Outlanderin automaatti-ilmastointi

Paulintaikakaulin

New Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
Minulla on Mitsubishi Outlander 2,2 ( navi) v.2010. Osaisiko joku kertoa miten ilmastoinnin automatiikka toimii. Vaihtaako ilmanoton ulko ja sisäkierron automaattisesti?
Omassa ei vaihda, onkohan vikaa?

Deltalla ei osata kertoa miten toimii!!
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Yleensä ilman ottoa auton sisältä käytetään vain äärimmäisissä olosuhteissa, kuten hiekkamyrskyssä tms. Näin mainittiin joskus aikoinaa jonkun autoni ohjekirjassa. Omassa Mitsussani (Instyle Navi
-09) ei ole ollut mitään tarvetta sisäiseen kiertoon, ainakaan ulkoilman lämmön suhteen. Viime kesänä keski-Euroopassa > +35 astetta (sama Suomessakin) lämpöä, autossa sisällä miellyttävän viileää.
Joskin totuudennimessä tarvii sanoa, että esim. kakkoskoppaisen Sitikan C viitosessa oli toimivampi ilmastointi.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Kyllä mun käsittääkseni lähes poikkeuksetta kaikki autoilmastoidut käyttää sisäilmankiertoa silloin kun ulkona on kuuma ja autoa pitää sisältä jäähdyttää nopeasti. Näin tekee myös oma 1G-Outtis. Muita kokemuksia on B-Omegasta ja Saab 9000:sta, jotka myös molemmat tuota tekee. Omegassa tosin valittavissa automaattinen / manuaalinen sisäilman kierto.

Helpompi on jäähdyttää sitä sisältä otettavaa valmiiksi ulkoilmaa viileämpää ilmaa. Eikä tartte puhallinta pitää niin kovalla.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Mahtapi olla niin että se sisäkierron läppä on hiukan auki koko ajan ilmastoinnin ollessa päällä, samalla se kierrättää sitä sisäilmaa oli se minkälämpöistä tahansa, niin musta tuntuu :p
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Paulintaikakaulin sanoi
Minulla on Mitsubishi Outlander 2,2 ( navi) v.2010. Osaisiko joku kertoa miten ilmastoinnin automatiikka toimii. Vaihtaako ilmanoton ulko ja sisäkierron automaattisesti?

Kyllä sen kuuluu vaihtaa. Sisäkierron valo syttyy silloin, kun automatiikka haluaa kierrättää ilmaa. Toki sisäkierron voi ohittaa painamalla sen napista pois päältä. Näin siis homma toimii -09 C-Crosserissa, mutta samat kilkkeethän siinä on kuin Outtiksessakin.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Mitsun ohjekirja sivu 5-10

Tärkeää
Käytä normaalisti ulkoilma-asentoa, jolloin tuulilasi ja sivuikkunat pysyvät puhtaina ja huuru poistuu nopeasti tuulilasista.'Jos haluat voimakasta jäähdytystä tai jos ulkoilma on pölyistä tai muuten likaista, käytä kiertoilma-asentoa.
Vaihda välillä ulkoilma-asentoon tuuletuksen lisäämiseksi, jotta ikkunat eivät huurtuiai.

Jos kiertoilma-asentoa käytetään pitkään, ikkunat voivat huurtua.


Edellisellä sivulla oli Ilmanvalinnan kytkimen eri asentojen merkitys. Automaattitoiminnasta en huomannut missään mainintaa.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Minulla (Outlander DID -07) ilmastointi toimii siten, että normaalisti sisäkierto ei ole päällä. Jos kuitenkin valitsen ilmastoinnin sisälämpötilan säätimestä hyvin matalan lämpötila (alle 17), niin sisäkierto menee hetkeksi automaattisesti päälle, mikäli auton sisällä on hyvin lämmintä. Samoin käy muistaakseni (siis en ihan varma) kun valitsee hyvin korkean lämpötilan säätimestä.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Näin näköjään todellakin on. Kun kääntää lämpötilasäätimen max. kylmälle (15 asetta) ottaa se autom. ilman sisältä, toisessa suunnassa se ei sitä tee.
Joskaan, vaikka omaan aika moisen kokemuksen ja erittäin vilkkaan mielikuvituksen, en ole keksinyt syytä miksi pistäisin autoni sisälämpötilan säädön 15 asteeseen.
Se on ja tulee olemaan 21 - 22 astetta. Paitsi jos haluaa kurkkunsa kipeäksi ja pahimmillaan flunssan päälle.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

1G:ssä riittää n. 20-21 asteen sisälämpötoive siihen että sisäilmankierto menee päälle, jos vain ulkona (tai autossa) on kuuma. Aika pitkään se tuntuu myös kiertoa pitävän päällä, toki jossain vaiheessa avaakin kyllä. Liekö sitten haluttu vähentää huurtumismahdollisuutta uudemmissa vai mistä on kyse. Jotkut taitavat osata myös osittaisen sisäilman kierron, mutta en tiedä kuuluuko Mitsu näihin.
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Nyt kuumalla ilmalla koettua: Auto oli kaupan parkkipaikalla suorassa auringon paisteessa reilun tunnin. Auton mittarin mukaan ulkoilma 28 astetta. Auton sisällä varmaan 40-50 astetta. Ilmastoinnissa oli pyyntinä 21 astetta. Auton käynnistyksen jälkeen sisäilman kierto meni välittömästi automaattisesti päälle. Kokeilin missä lähtee pois päältä ja tähän tarvitsi säätää ilmastointi 26 asteeseen. Pyynnin ollessa 21 automaattinen ilman kierto pysyi päällä noin 15 km matkan. Auto on siis Outlander DID 07
 
Vs: Outlanderin automaatti-ilmastointi

Tuolla termostaatilla tahtoo mennä aikka ennenkuin se osaa säätää lämpöjä.
Ken viitsii tai kehtaa voi kuikistaa sinne säätöläpälle siellä hanskalokeron takana niin se kierronläppä mahtaa olla hieman auki silloin kun ilmastointi on päällä, näin ainakin Pallerossa on.
 
Takaisin
Ylös Bottom