Moottori käy kylmällä, miksi

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tähän löytyi eräs selitys jostain englanninkieliseltä sivulta; 1 litra bensaa sisältä energiaa noin 10 kWh. Tämä polttamalla 30% hyötysuhteella siitä saadaan akkuun virtaa 3kWh *ja* lämpöä 7 kWh, josta saadaan sisätilan lämmittämiseen 4-5 kWh, loput harakoille.
Kyllähän se siinä mielessä kannattaa että polttoaineesta saadaan tällöin hyötykäyttöön 70%
Silloin tietenkin mieluummin käyttäisi pelkkää sähköä kun tietää sen riittävän koko matkalle sekä liikkumiseen että lämmittämiseen.

Niin, ja akunhan siis saa ladattua täyteen 3-4 litralla polttoainetta.
 
Luin myös tuosta "lämmityskäynnistä", että saisi estettyä kun pistää lämpötila-asetukseksi hyttiin 20c molemmille puolille. Liekkö paikkaansa pitävä, en tiiä vielä, mutta kokeiltava on koeajossa.
 
15 kun laittaa niin silloin ei moottori todellakaan lähde käyntiin, tuo 20 on myös jokin raja mutta kyllä lähtee sillä käyntiin kun on tarpeeksi viileää.
 
Nyt kun talvikelit saapuivat etelään niin olen huomaavinani että pidempi esilämmitysaika vähentää myös moottorin käynnistystä pakkasilla. Kännysoftalla sai säädettyä 10-20-30min ajalle tuon ja olen pitänyt 20min, silloin saa suht usein lähteä liikenteeseen sähköllä, 10min lämmityksellä taas moottori käynnistyy huomattavasti useammin samoilla keleillä. Tuolla 15 asteella on mielestäni aika viileä ajella yhtään pidempää matkaa ja lisäksi ikkunat huurtuvat aika reippaasti
 
Tänään pakkasta täällä -17, poitsun heitto kouluun 2km suunta, hyvin mentiin pelkällä sähköllä kun sisälämmitys oli asetettu +15.
P.s ei tullut kylmä kun oli joutunut pukeen vaatteet päälle kun lähdettiin.
 
Tosiaan, kun asettaa lämpötilaksi +15 astetta, polttomoottori ei käynnisty. Hiukan ongelmallista on kuitenkin, jos joutuu kauppareissulla ajamaan puolilämpimääm parkkihalliin. Ikkunat huurtuu toisi nopeasti ja rankasti.
 
Tosiaan, kun asettaa lämpötilaksi +15 astetta, polttomoottori ei käynnisty. Hiukan ongelmallista on kuitenkin, jos joutuu kauppareissulla ajamaan puolilämpimääm parkkihalliin. Ikkunat huurtuu toisi nopeasti ja rankasti.
Kauppareissun ajaksi voi laittaa höheltimen päälle niin eipä ole lasit huurussa.
 
Eilen oli Vantaalla -18 ja tänä aamuna -25, moottori lähti käyntiin molempina aamuina esilämmityksestä ja 15c lämmityspyynnöstä huolimatta. Joku pakkasraja tuossa taitaa kuitenkin olla? Juuri päiväkotimatkat tarkenee tuolla 15 asteella mutta työmatkoilla tulee kylmä, vaikka on vaatteet päällä :)
 
Tänään -30C Hollolassa.. Joo ei tullut kikailtua +15C sisälämmityksellä, kyllä oli kaikki napit kaakossa koko matkan. :D
 
"Kauppareissun ajaksi voi laittaa höheltimen päälle niin eipä ole lasit huurussa." Kyllä niin, mutta silloin polttomoottri käynnistyy. Tässä olen nyt yritellyt taiteilla pelkällä sähköllä mahdollisimman paljon. Mutta toki suhteellisuuden taju pitäisi säilyttää, heh.
 
Takaisin
Ylös Bottom