Napalukot ja etupään kolinat

J

Jami

Guest
Miten voi testata, toimivatko automaattinapalukot niin kuin pitäisi?

Mitä kaikkea pitäisi (ja missä järjestyksessä) tutkia, kun etupää pitää nelivedon aikana traktorimaista jyrinää (ei kuulosta vetoniveleltä) ja on tahmea ja raskas ja vielä puoltaakin aika pahasti?
 
jos 4-vedolla jyrisee tutki ainakin etukardaanin ristikot (onko klappia) ja prässää rasvaa niihin samalla.
Helppo homma josta kannattaa aloittaa.
 
Laahakos sulla jompikumpi etujarru ? Rengaspaineet olet jo varmaat tarkistanut ;)
 
Ei ja joo. Sitäpaitsi puoltaminen on sen verran rajua, ettei sitä rengaspaine (paitsi nollapaine!) selittäisi ;)

Teoria: napalukko on jumissa ja vetoakseliin tai jakolaatikkoon liittyy jokin jumitusongelma. Siksi puoltaa myös takavedolla... ?

Vaihdoin laakerit kaunissti ohjeen mukaan, eikä rahinaa, klappia tai muutakaan ollut rengasta pyörittäessä. Voiko napalukon asentaa väärin?

Ja miten sen toiminta testataan?
 
Vaatii kaveria avuksi ! Jäinen (peilijäinen on paras) autio esim. parkkipaikka ja nelkku päälle ! Pykälä päälle ja kaveri seuraa edestä päin runtiiko joka pyörä ( tosin tasauspyörästö saattaa luistattaa toista etupyörää mutta se kumpi on liukkaamalla se pyörii. Sit voi ottaa nelkun pois , peruuttaa sen 2-4 metriä ja kokeilla lähtiko neliveto pois, siis kokeilemalla eteenpäin runtaisemalla ( ei sit ihan älytöntä kierrosmäärää kun nostaa kytkimen tai ainakin viimeistään silloin hajoaa napalukot ) Noin mä sen testaisin ( mulla puoltaa kanssa oikealle ja jarrutettaessa oikea pyörä lukittuu ensin , jos lukkojarrutuksen joutuu tekemään, koitan välttää kun sit menee pulkkana )
 
Olenkohan mä nyt taasen käsittänyt jotaki väärin?! Tuolla Jaskan testillä ei mun mielestä näe tota hommaa, jos lopuksi ottaa nelikon pois, ja runttaa etiäppäin, kun jakolootan mielestähän on takaveto päällä, niin eihän ne etupyörät silloin vedä, vaikka olis kuinka automaattilukot jumissa...?
 
Tässä helppo ja varma konsti: neliveto päälle aja eteenpäin vaikka 20m, kokeile pyörittää etuvetoakseleita käsin, jos ei pyöri niin hyvä. Sitten 2-vetopäälle peruuta vaikka taas 20m ja taas pyörittämään akseleita, jos pyörii käsin n. kierroksen verran niin taas on kaikki hyvin. (Joskus vaatii peruuttamisen jälkeen pienen ajon eteen niin silloin vasta vapauttaa navat.)
Jos toiminta poikkeaa yllä olevasta napalukossa on vikaa.
 
Napalukko sanoi
Olenkohan mä nyt taasen käsittänyt jotaki väärin?! Tuolla Jaskan testillä ei mun mielestä näe tota hommaa, jos lopuksi ottaa nelikon pois, ja runttaa etiäppäin, kun jakolootan mielestähän on takaveto päällä, niin eihän ne etupyörät silloin vedä, vaikka olis kuinka automaattilukot jumissa...?

Aivan oikein, itsekkin nyt tajusin mitä kirjoitin siis eihän se jakis tiedä niistä napalukoista tuon taivaallistakaan, mutta niin kuin "uge" totesi jos sen 2wd:n valitsemisen jälkeen ei vetarit pyöri käsin pyörittämällä niin on lukko ilmeisesti jumissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom