaan. Juttelin taannoin mailitse yhden saksalaisen hepun kanssa jolla oli noista kokemusta.

Osien saatavuus on huono, tietysti jos ei katulaillisen näköisenäkään halua pitää niin sama kai se on minkä Holsetin sinne änkee tilalle.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Joo kyllä tuossa lähellä +100hv-yli-vakion-tasossa varmasti joutuu jo vakio-osia hyllyttämään urakalla. Mutta... monellako vaparilla päästään edes sinne 230hv tasolle, edes 2500cc koossa? Ja jos päästään, niin vakio-osia on silloinkin hyllytetty aika läjä...

TD03 ahtimen tarina näyttää siis aika samalta kuin TD04:n -sen tilalle ei käy oikein mikään järkevämpi ahdin (ilman pakosarjan vaihtamista).

Eihän CZT:ssä nyt vaan ole niitä pervoja pakopesä-koneistettu-suoraan-pakosarjaan-ahtimia?
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Onkohan 6G73 GDI:ssä (2.5 v6) potentiaalia? Vakiovarat ihan ok 200hv/6000 ja 250nm/3500.

Tommonen rwd lanceriin mahdollisimman lähelle tulipeltiä?

Edit:
Tai wb Starioniin? Kuinkas kevyeksi tommonen saa?
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen sanoi
Joo kyllä tuossa lähellä +100hv-yli-vakion-tasossa varmasti joutuu jo vakio-osia hyllyttämään urakalla. Mutta... monellako vaparilla päästään edes sinne 230hv tasolle, edes 2500cc koossa? Ja jos päästään, niin vakio-osia on silloinkin hyllytetty aika läjä...
No Hondan K20A (Civic ja Integra Type-R) on yleensä penkitettu perus putkivirinä tuon 230hv, potentiaali ilman alakertaan kajoamista yleensä n.250-280hv. F20C (S2000) vakiona tuon 230hv. K24/K20A (K24A = Accord pata) Frankensteinista penkitettiin juuri Dynamiitti.com dynopäivillä:
319hv @ 8100
287nm @ 6300

Niin nää on tosiaan vaparitehoja :)

Niko Päivinen sanoi
Ei se FTO nyt sitten ihan mielettömän painava ole, siinä on kuitenkin jo valmiina 5-pulttiset navat ja vähän isommat jarrut, jotka CA-CB, yms. kippoihin pitäisi laittaa.
Mutta miks panostaa Attack vehkeen jarruihin? Nehän on vaan turhaa painoa jos tarkotuksena ajaa yks nopee kierros.

Mun mielestä tuo Coltiaisen potentiaali on aika hyvä, vaikkakin haastava laite rakentaa.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Olisi ehkä pitänyt lisätä: monellako MITSUN vaparilla päästään sinne 230hv tuntumaan. :)

Tuon K20A koneen potentiaali tuli mainittua jo tuolla avausviestissä. Mutta niin potentiaalinen kone kuin se onkin, niin ne eivät minua kiinnosta. Niitä on jo tuossa(kin) sarjassa ajamassa.

GDI-kone on vaikuttaa paperilla potentiaaliselta, mutta on varmasti ehkä maailman vaikein kone aftermarket osien, ja viritys know-hown puolesta?

Ja mitä jarruihin tulee, niin kyllä niiden nyt pitää EDES se yksi nopea kierros kestää. ;D Jotkut CB Gti:n vakiojarrut.... noh, kai ne jotain kestää. Luulenpa vaan, että käytännössä joudut Time Attackissakin yrittämään sitä nopeaa usealla peräkkäisellä kierroksella, aika ei välttämättä riitä kauhean pitkään jarrujen jäähdyttelyyn nopeiden kierrosten välissä.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen sanoi
Olisi ehkä pitänyt lisätä: monellako MITSUN vaparilla päästään sinne 230hv tuntumaan. :)

Tuon K20 koneen potentiaali tuli mainittua jo tuolla avausviestissä. Mutta niin potentiaalinen kone kuin se onkin, niin ne eivät minua kiinnosta. Niitä on jo tuossa(kin) sarjassa ajamassa.

GDI-kone on vaikuttaa paperilla potentiaaliselta, mutta on varmasti ehkä maailman vaikein kone aftermarket osien, ja viritys know-hown puolesta?
Hyvä tarkennus :D Kuka kieltää laittamasta K20-sarjalaista Mitsuun :)

Mutta esim. CS-korimallisen Lancerin 4G63 vapari korkeepuriste tako männillä ja tako veiveillä, Evon kampuralla (mikäli edes on eri tuotenumero, ei välttämättä ole), MIVEC kannella (menee kaiketi vielä melko helposti, vrt. Evo 7-8) ja Custom nokilla (Esim. jotain Hondamaista kuten Low-cam 285° ja High-cam 315°) ja läppiksillä vois olla ihan potentiaalinen vaihtoehto. Uskon että mahikset +230hv olis.

Puhumattakaan ton koneen bolt-on mahiksista muilla alueilla.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Joo kyllä se K20A hyvä kone on -jos vapariin on (avaamatta) pultattu remmiahdin ja saatu siitä 400hv pihalle, niin kyllä se kertoo koneesta jo jotain.

Mutta yhtäkaikki, minua kiinnostaa aina enemmän sellainen, jota ei ole tusinoittain jo olemassa. Ja tietenkin kaikki (Honda-miehet silmät kiinni) OIKEAN merkkinen. :)

Tuosta MIVECistä..... valitettavasti se ei taida olla lähellekään yhtä potentiaalinen kuin VTEC: eihän MIVEC käsittääkseni pysty säätämään kuin pelkkää ajoitusta, ei ajoitusta JA nostoa? Ja ajoituksen säädönkin se tekee nokkaa kääntämällä, ei nokkaprofiilia vaihtamalla, kuten VTEC....? Vai olenko ymmärtänyt MIVECin täysin väärin?
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Jos jotain rakentaa, niin turhaa tasotusta käyttää 2 litrasta jos luokka sallii 2.5 sanon ma.

Eikös fto miehet ole naittanut 2.0 6A12 mivec kansia 2.5 6A13 alakertoihin. Mites ne on toiminut?

Taitaa Niko Päivinen silti olla oikeassa. Miksi miettiä vapareita, kun ahdettu 4G15 mivec on luokkasääntöjen ylärajalla.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Vapareiden kanssa puuhastellessa pitäisi tosiaan ehdottomasti lähteä liikkelle niin isolla alakerralla kuin mahdollista. Tuo 6A12 Mivec-kansi+6A13 alakerta -yhdistelmä olisi kyllä (ainakin näillä leveysasteilla) aika uniikki sekin -mutta mihin koriin, jos auton haluaisi (Club-luokan hengen mukaisesti) pitää katulaillisena? Se WB Starion onnistuisi ainakin. Mitähän sellainen painaa?

1.5 turbo mivec menisi uudehkona, pienitilavuuksisena ja (vakiona) mietotehoisena aika moneen koriin ihan laillisesti. Ei-vähäpäästöiseen laitettuna se turbon vaihtaminenkin onnistuisi jälkikäteen...
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen sanoi
Tuosta MIVECistä..... valitettavasti se ei taida olla lähellekään yhtä potentiaalinen kuin VTEC: eihän MIVEC käsittääkseni pysty säätämään kuin pelkkää ajoitusta, ei ajoitusta JA nostoa? Ja ajoituksen säädönkin se tekee nokkaa kääntämällä, ei nokkaprofiilia vaihtamalla, kuten VTEC....? Vai olenko ymmärtänyt MIVECin täysin väärin?
Eikös noissa tehomalleissa ole MIVEC, joka sisältää imu- ja pakoventtiilien ajoituksen säädön lisäksi myös imuventtiilien nousun portaattoman säädön. Siellä on ylimääräinen "säätö-akseli", jolla muutetaan rullakeinujen vipusuhdetta.

Sitten esim. Grandiksen 4G64 MIVEC moottorista puuttuu tämä noston säätö.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Okei, eli sitä MIVECiä on sitten useampaa eri versiota.

EDIT, näköjään on:

http://forums.evolutionm.net/04-06-ralliart-general/216210-how-mivec-works-2.html

... mutta se evo 9, josta oli aiemmin puhetta, on juurikin sellainen, joka muuttaa ainoastaan ajoitusta, ei nostoa. Ja ajoitustakin ainoastaan imupuolella. Ei siis VTECin veroinen. 4B11 on sitten eri tarina jo.

Hassua sinänsä, miten tuo E9:n mivec on noin poloinen, aiemmat MIVECit (Cyborg) guugleen mukaan omasivat tuon ajoituksen JA noston säädön...
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen sanoi
Joo kyllä se K20A hyvä kone on -jos vapariin on (avaamatta) pultattu remmiahdin ja saatu siitä 400hv pihalle, niin kyllä se kertoo koneesta jo jotain.

Mutta yhtäkaikki, minua kiinnostaa aina enemmän sellainen, jota ei ole tusinoittain jo olemassa. Ja tietenkin kaikki (Honda-miehet silmät kiinni) OIKEAN merkkinen. :)

Tuosta MIVECistä..... valitettavasti se ei taida olla lähellekään yhtä potentiaalinen kuin VTEC: eihän MIVEC käsittääkseni pysty säätämään kuin pelkkää ajoitusta, ei ajoitusta JA nostoa? Ja ajoituksen säädönkin se tekee nokkaa kääntämällä, ei nokkaprofiilia vaihtamalla, kuten VTEC....? Vai olenko ymmärtänyt MIVECin täysin väärin?
MIVEC, riippuen mallista on oikeastaan sekoite Hondan VTC:tä (Eli vastaava kun Toyotan VVT) ja VTEC:iä :)

Käsittääkseni esim. Evo 9:ssä MIVEC on vastaava kuin VTEC, tosin vain kahdella lobella (sikäli kolme on tarpeetonta, Honda vain on toteuttanut sen noin). Eli yhtälailla MIVEC koneessa käytetään kahta nokkaprofiilia -> yläkierroksille voidaan tuoda lisää kestoa ja nostoa. Kuitenkin profiileja on vain kaksi. Ilmeisesti 4B11 koneessa toi on viety vielä pidemmälle.

Hondan VTC:tä ja Toyotan VVT on sitten nokka-akselin ajoituksen muutosta varten. Se mulle on vielä epäselvää onko MIVEC:eissä kaikissa myös tämä ominaisuus. Ainakin tuossa Evo X mallin esittelyssä mainitsee että "Uudessa moottorissa on Mivec molemmissa nokka-akseleissa" joten voisi olettaa ettei Evo 9 osaa vielä säätää pakonokan ajoitusta.

Tässä Mitsubishi Motorsin sivuilta uudesta:
Now, the all-new MIVEC engine controls both intake valve timing and amount of valve lift at the same time, all the time.
smart-mivec_im_01.gif

smart-mivec_im_03.gif

mivec_im_02.gif


Erot (vanhahko):
http://www.youtube.com/watch?v=mgDdbrMh6bo

Videoita MIVECistä:
http://www.youtube.com/watch?v=KbSxhS73vLI
http://www.youtube.com/watch?v=NKkuVP4tcAc
http://www.youtube.com/watch?v=PVeWelI3KpY
http://www.youtube.com/watch?v=ZTk2h0EkY7E

Hondan VTECistä (Marine, mut periaate tulee selväks):
http://www.youtube.com/watch?v=AcT_ZyY3F0k

Honda VTC
http://www.youtube.com/watch?v=OtRlQrAc5IY

Toyota VVT
http://www.youtube.com/watch?v=h1TYvjDEWPQ

Ja niille ketä kiinnostaa niin Hondan versio GDI:stä:
http://www.youtube.com/watch?v=UEtm2y1yXnI

MIVEC on mun mielestä yks hienoimmista jutuista mitä Mitsu on kehittänyt. Harmi että niin harva foorumilla on vihkiytynyt hakemaan tehoa nimenomaan sieltä ;) Joku kevyt koppa yhdistettynä pitkän ja tasaisen vääntökäyrän omaavaan välittömästi reagoivaan vaparimoottoriin on monesti aika nopee oikeissa käsissä. Jos tarkastellaan esim. kierrosaikoja mallia Lotus Elisa + K20A + Mika Salo Alastarolla ;)

Olis mielenkiintosta nähdä tommonen 4G63 block + 4G63T MIVEC kansi Frankenstein build.

EDIT: Okei. Siis näköjään em. Frankenstein olisi aika köyhä :D Cyborg FTW!
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Mä menin kyl jo ihan sekaisin noista systeemeistä. Jenkit väittää, että ysin mivec olis pelkkä imun ajoitus:

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/460668-hows-does-evo-9-mivec-work.html

Ja samaa väitetään myös Bowen/Garcian 4G63 kirjassa:

Mivec works by having a cam drive pulley that can move to advance or retard the intake cam........ Later MIVEC systems, like the ones on the evo X's 4B11 engine turn both cams to create different cam timing, unlike the single-cam system in the evo IX

Noston muuttamisesta ei Garcia/Bowenkaan puhu mitään 4B11 koneen kohdalla, mutta eihän tuo kirja sitä konetta käsittelekään.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Itseasiassa tiedon läpi joskus kahlatessa ihmettelin ehkä eniten sitä miten vähän tosta aiheesta on keskustelua. Se vaan kun olisi rataa kiertävälle Mitsu harrastajalle, vapaasti hengittävä tai ei, oikeesti aika tärkeetä tietoa :)

Ainakin Cyborgissa tosiaan on tuo double-lobe cam. Eli löytyy ainakin 4G92:esta. Ainakin sen manuskasta löytyy nokkien spekseistä sekä high- että low-speed cam. Tässä linkki manuskaan:
http://www.mivec.co.nz/tech/4G9x_Engine_Manual.pdf

EDIT: Ja myös 6G12:ssa, ainakin tän ohjeen perusteella:
http://ftoworx.files.wordpress.com/2012/09/adjusting_tappets.pdf
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Siitä se sekaannus varmaankin tulee: on yksi termi (MIVEC), josta on sitten AINAKIN kaksi, ellei jopa kolme täysin erilaista (sekä toiminnallisuudeltaan, että ominaisuuksiltaan) toteutusta.

Minä menin ainakin sekaisin noissa.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Joo samoin :D Itseasiassa Hondan termeissä on perää. Jokaiselle ominaisuudelle oma tietonsa :D Tosin eihän niitä listata kaikkiin mut teoriassa EP-3 TypeR olis Civic Type-R 2.0-16V iVTEC VTC VTi ;D (Mistä periaatteessa VTi ei tarkoita mitään, mutta jonkun tiedon mukaan sekventiaalista ruiskutusta :D )
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

Niko Päivinen sanoi
Se WB Starion onnistuisi ainakin. Mitähän sellainen painaa?

Täydessä kuosissaan 1300 kg tai vähän päälle oliskohan ollut 1325 tai jotain sinnepäin...? :) Ja jos minulta kysyttäis (muutaman Mitsun ajokokemuksilla) niin mihin tahansa ratahommiin jos käytetään muuta kuin nelivetoista autoa niin tuo kotelo olis sitten se ainoa oikea ajettavuudeltaan... :)
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

mystinengalant sanoi
Edelleen mika se on 6A12, ei G.
Korjasit mut puhelimessa vasta ton kirjotuksen jälkeen :D

samitsulle pakko kommentoida että mun mielestä kaksvetosta Attack laitetta mikä painaa yli 1000kg punnauksessa, ei kannata edes harkita suomen mikki hiiri radoille.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

En tarkoittanutkaan tuota tai muuta tiettyä luokkaa tai lajia vaan ratakäyttöä yleensäkin... :)
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

ast sanoi
Ei todellakaan ole Evon veroinen putki, softaus ja pumppu = +100 hv tapaus...

Täytyypä vähän korjata näkemyksiään eli kyllä CZT hyötyy paljon mehupilli-kokoisen putkiston korvaamisesta isommalla. Siihen päälle softaa niin +60 hv / +90 Nm on varsin mahdollista.
 
Vs: Mitsubishit ja Time Attack Club-luokka. Kilpuritoive.

.... mutta (vakio)turbo lienee silti siinä 200+hv tienoilla aika loppuun niistetty?
 
Takaisin
Ylös Bottom