Moottoriöljyt rata-ajossa?

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Mitenkäs nuo öljyjen ominaisuudet nyt sitten menee,kun esim. itselläni on ollut käytössä Mobilin peak life 5w50 ympärivuoden.
Radalla näytti öljynlämmöt käyvän pahimmillaan 110 asteessa.
Tuo kylmä pää nyt on ihan selkeästi ymmärrettävissä,eli öljyn pumpattavuus
0w -40
5w -35
10w -30
15w -25
20w -20
25w -15

Mutta kuinkas tuo kuuma puoli,eli missä asteessa tuo 50 öljy alkaa olla liian juoksevaa,että alkaa metalli/laakeri kosketusta tulla?
Tuollaiset arvot löysin ko öljystä,mutta mitä tuo 100asteen lämpötilassa oleva luku 17,5 sitten tarkoittaa,niin että maalainenkin ymmärtää?
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-1-peak-life-5w50.aspx#
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Itse olen käyttänyt Fuchs Titan Race Pro-S 10W-50 öljyä. Lämmöt pahimmillaan 130-135 astetta suodatinjalassa mikä on vielä hyväksyttävää -50 öljylle.

Mobil tuskin on lähellekään saman laatuista tavaraa joten sen kestävyydestä en uskalla sanoa.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

ast sanoi
Itse olen käyttänyt Fuchs Titan Race Pro-S 10W-50 öljyä. Lämmöt pahimmillaan 130-135 astetta suodatinjalassa mikä on vielä hyväksyttävää -50 öljylle.

Mobil tuskin on lähellekään saman laatuista tavaraa joten sen kestävyydestä en uskalla sanoa.
Löytyykö mistään tuolle Fuchsille noita astm mittausten tuloksia,että voisi verrata vs tuo mobili?
Mutta mitenkä se sitten menee,kun mobilille on annettu 100asteessa arvoksi 17.5 niin onko sitten isompi vai pienempi luku parempi?
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Ei nyt ihan suoraan rata-ajoon liity, mutta jotain luettavaa öljyistä
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/383410-Audi-oil-reference-all-you-ever-wanted-to-know
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/480344-Oil-Why-5W-40

Lisäksi kiinnileikkaustestiä eri öljyillä http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Onko evoissa vakiona öljynjäähdyttimiä?
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Tunari-82 sanoi
Löytyykö mistään tuolle Fuchsille noita astm mittausten tuloksia,että voisi verrata vs tuo mobili?
Mutta mitenkä se sitten menee,kun mobilille on annettu 100asteessa arvoksi 17.5 niin onko sitten isompi vai pienempi luku parempi?

http://syntheticoil-europe.eu/high-performance-street-racing-modified-flat-tappet-classic/137-fuchs-titan-race-pro-s-10w-50-ester-synthetic-oil-silkolene-pro-s-5l.html

Kuumassa öljy "ohenee" ja sen juoksevuus kasvaa. Eli kuumassa päässä isompi luku on "parempi". Kylmänä kaikki öljyt on riittävän tai liian paksuja, joten kylmässä päässä pienempi luku on parempi.

Huoneenlämpöisen veden kinemaattinen viskositeetti on ~1
Huoneenlämpöisen dieselin kinemaattinen viskositeetti on ~4
100 asteisen Mobil 5W50:n kinemaattinen viskositeetti on ~17,5
100 asteisen Fuchs Titan Race Pro S 10W50:n kinemaattinen viskositeetti on ~18,2
100 asteisen 0W20 öljyn kinemaattinen viskositeetti on ~9
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Mizushima sanoi
http://syntheticoil-europe.eu/high-performance-street-racing-modified-flat-tappet-classic/137-fuchs-titan-race-pro-s-10w-50-ester-synthetic-oil-silkolene-pro-s-5l.html

Kuumassa öljy "ohenee" ja sen juoksevuus kasvaa. Eli kuumassa päässä isompi luku on "parempi". Kylmänä kaikki öljyt on riittävän tai liian paksuja, joten kylmässä päässä pienempi luku on parempi.

Huoneenlämpöisen veden kinemaattinen viskositeetti on ~1
Huoneenlämpöisen dieselin kinemaattinen viskositeetti on ~4
100 asteisen Mobil 5W50:n kinemaattinen viskositeetti on ~17,5
100 asteisen Fuchs Titan Race Pro S 10W50:n kinemaattinen viskositeetti on ~18,2
100 asteisen 0W20 öljyn kinemaattinen viskositeetti on ~9


mites valvoline 10w60w vr1

löytyykö speksejä?
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Castrolin edge 10w60 näyttäis olevan
Kinemaattinen: 22.7 mm2/s (22.7 cSt) , 100°C
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEoQFjAE&url=http%3A%2F%2Fmsdspds.bp.com%2Fussds%2Famersdsf.nsf%2F0%2F333A3D7C8A0B2618802578A4004DE8CE%2F%24file%2F007436Castrol%2520Edge%252010W-60.pdf&ei=K2E5UoLmGYmE4ASpjoCgBw&usg=AFQjCNE-2P-OipNGJrNPzLCCOC8tgkROkw&bvm=bv.52288139,d.bGE&cad=rja
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

valavoline vr1 10w-60w


AE Viscosity Grade
10W-60
Viscosity
, mm
2
/s @ 100 ºC
ASTM D-445
23.0
Viscosity
, mm
2
/s @ 40 ºC
ASTM D-445
165
Viscosity Index
ASTM D-2270
168
Viscosity
, mPa.s –25°C.
ASTM D-5293
<7000
TBN
, mg KOH/g
ASTM D-2896
12.0
Pour Point, ºC
ASTM D-5950
-39
Specific Gravity
@ 15.6°C.
ASTM D-4052
0.864
Flash Point
, COC, ºC


eli pätevää tavaraa
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Titan race lämmönkesto / ylärajat :

5w-40w = 140 C ,

10w -50w = 150 C
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Tuo lämmön mittauspaikkakin varmaan vaikuttaa aikapaljon,öljypohja(kuten minulla) vs suodattimenjalka.
Veikkaisin että suodattimenjalasta mitattuna olisi kuumempaa.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Heitetäänpä omia kokemuksia, alkukesän ajot ajettu castrol edge tsw 10-60 öljyillä ja pari viikkoo sitten vaihdettu 10w 50 fuchs titan pro:t paineet samaa luokkaa mutta kylmänä huomaa että on selkeesti notkeempaa ja paineet tippuu paljon nopeammin normaalia kohti.
Radalla öljyn lämpö ei oo tainnu yli 110c nousta kertaakaan, jäähynä setrab ja mittaus paikka suodatin jalka.
Vähän ot: mut miten helposti/paljon muilla notkahtelee öljynpaine radalla nopeissa oik. kaarteissa mulla tuntuu jonkin verran tuo vaivaavan vaikka öljyä 5mm yli max merkin.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Kannattaisko se öljy laittaa jäähtymään aikasemmin ?

HKS:ltä löytyy ainaskin aikaisemmin aukeavaa termaria öljyjalkaan. Aukeaa 75 asteessa kun oem 100:ssa, mainospuheiden mukaan.
 

Liitetiedostot

  • hks.JPG
    hks.JPG
    4.2 KB · Lukukerrat 903
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

miqe85 sanoi
Radalla öljyn lämpö ei oo tainnu yli 110c nousta kertaakaan, jäähynä setrab ja mittaus paikka suodatin jalka.
Vähän ot: mut miten helposti/paljon muilla notkahtelee öljynpaine radalla nopeissa oik. kaarteissa mulla tuntuu jonkin verran tuo vaivaavan vaikka öljyä 5mm yli max merkin.

Itselläni myös Setrab, jos ei kierrättäisi 7500 rpm asti niin lämmöt tuskin nousisivat yhtä korkealle. Öljynpaineen heittely on tunnettu vika näissä mottoreissa ja on aiheuttanut muös täystuhoja radalla. Eli huippuöljy, ylitäyttö, toivotaan parasta ja silti voi kosahtaa.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Motul 300v 5W40 rullasin tän kauden time attackia. Öljyn lämmöt parhaimmillaan karvan vajaa 110 ja siitä ei enää noussu. Tohon päästiin kolmella nopeella kierroksella ja kaksi lisää ei tuonut asiaan muutosta.
Akinaattori on höpötellyt jostain öljypatterista joka auttaisi mitsun öljyn karkailuun rata-ajossa. Kuulemma hänelle tulossa semmoinen, mutta muuta tietoa ei aiheesta itselläni ole
 
Vs: RE: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Jos vika on yleinen niin outoa ettei esim Canton tee Trap Dooreilla varustettuja pohjia 4G63een. Luulis et kysyntää olis
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

artova sanoi
Mihinkä väliin tuo laitetaan?

Kai sen voi itse valita, mutta ehkä öljynjäähdyttimen kierron väliin tms. Tuohan ei tietysti ratkaise lainkaan sitä että kiertoon menee ilmaa joka tapauksessa kun pumppu haukkaa tyhjää ja se ilmakaan ei tee hyvää vaikka öljyä olisikin joukossa. Ilma esimerkiksi hajottaa öljypumpun rattaat aikaa myöten syömällä pintoihin kuoppia. Siihen lienee syynsä miksi high end timeattack autot isoilla spoilereilla ja slickseillä ajavat maailmalla kuivasumpulla.
 
Vs: RE: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Urran sanoi
Jos vika on yleinen niin outoa ettei esim Canton tee Trap Dooreilla varustettuja pohjia 4G63een. Luulis et kysyntää olis

Ongelma esiintyy käytännössä jokaisessa Evossa radalla jonka kuski uskaltaa ajaa edes lähellä pitorajaa. Suurin osa selviää ilman vaurioita, kaikki eivät. Mitä enemmän voimaa ja pitoa sitä suuremmat ongelmat.

Ja öljypohjiahan kyllä löytyy, ne eivät vaan täysin ratkaise ongelmaa, korkeintaan siirtävät rajaa pidemmälle: http://www.amsperformance.com/cart/AMS-Mitsubishi-Lancer-Evolution-Evo-7-8-9-Wet-Sump-Oil-Pan.html
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Käsittääkseni tollasen paineakun lähdön paikka ois siihe ö.suodatinjalan toisen tulpan paikalle.
Itekki ajattelin sellasen + kigglin laittaa... kuivasumpun hinta vaan karkaa överiks ettei pysty sellasiin taipumaan.
Mites tuosta ö.pohjasta... saisko siihen parannuksia tehtyä ns. Kotikonstein?
Esim kasvattais pohjaa johonki suuntaan että sais lisää tilavuutta, muutosta muotoihin tms.?
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Maxxximus sanoi
Mites tuosta ö.pohjasta... saisko siihen parannuksia tehtyä ns. Kotikonstein?
Esim kasvattais pohjaa johonki suuntaan että sais lisää tilavuutta, muutosta muotoihin tms.?

Kyllä öljypohjaa pystyy itsekkin modaamaan , metalli käsitöitä se vain on. Se ,että onko helpompi käyttää valmiita jo kehitettyjä ratkaisuja on eri asia. esmes tuohon AMS ö-pohjaan tulee mukaan myös pidennetty imuputki.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

Voi vaan kuvitella katsastusmiehen ajatukset, kun näkee tuollaisen billet öljypohjan :nykii Jossain olen nähnyt myynnissä vakioöljypohjia, joihin hitsattu loiskelevyjä ym.
 
Vs: Moottoriöljyt rata-ajossa?

artova sanoi
Voi vaan kuvitella katsastusmiehen ajatukset, kun näkee tuollaisen billet öljypohjan :nykii Jossain olen nähnyt myynnissä vakioöljypohjia, joihin hitsattu loiskelevyjä ym.
Valaise tyhmää... Mitä se katsuri sanoo vaihetusta öljypohjasta?
 
Takaisin
Ylös Bottom