Oletteko koskaan kokeneet yhtä huonoa asiakaspalvelua

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Tervehdys vaan pitkästa aikaa!
On ihan pakko kirjoittaa koska niin sapettaa kuinka liikkeenharjoittajat kohtelevat asiakkaitaan. Onko muille sattunut vastaavaa?
Kirjoituksessa ei mainita henkilöjen nimiä, joten herjauksesta ei voi syyttää vaikka kuinka haluaisi...

Tilasin Peipohjan Autovaruste –nimisestä autopurkaamosta omistamaani vuoden 95 Audi A6:een elektronisen automaatti-ilmastoinnin lämpösäätimet, koska omat lämpösäätimeni näyttivät vikakoodia, mutta en pystynyt paikallistamaan vikaa. Epäilin että itse säädinyksikkö olisi viallinen. Tilaus ja toimitus menivät hyvin ja varaosa saapui parissä päivässä. Varaosalle oli annettu luokitukseksi A1, joka tarkoittaa virheetöntä ja toimivaa osaa.
Varaosa oli kuitenkin likainen, siinä oli tahroja (Coca Colaa tms.) ja siinä olevat painikkeet toimivat tahmeasti. Avasin osan koteloinnin, puhdistin painikkeet ja kontaktipinnat sekä LCD-näyttöjen pinnat ja kokosin osan uudelleen. Asennettuani lämpösäädinyksikön autooni tutkin siitä ensi töikseni vikakoodit painamalla yhtä aikaa ilmankierto ja nuoli ylös nappeja ja valitsin kanavan 01. Vikakoodeja tuli kaikkiaan neljä:
11.3 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic open
11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
11.7 Central Flap, sporadic block
18.3 Fresh air blower voltage, sporadic

Tiesin, että lämpösäädinyksikkö oli viallinen, koska omani antoi vain yhden vikakoodin. Lopulta kävi ilmi että vika ei ollutkaan säädinyksikössä vaan yhdessä säätömoottoreista. Tämä ei kuitenkaan oikeuta yritystä olla hyväksymättä viallisen osan palautusta, varsinkaan kun on kerrottu että osan laatuluokka on paras mahdollinen.

Soitin takaisin Peipohjan Autovarusteeseen ja kerroin tilanteen. He sanoivat että eivät suostu kaupan purkamiseen koska olen avannut osan. Tätä perusteltiin sillä, että olen saattanut viedä/vaihtaa osan sisällä olevia komponentteja. Tässä vaiheessa kerrottiin että ruuvit on merkitty maalipisaroin joista näkee jos osa on avattu. Mistään takuuehdoista tai muista asioista ei kaupan teon yhteydessä puhuttu, eikä kielletty avaamasta osaa. Minulta kysyttiin että olenko saanut autoni kuntoon. Vastasin että olen, mutta en kertonut että vika ei ollut lämpösäätimissä palautuksesta kieltäytymisen pelossa. Kerroin vain että olen ostanut uuden osan ensimmäiseksi mieleen tulleelta autopurkaamolta, koska sitäkin kysyttiin.

Tämän jälkeen todistin että lämpösäädinyksikön sisällä olevat osat ovat alkuperäisiä. Piirilevyyn on merkitty valmistusvuodeksi vuoden 1991 heinäkuu, ja oma autoni on valmistettu vuonna 1994. Nyt lämpösäädin suostuttiin ottamaan vastaan palautuksena.

Tänään sain soiton Peipohjan Autovarusteelta, josta ilmoitettiin että eivät maksa minulle hyvitystä. Tämä johtuu siitä, että oli selvitetty että en ole ostanutkaan hätäpäissäni mainitsemaltani toiselta autopurkaamolta lämpösäätimiä. Sanottiin myös että purkuauton entiseen omistajaan on otettu yhteyttä ja hän sanoi että lämpösäätimet ovat ehjät. Ilman vikakoodien lukemista vikaa ei kuitenkaan voi maallikko havaita. Puhelu lopetettiin pikaisesti ja ostamani lämpösäätimet jäivät myyjän haltuun. Rahoja ei palautettu.

· Myytyä osaa ei oltu tarkastettu, mutta laatuluokaksi annettiin paras mahdollinen
· Ei kerrottu että kotelointeja ei saa avata edes puhdistusta varten
· Pidettiin asiakasta valehtelijana
· Kun todistin että en ole vaihtanut tai vienyt lämpösäätimessä olevia komponentteja, ei tätä huomioitu, vaan kaupan purkamisesta kieltäydyttiin sillä varjolla että en ollutkaan ostanut muualta lämpösäätimiä.
· Ei palauteta viallista osaa postitse, vaan se täytyy itse hakea liikkeen pitäjältä kun hän tulee Espooseen. Ei osannut sanoa milloin tulee.

Tällaisen jälkeen on sanomattakin selvää että kyseisestä firmasta en osta enää mitään, varsinkin kun osille annetaan perusteettomat laatuluokitukset eikä vastata siitä jos myydään viallinen osa. Ymmärrän yksityisyrittäjyyden hankaluudet, mutta yrittämisessä on aina riskinsä. Kuluttajaa taas Suomen laki suojaa vahvasti. En kuitenkaan aio käydä asiasta oikeutta, vaan tyydyn kertomaan tarinani mainittujen autokerhojen jäsenille. Kysymyksessä on noin 100 euron arvoinen osa, mutta arvaanpa että huonosta asiakkuudenhoidosta koituu alalle huomattavasti suurempi menetys.
 
Saman suuntaista olen kokenut Roi-osassa Oulussa.
Luupäähän piti syyläri saada, ja netistä katsoin, että roissa on A1 syyläri. No eiku 100km päähän hakemaan. No syyläriä ei ollut edes irrotettu autosta, ja kun menin n.tunnin päästä sitä hakemaan, niin pajalla haisi hirvee maalin katku, ja sen syylärikin oli samanlainen hapan paska niinku omassanikin. Eli eivät olleet edes tarkistaneet, vaan lätkäisseet suoraan A1 merkinnän.

Muutenkin alkaa kyllä ..tuttaan tämä nykyinen ns. asiakaspalvelu...kelkan osien kans saanu tapella niin, että kyllä kai tässä kohta verisuoni napsahtaa  :seina
 
Aika karua "asiakaspalvelua" :eek: Ja tuo nettijussin kirjoittama juttu Roi-osasta ei ole mikään yllätys. Kuullut puhuttavan että suomen kalleimmat varaosat löytyy sieltä,vedotaan aina siihen että se on alkuperäinen. Itse tosin en ole noin huonoa palvelua koskaan saanut,vaan aina on ollut tavara sitä mitä on pitänytkin.
 
joo tuolla roi-osassa olisi maksanut 91 lancerin vasen takavalonumpio enemmän kuin uusi veholla :nykii.Yks myyjistä on kyllä naapuri mut sanoi vaan et on ihan asiallinen hinta tosta umpiosta ???.ei vaan mennyt mun järkeen jos veholla ois maksanut 113€ ja siellä kuulemma noin 120€ no löysin sen sit yheltä purkaamolta 20€ :peukku
 
Roi-osasta ite kans kuullut huhua... ja se miten ne mainostaa että "varaosat jopa puoleen hintaan"... no kyllähän ne puoleen hintaan..nimittäin uuden alkuperäisosan hinnasta.. Ja muutenkin kannattaa olla tarkkana noissa purkaamoissa.. Isäntä oli joskus aikoinaan kysellyt 100A datsuniin etunapaa.. no oli sit käyny kysyy jostain niin oli pyytänyt 2x uuden hinnasta.. no isukilla oli uuden hinta tiedossa niin sai sit kolmasosalla hinnasta ;)
 
Joo... Itellä kans jonkin verran kokemusta tosta ensimmäisessä jutussa mainitusta purkaamosta. Ei olleet oikein mitkään hinnat kohdallaan tossa firmassa. Toisen veljeksen kanssa tuli toimeen kyllä hyvin, toista ei kiinnostanut pätkääkään asiakaspalvelu ja myyntityö. Ja turha oli kertoa mitä osa maksaa jossain muualla, kehotettiin aika pian ostamaan se osa sieltä mistä halvemmalla saa. Apteekin hintoja, ja hinta riippui siitä kumpi oli myymässä ja millainen päivä (sillä toisella) myyjällä oli.

Jossei hyllystä löytynyt valmiiksi irrotettuna etkä itse halunnut osaa käydä irrottamassa niin... sen osan voi unohtaa. Jos osa ei ollut kallis niin varmaksi eivät osanneet sanoa että saavatko irrotettua samana päivänä vai joskus kun ovat menossa sattumalta sellaiseen suuntaan romukentällä josta sellainen osa saattaisi löytyä. Ja hinta oli itseirrotetulla osalla sama kuin jo valmiiksi irrotetulla osalla. Eli asiakkaan omalla työllä ei ollut mitään arvoa.

Siellä oli yks keulaan kolaroitu Cordia joskus, kyselin hintaa, ei kaveria edes kiinnostanu mitä olisin siitä maksanut. Sanottiin ettei oo myynnissä. Ja perään sanottiin että siitä saa paremmin rahaa kun se on kunnossa. Moni muu myyjä olisi jättänyt tuon viimeisen lauseen sanomatta.

Ihan eilisenpäivän kokemusta ei itselläni ole, en ole kyseisessä paikassa asioinut vuosikausiin enää. Lähistöllä on muitakin purkaamoita. Joissa osat ovat kohtuuhintaisia. Ja yleensä valmiiksi irrotettuna.
 
Roi-osassa oli 50e keskikonsoli myynnissä, kun kysyin sitä maililla oliki hinta 60e.. ::)
 
Pakko jatkaa tätä hieman,tämä sattui kaverille..

Tilasi pakosarjan johon sanoi laittavansa erillisen hukkaportin,että tekisivät sille jonkinlaisen paikan mihin sen saisi itse hitsattua.
Samalla tilauksessa oli myös suuttimet (auton malli kerrottu),ja mittojen mukaan (kuva mukana) välijäähy.

No,ensin saapui suuttimet ja välijäähy.
Suuttimet oli yleismalliset,ja aivan vääränkokoiset.
Välijäähy oli hieman vääränkokoinen,ja tulo/lähtö oli vastakkaisilla puolilla kun niiden piti olla samoilla puolilla.
Reklamaatio asiasta,jäähy&suuttimet takas (tällä kertaa lähti mukaan myös orggissuutin).

Parin päivän päästä tuli välijäähy takaisin p.sarjan kera (ja orggissuuttimen).
Välijäähyssä oli paikat muutettu,nyt on "sinnepäin" sopiva,edelleenkään ei kuitenkaan se mitä tilattiin.
Sopivia suuttimia ei kuulemma löydä,tarjoutui kuitenkin 30€ poraamaan i.sarjan/suutintukin reiät sopiviksi.

Pakosarja olikin sitten todella mielenkiintoinen..
Joka suuntaan kiero (ja laipat vedelly..),joka putki erimittainen,ja yhdistetty turbon puolen laippaan niin että mahdoton ottaa "yhteistä" lähtöä hukkaportille..
 
Takaisin
Ylös Bottom