Moottorin äänen kauneus

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Joo elikkä kirjoitanpa nyt jotain (ehkä) turhaakin turhempaa, mutta pakko se on. ;D

Eli kuuntelin tuossa Galanttini moottorin (4G63) ääntä lähietäisyydeltä konepellin ollessa auki, ja tulin siihen lopputulokseen että ei voi auton nelipyttyinen moottori paljon kauniimmalta kuulostaa. Ruiskun suuttimien naksutus, hieman "ujeltava" sävel kierrosluvun mukaan (olisiko uudennihkeä hihna), venttiilikoneiston tarkka raksutus... Ja auton takaa kantautuva läpivirtausvaimentimen pehmeä, matala murina. Mitä kaunein sinfonia, ääni puhuu tehon kieltä. :peukku

Minkään muun auton moottorin äänestä en ole erityisemmin innostunut (omia entisiä ford ja nissan), mutta kyllä Timantin moottori sai melkein ilon kyyneleet silmiin... Taisin rakastua.

Saa kommentoida vapaasti ;)
 
ohan se magee ääni...
itekin "rakastunu" jo tuohon vapaavirtaus suodattimen mukanaan tuomaan ahdimen olemassa olon ääneen ;D (4g63-t)
 
Kannattaa kuunnella vaikkapa Bemarin suoraa kuutosta avaralla putkella. Sen jälkeen nelisylinteriset kuulostavat järkyttäviltä.

Turboissa on toki aina omat äänensä. Kulkiessani jalan minua hermostuttaa se jatkuva ujellus mitä kaupungeissa nykyisin kuulee kun turbokiisselien 1000 rpm mukaan heräävät ahtimet vinkuvat kaikissa risteyksissä ja suorallakin jos vauhti kiihtyy yhtään. Inhottavan kuuloista. Täysin eri asia jos turbon ääni alkaa kuulumaan moottoria kunnolla kuormitettaessa mutta nuo kun vinkuvat jo tyhjäkäynnillä.
 
ast sanoi
Täysin eri asia jos turbon ääni alkaa kuulumaan moottoria kunnolla kuormitettaessa

Näin on :peukku. Siitä ei pysty paljon paremmaksi laittamaan, on se vaan niin mieluisa soundi korville ku turbon suhina alkaa kuulumaan konetilan puolelta kabiiniin.
Imprezassa on se turbon sijainti tälle aistimukselle vielä niin otollisessa paikassa, että kuuluu erittäin hyvin ;D.

Nykyisiä pakoääniäkään ei voi kyllä moittia IMO 8)
 
Kyllä suoran vapaasti hengittävän kutosen ääni on ihan kiva ( mutta sitä saa töissä kuunnella ihan tarpeeksi ). Sitten kun vaihdetaan merkkiä yhteen japanin helmeen jossa on pari ahdinta ja varustettuna alkuperäistä isommalla putkella niin vanhakin jo nuortuu ;).

Tähän kommenttiin täytyy vielä lisätä se että tähänmennessä kauneimmat äänet olen kuullut kyllä yhdestä corvetesta jossa oli erittäin omalaatuinen omistajan itsensä tekemä peltisarja ja putkisto.....
 
Miun mielestä V8 ei tyhjäkäynnillä pidä kovin kummoista ääntä.. Sellaista flotkotusta
Riippuu tietysti tapauksesta..Ja kierroksia annettaessa kasi kuulostaa kyllä aika voimaa uhkuvalta 8)
 
Vormulatki on sit täl kaudella veekasei, noinkohan ne vinkuu ja rääkyy ko entiset tusinaiset :eek:
 
niin, no ei taida uudet formula v8sit lotkottaa.. ::)
Tarkoitin tietenkin näitä perinteisimpiä
 
rivikutonen käy hienosti, mutta mielestäni se on kyllä kärsinyt totaalisen inflaation kaikkien saksantuonti-teini kikottimien ansiosta. Merkki jääköön mainitsematta.
Toisaalta, myöskään ahdettu 4G63 ei ole koskaan mielestäni ollut mitenkään kaunisääninen moottori, tämä mielikuva on ehkä syntynyt nasse ryhmän autoista, jotka kuristimen ahdistamina puhisevat rallipoluilla (liian) pienillä kierroksilla...
Muuten hieno moottori kuitenkin.
Jos nyt nelosmoottoreista joku pitäisi sanoa, mieleen tulee ehkä Toyotan kierrosherkkä 4A-GE. Se kuulostaa ihan hyvältä.
 
ast sanoi
Kannattaa kuunnella vaikkapa Bemarin suoraa kuutosta avaralla putkella. Sen jälkeen nelisylinteriset kuulostavat järkyttäviltä.

So true.. :peukku
Toinen ääni joka vetää välittömästi tärinät päälle on uuden E60 M5:en V10-moottori M-moodissa, @ 8.5k :-X
 
Niko Päivinen sanoi
rivikutonen käy hienosti, mutta mielestäni se on kyllä kärsinyt totaalisen inflaation kaikkien saksantuonti-teini kikottimien ansiosta. Merkki jääköön mainitsematta.

Melkein arvaan että se on jo mainittu tässä ketjussa :)
 
Yks 2.0suora4 ISOlla ahtimella toi mahtavat väreet selkään syksyllä,turha varmaan mainita kenen autosta on kyse ;D Myös yhden Fiatin pellin alla asusteleva turbotettu Alfan V6 tuo mukavat väreet selkään ;)
 
Heh. No joo, Tosa kun katoin olympialaisten avajaisia niin kyllä se kireän vaparin kimeä laulu sykähdytti todella vaikka en mikään ferrari fani todellakaan ole. Mutta se ääni...
 
Itselläni yksi suosikeista on ooppelin 4syl. cih-kone sopivan ylävireisenä. 70-80- luvun vanha takapotku murisee kivasti 7000-8000 rundin paikkeilla. (Omaa B-ascoa tullut vähän rääkättyä ;D )
V-8 sekä H-D suorilla putkilla saa kylmät väreet aikaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom