Täällä keskustelufoorumilla on ollut enemmän ja vähemmän puhetta noiden moottoreiden karstoittumisesta ja ventiilien nakuttamisesta. Tuttu pisti minulle hiljan linkin Subaru-foorumin puolelle, jossa oli keskusteltu varsin eksoottisesta, mutta kuulemma erittäin vanhasta kikasta saada karstat hemmettiin.
Kysymys on veden juottamisesta moottorille sen käydessä joutokäyntiä melko suurilla kierroksilla (n. 3500kier/min) Vettä on syötetty vähän kerrallaan, noin desilitra, kokonaisuudessaan litrasta puoleentoista litraan.
Vastausten perusteella, sekä jenkkien, että suomalaisten osalta, on saatu lupaavia tuloksia sekä koneen vasteeseen kaasuun, tyhjäkäyntiin ja niin, kyllä siihen iänikuiseen nostimien nakuttamiseenkin! eukku
Kommentoikaas viisaammat kun tiedätte paremmin.
Tässä muutamia lainauksia, linkit alkuperäisiin keskusteluihin alla.
[quote author="Petu Subaru Club Finland"]
Kokeilin tänään "vesihoitoa" Legacy Turbo 200:een Nerd-O:n ystävällisellä avustuksella (sai kerrankin painaa turbo-Subarun kaasupoljinta sydämensä kyllyydestä).
Kokemuksia: tyhjäkäynti rauhoittui tasaisemmaksi, kaasuun vastaaminen (ehkä) hieman parani (vaikutus voi olla psykologinen), se hemmetin nostajien nakutus katosi.
Jännä juttu sinänsä, koska eihän tuo vesi niihin nostajiin koske, mutta ehkä venttiilit kääntyivät eri asentoon tai jotain.
Tai sitten se valtava karstamäärä mitä minunkin rauhallisella ajolla väkisinkin syntyy, poistui...
[/quote]
[quote author="jimi, Subaru Club Finland"]
Tuo veden juottaminen koneellehan jo 60-luvun autoseppien käyttämä keino.
Eli jos asiakas moitti autossa olevan jälkikäyntiä ja nakutusta niin siitä vaan ilmanputsarin kansi irti, koneeseen reippaasti kierroksia ja litran limsapullosta kaatamaan vettä koneeseen, sitten kun kone meinas sammua niin sitten vähän hidastettiin veden kaatamista. Yleensä tuon käsittelyn jälkeen saa kylläkin tulpat vaihtaa.
Ongelmahan tässä tavassa on vain se, että oikein karstaisesta koneesta saattoi irrota niin suuria karstan paloja jotka kiilautuivat esim. venttiilin väliin tai pahimmassa tapauksessa männän ja sylinteriseinän väliin.
Mutta nykypäivän ruiskuautoja ei todennäköisesti pysty niin tehokkaasti karstoittamaan, että edellä mainittu vaara voisi olla mahdollista. Sitä en tiedä mitä katti sanoo niistä pakokaasun mukana tulevista karstan paloista.
Itse olen kokeillut sitä usein tälläisiin useamman vuoden seisoneihin latolöytöihin ja niissä se on toiminut.
[/quote]
Alkuperäinen keskustelu Subaru Club Finlandin puolella
[quote author="inzomniac Legacy Central"]
Last week my car started ticking... I changed the oil... still ticking. Fearing the worst I started looking in autotrader for a new car. Until... Very Happy A friend of mine suggested this trick:
Take a glass of water (tap water will work) and just pick a vaccum hose that you can unplug from a solenoid or something...Just something that goes directly into the intake manifold. Just pick a hose that has enough length on it to stick it into a cup.
Just start the car up. Pull off this hose....Get a buddy to keep the car at a high idle. just slowly dip the vacuum hose into the cup of water, and allow the engine to suck it up....Your car will start billowing lots of white smoke.. but don't worry, it's just the water. Once the cup or water is gone...plug the hose back on, and go for a drive. After driving the car around alot.. it should clear up.
It's actually a trick that people have used for years. People also use Marvels Mystery Oil. Back before we had EFI you would just take off the air cleaner and slowly pour the water or Marvels Mystery Oil down the carb. Cleans up alot of the carbon, and especially with hydraulic lifters it does wonders.
After effects are not immdiate.. drive it around for a bit, preferably a decent trip on the highway to let things get cleared out. My results are as follows: Better pull under accell ( I think it cleared some crap outta my hoses for boost control), smoother idle, easier start and no more ticking of the lifters!!!!!!
[/quote]
Jenkki Legacy Centralin linkki samaan aiheeseen
Kysymys on veden juottamisesta moottorille sen käydessä joutokäyntiä melko suurilla kierroksilla (n. 3500kier/min) Vettä on syötetty vähän kerrallaan, noin desilitra, kokonaisuudessaan litrasta puoleentoista litraan.
Vastausten perusteella, sekä jenkkien, että suomalaisten osalta, on saatu lupaavia tuloksia sekä koneen vasteeseen kaasuun, tyhjäkäyntiin ja niin, kyllä siihen iänikuiseen nostimien nakuttamiseenkin! eukku
Kommentoikaas viisaammat kun tiedätte paremmin.
Tässä muutamia lainauksia, linkit alkuperäisiin keskusteluihin alla.
[quote author="Petu Subaru Club Finland"]
Kokeilin tänään "vesihoitoa" Legacy Turbo 200:een Nerd-O:n ystävällisellä avustuksella (sai kerrankin painaa turbo-Subarun kaasupoljinta sydämensä kyllyydestä).
Kokemuksia: tyhjäkäynti rauhoittui tasaisemmaksi, kaasuun vastaaminen (ehkä) hieman parani (vaikutus voi olla psykologinen), se hemmetin nostajien nakutus katosi.
Jännä juttu sinänsä, koska eihän tuo vesi niihin nostajiin koske, mutta ehkä venttiilit kääntyivät eri asentoon tai jotain.
Tai sitten se valtava karstamäärä mitä minunkin rauhallisella ajolla väkisinkin syntyy, poistui...
[/quote]
[quote author="jimi, Subaru Club Finland"]
Tuo veden juottaminen koneellehan jo 60-luvun autoseppien käyttämä keino.
Eli jos asiakas moitti autossa olevan jälkikäyntiä ja nakutusta niin siitä vaan ilmanputsarin kansi irti, koneeseen reippaasti kierroksia ja litran limsapullosta kaatamaan vettä koneeseen, sitten kun kone meinas sammua niin sitten vähän hidastettiin veden kaatamista. Yleensä tuon käsittelyn jälkeen saa kylläkin tulpat vaihtaa.
Ongelmahan tässä tavassa on vain se, että oikein karstaisesta koneesta saattoi irrota niin suuria karstan paloja jotka kiilautuivat esim. venttiilin väliin tai pahimmassa tapauksessa männän ja sylinteriseinän väliin.
Mutta nykypäivän ruiskuautoja ei todennäköisesti pysty niin tehokkaasti karstoittamaan, että edellä mainittu vaara voisi olla mahdollista. Sitä en tiedä mitä katti sanoo niistä pakokaasun mukana tulevista karstan paloista.
Itse olen kokeillut sitä usein tälläisiin useamman vuoden seisoneihin latolöytöihin ja niissä se on toiminut.
[/quote]
Alkuperäinen keskustelu Subaru Club Finlandin puolella
[quote author="inzomniac Legacy Central"]
Last week my car started ticking... I changed the oil... still ticking. Fearing the worst I started looking in autotrader for a new car. Until... Very Happy A friend of mine suggested this trick:
Take a glass of water (tap water will work) and just pick a vaccum hose that you can unplug from a solenoid or something...Just something that goes directly into the intake manifold. Just pick a hose that has enough length on it to stick it into a cup.
Just start the car up. Pull off this hose....Get a buddy to keep the car at a high idle. just slowly dip the vacuum hose into the cup of water, and allow the engine to suck it up....Your car will start billowing lots of white smoke.. but don't worry, it's just the water. Once the cup or water is gone...plug the hose back on, and go for a drive. After driving the car around alot.. it should clear up.
It's actually a trick that people have used for years. People also use Marvels Mystery Oil. Back before we had EFI you would just take off the air cleaner and slowly pour the water or Marvels Mystery Oil down the carb. Cleans up alot of the carbon, and especially with hydraulic lifters it does wonders.
After effects are not immdiate.. drive it around for a bit, preferably a decent trip on the highway to let things get cleared out. My results are as follows: Better pull under accell ( I think it cleared some crap outta my hoses for boost control), smoother idle, easier start and no more ticking of the lifters!!!!!!
[/quote]
Jenkki Legacy Centralin linkki samaan aiheeseen