Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
delta auto ainakin käyttää pelkästeen mitsun omia öljyjä, oisko se sitten sitä "tavallista"?Joo, siinähän se, kiitos tiedosta. Merkkiliikkeen vastaus oli "tavallista peräöljyä", eli väärää olisi tainnut mennä.
Saataisko näiden face juttujen tiedot talteen tänne foorumille ohjeeksi? Itsellä on jossain vaiheessa sama projekti edessä…Kannattaa tutkailla sivustoa:
Richi FAQ josta löytyy osio Replace your disgusting front transaxle oil!
Jos et ole jäsen tuonne UK:n sivustolle niin tiivistettynä:
The transaxle needs genuine Mitsubishi ATF SP-III fluid. It takes 3.1 litres, according to the workshop manual.
Täältä ainakin löytyy vastaava öljy https://vaihteistokauppa.fi/product...venol-atf-mm-sp-iii-sp-3-kia-mitsu-hyundai-4lKiitos!
Tutkailin tuota öljyä ja nyt ei ihan helpolla sopivaa tilauspaikkaa löytynyt. Onko ehdotuksia?
No mites tuon ”vaihteiston” öljynvaihto menee? 2,2l mutta minne?
Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.Kyllä mun mielestä tulkitsit ja ymmärsit oikein. Paitsi että CVT:tä (eli portaatonta vaihteistoa) ei tässä autossa ole, vaikka tuohon meneekin CVT-öljyä.
Tämä tuli privana jo miccomukselle laitettua, mutta laitetaan nyt julkisesti; Outlander III:n sähköinen workshop manual löytyy täältä:
Jokainen klikkaa linkkiä omalla vastuulla, ei tuossa muuten mitään epäilyttävää ole kuin .ru-päätteinen domain ja ajoittain näkyvät kyrilliset kirjaimet
Yllä laittamani työohjeet on siis tuolta otettu kuvakaappauksina, ja löytyy paljon muitakin teknisiä tietoja ja huolto-ohjeita Outlanderin hellimiseen.
Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.
Lähinnä suoravedon kytkeytyminen päälle/pois on sulavampaa tai lähes huomaamatonta verrattuna vanhojen kaakaoöljyjen pieneen töksäykseen. Muuhunhan tuo ei juuri vaikutakaan.Millaisia havaintoja olette tehneet öljyjen vaihdon jäkeen - onko "pito parantunut tms. Tarkoitan esim. etupäässä ICE:n kytkeytymistä suoravetoon (sehän vastaa noin 5. vaihdetta). Itsellä 6/20 my20 ja nyt 70tkm mittarissa. Tuntuu siltä että hyvin kevyellä pintakaasulla lähtee vetämään hyvin, mutta kohta irtoaa ja ICE huutaa vain virtaa generaattorilta ja veto on pelkällä sähköllä. Minusta parampi kiihtyvyys tuntuisi ja matemaattisestikin ehkä pitäis olla kun moottori vetää myös. Ja tunteenakin se on heiman outo kun luiskahtaa kiihdytyksessä pois päältä. Jää vain sähkömoottorit vetämään.
Näyttää oikea luokitus löytyvän, joten kyllä. Tosin sillä huomautuksella että mitään CVT osastoa ei mitsussa ole.Eikös tämä ole nimenomaan oikeaa öljyä CVT osastolle?
![]()
Comma AQCVT+ 1 l CVT-automaattivaihteistoöljy | Motonet Oy
Comma AQCVT+ on täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy CVT-automaatteihin, mm. Audi-, Toyota-, Ford-, Mitsubishi-, Mercedes-Benz- ja Nissan-autoissa...m.motonet.fi
Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.
Millaisia havaintoja olette tehneet öljyjen vaihdon jäkeen - onko "pito parantunut tms. Tarkoitan esim. etupäässä ICE:n kytkeytymistä suoravetoon (sehän vastaa noin 5. vaihdetta). Itsellä 6/20 my20 ja nyt 70tkm mittarissa. Tuntuu siltä että hyvin kevyellä pintakaasulla lähtee vetämään hyvin, mutta kohta irtoaa ja ICE huutaa vain virtaa generaattorilta ja veto on pelkällä sähköllä. Minusta parampi kiihtyvyys tuntuisi ja matemaattisestikin ehkä pitäis olla kun moottori vetää myös. Ja tunteenakin se on heiman outo kun luiskahtaa kiihdytyksessä pois päältä. Jää vain sähkömoottorit vetämään.
Kannattaisi pysyä SI yksiköissä . Muutoin joutuu muuntokerroinviidakkoon. Vain saatavilla oleva Nm vie eteenpäin/ kiihdyttää/ jarruttaa.Mulla ei ole varmaa käsitystä siitä missä nesteessä kytkin sijaitsee, onko se siis tuossa sähkömoottorin jäähdytysöljyssä vai etuperän voimansiirron öljyssä. Mitsun dokumentaation mukaan kytkin on kuitenkin märkä, eli jossain nesteessä se on.
En usko että kytkimen irtoamiskynnys riippuu öljyn laadusta, koska se on ohjelmallinen toiminto. Eri asia olisi jos kytkin alkaisi luistaa silloin kun auto haluaa sen pitää kiinni, mutta uskoakseni tästä ei ole nyt kyse.
Ja Miixxan kommentteihin yhtyen: välitys on sen verran pitkä, että kun voimaa tarvitaan, on sitä otettava polttomoottorista kytkin irroittaen ja siirtäen täten polttomoottori tuottamaan generaattorilla sähköä. Ihan sama efekti kuin perinteisellä autolla, jossa paras kiihtyvyys saadaan aikaan vaihtamalla vaihdetta pienemmälle.
Auto kiihtyy teholla, joka on vääntömomentin ja kierrosluvun funktio. Kun Mitsussa on vain yksi välitys, niin kytkimen ollessa kiinni tietyllä nopeudella polttomoottorista ulos saatavan tehon tuottavat komponentit ovat kyseisen vauhdin toteuttava kierrosluku sekä sen kierrosluvun maksimivääntömomentti. Jos vääntökäyrä onkin hyvin tasainen, niin alhainen kierrosluku rajoittaa voimakkaasti tehoa.
Mulla ei ole Outlander PHEVin polttomoottorin vääntö- ja tehokäyrää, mutta tyypillinen kaksilitrainen nykyaikainen hyvin toteutettu vaparikone antaa n. 200 Nm vääntöä kierroslukuvälillä 2000-5000 rpm. Tuolloin ulos saatava maksimiteho on 2000 kierroksella 56 hevosvoimaa. 4000 kierroksella tehoa saa 112 hv ja 5000 kierroksella jo 140 hv.
56 hv riittää hyvin tasaisella rullailuun, mutta se loppuu aika nopeasti ylämäessä tai kiihdytyksessä kesken. Tällöin on pakko vaihtaa pienemmälle, mikä Mitsun kohdalla tarkoittaa kytkimen irrottamista ja siirtymistä sähkömoottorin käyttöön etenemisessä. Toki Mitsun kohdalla asiaan vaikuttaa sekin onko akussa käytettävissä sähköä yms. hybridivoimalinjan erikoisuudet. Yksi erikoisuus on se, että kun akku on kylmä niin Mitsu ei halua kytkeä suoravetoa vaan mennään sarjahybridinä aika pitkiäkin pätkiä. Eli se miten voimalinja toimii talvella, voi erota merkittävästi siitä miten se toimii kesällä.
Olet oikessa --tosin Nm pitää autoa paikallaan ilman kulmanopeutta jolloin teho on teoriassa nollaEdellä kirjoittamani viestin ymmärtämistä ei kyllä pitäisi haitata se että tekstissä on käytetty hevosvoimia SI-yksiköiden sijaan, mutta toki se voi riippua lukijastakin.
Sen sijaan väärinkäsityksiä voi aiheuttaa väite siitä että Nm vie autoa eteenpäin. Vääntömomentti (siis se Nm) vaatii parikseen kulmanopeuden, jolloin tuloksena on teho, joka on se joka autoa liikuttaa.