Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli yleensähän näihin vaihdetaan se vuotava etu-yoke joka tuorevoitelee pohjaa (MR470072)
+ 2 kpl Kannatinkumeja.

Kauppias tosin ohjeisti vielä että jenkeissä on tapana vaihtaa myös nämä 2 muuta "spider/u-joint" kardaaniin (kuvassa vasemmalla alhaalla), eli näitä niveliä. Miten lie, onko koettu kovin tarpeelliseksi moisten vaihto? En ole kuullut että ois näitä suomessa vaihdettu ikinä?

Ja kai tän ohjeen mukaan:
http://www.plymouthlaser.com/dshaft.htm
 

Liitetiedostot

  • dsrbk.JPG
    dsrbk.JPG
    63.4 KB · Lukukerrat 809
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

Siis yoken vaihto oikein?
Mun mielest sillon yoken vaihto on tarpeellista jos se on urilla, mutta syynähän siihen on jos itte kardaanin nivelet jotka on olleet pskana ja aiheuttaneet sinne sen että se päässyt "lemputtamaan". Dynys ainaki takimmainen ristikko on se joka kannattaa vaihtaa usein. Ristikko tarvikkeena jotain 10e...
Ja siis tc:hen (jakolaatikon häntään) se uusi tiiviste.
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

Harri K sanoi
Siis yoken vaihto oikein?
Mun mielest sillon yoken vaihto on tarpeellista jos se on urilla, mutta syynähän siihen on jos itte kardaanin nivelet jotka on olleet pskana ja aiheuttaneet sinne sen että se päässyt "lemputtamaan". Dynys ainaki takimmainen ristikko on se joka kannattaa vaihtaa usein. Ristikko tarvikkeena jotain 10e...
Ja siis tc:hen (jakolaatikon häntään) se uusi tiiviste.

Siis se etuyoke on ihan recall osa, se alkaa vaan vanhemmiten vuotamaan(?), en tiedä onko suolimalleissa ne jo korjattu joskus huoltojenyhteydessä. (Eli tämä joka tulee kulmavaihteeseen), ainakin itsellä vuotaa.
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

Tarvikeristikot eivät kestä, turha laittaa mielestäni turboon, itselläni meni pari kuukautta ja GMB tarvikkeet jokainen väljä. Alkuperäiset maksavat mutta myös kestävät. Ja tietysti ristikko pitää vaihtaa jos siinä on jotain vikaa tai se levähtää pitkin lattiaa purettaessa.
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

ast sanoi
Tarvikeristikot eivät kestä, turha laittaa mielestäni turboon, itselläni meni pari kuukautta ja GMB tarvikkeet jokainen väljä. Alkuperäiset maksavat mutta myös kestävät. Ja tietysti ristikko pitää vaihtaa jos siinä on jotain vikaa tai se levähtää pitkin lattiaa purettaessa.

Juu mut siis tämä salesperson tarjoskin näitä recall kittejä (a jotain 40usd), joissa tulee tuo "ristikko"? kun oem ristikko erikseen maksas 100usd.
Mut pointti olikin siis että kannattaako mun tuohon VR4:een vielä vaihtaa nuita(?) (kilsojen puolesta) (Itsellähän vain nuo kumit on paskana + yoke vuotaa)

(Minä en ymmärrä miten tuo etuyoke käy nuihin ristikoidenkin tilalle, mutta näin se ilmeisesti on (ellei ole jopa sama osa?, vai puretaanko se tuosta erilleen)

Eli mitä nämä termit niinku suomeksi on, Yoke = Eturistikko?, ja ristikot näitä kardaanin osien väliin tulevia (jenkeissä u-joint/spider) ?
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa, mutta kaikki kardaanin ristinivelet ovat keskenään samanlaisia. Nivelet pitää vaihtaa jos niissä on vikaa, ei sitä kilometrien perusteella pysty sanomaan.
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

ast sanoi
En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa, mutta kaikki kardaanin ristinivelet ovat keskenään samanlaisia. Nivelet pitää vaihtaa jos niissä on vikaa, ei sitä kilometrien perusteella pysty sanomaan.

Niin eli tuo minun hourailu on vain sitä että haluan varmistaa että tuo recall-kit (yoke + jotain muuta), on sama osa kuin nuo muutkin. Koska minulla tarjottiin 3 x recall kit (eli dumppaa kaikki muu ja ota nivelet), sen sijaan että ois tarjottu recall kit + 2 niveltä.

Mutta en vain näe tarpeellisena nuiden muiden vaihtoa?, miten nuo ristikkojen hajoamiset voi huomata/tarkistaa?
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

Yoke on se booriholkki/haarukka joka tulee sinne kulman sisäänpäin. Haarukassa on lisäks erikseen(?) ristikko eli u-jointti.

Ast: ihmettelen tota tarvikkeen kestoa kun on noita muutamat tullu vaihdeltua nivelakseleihin yms..samaa kuraa ne on :D
Rasvanipalliset toki mielellään.

Ristikon tuntee käsissään jo heiluttamalla:
a) pykäliä eli laakeri "lukee"
b) väljää, heilumista
c) rahisee tms
noissa kaikis jutuissa ristikko vaihtoon ja ristikkopaketissa tulee laakerit mukana ristikon päihin.
 
Vs: Nelivetomitsun kardaanin "kunnostus" E39A (+ muut kardaanipelit)

Harri K sanoi
Ast: ihmettelen tota tarvikkeen kestoa kun on noita muutamat tullu vaihdeltua nivelakseleihin yms..samaa kuraa ne on :D
Rasvanipalliset toki mielellään.

Niinpä, mutta eipä kestäneet. Kaikki kolme väljiä, osa vähemmän osa enemmän. Ja GMB:n rasvanipallinen tuote oli joka myös voideltiin huolellisesti. Surkea laatu kaikin puolin alkuperäiseen verrattuna, jo pelkästään pölysuojat ovat alkuperäiseen verrattuna kuin yö ja päivä. Yhtäkään ykkösellä lähetystä ei otettu.
 
Takaisin
Ylös Bottom