Ovien "aukiolotunnistimet" (Galant 88-92)

M

mart

Guest
Miten noita voisi kunnostaa? Siis ne mustat kumipäällysteiset mollukat oviaukoissa jotka sytyttävät valot kun ovi avataan. Vasen takaovi ovi ei sytytä mitään valoa, muut ovet sytyttävät usein joko huomiovalon tai sisävalon, joskus toisen, harvoin molempia. Sormella kun vähän hyväilee niin sitten saa kyllä syttymään. Olen yrittänyt puhdistaa niitä mutta toimintavarmuus ei juuri ole parantunut. ???
 
Ei siihen oikeen muuta voi tehdä kun purkaa koko katkaisia ja puhdistaa. Me tehtii se kaverin kanssa ja alkoi pelittää  ;D. Se toinen on tietenkin et hankkii uuden sarjan.
 
Jos se on semmoinen "umpinainen" malli missä on klipsut siin pohjassa (mikä siis menee auton rungon sisään) niin otat sen auki varovasti ja putsaat kaikki osat ja metalli luiskat sieltä kytkimen sisältä, siellä on muistaakseni 3 vai 4 semmosta pikkuosaa, ja pistät taas kasaan ni jo pitäis toimia...
Vaan jos ei ed. mainittu toimi niin sit raavit ruosteet tms. skeidat pois siitä kiinnitysruuvin reiästä ja vähän ympäriltä niin että se kytkin saa kunnolla maata niin sit rupee toimimaan ainakin :)

EDIT: joo ton Callen autosta fiksasin sen samoiten kuin faijan Carismasta ja parista omastani ja kahdessa on ollu toi kytkin vika ja parissa toi maadoitusongelma
 
Siis niissä on semmonen ohut kuminen "hattu" venytettynä sen varsinaisen tunnistintapin (ja sen kiinnitysruuvin) päälle. Sain sen otettua tänään pois. Ruuvi vaan oli niin tiukassa ettei tällä kertaa suostunut aukeamaan. Puhdistin kyllä paikat päältäpäin lioista ja pistin kumin takaisin. Tämän tein yhdestä ovesta eikä luotettavuus varsinaisesti parantunut. Erityisesti sisävalo ei ota aina syttyäkseen edelleenkään.

Noh, huomenna puran vähän enemmän paikkoja ja katson uudestaan. :eek:
 
Mulla oli se kytkin kuskin ovesta kulunut (yllättäen, sillä sitä ovea käytetään eniten). Ainakin spacewagonissa ne kytkimet oli jotain melko pehmeää metallia, joka yksinkertaisesti oli kulunut pois, niin ettei saanut enää kontaktia. Juotin tinaa ja kuparijohdinta hyväksi käyttäen lisää "rautaa" kontaktikohtaan ja taas pelaa.

Ruuvaa ne kytkimet irti, sillä se rakenne selviää ja keksit varmasti jonkun korjauskonstin.
 
Sielä menee ne kaks piuhaa siihen katkaisijaa nii niihin kannattaa kokeilla laittaa uudet liittimet ja puhdistaa si pinta siitä mihin ne liittimet tulee.. se ainaki autto mun gallus.. ja mulla oli kans tuo kulumis ongelma melkei kaikis ovis nii putsasin ne ja puristin niitä rautoja hiukan lähemmäs toisiaa nii rupes pelittää kunnolla.. tosin kuskinpuolen takaovesta oli koko systeemin sisusta ruostunu pois ja johdot jossai hyvässä piilossa oven sisällä.. ;D
 
Mulla oli aikanaan aikamoinen yllätys,kun ainut vika mitä löysin oli että olivat todella paksun ruosteenestomömmön peitossa->putsaus ja taas toimi.

Omassa oli myös ongelmia sen katon kytkimen kanssa,siinä oli välillä kosketushäikkää,jos ei korjaannu ovitunnistimien herkistelyllä,niin tarkistappa se..
 
Jeps. Tänään sain kaikki tunnistimet purettua, puhdistettua ja kiristeltyä. Yhtään kertaa ei ole valo jäänyt enää syttymättä. Se vasen takaovi joka ei aiemmin pelannut ollenkaan oli sitten vähän mielenkiintoisempi tapaus. Ruuvin reikä oli kulunut suuremmaksi kuin ruuvi ja koko vehje oli millin pari irrallaan itse ovesta. Pyörittelin vähän kuparilankaa ruuvin ympärille ja kasasin uudestaan. Nyt sisävalo syttyy joka kerta, punainen valo melkein joka kerta. Vähän vielä hienosäätöä ja se on siinä :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom