muovipuskurin jatkaminen

moogeli84

Evo IV & Evo VI
Liittynyt
27 Elokuu 2004
Sijainti
Punkaharju
onks kellää kokemusta MUOVI-puskurin jatkamisest, ku ostin tos puskurin, mut jouduin sen "poskia" jatkaa ylhäältä n. 10cm ja alhaalta n. 15cm, jatkoin lasikuidulla sisäpuolelta ja lasikuitukitillä ulkoa, mut ei kestäny kii, vaan repesi irti pienessä sohjossa...  :mad:
 
(muovi)Hitsaaminen on paras keino yhdistää muovia.

Eli tavallaan osat sulatetaan yhdeksi kappaleeksi
 
Ensinnäkin pitäis olla posket mitkä liittää puskuriin.
"Hitsejä", mitä ite oon nähnyt, on kaasu eli kosaani / butaani juotin / poltin ja kuumailmapuhaltimeen liitettävä ilman ohjain.
Kumpaakaan en ole käyttänyt, etten tiedä sen varmemmin käytöstä, mutta kummalakin lämmitetään / kuumennetaan liitettäviä reunoja ja samalla lisätään erikseen leikatusta suikaleesta lisä materiaalia saumaan. Muovi kun kutistuu sulaessaan.
Taisi olla Puskurissa juttu tästä korjaus juotoksesta. Liitos kuulemma kestää paremmin kuin muu osa puskuria. Totta kai kun siinä kohtaa on kaksin verroin ainetta tiheämmin.
On jo pitkään pitänyt hankkia itelle juottimet. Motonetissä ja piltsus on ainakin jotain polttimia myynnissä..
 
ittellä on rojekti, oon hitsaillu sellasella pienellä toholla ~9eur ja uudellee täytettävä, on ihan hyvin onnistunu, tosin ei ole valmis joten en tiedä lohkeaako heti.. toivoen ei.. :seina

kuumailmapuhallin on vihonviimenen esine millä suosittelen sitä tekemään.. lämmittää liian isolta alueelta, ja kun tekee että on sulaa muovi = hyvin hitsautuu = koko puskuri painuu alas päin siitä kohtaa.. ja jos laittaa ilmanohjaimen siihen puhaltimeen = se lämmiittää itseään = koko puhallin hajoaa.

nimimerkillä kerran hajoitettu..
 
ihan kuumailmapuhaltimella ja toisesta puskurista vuollut täyteainetta. korvakon korjasin takapuskurista.
onhan tuo kestäny toistaiseksi jo 6kk :p
 
Donputte sanoi
ihan kuumailmapuhaltimella ja toisesta puskurista vuollut täyteainetta. korvakon korjasin takapuskurista.
onhan tuo kestäny toistaiseksi jo 6kk :p

edelleen jollain pienellä toholla on paljon parempi ja helpompi hitsata kuin puhaltimella :-*
 
Kokeilemattakin jo alkujaankin epäilin puhaltimen käyttöystävällisyyttä.

Pikku tohossa vaan taitaa olla sen verran pieni säiliö, että sitä joutuu täytteleen useammin kuin sitä isompaa versiota. Tosin se on kätevämpi pienissä tiloissa..

Pitää hankkia sellanen, kunhan kerkiän. Sais takapakkariin kulmapalat ja eteen jatkot kiinni.
 
Itse olen kahta muoviosaa liittäessäni (mm. roiskeläpän halkeama, umpion kiinnikkeen katkeama ja puskurin katkeama) lämmittänyt paksua teräs- tai kuparilangan pätkää ja painanut sen kiinni muoviin poikittain liitospintaan nähden. Täytyy vain painaa riittävän pitkälle eli noin puoleen väliin muovin paksuudesta. Tämä jäykistää liitoksen melko hyvin.
 
J. Hukkanen sanoi
Itse olen kahta muoviosaa liittäessäni (mm. roiskeläpän halkeama, umpion kiinnikkeen katkeama ja puskurin katkeama) lämmittänyt paksua teräs- tai kuparilangan pätkää ja painanut sen kiinni muoviin poikittain liitospintaan nähden. Täytyy vain painaa riittävän pitkälle eli noin puoleen väliin muovin paksuudesta. Tämä jäykistää liitoksen melko hyvin.

Kolvilla sauman sulattaminen on mun mielestä paras tapa ja kestänytkin on aina kohtuu hyvin. Kuumailma puhaltimet jne sulattaa liikaa läpi asti. ts. pinta vetelee ja pintarakenne muuttuu silminnähden saumakohdasta.
Sitten nää muovilaadut joiden lämpökäsittely ei onnistu: alumiinipelti kiinni takapuolelle sikafleksillä ja ruuveilla kiinni, kuivettuaan ruuvit pois ja saumakohdan ohennus rälläkällä tms, eli tehdään saumakohtaan pari-kolme senttiä leveä ja pari kolme mm syvä railo johon lasikuitukittiä, muutaman puskurin oon korjaillut noin ja on kestänyt vähintään hyvin, ei lohkeimia.

Muovin päälle lasikuidun laminointi on tuhoontuomittua, jos jotain puskureita väsäilee niin voi toki tehdä noin ja sen jälkeen ottaa lasikuitumuotti ja tehdä puskuri kokonaan lasikuidusta...
 
Tehosäädettävällä kuumailmapuhaltimella, oikeanlaisella suuttimella ja mieluiten kaupasta ostettua oikeaa muovilankaa tai jostain piilosta vuollutta suikaletta käyttäen.

Hitsataan kahdelta puolelta V tai Y-railoa käyttäen(ei muista). Pitäisi tulla noin 70% alkuperäisen lujuudesta.

Muovilaatuhan lukee yleensä jossain puskurin sisäpinnalla. Jos ei löydy niin sen voi selvittää polttokokeella. Varmaan jostain löytyy ohjeet tulkitsemiseen(en vaan jaksa etsiä). Myös oikea hitsauslämpötila riippuu käytettävästä muovilaadusta.

Tarvii huomenna ettiä vanha koulukirja jossa se on selostettu kun käyn porukoilla. Pistän sitten tarkempaa.

Oikein tehtynä ainoa oikea tapa ja 100x helpompaa kuin pellin hitsaus kunhan välineet on kunnossa. Kolvilla vain heftataan sauma.


EDIT: ja hankalissa paikoissa tietysti jotain verkkoa voi käyttää taustalla tukemassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom