Outlander PHEV Automaattivaihteisto

Reijo K

New Member
Liittynyt
17 Marraskuu 2020
Moi

onko muilla Outlander phev 2020v käyttäjillä sama ongelma, että kun pienillä nopeuksilla (alle 80 km/h) painat kaasun pohjaan esim. ohitustilanteessa niin laatikko ei vaihda isompaa pykälää ennen kuin vähän hölläät kaasua vaan kierrokset huutaa täysillä? Olen kokeillut useampaan eri kikkaa ohittaa "vikaa", mutta muu kuin kaasun hölläys ei auta... todella rasittava piirre. Onko saatavilla päivitystä ym. että saisi vian korjattua? Liikkeessä kävivät ajamassa omaa koeajo autoaan ja siinä sama piirre.
 
Nyt ei ole muistssa omakohtaista kokemusta niinpaljon että muistaisi onko tuossa sitä"kickdown" ominaisuutta kun polkimen painaa nopeasti ihan pohjaan, tuossa dieselissä on selkeä vastuskohta siinä missä se vaihtaa alas..
 
Jep. Polttis elää omaa elämäänsä kaasun asennon ja tusinan muun muuttujan mukaan. Laatikkoa ei ole lainkaan ja voima välittyy pyörille sähkömoottoreiden kautta. +70 vauhdeissa polttiksen kierrokset ei enää elä miten sattuu kun etuakseli kytkeytyy moottoriin suoravedolla.
 
Bensa auto kyseessä ja kyllä ei ole laatikkoa. Suuremmilla nopeuksilla ei jää kierrokset huutamaan tappiinsa, ongelma on tosiaan vain pienemmillä nopeuksilla. Ohitus tilanteessa meinaa välillä paniikki iskeä kun ei vauhtia tule vaan jää junnaamaan, sitten vemppaat polinta ees taas että saa "pykälän" vaihtumaan ja nopeus kasvaa.
 
Jos akussa on varausta pitäisi kiihtyä parhaiten huudattamalla koska moottorin perässä on 70 kW generaattori ja loput otetaan akusta. Mutta jos akku on "tyhjä" ei siitä ehkä saakaan tarvittavaa ja silloin tosiaan voi olla tilanne että nopeudesta riippuen kiinteä veto + generaattori saa enemmän aikaan. Silloinhan myös moottorin vääntöä käytetään kiihdytyksen aikana, toisaalta taas kierrokset on alhaiset ja ylimääräiselle generaattori kuormalle ei riitä...
 
Juu tiesin kyllä ettei siinä ole vaihteistoa, oletus oli että siihen olisi ohjelmoitu pakkovaihto alas, sähköllähän tuota voimansiirtoa loppupeleissä ohjataan
 
Juu ei voi olla pakkovaihtoa alas kun ei ole mitä vaihtaa. Itsellä se kohta kun polttis kytkeytyy 70 jälkeen suoravedolle tuntuu toisinaan kuin vaihdetta vaihtais. Moottorin kierrokset tippuu sopivaksi kytkeytymiselle ja pieni boosti tuntuu samalla.
 
Joo vain yli 70 vauhdissa voi kytkeytyä tuo "suoraveto". Mutta minusta se ei ikinä kytke jos kaasu on painettuna reilummin, vain "pintakaasulla". Eli juuri noin kuin alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee. Hiljasesta vauhdista kun junttaa kaasun pohjaan niin kierrokset huutaa tapissa siihen asti että kaasu nostetaan, sitten vasta lopsahtaa suoraveto päälle.
 
Joo jos alkuperäisen viestin noin tulkitsee niin voi hyvinkin olla että siinä on joku suojaus ettei kytke suoravetoa kun on talla pohjassa. Eipä ole tullut kokeiltua.
Jos akussa on sähköä niin tulee pidättäydyttyä "vihreällä alueella" akku tyhjänä ei ajoprofiilista johtuen juurikaan tule tarvetta moisille kiihdytyksille.
 
Kun auto 2020 mallia niin ohituksessa kannattaa käyttää *sport* tilaa. Sähkö menee suoraan akun kautta moottoreille. Moottori ei kytkeydy vetohommiin.
 
Eli eikö PHEVissä ole ollenkaan CVT vaihteistoa. Tyhmänä kysyn.
Juu ei. Ei ole itseasiassa vaihteistoa ensinkään. Alle 70km/h nopeudessa periaatteessa sähköauto, sen yläpuolella sähkäri, veto polttomoottorilta ilman muuttuvaa välityssuhdetta, tai rinnan veto polttomoottorilta ja sähkömoottoreilta.
 
Juu ei. Ei ole itseasiassa vaihteistoa ensinkään. Alle 70km/h nopeudessa periaatteessa sähköauto, sen yläpuolella sähkäri, veto polttomoottorilta ilman muuttuvaa välityssuhdetta, tai rinnan veto polttomoottorilta ja sähkömoottoreilta.
Aika fiksua.
 
Fiksuus on tässä suhteellista. Näen ratkaisun ennemmin toteutuskelpoisena kompromissina.

Voin kuvitella, että Mitsun suunnittelupöydän ääressä on joskus viime vuosikymmenen alkupuolella pähkäilty, miten tehdä lataushybridi, jonka valmistuskustannus pysyy jotenkin kurissa, että kauppaa voi vielä tehdä kannattavasti. Sehän on ollut tietysti teknologian nuoren iän vuoksi painajaismainen haaste. Sitten on päädytty siihen, että jätetään yhtälöstä muuttuva välityssuhde pois: säästetään kustannuksissa ja painossakin. Ratkaisu on mahdollinen siksi, että kaksi suht voimakasta sähkömoottoria jaksaa tehdä sen, mitä pienillä välityksillä yleensä tehdään: liikkeellelähtö ja kiihdytys.

Kyllähän tuo kottero ajossa hyötyisi siitä, kun olisi edes jonkinlainen alue muuttuvaa välityssuhdetta vaikka cvt-vaihteistolla. Pysyisi se motarikulutus vähän paremmin aisoissa. Ajossa se tuntuisi ihan samalta kuin nykyisellä toteutuksella, kunhan feikkipykälät vaan olisi jätetty tekemättä.
 
Fiksuus on tässä suhteellista. Näen ratkaisun ennemmin toteutuskelpoisena kompromissina.

Voin kuvitella, että Mitsun suunnittelupöydän ääressä on joskus viime vuosikymmenen alkupuolella pähkäilty, miten tehdä lataushybridi, jonka valmistuskustannus pysyy jotenkin kurissa, että kauppaa voi vielä tehdä kannattavasti. Sehän on ollut tietysti teknologian nuoren iän vuoksi painajaismainen haaste. Sitten on päädytty siihen, että jätetään yhtälöstä muuttuva välityssuhde pois: säästetään kustannuksissa ja painossakin. Ratkaisu on mahdollinen siksi, että kaksi suht voimakasta sähkömoottoria jaksaa tehdä sen, mitä pienillä välityksillä yleensä tehdään: liikkeellelähtö ja kiihdytys.

Kyllähän tuo kottero ajossa hyötyisi siitä, kun olisi edes jonkinlainen alue muuttuvaa välityssuhdetta vaikka cvt-vaihteistolla. Pysyisi se motarikulutus vähän paremmin aisoissa. Ajossa se tuntuisi ihan samalta kuin nykyisellä toteutuksella, kunhan feikkipykälät vaan olisi jätetty tekemättä.
Onneksi luojan kiitos se CVT on pois kuvioista. Se mikä tieto että sitä ei ole oli autossa suurin ilo ja onni. Variaattori hihna ratkaisut suurimpia murheenkryynejä. Mitsun PHEVn oma ratkaisu on nerokas ja uutta tekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu
En noita cvt-vaihteistoja kategorisesti tuomitsisi, niitäkin on parempia ja huonompia. Ihan niin kuin kaksoiskytkinvaihteistoja.
 
Onneksi luojan kiitos se CVT on pois kuvioista. Se mikä tieto että sitä ei ole oli autossa suurin ilo ja onni. Variaattori hihna ratkaisut suurimpia murheenkryynejä. Mitsun PHEVn oma ratkaisu on nerokas ja uutta tekniikkaa.
Mitsun tekniikka on jo yli 10 vuotta vanhaa, ei mitään nerokasta uutta tekniikkaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom