Moottorin puhdistaminen

Vanadium

Mitsubishi Galant GLS 2,4 GDI
Liittynyt
14 Joulukuu 2004
Sijainti
Helsinki
Täällä keskustelufoorumilla on ollut enemmän ja vähemmän puhetta noiden moottoreiden karstoittumisesta ja ventiilien nakuttamisesta. Tuttu pisti minulle hiljan linkin Subaru-foorumin puolelle, jossa oli keskusteltu varsin eksoottisesta, mutta kuulemma erittäin vanhasta kikasta saada karstat hemmettiin.

Kysymys on veden juottamisesta moottorille sen käydessä joutokäyntiä melko suurilla kierroksilla (n. 3500kier/min) Vettä on syötetty vähän kerrallaan, noin desilitra, kokonaisuudessaan litrasta puoleentoista litraan.

Vastausten perusteella, sekä jenkkien, että suomalaisten osalta, on saatu lupaavia tuloksia sekä koneen vasteeseen kaasuun, tyhjäkäyntiin ja niin, kyllä siihen iänikuiseen nostimien nakuttamiseenkin! :peukku

Kommentoikaas viisaammat kun tiedätte paremmin.

Tässä muutamia lainauksia, linkit alkuperäisiin keskusteluihin alla.

[quote author="Petu Subaru Club Finland"]
Kokeilin tänään "vesihoitoa" Legacy Turbo 200:een Nerd-O:n ystävällisellä avustuksella (sai kerrankin painaa turbo-Subarun kaasupoljinta sydämensä kyllyydestä).

Kokemuksia: tyhjäkäynti rauhoittui tasaisemmaksi, kaasuun vastaaminen (ehkä) hieman parani (vaikutus voi olla psykologinen), se hemmetin nostajien nakutus katosi.
Jännä juttu sinänsä, koska eihän tuo vesi niihin nostajiin koske, mutta ehkä venttiilit kääntyivät eri asentoon tai jotain.

Tai sitten se valtava karstamäärä mitä minunkin rauhallisella ajolla väkisinkin syntyy, poistui...
[/quote]

[quote author="jimi, Subaru Club Finland"]
Tuo veden juottaminen koneellehan jo 60-luvun autoseppien käyttämä keino.

Eli jos asiakas moitti autossa olevan jälkikäyntiä ja nakutusta niin siitä vaan ilmanputsarin kansi irti, koneeseen reippaasti kierroksia ja litran limsapullosta kaatamaan vettä koneeseen, sitten kun kone meinas sammua niin sitten vähän hidastettiin veden kaatamista. Yleensä tuon käsittelyn jälkeen saa kylläkin tulpat vaihtaa.

Ongelmahan tässä tavassa on vain se, että oikein karstaisesta koneesta saattoi irrota niin suuria karstan paloja jotka kiilautuivat esim. venttiilin väliin tai pahimmassa tapauksessa männän ja sylinteriseinän väliin.

Mutta nykypäivän ruiskuautoja ei todennäköisesti pysty niin tehokkaasti karstoittamaan, että edellä mainittu vaara voisi olla mahdollista. Sitä en tiedä mitä katti sanoo niistä pakokaasun mukana tulevista karstan paloista.

Itse olen kokeillut sitä usein tälläisiin useamman vuoden seisoneihin latolöytöihin ja niissä se on toiminut.
[/quote]
Alkuperäinen keskustelu Subaru Club Finlandin puolella

[quote author="inzomniac Legacy Central"]
Last week my car started ticking... I changed the oil... still ticking. Fearing the worst I started looking in autotrader for a new car. Until... Very Happy A friend of mine suggested this trick:

Take a glass of water (tap water will work) and just pick a vaccum hose that you can unplug from a solenoid or something...Just something that goes directly into the intake manifold. Just pick a hose that has enough length on it to stick it into a cup.

Just start the car up. Pull off this hose....Get a buddy to keep the car at a high idle. just slowly dip the vacuum hose into the cup of water, and allow the engine to suck it up....Your car will start billowing lots of white smoke.. but don't worry, it's just the water. Once the cup or water is gone...plug the hose back on, and go for a drive. After driving the car around alot.. it should clear up.

It's actually a trick that people have used for years. People also use Marvels Mystery Oil. Back before we had EFI you would just take off the air cleaner and slowly pour the water or Marvels Mystery Oil down the carb. Cleans up alot of the carbon, and especially with hydraulic lifters it does wonders.

After effects are not immdiate.. drive it around for a bit, preferably a decent trip on the highway to let things get cleared out. My results are as follows: Better pull under accell ( I think it cleared some crap outta my hoses for boost control), smoother idle, easier start and no more ticking of the lifters!!!!!!
[/quote]
Jenkki Legacy Centralin linkki samaan aiheeseen
 
Vanadium sanoi
siihen iänikuiseen nostimien nakuttamiseenkin! :peukku

Ei tuo "vesipesu" vaikuta millään tavalla hydraulisten nostimien nakutukseen. Saattaa olla että nostimista on ilma hävinnyt kun moottoria on käytetty korkeilla kierroksilla tuon "pesun" aikana. Mekaaniset nostimet on asia erikseen, niiden nakutuksesta pääsee säätämällä välykset uudestaan, mikä pitäisi muutenkin tehdä aina kun nostajat alkaa nakuttamaan.

Tuo karstanpoisto on vanha ammattikoulukikka, se opetettiin jo yleisjaksolla ;D

Karstat saa kyllä kyytiä, ja varmaan on paljon käytettykin vuosien saatossa. Tosiaan koulussa opetettiin suihkuttamaan vettä suikupullolla suoraan kaasuttimeen niin paljon että moottori alkaa vähän hyytymään. Toimenpide tuo näin paremman lopputuloksen eikä moottori sammu niin helposti. Jos menetelmää verrataan suoraan pullosta kaadettuun veteen.
 
Vettä kaasariin.?
Eikös tuossa nopeasti käy niin että suuttimissa rupee helmeileen ja ei saakkaan bensaa.?
 
Kohokammion kautta tuleva vesi voi tukkia suuttimen, tässä siitä ei ole vaaraa

Osittain sentakia moottoria käytetään korkeilla kierroksilla että imu olisi suuri (ilman virtaus nopeaa), toisekseen setakia että karsta lähtisi kulkuun nopeasti eikä niittaantuisi jonkun venttiilin väliin.
 
jake241 sanoi
Eli minne sitä vettä pitäis laittaa tollaiseen 1990 vuosimallin 2.0i gallun moottoriin?

Näin ainakin joku jäsen on kirjoittanut Subaru Clubin puolella
[quote author="TommiR/Subaru Club Finland"]
Kaasari vehkeissä tuo on helppoa: Ilmanputsari irti, kierrokset ylös, vettä kaasariin. Itse olen tavannut käyttää suihkepulloa, sellasta jossa on säädettävä suihku. Tuolla menetelmällä on joskus saatu irtoamaan jopa jumiutuneet männänrenkaat Exclamation Öljypropusta tuli kyllä sen jälkeen enemmän vettä kuin öljyä Laughing , Mutta sitä kyllä kaadettiinkin sinne varmaan 5 litraa.

Ainiin, ruiskuvehkeessä käyttäisin ehkä tislattua vettä. Ei se vesijohtovesikään varmasti mitään haittaa, mutta ei tuo akkuvesikään maksa juuri mitään.
[/quote]
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/viewtopic.php?t=1353


Ja tässä vielä tuosta Jenkkien paikasta lainattu lontoonkielinen versio. Suomennetaan jos tarvista on.
[quote author="subyluvr2212/LegacyCentral"]
Brat, lemme answer your question 1st, then tell of my experience...

The easiest thing to do would be to locate the tiny vacuum hose attached to the right (passenger) side of your throttle body, follow it down to the purge valve located underneath the passenger side of the intake manifold. Pull the hose off of this valve to perform the procedure...

Now, I did the engine cleaner tonight, and allow me to say I'm disappointed with the results and worried about my timing belt work. The engine did not suck on the cleaner very hard and left some in the bottle, not good. Also, since the engine bogs down upon receiving this solution, I revved it up several times and a couple times after quick throttle blips and higher RPMs the car would backfire slightly. This sounds to me (low vacuum, backfiring) like I have the timing off... Evil or Very Mad , does this sound right to anybody else, I understand this is a special situation in which the engine is not operating normally.

There was no smoke, but it still smelled. I'm not sure if this means I really didn't have much carbon buildup, or the engine wasn't sucking hard enough to make full use of the solution...

BTW when I took off my exhaust manifold to do the motor mounts, I looked up into the head and the exhaust ports looked pretty black and nasty, which is carbon deposits, right?

After performing this procedure, I drove home under several conditions: WOT and cruising. Now I will say than when I got home, the ticking seemed to have stopped, I think. I'm not 100% sure, I might try the water trick anyway...

Oh, I really hope I didn't screw up the timing, I don't want to take time to fix it back when I could be on Spring Break at the beach with T&A all over the place Wink ...
[/quote]
http://bbs.legacycentral.org/viewtopic.php?t=560&highlight=

Henkilökohtaisesti en ota kantaa koko toimenpiteeseen. En ole asiaan mitenkään perehtynyt. Kuunnelkaa viisaampia.
 
Vs: Moottorin puhdistaminen

Nostetaanpa vanhaa aihetta.

Onkos muut testannut noita karstanpoistoaineita? Itse ostin tokmannilta vajaa 6€ ;D

Tänään ajoin ekan pidemmän lenkin kun tuota karstan poistoainetta oli tankissa. Eli 20km 80km/h vakkarilla. Tuon jälkeen risteysestä reipas kiihdytys ja savua tuli reilusti. Tuli heti väliä takana tulevaan mersuun useampi sata metriä ;D Tuo sama toistui päivän aikana viiden 20km ajon ja kiihdytys jälkeen. Enään ei savua tule paljoa. Kaipa sieltä jotain lähti.
Savu on väriltään harmaata. Eli ei ihan mustaa eikä taas valkoistakaan.
Jos heti putkeen tekee kaks nopeaa kiihdytystä niin savua ei tule. Vaatii myös reilusti kierroksia.

Auto on mitsubishi galant 2.0GTi -89 kilometrejä nähnyt kohta puoli miljoonaa.
 
Vs: Moottorin puhdistaminen

Eipä ole noita kaupallisia karstanpoistoaineita tullut kokeiltua mutta vettä on juotettu koneille joskus,vahingossa sekä tarkoituksella. Kyllä sillä vedellä puhdistava vaikutus on.
 
Vs: Moottorin puhdistaminen

Vesi irrottaa kyllä karstaa. Mutta nyt pitää olla varovainen.
Jos sitä innostuu kaatamaan pienillä kierroksilla liikaa, niin konevaurio on mahdollinen. Kun käynnissä oleva auto ajetaan järveen, jolloin saa kaasariin vettä relusti, niin kampiakseli katkea tai jopa osa koneen romuista tulee lohkosta pihalle kurkistelemaan. Tämä johtuu siitä, että vesi ei jousta männän päällä yhtään. Tilanne on vastaava, jos heittäisi männän päälle koneen käydessä paksun teräslevyn.

Sumuttaminen pienellä painepesurilla tai kukkasumupullolla on ok. Voi sitä kaataa sinne limsapullostakin vaikka kaksi litraa, mutta ei kerralla, sillei liruttamalla hitaasti. Kaveri sitten pitää kierrokset vaikkapa 4 tonnissa. Tätä ennen olisi hyvä ajaa reipas lenkki, jotta kone olisi kuuma. Käsittääkseni karstan irtoaminen perustuu lämpötilaeroihin. Kylmä vesi saa karstan kutistumaan, ja se rapsahtaa pois.

Itse kyllä suosittelen mieluumin reilua matka-ajoa. mm. Lahti-Hesa välillä näytti olevan viimeviikolla jo 120 km/h rajoitukset.
Huomioonottaen nopeusmittarin virheen, - 10 km/h, yksi tuntematon kaveri ajoi ;D 150 km/h liki koko matkan, siis mittarin mukaan. Kyllä -89 1,6 l kaasari galantti alkoi kulkemaan taas eri malliin. Muutenkin hiema aggressiivisempi ajoasenne, mm rampeista kiihdyttäminen ja ohittaminen, reilusti vaan kaikki tehot irti ennen kuin ollaan liiakk sakkorajan yläpuolella. Eli 2:lla jonnekin 80 tietämille, kolmosella 120 ja nelosella sitten muutaman kerran 165 reaalinopeutta, jonka valmistaja lupaakin ohjekirjassa huipuiksi. Näissä nopeuksissa ollaan kierrosluvun max rajalla, ja kuumasta koneesta karstat kyllä saa kyytiä. Myös pakoputkistostakin.


Sitäpaitsi autolla ajaminen on kivaa. :driver ;D
 
Vs: Moottorin puhdistaminen

No itse olen ennemmin suosinut noita oikeita moottorinhuuhteluaineita ja sillä on tasureiden nakutukset pysyneet GDI Galantissa loitolla jo 10 vuoden ajan. Vettä en ole käyttäny auton moottorissa muussa kuin jäähdytinjärjestelmässä :D
 
Takaisin
Ylös Bottom