Napa vai vetari sökö ?

S

skoski

Guest
Onko etupään napa tullut tiensä päähän
vai olisiko vika vetarissa, kun etupään vetoakselissa tuntuis olevan suurehko pitkittäisklappi/jousto. Lisäksi
sieltä renkaan päästä kuuluu rohinaa akselia pyörittäessä (en oikein osannut paikantaa kuuluiko ääni navasta vai vetarista).
Muutenkin tuo kuskinpuolen etupää rutisee kun ajaa nelikolla etupyörät linkussa...

Miten voin testa/kokeilla/nähdä kummassa (tai missä) vika ?!

Toistakin asiaa tuli eilen ihmeteltyä. Mitä ne kaks anturia
on siellä vaihteistossa/jakoaskissa. Onks toinen peruutusvaloille ja toinen nelikon merkkivalolle ?! Peruutusvalo toimii, mut tuo nelikon merkkivalo ei, ja toinen noista antureista on kaput...

Auto on manuska tdic vm.90
 
se on ihan normaalia että renkaat linkussa kuuluu ääni kun se käännönrajoitin ottaa kiinni.pakkivalon ja nelivedon anturithan ne siellä alla,hitaalle ja nopealla 4wdlle omansa.onko siellä vetoakselin päässä se lukkorengas paikallaan,siellä on kyllä jonkun verran sitä välystä aina.
 
Tuo ääni joka kuuluu etupäästä (kuskin puolelta) on kyllä sen verta kovaa rutinaa (ehkä paukettakin ? ) et ihmetyttää jos se on ominaisuus.. Tuntuu et rutisee vaik renkaat ei aivan linkussa. Neliveto kyl toimii, ainakin pyörät suorassa, sen huomasin jäisellä/lumisella rampilla kiskoessani paattia (1,7t) kuiville jäistä ;)

Btw, mitä tarkottaa napalukon ns. jarrusarja ?!
Kyselin napalukkojen hintoja ja tollanen tuli eteen.

Anturin hinta alkuperäisenä (?) 42,70 ja napalukon jarrusarja 108 egee. Purkaamoissa käytetyt lähes samoissa hinnoissa !
 
siis se pyörät-linkussa-pauke on todellakin järkyttävän kuuloista, mutta ei vaarallista. Se ei ole ominaisuus (sieltä puuttuu yleensä sellaiset muoviset vaimennusholkit), mutta en ainakaan itse ole ottanut stressiä siitä äänestä -se on vain ääni.
 
Tuttu ääni, mullakin siinä pätkässä kuului se aina kun linkkuun väänti pyörät. Tässä nykyisessä ei tuota ääntä onneksi ole tarttenut kuunnella.
 
Huomasin viikko sitten, että mullakin on paha ääni edestä kun 4-veto päällä. 2-veto päällä ei mitään ääniä. Ajattelin heti että nyt pitää etukardaanin ristikon rasvata. Menin auto alle ja kun vääntelin etukardaania niin huomasin että huomattava välys ristikossa ja rahinaa kun pyörittelee. Kardaani siis huoltoon. Täytyy ottaa irti kun kerkiää ja viedä se huoltoon, tossa on lahellä hyvä liike, ei ole kallis juttu. Oliskohan sulla sama vika.
 
Tomi.T sanoi
Huomasin viikko sitten, että mullakin on paha ääni edestä kun 4-veto päällä. 2-veto päällä ei mitään ääniä. Ajattelin heti että nyt pitää etukardaanin ristikon rasvata. Menin auto alle ja kun vääntelin etukardaania niin huomasin että huomattava välys ristikossa ja rahinaa kun pyörittelee. Kardaani siis huoltoon. Täytyy ottaa irti kun kerkiää ja viedä se huoltoon, tossa on lahellä hyvä liike, ei ole kallis juttu. Oliskohan sulla sama vika.

Kuulostaa todella tutulta ! Huomasia myös tuon välyksen ja rahinan kun vääntelin ja pyörittelin kardaania.
Tyhmä kysymys, sori, mut voinko ajaa takavedolla jos otan tuon etukardaanin pois ja käytän sitä jollakin tsekattavana ?!
 
Jakolaatikon öljyt tulee pihalle kun otta etukardaanin irti. Itse kallistin auton voimakkaasti kun otin sen irti tossa pihalla äsken. Vähän tuli öljyä silti. Uskoisin että voi sitä 2 vedolla ajaa ilman etukardaania ja jakolaatikon öljyjä. Itse en kuitenkaan aja vaan otan vara-auton käyttöön. Jakolaatikon reiän tuki muovilla, ettei mee moska sisään. Jos sullakin rohisee, se on siinä sitten. Ristikoissa ei pitäisi tuntua mitään klappia. Täälläpäin Komet oy tulla juvanmalmilla (Espoo) huoltaa kardaanit. Viimeksi oli takakardaanien ristikoiden vaihto plus akselin tasapainotus 70 eeroo. Siinä jakolaatikossa on stefa ihan esillä joka ehkä kannattais vaihtaa samalla.
 
siitähän kuuluu ihan kamala ääni kun vetoakselinnivel on sökö,aina ajopa suoraan eli kieroon
 
Takaisin
Ylös Bottom