Vs: Outlander 2.0 DI-D VM 2007 Teholastu
Jäi vähän epäselväksi tarkoititko moottorinohjaimen ohjelman muuttamista eli ns. "lastutusta" vai rinnalle lisättävää tehoboksia? Ohjelman muuttaminen on suhteellisen varma keino varsinkin jos se tehdään autokohtaisesti eikä yleismallisella kyseiseen automalliin tarkoitetulla softalla. Huono puoli on ettei muutosta voi helposti perua tarpeen mukaan.
299 euroa voisi periaatteessa olla lastutus tai boksi, yleensä lastutukset ovat tätä kalliimpia ja boksit halvempia.
Yleisesti ottaen jotain lisätehoa on varsinkin common rail koneista saatavilla lisäämällä syöttöä paineanturin signaalia muokkaamalla mihin lisäboksit perustuvat. Pumppusuutinkoneista en osaa sanoa kun en tiedä mitä signaalia boksit niissä huijaavat, periaate lienee kuitenkin vastaava eli syöttöä lisätään jotenkin.
Bokseja on monenlaisia, yksinkertaisimmat ovat suunnilleen luokkaa vastus, johtoa ja liitin. Hieman monimutkaisemmat voivat olla analogisia tai digitaalisia ja mahdollistavat anturitiedon huijaamisen epälineaarisesti mikä voi olla tarpeen esimerkiksi check engine valon pois pitämiseksi, moottorin luotettavuuden säilyttämiseksi ja mahdollisen hiukkassuodattimen tukkeutumisen estämiseksi.
http://www.crd-tuning.de/ myymän 89 euron hintaisen digitaaliseksi väitetyn boksin röntgenkuvasin ja sisällä oli tosiaan muutakin kuin se kuuluisa vastus, piirilevyssä luki itse asiassa tdi-tuning.de jonka sivuilla samaan automalliin tarkoitettu boksi maksaa 388 euroa. En tiedä onko samaa tavaraa oikeasti sisällä, mutta voi hyvin ollakin. Pientä lisätehoa erääseen common rail koneeseen tällä boksilla tuli erityisesti keskialueelle eikä ongelmia ole parissa kuukaudessa ainakaan vielä esiintynyt.
Tämä siis tällaisena yleisenä asiaan liittyvänä kommnentointina, ei suoranaisesti kyseiseen moottoriin ja automalliin liittyen.