moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
mitenkä nykypäivänä onnistuu vaihtaa moottoreita erimerkkien kesken? onko jotain ikä rajoituksia?

onko muuta tietoa oltava kuin iskutilvauus,teho,paino ja päästöt?
eli jos toisen merkin moottori täyttää teho, painon ja päästöt rajoissa niin voiko sellaisen muutoskatsastaa?
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

eli sääntö mallisarjan iskutilavuus max 25% ja 20%teho

+ moottorista todistus päästöistä ja paino punnitus? onkos punnitukselle joku sääntö?

oletetään että 2,6l -> 3.0 teho 120hv -> 140hv painoa 25kg lisää ja toditus että tayttää kyseisen automallin päästöt (esim US83)?

on mahdollinen katsastaa?

entäs jos muuttuu 4syl -> 6syl tehot yms pysyvät rajoissa?
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Veikkaisin että noissa otetaan huomioon koko voimansiirto, jos katsotaan päästöjä. Eli vaihdelaatikko + perä, pitäisi kanssa vaihtaa samasta autosta mistä moottori. Nämä kun vaikuttavat välityksien kautta päästöihin.

Tämä siis vain minun käsitys asiasta.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Päästöt menee korin mukaan, ja mallisarjan suurin, painavin ja tehokkain ei tarvi olla sama moottori... näin oon ymmärtäny, mut sehän ei mitään tarkota :p

Tuo koko voimalinjan vaihto on varmaan konttorikohtaista, entiiä, ja sit tommonen vieras moottori voi uudemmissa kaatua siihen kun sitä moottoria ei sais muuttaa mitenkään jos pykälien mukaan mennään. Tulee väkisin moottorimuutos ku pakoputkistoa joutuu vähän rakentamaan. Tosin vtt:n käytönaikanen päästömittaus vai mikä se oli on sit se autuaaks tekevä :p

Joka korista löytyy akseli massat jotka voi todeta punnitsemalla, mutta tässä maassahan ei autonrakennuksessa järenkäyttö ole sallittua ;D
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Joitakin faktoja:

-Päästönormi pitää olla uudessa moottorissa vähintään yhtä uusi. Esim. 97 rekisteröidyssä Euro II, 92-96 Euro I (vähäpäästöinen, US83).
-Paino ja teho %:t tuli jo käsiteltyä, todistus valmistajalta, korjaamokirjan ote, rek. ote, E-merkintä tyyppikilvessä tmv. lienee paras keino osoittaa nämä.
-Sylinteriluvulla ei merkitystä, iskutilavuus ja teho merkkaa sekä paino.
-Muutoin muuttaa vähäpäästöistä moottoria ei saa, mutta pakoputkistoa saa muokata (ennen 98 ei vaadita E-hyväksyntöjä pöntöissä).
-Vertailumalliksi voi ottaa mallisarjan tehokkaimman jos jarrut ja alusta vastaa myös sitä
-Akselimassat voi mitata punnitsemalla, ja ei saa ylittyä vaikka moottorin lisäpaino ei vielä ylittäisi sallittua prosenttia, keventämällä voi kompensoida

Ja voimansiirtoa ei oteta huomioon muutoin kuin massojen (ja muutosprosenttien) kautta, välityksillä ei ole merkitystä CO, HC, NOx myrkyllisten päästöjen tasoihin joita tuon aikaiset päästönormit sisältää. Kulutukseen ja siten CO2-tasoihin toki vaikuttaa mutta ainakaan 2000 ja sitä vanhemmissa tällä ei ole merkitystä.

Esimerkkinä, kaverilla tässä tekeillä projekti jossa 1997 rekisteröityyn brittiurheiluautoon vaihdetaan ruotsalainen turbomoottori.. konttorilta homma ok kun em. selvitykset löytyy.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Jos ei mitään kovin räikeetä oo tulossa niin kannattaako nuista ees mainita? ;D

99' 2.4GDI vaihtu 03'MIVECCIIN(?) Eikä sitä muistanu mainita.. tosin koneest puuttuu pari osaa eli on olevinaan GDI..
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

jcarlson sanoi
Joitakin faktoja:

-Päästönormi pitää olla uudessa moottorissa vähintään yhtä uusi. Esim. 97 rekisteröidyssä Euro II, 92-96 Euro I (vähäpäästöinen, US83).
-Paino ja teho %:t tuli jo käsiteltyä, todistus valmistajalta, korjaamokirjan ote, rek. ote, E-merkintä tyyppikilvessä tmv. lienee paras keino osoittaa nämä.
-Sylinteriluvulla ei merkitystä, iskutilavuus ja teho merkkaa sekä paino.
-Muutoin muuttaa vähäpäästöistä moottoria ei saa, mutta pakoputkistoa saa muokata (ennen 98 ei vaadita E-hyväksyntöjä pöntöissä).
-Vertailumalliksi voi ottaa mallisarjan tehokkaimman jos jarrut ja alusta vastaa myös sitä
-Akselimassat voi mitata punnitsemalla, ja ei saa ylittyä vaikka moottorin lisäpaino ei vielä ylittäisi sallittua prosenttia, keventämällä voi kompensoida

Ja voimansiirtoa ei oteta huomioon muutoin kuin massojen (ja muutosprosenttien) kautta, välityksillä ei ole merkitystä CO, HC, NOx myrkyllisten päästöjen tasoihin joita tuon aikaiset päästönormit sisältää. Kulutukseen ja siten CO2-tasoihin toki vaikuttaa mutta ainakaan 2000 ja sitä vanhemmissa tällä ei ole merkitystä.

Esimerkkinä, kaverilla tässä tekeillä projekti jossa 1997 rekisteröityyn brittiurheiluautoon vaihdetaan ruotsalainen turbomoottori.. konttorilta homma ok kun em. selvitykset löytyy.
Minulta vaadittiin aikoinaan konttorilla -91 vähäpäästöiseen calibraan tehtyyn tekniikan muutokseen (8v>16v moottori) paperit että auto vastaa alustaltaan,jarruiltaan sekä voimansiirroltaan tuota 16v mallia.
Tuohon voimansiirron välityksiin vaativat lapun sillä perusteella että päästöt/per kilometri ei saa muuttua tms.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Tunari-82 sanoi
Minulta vaadittiin aikoinaan konttorilla -91 vähäpäästöiseen calibraan tehtyyn tekniikan muutokseen (8v>16v moottori) paperit että auto vastaa alustaltaan,jarruiltaan sekä voimansiirroltaan tuota 16v mallia.
Tuohon voimansiirron välityksiin vaativat lapun sillä perusteella että päästöt/per kilometri ei saa muuttua tms.

ekkös sä asu jossain pohjanmaalla?

kun olen huomannu sellasen homman että sieläpäin oman kokemuksenkin mukaan on vain mulkkuja katsureita muutamilla asemilla.
en ymmärrä edes sitä miksi madallussarjan asennuksen jälkeen oli pitäny muutoskatsastuksessa merkitä pyöraän kaaresta napaan
korkeus... ei vissiin olla taas tajuttu että asettuhan ne jousetkin ajan kanssa ja tippuu alemmas.
tai että miksi tuoho meidän EA6a galanttiin on pitäny muutoskatsastaa moottori vaikka siihen on laitettu ihan samanlainen moottori kuin siinä on ollutkin :nykii ja huvittavinta se 1% muutos ;D

ei kyllä viiraile vinteissä mitään.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Mullakin löytyy otteesta nuo mitat pyöränkaaresta napaan ;D
Moottorin vaihdosta tulee muutosprosentit,vaikka sinne samanlaisen moottorin laitatkin,mikäli menet siitä konttorilla mainitsemaan,muutenhan siihen kukaan ei ymmärrä puuttua.
Kanta-auton osuushan siinä vähenee kun moottori ei kerran ole alkuperäinen.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Kanta-autolla nyt sinänsä ei ole nykypäivänä oikeastaan merkitystä kun itsekantava kori on 50% ja kanta-auto katsastustakaan ei enää ole.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

Tunari-82 sanoi
Mullakin löytyy otteesta nuo mitat pyöränkaaresta napaan ;D

kyllä ne mullaki mittas ne vaik on korkeussäädettävä alusta...kysyin että mites kun kesäks tiputan alemmas ni sano vaan jotain tyyliin "ei näillä mitää virkaa täällä ole"
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

jooonas sanoi
kyllä ne mullaki mittas ne vaik on korkeussäädettävä alusta...kysyin että mites kun kesäks tiputan alemmas ni sano vaan jotain tyyliin "ei näillä mitää virkaa täällä ole"

ite mietin ihan samaa, kun äsken tuli uusi rekisteriote postissa. ylläri oli myös, että alustasatsi tekee vaihdettujen osien määräksi 2%.
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

miikka sanoi
Se merkitään koska se kuuluu sinne laittaa, ei siinä mitään sen ihmeempää syytä ole, ei edes vittuillakseen ::)
Mitä kauheaa siinä on että se korkeus sinne laitetaan?

ihan vain järkiperäisesti, esim. etujouset asettuvat ja tiputtavat sen lupaamansa 40mm ja konttorilla merkitty
nyt vaikka 45cm keskeltä kaareen ja joku nili poliisi setä alkaa mittailee että aijai tämä onkin 41cm nyt
ja alkuperäisenä on ollut saman 45cm ks väli...

mitäs sitten? on meinaan tälläinenkin setä tullut vastaan ;D
 
Vs: moottori vaihtoa erimerkkien kesken.

miikka sanoi
Jossain ohjeissa (en muista oliko firman omat vai Aken) mainittiin, että pieniin muutoksiin korkeudessa ei lähdettäisi puuttumaan juuri tuon normaalin tippumisen takia. Mitään 40 milliä tuskin mikään alustasarja pudottaa itsekseen, mutta joku 10-20 mm taisi olla mainittu rajaksi :)

itse asiassa intrax oli vakio korkeudella alussa mutta tippu n. parin viikon sisään sen 35mm
takapää taas vajos yli 50mm kuten muidenkin merkkien madallusjousilla..
 
Takaisin
Ylös Bottom