Onko 88-92 vapari 4G63 todellakin luumu?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli siis, onko tuo 88-92 galanttien vapari kone tosissaan nuin luumu = hidas.

ie, kulkee alakierroksilla, mutta kun pitäs yli 3.5k lähtä menee niin jää lähtemättä, kiertää tuskaisesti punarajalle (5-6k) ja sit oikeestaan onkin parasta miettiä vaihtoa.. :nykii , kiihtyvyys on todella rajoittunutta mielestäni tuolla 3.5-> alueella, jopa 4G32 kaasarina kulkee paremmin tuolla osastolla.. eli onko tuo moottori kunnon kuminauhamaista menoa, vai onko jossain jotain vikaa?. (Nopeus siis saavuitetaan mutta ei mielestäni 110hp vertaisella tavalla)

ainakin takavetoisen kaasari G63 sykki ihan eritavalla.. ???
niin ja tosiaankin kyse 8v mallista :)
 
eipä ainakaan mulla ollu minkäänlaisia "potkuja" kieroksilla.
tasainen vääntö alusta punarajalle...
ja 90' gli kulki kuminkin ihan kivasti 190mittariin ja kiihty
ainakin paremin ku 1.6/16v escortti ;) huomattavasti ;D

luumulle kyllä tuntu alle 100 nopeuksissa 100->150 menee sitten perstuntumalla samal tavoin ku 0-100 ::)
näin ainakin 8-tappinen g63 :-*
 
nykyään ku löytyy noita kaks, 8v ja 16v niin voi vähän vertaillakki. Omassa 8v koneessa semmonen et ku kierrokset tulee kolmeen tonniin niin alkaa pitää semmosta outoa ääntä ja tuntuu et teho hukkuu siihen, kuulostaa niinku ois pakosarjassa jottai vikaa ??? ??? ??? Mut ei toi 8v kyl mikää luumu oo, ajettu uutena tm:s ilman kattia 0-100 10.3s.

Varmaan jotain vikaa siinä mitä oot ajanu, hyväs lykys sama ku tos mun koneessa, et jostain syystä tehot hävinny ylhäältä ja ei meinaa kiertää ku just sem 5-6t, on kyl outo vika joo, tuskin johtuu tp-akseleista kummiska ku se tärinä on niinku sellasta vahvaa brummiääntä ja satun tietää et ton 8v koneen pitäs olla tosi hiljanen yläkierroksilla, ja kyllä sen tosiaan pitäs kiertää ihan hyvin vakiona, huipputehot ja väännöt tulee kummiski ylempänä ku vanhemmissa 4g63 versioissa.

Ja kyl siin konees ehkä jonkinmoinen pieni potku tulee siinä 3.5 tonnin jälkeen, jos on lähteäkseen vetämään, ois kyl ihan mielenkiintosta tietää mistä moinen sit ku alhaalla käy tosi nätisti. Tuntuu et toi 16 v GTI käyki sit nätisti vaan siel ylhäällä 6-7 tonnin tuntumassa :p
 
mystinengalant sanoi
Ja kyl siin konees ehkä jonkinmoinen pieni potku tulee siinä 3.5 tonnin jälkeen, jos on lähteäkseen vetämään, ois kyl ihan mielenkiintosta tietää mistä moinen sit ku alhaalla käy tosi nätisti. Tuntuu et toi 16 v GTI käyki sit nätisti vaan siel ylhäällä 6-7 tonnin tuntumassa :p


Mulla ainaki ihan napakasti lähtee vetämään 2.5-3 tonnin korvilta loppuun saakka.... huiput otettu 215 (tiedä sit paljon mittari kusee) mut harvinaisen pirtsakka peli on kuitenki.... :driver

Edit: ja autohan on tuo 90' hb malli... ;D
 
Blizzard^ sanoi
mystinengalant sanoi
Ja kyl siin konees ehkä jonkinmoinen pieni potku tulee siinä 3.5 tonnin jälkeen, jos on lähteäkseen vetämään, ois kyl ihan mielenkiintosta tietää mistä moinen sit ku alhaalla käy tosi nätisti. Tuntuu et toi 16 v GTI käyki sit nätisti vaan siel ylhäällä 6-7 tonnin tuntumassa :p







Mulla ainaki ihan napakasti lähtee vetämään 2.5-3 tonnin korvilta loppuun saakka.... huiput otettu 215 (tiedä sit paljon mittari kusee) mut harvinaisen pirtsakka peli on kuitenki.... :driver

Edit: ja autohan on tuo 90' hb malli... ;D

Unohdit mainita et ei oo ihan vakio toi sun autos ;D
 
Omassa kasitappisessa tehoja on yläkierroksillakin vallan huimasti kylmähköllä konella ja viileällä ilmalla muutenkin, mutta koneen lämmettyä kunnolla tuntuu että 4500-5000 jälkeen ei oikein enää tapahdu... Jossain varmaan vuoto (imusarjan tiiviste, ruiskutussuuttimet tms?)

Mut muuten kyllä olen ollut ihan tyytyväinen, mukavasti vääntää alhaaltakin :)
 
mystinengalant sanoi
nykyään ku löytyy noita kaks, 8v ja 16v niin voi vähän vertaillakki. Omassa 8v koneessa semmonen et ku kierrokset tulee kolmeen tonniin niin alkaa pitää semmosta outoa ääntä ja tuntuu et teho hukkuu siihen

vähän samaa, ääni kasvaa, mut auto ei liiku juurikaan sen vihaisemmin :) alle 4k siis kulkee parhaiten kun vaihtelee vaihteita, ylempi kierrätys on futile :S
 
Jakopää hypänny yhden hampaan? Omas gallus oli hypänny 2 hammasta ja imuäänet oli tosi sporttiset ;D Jenkaa ei kyl ottanu yli 3.5k
 
GSR sanoi
Jakopää hypänny yhden hampaan? Omas gallus oli hypänny 2 hammasta ja imuäänet oli tosi sporttiset ;D Jenkaa ei kyl ottanu yli 3.5k

umh, paha paha, ei syö bensaa eikä oireile muutenkaan, tyhjäkäynti on ok yms.. ja hihnat ja kiristimet on vaihdettu liikkeessä 35tkm aiemmin.. ja 100tkm ois se vaihtoväli... eikä se jengaa oo kyllä saanut tuona aikana mitenkään ihmeellisesti.. mut minkäs teet, kun nuissa etuvedoissa ei nyt huvikseenkaan jaksa purkaa että pääsee katsoo hihnat kun on sen verta ahdasta.
 
Ei se paha homma oo tarkistaa jakohihnan merkit, nokka-akselin käyttöpyörän suoja pois, on kiinni 3:lla ruuvilla, kampurasta merkit kohdilleen ja sit sihtailemaan nokka-akselin merkkiä :peukku

Kyllä sen jo tolla menetelmällä näkee onko jako pielessä vai ei
 
3000-3500 rpm paikkeilla alkaa seos rikastumaan stoikiometrisestä ja se saattaa tuoda tehon tuntua. ...Ruiskuissa siis.
Se 16-venttiiline kone noista GTi-malleista ainakii o iha täys kierroskone. Tehohuippu o 6750 kiekassa ja vääntöhuippu 5500:ssa.
 
Korjaajalta kun kysyin arveluita niin väitti semmosta että konetta ajettu liian huonoilla/vähillä öljiyllä, ja siitä johtuen sitten kärsinyt (yläkerta???) jotenkin, kun ei toi mun mielest voi se tp-akseli olla.

SEhän siinä kyllä on et eka tärinäpiikki tulee 3000rpm kohalla mutku sekään ei oo mitään hirveen kovaa tärinää, toisaalta kone käy alhaalla nätisti ja hiljaisesti, tyhkäkäynti myös. Ylöspäin kierrättäessä tärinä vaan kovenee ja siirtyy jotenkin rungon kautta kojelautaan, 5.5 jälkeen tuntuu ettei missään nimessä uskalla antaa enempää. Ja tosiaan tärinä ei oo välttämättä oikee sana, on niinku verrattavissa johonkin vanhempaan moottoriin tuo ääni.

Onkohan 91 GTI:ssä sit eri kierroksilla tehohuippu ku ohjekirjan mukaan vanhemmassa 6500 rpm......
 
mystinengalant sanoi
. Ylöspäin kierrättäessä tärinä vaan kovenee ja siirtyy jotenkin rungon kautta kojelautaan, 5.5 jälkeen tuntuu ettei missään nimessä uskalla antaa enempää. Ja tosiaan tärinä ei oo välttämättä oikee sana, on niinku verrattavissa johonkin vanhempaan moottoriin tuo ääni.

Itellä ei kokemusta tuollaisesta mutta tuli mieleen, että voisko olla moottorinkannakemumit...
 
mystinengalant sanoi
Korjaajalta kun kysyin arveluita niin väitti semmosta että konetta ajettu liian huonoilla/vähillä öljiyllä, ja siitä johtuen sitten kärsinyt (yläkerta???) jotenkin, kun ei toi mun mielest voi se tp-akseli olla.

SEhän siinä kyllä on et eka tärinäpiikki tulee 3000rpm kohalla mutku sekään ei oo mitään hirveen kovaa tärinää, toisaalta kone käy alhaalla nätisti ja hiljaisesti, tyhkäkäynti myös. Ylöspäin kierrättäessä tärinä vaan kovenee ja siirtyy jotenkin rungon kautta kojelautaan, 5.5 jälkeen tuntuu ettei missään nimessä uskalla antaa enempää. Ja tosiaan tärinä ei oo välttämättä oikee sana, on niinku verrattavissa johonkin vanhempaan moottoriin tuo ääni.

Onkohan 91 GTI:ssä sit eri kierroksilla tehohuippu ku ohjekirjan mukaan vanhemmassa 6500 rpm......

mun mielestä taas tp-akselit kannatas katsoa... kun 3000 jälkeen alkaa tärinä... itellä oli g64 koneessa 360astetta (*)pielessä ja tärinä alkas aina 3000rpm.... se myös aiheutti sen että kone luuli nakuttavan ja sääti sytyn myöhäselle ja tehot katos... :-\

artikkeleista löytyy ohje...

(*) öljypumpun tp akseli on välitetty...ja se voi olla 360 pielessä...
 
mystinengalant sanoi
Onkohan 91 GTI:ssä sit eri kierroksilla tehohuippu ku ohjekirjan mukaan vanhemmassa 6500 rpm......

Ai nii. Miul o vähäpäästöne malli. Siinä o hieman eri nuo huippuarvot.
 
Toi mun gallu lähtee vasta kulkemaa siinä 3000rpm ylöspäin, alle sen ei kannata edes yrittää kiihdyttää ohitus tilantees.. koneena on toi 8- tappine G63.. tosin se tasapaino-akseleiden poisto ja isompi putkisto ja kaikki muut tollaset saattaa hiukan vaikuttaa..  ;D
 
TeemuN sanoi
mystinengalant sanoi
Onkohan 91 GTI:ssä sit eri kierroksilla tehohuippu ku ohjekirjan mukaan vanhemmassa 6500 rpm......

Ai nii. Miul o vähäpäästöne malli. Siinä o hieman eri nuo huippuarvot.


Niin miulkii on :p valitettavasti....ei se siitä johdu se huipputeho, ohjekirjan mukaan samoilla kiekoilla tulee, kiinnostaa vaan se et mitä se kirja sanoo 91 mallin kohalla huipputeho ja väännön arvoista, tossa on varmaan kyse siitä nyt et siin ois se parempi nokka tai jotain. 89 on katilla 106kw/6500rpm, 170Nm/5000 ja ilman kattia 107hv/6500 rpm ja 170/5000

Joo ehkä sit ois syytä tarkista ne akselit, tommonen se auto on aina mun käytös ollu 25t ajan, ja ihan hyvin pelannu muuten , revittelyt voi jättää sit tolle gti:lle ;D
 
Miun manuaali sanoo, et tuos katillises versiossa o 107kW ja 171Nm ja katittomassa hieman vähemmän. Kiekat millä nuo irtoo o aikasemmi mainutut 6750 ja 5500 (katittomassa 6500 ja 5000).
 
TeemuN sanoi
Miun manuaali sanoo, et tuos katillises versiossa o 107kW ja 171Nm ja katittomassa hieman vähemmän. Kiekat millä nuo irtoo o aikasemmi mainutut 6750 ja 5500 (katittomassa 6500 ja 5000).

Tää keskustelu lähti nyt raiteiltaan mut sanoit varmaan vahingos väärin et katittomas ois vähemmän.??? Mut noita lukemia oon halunnu aina kuulla et mitä sanoo 91 mallin kirja :peukku
 
eikös nyt ollu kysymys 8-tappisesta ei gti mallista?
ja 8-tappisessa 80-82kw riipuen onko katti ja mikä vm..
 
Rupesin tänään miettimään ihan kunnolla tuota, että miten ne tehoalueet menee ja tuli jopa testattuakin... joka vaihteella "loppuun" asti (vähän ennen rajoitinta vaihto).

1. vaihde 60km/h,
2.vaihde 90km/h,
3.vaihde 130km/h,
4.vaihde 160+km/h....
sitten piti jo hidastaa, olihan kyseessä 80km/h rajoitusalue ;D

Ja tosi nätisti veti joka kierroksella. Ei mitään tuntuvia teho/vääntöpiikkejä, tasaista vääntöä alusta loppuun (vaikka ei kyllä miksikään tykiksi pysty väittämään)

ja autohan oli '91 GLi Galant.
 
Hitto, ku alko vaivaamaa. Piti käyä hakemas manuaali autosta ja täs o tulokset:

Muistin siis väärin tehot -91 Dynamicille. Ne ei olleet 107kW/171Nm vaan 110kW/175Nm @ 6750/5500rpm katillisena. Katittomassa on vähemmän tehoa ja vääntöö.

Liitteenä kuva kaikista -91 manuaalin tuntemista malleista.

...Ja topicin aiheeseen, vapari 4G63 on "luumu", kuten kaikki vaparit. :D
 
Hieno homma TeemuN, tos on just se inffo minkä halusinki, :peukku eli sitä GTI konetta päivitettiin VAIN 4 dynamicin osalta,etuveto gti oli siis samalla setillä loppuun asti.

ois mielenkiintosta tietää et kuinka luumu se 91 dynamic -> malli on kun alkup 4 dynamic 106 kw meni 0-100 9.6s ja TM haukku sitä laiskan tuntuseks, vois melkein hankkii rynamikin seuraavaks jos toi 110 kw versio on yhtään kovempi menijä

edit: 8v on siis luumu, muttei niin luumu mitä topicin alottaja luulee :p
 
Jokaiselle vauhti tuntuu eri tavalla, mut vaik tuo Dynamic painaa hulluna, eikä siinä sentää oo ku 1hv / 10kg (ja urheilulline auto piti olla), ni kyl sen kovaaki saa kulkemaa.

Hyvin tuolla omalla pärjäsin serkun viritettyä Nissan Bluebird turbo SGX:ää vastaan erääl kylätiellä. Nissanis oli sen 240 kaakkia ja aina mutkista ja risteyksistä lähettäessä se repi kaulaa, mut mutkiin tultaessa sain sen kiinni ku se joutu niihi hidastamaa enemmä, et ois kestäny tiellä. Soralla se ei sit pärjänny alkuunkaa.
Eli ku ajamaa aletaa, ni siinä meinaa muukii ku koneteho. Dynamicissa alusta toimii hyvin, mut kiihytyksissä sillä ei pärjää.

Tietty hullu kuljettajakii vaikuttaa. :D

...Ei tää kyl liity asiaan enää millää taval.
 
se voi hyvinkin kyllä olla että kaikki on vain shokkia siirtymisessä coupesta -> sedaniin, mutta ehdottomasti tuo galant tuolla 8v padalla menee 3500rpm+ huonommin kuin mitä 4G32 (cordian korissa)

alle 3500 rpm on jo hieman tehon tuntua (sen verran mitä nyt 110hv voi olla).

16v patahan on tunnetusti huonompi vääntöinen kuin 8v, varsinkin tuolla alarekisteri-alueella.

Tuossa vielä video aiheesta, näyttäs noin 11-12s menevän, pienen alamäen avustuksella :)

JDM Yo!

ja autossa on pari vuotta vanha mitsun orkkis-OEM-vakioputkisto joka on ehjä (vaikka kuulostaakin videolla vähintään R-SPEC tason putkistolta)

mitä äkkiseltään kuulostelin niin ilmeisesti menee samaa tahtia kuin bout muidenkin gallut.. eli vissiin menee shokin piikkiin ;D

(ps. Wanhaa ei kuritettu voimavaihdoin)
 
Tuo 417tkm ajettu, turhia huoltoja vältetyllä 8v 4g63 koneisella galantilla on härnätty MONIA autoja. Moottoritien alussa monia tdi v70, 124 merssuja, 1.8 turbo quattro a4 audia, cdi c sarjalaisia mersuja jne. Kuitenkin menee noittenkin kanssa lähes samoihin.

Ja tuossa tuli kokeiltua eilen 150-170hv e30 bemariakin härnättyä ~80km/h vauhtiin. Eipä välimatka kasvanut.

Kyllä siis tuo 8v ihan kohtuullinen on, kunhan se vain on kunnossa. Kierroksia ottaa 6k, mutta vaihtaa kannattaa jossain 5400rpm.

Virityksiä koneessa: ilmanputsarikotelon muokkaus, ja ilmamäärämittarin sisältä kaikki "moskat" pois.
 
Totuus on varmaan jossain noitten äskeisten välillä ;)
En nyt ihan usko et tolla turbojen kans paljo puhumista, tietty riippuu et kuinka hullu kuski ja se täytyy viel lisätä et ton 8v:n alustan ominaisuudet ainaki musta yltää hyvin koneen ominaisuuksiin et sillä uskaltaa ajaa aika täysiä mutkissakin. Tuntuu et Gti:llä ei niinkään uskalla :nykii

Tos videos vois vähä äänet auttaa :peukku , niistä tietää onko jotain pielessä. Ainaki kaverin ex 8v gallu kiersi tosi vaivattoman tuntusesti sinne 6000, korostetun hiljainen oli ja niin ton moottorin pitäiski, gti pitää jo paljo enemmän mekkalaa itsestään, mutta kyllä se etuvetosena pienellä kuormalla johki jaksaa mennäkki, etten yhtään ihmettele et saa vetareita uusia :p
 
mystinengalant sanoi
Totuus on varmaan jossain noitten äskeisten välillä ;)
En nyt ihan usko et tolla turbojen kans paljo puhumista, tietty riippuu et kuinka hullu kuski ja se täytyy viel lisätä et ton 8v:n alustan ominaisuudet ainaki musta yltää hyvin koneen ominaisuuksiin et sillä uskaltaa ajaa aika täysiä mutkissakin. Tuntuu et Gti:llä ei niinkään uskalla :nykii

Tos videos vois vähä äänet auttaa :peukku , niistä tietää onko jotain pielessä.

oliko kaijuttimet päällä? :) kyl siinä pitäisi äänet olla

ja mitä alustaan tulee, tuossa yksilössä on uudet iskarit ja jouset ja mielestäni alusta on kyllä aika keinu :D, tosin ei HUONO, mutta verrattuna tuohon cordiaan, (jossa painopisteet yms on huomattavasti matalemmalla ja sitä myöten kovempi mutkiin meno kykykin :) )
 
mystinengalant sanoi
Tos videos vois vähä äänet auttaa :peukku , niistä tietää onko jotain pielessä. Ainaki kaverin ex 8v gallu kiersi tosi vaivattoman tuntusesti sinne 6000, korostetun hiljainen oli ja niin ton moottorin pitäiski, gti pitää jo paljo enemmän mekkalaa itsestään, mutta kyllä se etuvetosena pienellä kuormalla johki jaksaa mennäkki, etten yhtään ihmettele et saa vetareita uusia :p

Olisko kodekit pieles ::) 3ivx koodattu
 
No ei noita kodekkeja voi kaikkia tietää, ajattelin vaan et jos on kuvattu semmosella digikameralla joka ei ota ääntä ::)

Ei mun mielestä oo varsinaisesti keinu alusta, veikkaan et joku kallistuksenvakaajissa tai tukivarsissa on vähä kulahtanutta, nimittäin taas kahta yksilöä vertaamalla voi sanoa että koiranluuremontin jälkeen ei voi sanoo hirveen keinuks tota toista, varsinaisestihan g:n jousitus ei oo hirveen onnistunut, eli kallistelee jonnin verran, mutta ajettavuutta on siitä huolimatta, voi verrata vanhaan volvon 240 sarjaan jonka suurin ongelma oli se suomen hitain ohjaus ;D ;D
 
mystinengalant sanoi
En nyt ihan usko et tolla turbojen kans paljo puhumista, tietty riippuu et kuinka hullu kuski ja se täytyy viel lisätä et ton 8v:n alustan ominaisuudet ainaki musta yltää hyvin koneen ominaisuuksiin et sillä uskaltaa ajaa aika täysiä mutkissakin. Tuntuu et Gti:llä ei niinkään uskalla :nykii

Audi a4 1.8 turbo quattro:

koneteho 150hv, nelivedosta johtuen vetäviin pyöriin tehoa 120-130hv. Painoa ++1500kg 1hv/12.5kg - 1hv/11.5kg


galant, konetehoa ~110hv, etuveto, vetäviin pyöriin ~100hv, painoa ~1200kg ~1hv/12kg


Tarkistappas siitä gti:stäs että onko siinä: löysät jouset, huonot iskarit, huonot renkaat tai välyksiä alustassa
 
osku sanoi
mystinengalant sanoi
En nyt ihan usko et tolla turbojen kans paljo puhumista, tietty riippuu et kuinka hullu kuski ja se täytyy viel lisätä et ton 8v:n alustan ominaisuudet ainaki musta yltää hyvin koneen ominaisuuksiin et sillä uskaltaa ajaa aika täysiä mutkissakin. Tuntuu et Gti:llä ei niinkään uskalla :nykii

Audi a4 1.8 turbo quattro:

koneteho 150hv, nelivedosta johtuen vetäviin pyöriin tehoa 120-130hv. Painoa ++1500kg 1hv/12.5kg - 1hv/11.5kg


galant, konetehoa ~110hv, etuveto, vetäviin pyöriin ~100hv, painoa ~1200kg ~1hv/12kg


Tarkistappas siitä gti:stäs että onko siinä: löysät jouset, huonot iskarit, huonot renkaat tai välyksiä alustassa

otappa huomioon vääntö.... audissa 200nm... ja gallussa 170... ja laajemmalla alueella...

hyvä esimerkki on väänön vaikutuksesta se että 2.4i(g64) koneella oleva e33a galantti pesee 147hv Gti galantin kiihdytyksessä...
sapporon 4g64 on 125hv/197nm
 
hyviä pointteja pojilla, vääntö ratkasee yllättävän paljon, sen verran tarttee JKorpelaa korjata että 8v:n huippuvääntö on 160Nm ilman kattia ja 159 katilla ;D

Ja luultavasti E15 turbo pesis kummatki 2.4 Galantin ja GTI:n. ???Aika huimalta kyl kuulostaa toi sapporon lähes 200Nm vääntö, noh onhan 740 GLT volvossa jopa yli 200 2.3 koneella.

Onko mitään realistisia arvoja et mitä tommonen 2.4 galantti ois repässy satkuun jos se kerran GTI:n peittosi ???
Se oiski vast v*tun hienoa jos toi 16v ois stroukattu joksku 2.4, saattas vähä lähtee irrottamaan, muistaakseni TM oli kans sitä mieltä et 4dynamicci ois voitu stroukata ja sit vaik vastaavasti hieman pidemmillä välityksillä ....

edit: just vaihdoin taakse vähä paremmat iskarit, ja edessäkin suht tuore setti, veikkaanpa et jotain väljää koko paskan etuosassa ku täristää siinä 40-50 vauhdeissa , renkaatkin uudet ja vaihdettu jo kaikennäköstä :D
 
Ei asiaa mutta..
kovin optimistinen väitös että vain 10hv "hukkuisi" etuvetoisen voimansiirtoon. eikös se niin ollut että n.20% moottoritehosta menee voimansiirron hävikkiin ja takavetoisessa lähemmäs 30%..
 
Tietenkin autokohtaisia arvoja nuo, mutta tarkoitin nuo suhteellisiksi arvoiksi.

erit:

Jatketaan offtopikkia nyt sen verran että jos auto on ollut vaikkapa 100hv jonka jälkeen 3 kertaistettu tehot, ei voimansiirtoon hukkuvat tehot ole kolminkertaistuneet.


erit2

ja jos auto liikkuu pelkällä väännöllä, miksei vw lastutetut 130hv +300nm kansanautot oo sitte mitää formuloita verrattuna vaikkapa johonkin 150hv ja 170nm gti galanttiin, vaan menee lähes tasoihin?
 
osku sanoi
ja jos auto liikkuu pelkällä väännöllä, miksei vw lastutetut 130hv +300nm kansanautot oo sitte mitää formuloita verrattuna vaikkapa johonkin 150hv ja 170nm gti galanttiin, vaan menee lähes tasoihin?

sitä kuule oon itekin ihmetelly... bemut sun muut paljon on tehoa mutta mitään ei tapahdu... ekkeri hyvä esimerkki.. 115hv/1000kg... ja e33a 8tappisella 107hv/1190kg kat mallin galantilla heittää ohi siitä ihan helposti...
että ei ymmärrä mistä ne euro pojat repii noita tehoja...
e15tbolla kun pärjää hyvin 325 e34 bemulle... ja bemussa aikas paljon enemmän hepoja... väänöstä en tiiä tbo gallussa vissiin 249nm... ja 150hv...
ainakin audi a4 1.8t söi aamupalaksi helposti e15sella...
 
Tulipas täs mieleen et sekin vaikuttaa siihen luumuuteen että ajaako GLSI mallilla vai GLi mallilla, oma gli sedan painaa sen 1170 eli kai kevyin 2 litranen koko mallisarjassa(GLI hb tais olla 1200 tasan) ,ja jostain jääny semmone kutina et GLSi:n omapaino ois kunnioitettavat 1260kg sedanina (ja hb:nä ties mitä) tai jotain sinne päin, joku glsi:n omistaja vois vielä selventää ???

Kyllä tosa ainaki niin maan perkuleesti vaikuttaa et onks yks kaveri enemmän kyydissä eli just tommonen 90 kg painoero :D
 
Ihan samaa mieltä äskeisen kirjoittajan kanssa, paino tekee aika ruton paljon muutosta kulkuihin...

Viime viikonloppuna tuli ajeltua tuollaisella 190-hevosvoimaisella 525 bemarilla (tomaatti), mutta kovin se nuhaiselta tuntui. Auton "omistanut" henkilö sanoi, että se on kierroskone, mutta eipä tuo sen paremmin lähtenyt vaikka kickdown toimikin. Kierrokset heitti nopeesti tuonne 5500 ylöspäin. Meteli kasvoi mutta mitään ei tapahtunut. Eli se teho ei todellakaan kerro kaikkea...

Vähän sama kuin äänentoistojärjestelmissä, ei se teho vaan se herkkyys. Epäherkkä elementti tarvitsee helposti kymmenkertaisen tehon herkkään elementtiin nähden ja niin edelleen.
 
hivenen kyllä käärmeöljy haisee, mutta haiskoon 8)

e36 325 omaa sen 192hv, ja e39 525 riippuu vuosimallista, ne vanhat 12v mallit on aika luumuja, mutta 24v kone on sama ku 3-sarjassa, eli 192hv / 245nm..

ja todellakin, e36 325ella ajaneena, sanon että ei kyllä ihan heti yksikään mitsu vastaavalla tavalla kulje :p (vakiona that is..)
 
Yhteenvetona voisin toreta että tehot pitäisi autotehtaiden ilmoittaa vetopyörätehona ja auton suorituskyky mitata: 0-100km/h, 60-120km/h, 0-400m, ja seisova maili.

eikä 0-100km/h ja että siinä on 150hv, kampiakselilta. ::)


Kyllä sillä 8v monet autot "pesöö", muttei tokikaan kaikkia.
 
koneethan menee näin:
etuveto gti: 107 kw ilman kattia ja 106 kw katin kanssa


neliveto gti: aina katti, koska maailma on paska paikka :p ja tehot 106kw ja joskus 90-91 taitteessa mitsubishi teki peräti jotain järkevää tolle DOHC koneelle eli vain nelivetoon laitettiin paranneltu versio koneesta joka kehittää jo kunnioitettavat 110kw, puristuksia mm nostettu ja taispa olla erilaista nokkaakin, mutta mahtaako se nelikko silti kulkea mihkään, senkun tietäis, harmi et etuvetoon sai ainoastaan dohc konetta mallia luumu. Ilmeisesti sama kehitysversio kun 1g eclipsessä tuo 110kw.
 
mystinengalant sanoi
koneethan menee näin:
etuveto gti: 107 kw ilman kattia ja 106 kw katin kanssa


neliveto gti: aina katti, koska maailma on paska paikka :p ja tehot 106kw ja joskus 90-91 taitteessa mitsubishi teki peräti jotain järkevää tolle DOHC koneelle eli vain nelivetoon laitettiin paranneltu versio koneesta joka kehittää jo kunnioitettavat 110kw, puristuksia mm nostettu ja taispa olla erilaista nokkaakin, mutta mahtaako se nelikko silti kulkea mihkään, senkun tietäis, harmi et etuvetoon sai ainoastaan dohc konetta mallia luumu. Ilmeisesti sama kehitysversio kun 1g eclipsessä tuo 110kw.



jep mutta se nelikko kuitenkin imee vähän enemmän tehoo niin vois johtuu siitä et siin on hurjat 3kw enemmän... ::)
 
Samaa stooria kuin yllä olevassa viestissä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13271.0

Ohjekirjan mukaan joka tullut toukokuussa 90 valmistetun mukana:

(DIN arvot)

E33A GTi-16v
-ilman KAT:tia 107kW
-KAT 106kW

E39A GTi-16v
-KAT 110kW
-ilman KAT:tia ei mainittu

E33A GLSi 8v
-ilman KAT:tia 82kW
-KAT 80kW
 
Vs: Onko 88-92 vapari 4G63 todellakin luumu?

oma auto gti galantti niin pysyy tasan rinnalla vw passatin kanssa 1.8t mutta menee ohi siin 190kmh kohilla.(siis gallu passatin ohi)
 
Takaisin
Ylös Bottom