Ongelmia ajovalojen kanssa

weldor

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2005
Sijainti
Kajaani
'90 Lancerista lopetti kaukovalot toimintansa. Lyhyiltä kun vaihtaa pitkille niin vain parkkivalot jäävät palamaan.
Sulakkeet tarkastelin ja kunnossa olivat.
Muutaman viikon on jossain kojelaudassa kuskin puolella raksutellut rele ja arvelisin sen liittyvän tähän ongelmaan. Releen raksuttelun aikaan ei ole aikaisemmin tarvinnut pitkiä valoja vasta viime lauantaina jolloin ongelman huomasin. Missäpäin Lancerissa sijaitsee pitkien ja lyhyiden valojen ohjausrele? Täytyykö ruveta koko kojelauta ja mittaristo repimään irti?
 
Emännän lancerissa lopetti lähivalot toimintansa.
Aiheuttajaksi paljastui hapettunut liitin minkä seurauksena liitos alkoi lämpenemään minkä seurauksena liitin suli jolloin kontakti hävisi kokonaan ja valot hävisivät.

Liitin mikä kettuili sijaitsi edestä päin katsottuna oikealla puolella ajovalon ja pyöräkotelon välissä.
Olisko ollut 4 ohuempaa ja 4 paksumpaa johtoa...

Liitin sivareilla pois ja juottamalla johdot yhteen.
Kutisukkaa päälle.
 
Bete_84 sanoi
Kato ettei oo molemmat hehkut palanu... ;)

Jos on molemmat hehkut palanu niin täytyy sanoa että loistava ajoitus kun yhtäaikaa palavat. Täytyypä tarkistella. ;D

ahis sanoi
Emännän lancerissa lopetti lähivalot toimintansa.
Aiheuttajaksi paljastui hapettunut liitin minkä seurauksena liitos alkoi lämpenemään minkä seurauksena liitin suli jolloin kontakti hävisi kokonaan ja valot hävisivät.

Johtimet ja liittimet ovat kyllä aika "rupsahtaneet" joten vika saattaa olla niissä. Kiitoksia vinkistä! ;)
 
weldor sanoi
Bete_84 sanoi
Kato ettei oo molemmat hehkut palanu... ;)

Jos on molemmat hehkut palanu niin täytyy sanoa että loistava ajoitus kun yhtäaikaa palavat. Täytyypä tarkistella. ;D
Pari viikkoa takaperin multa paloi molemmat langat tasan samalla sekunnilla keskellä ei mitään, ja arvaa oliko varapolttimoita? ::)
 
J. Hukkanen sanoi
weldor sanoi
Bete_84 sanoi
Kato ettei oo molemmat hehkut palanu... ;)

Jos on molemmat hehkut palanu niin täytyy sanoa että loistava ajoitus kun yhtäaikaa palavat. Täytyypä tarkistella. ;D
Pari viikkoa takaperin multa paloi molemmat langat tasan samalla sekunnilla keskellä ei mitään, ja arvaa oliko varapolttimoita? ::)

Siinä voi jo sanoa että voi nakki... ;D
 
Polttimot oli kunnossa ja samoin liittimet.
Se mahtaa olla se naksuva rele joka ongelman aiheuttaa. Täytyy huomenna käydä kirjastosta hakemassa korjausopas ja tutkiskella sen kanssa ongelmaa.
 
juu sama ongelma mul kans galantissa.. :-\ oon tutkinu sen verran et jännite tulee kyl pitkille valoille eli rele ja sulakkeet on ehjät ja korjaus oppaan kytkentä kaaviosta katottuna viiksikytkin maadottaa...eli ku pitkille vaihtaa nii maita ei enää löydykkään ja lyhyetkin sammuu...
 
Tuossa tuli nyt tarkemmin tutkiskeltua tuota Lancun valo-ongelmaa huomasin että oli tosiaan yhdestä liittimestä hapettunut kaksi johdinta täysin pa***ksi. Linkin takana on kuva liittimestä (keltaisella ympäröity) josta kuvassa kaksi taaimmaista johdinta p*skana. Lisäksi huomasin sen kun laittoi valot palamaan ja heilutteli hapettuneita johtimia, kuuluu (kuvassa punaisella ympäröity) pienestä mustasta lootasta ääni *raks,raks*. Niin kuin rele yrittäisi toimia. Onkohan loota joku valojen "ohjausboxi"? Siinä lukee seuraavaa:

MB6174491
12V
TYPE G8D-17M-10A
1780D3

Lancerin kytkentäkaaviota katselin ja sen perusteella aattelisin että on valojen "ohjausboxi".

Pitää huomenna laitella se liitin kuntoon ja katella selviääkö ongelma sillä.


Linkki
 
Vastailen tässä itse. Pitkät valot toimivat taas. Se oli se pirun liitin joka häikkäsi. Nimimerkki ahis saa pisteet tästä ongelmasta. :peukku
 
Moro
Kuten jo tuolla toisessa topicissa tuli kyseltyä.Kyseessä 94 galant.Lähivalot palavat kun viiksi OFF asennossa.Kun vetää viiksestä välähtävät pitkät.Tähän asti kaikki toimii kuten pitääkin. Käännettäessä viiksi ON, sammuvat lähivalot.Vain parkit jäävät palamaan.Pitkät välähtävät kun vetää viiksestä, mutta eivät jää päälle.Olen vaihtanut / mitannut kaikki sulakkeet(sisältä,konehuoneesta),vaihtanut releitä ristiin(ne kaksi identtistä jotka sijaitsevat edessä vasemmalla). Apumiehen puolella jalkatilassa joku rele naksuu kun kääntelee viiksestä.Samoin sulake boxissa konepellin alla.Nämä kaksi sulakeboxissa olevaa on vaihdettu ristiin.Puhdistanut ohjausboxin liittimet(olivat aika vihreet).Huomenna jatkuu mittailu ja tonkiminen.Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.Onko galantissa jossain "piilo"sulakkeita/releitä??
 
Ok.Alkaa tuntumaan siltä että tolla ohjausboxilla olis jotain tekemistä asian kanssa.Mitähän niihin johtoihin kuuluisi tulla ja milloin.Korjauskirjassa tosi ylimalkaiset sähkökuvat.Haynesin englannin kielinen manuaali kyseessä.Liittimeen tulee kaksi paksumpaa johtoa ja muistaakseni neljä ohuempaa.Nyt kaikki kaivelemaan sähkökuvia esiin! ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom